{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
668 visninger | Oprettet:

Dorthe C
Dorthe C
Online Tilmeldt:
29. jul 2015
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 78 Svar: 1.432

At sidde i galop og ride opad bakke {{forumTopicSubject}}

Når en hest galoppere, så starter den med det ene bagben, så sættes det andet bagben samtidig med det ene forben i jorden og til sidst det sidste forben, så et svævnings moment, og dette gentages. Efter det første bagben er sat i jorden, går hestens ride bevægelse jo ned af bakken, for at ende på forparten.

Når hestens rider "ned ad bakke" altså i den serie af monenter at hesten sætter benene i jorden, kan vi ryttere drive med sædet. Men så driver vi jo ned at bakke, og målet er jo at hesten skal gå op ad bakke. Altså fokus skal være på at ride op ad bakke, og det er jo ligesom svævnings momentet vi skal ind og have fat på, så hesten sætter bagbenene god ind, og kan løfte forparten op - hvordan hulen gør man så lige det?? altså ikke at øgninger og indkortninger kan hjælpe, det ved jeg godt, men hvad skal man gøre med sædet, hvordan skal det rides.

Mange rytter (incl undertegnet) rider også galop med skulderen. Når galopen går fra bagpart til forpart, læner vi os tilbage med skulderen, og i svævnings momentet læner vi os frem. Dette gør at vores overkrop svinger frem og tilbage i galop takten.

Dette er jo ikke så smart. Når vi læner os tilbage til "ned-da-serien" så skubber vi jo yderligere vægt ned på forbenet, da vores "balance-steg" (den steg som altid tegnes på billeder for at vise hvordan vores balance påvirker vores heste) går fra vores skuldre ned gennem vores bækken og forsætter frem med forparten. Ikke ønskeligt.

Jeg har i dag virkelig haft fokus på at mine skuldre forblev lodret i sædet og det kun var mit bækken som bevægede sig. Det var faktisk ret svært, jeg begyndte at kunne fornemme lidt at det fungerede (altså så længe jeg var fuld koncerteret om det, lige så snart jeg begyndte at lægge fokus over på hesten, så begyndte min overkrop i gen at vugge frem og tilbage.)

Hvad har i andre gjort for lære at side stille i galoppen, er det bare at have det som fokus område. Eller har i nogle andre fif.

Kommentarer på:  At sidde i galop og ride opad bakke
  • #1   4. jan Ja jeg driver ikke med sædet da det modarbejder hestens ryg, således at den bliver øm. Jeg står i sædet når jeg rider i naturen lige meget om det er op/ned/ligeud, og bare følger balancepunktet. Det er kun på banen jeg sidder ned i galop (lærte at det var No go at sidde ned i naturen, da jeg var lille ift den ujævnhed der er i terrænet) Når jeg også gør dette, så gør der intet hvis hesten pludselig hopper til side i forskrækkelse, eller snubler da man er i balance smiley

Mvh TT

profilbillede
  • Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

#2   4. jan Nu er det på dressurbanen, jeg skal bruge det, så kan jeg ligesom ikke stå i let sæde.

• #3   4. jan Ups smiley undskyld.. smiley jeg læste det som at når du red op ad bakke i naturen smiley det gik vist lidt hurtigt, læser igen så smiley

Mvh TT

• #4   4. jan Nåå okay smiley vel jeg har haft tendens til at læne mig for meget frem (ulempen ved at ride meget i let sæde i naturen) og til undervisning har jeg kun fået "påtale" for at jeg skal læne mig mere tilbage og frem med brysterne og slappe af i skuldrene. Min underkrop har været okay.. Jeg har bare "skilt" over og underkrop af.. Tror du er inde på det rigtige. smiley

Mvh TT

• #5   4. jan Sid lige, men hesten kipper bækkenet og ligeledes skal du.

Husk dig selv på det når du rider og træn dit sæde og din egen smidighed. Det hjælper meget.

Mange ryttere læner sig for meget tilbage og derved skubbes bækkenet frem og man falder sammen i stedet.

• #6   5. jan uhh hvor spændende, jeg følger lige med her, da jeg også kan bruge nogle tips til galoppen!
    Jeg er lidt nervøs ved galop, især i anspringet så det at have nogle ting at tænke over er super godt til at distrahere nervøsiteten smiley

• #7   5. jan
    En sadel i ligevægt og en sadel man generelt sidder godt i og passer i gør for det første en kæmpe foreskel. Ligger sadelen i bagvægt, så kan jeg lige så godt opgive og sidde ordentligt.

Jeg er blevet en del bedre til at slå røven i sædet, har ellers haft for vane med at "hoppe" ubevidst. Men hvis jeg får slappet af, lænet mig tilbage - uden det er overdrevet så er der ingen problemer - og sadelen passer samt hesten slapper af og er "igennem",

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

#8   5. jan Sandra: mit hovedfokus område pt er mit sæde og opstilling. Jeg træner min balance en del uden for ridningen, via mit vippebræt, ligesom jeg laver smidighedsøvelser for mine hofter. Styrketræning også er dagligdags øvelser.

Jeg kan jo ikke forvente at hesten at yde sit bedste, hvis ikke jeg sidder i balance.

Krikken: min sadel ligger fint og i balance, hvilket jeg er ekstrem opmærksom på, hvergang jeg sadler op. Bare mit underlag ligger nogle få cm skævt, vil det trække min sadel ned i den ene side. (glæden vil runde heste)

I min optik handler ridning ikke om at slappe af i sadlen, men om at rytteren har præcis den muskel spænding, som der skal til på det givne tidspunkt, og at muskelspændingen kan ændret i takt med hesten gang. Hvis jeg skal kunne sidde stille i sadlen, handler det om, at krop ved præcis hvilke muskler som skal spænder og afslappes hvornår, samt i hvilken grad de skal spændes, og ikke mindst at dette foregår et nøjagtigt og smidigt. Derudover må musklerne jo heller ikke overspændes. Det er timing, og det er den som er så pisse svær.

Hvis jeg bare slapper af, ville jeg jo sidde som en sæk kartofler.

• #9   5. jan Dorthe: Jeg føler det samme mht. at sidde i balance og spænde de rigtige muskler, den rigtige mængde.
    Den hest jeg rider pt. er enormt følsom så hvis jeg læner mig frem, så stopper hun, hvis jeg slapper af, så stopper hun, så længe jeg ikke er ved og om hende, så stopper hun, det er mega god læring! Og i dag galopperede vi på den svære volte, jeg skal virkelig arbejde for at det går godt og hun ikke går i stå før jeg beder om trav!

• #10   5. jan
    Sådan er man jo forskellige - man skal finde det der fungere smiley
    Jeg fungere med at slappe af og at have klaverhænder smiley

Kommentér på:
At sidde i galop og ride opad bakke