{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

TRAILERTRÆNING {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Mit problem er at min hest gerne vil op i traileren når vi skal afsted til stævner mm. MEN.. når vi skal hjem igen vil han IKKE med. Vi kan få ham op i traileren så han mangler 30 cm men så vil han ud igen.

Vi har prøvet at kører turer og så kører hjem igen og vi har prøvet og kører ned til et kendt område og læsse igen der men han vil bare ikke op.

Nogen der har en ide? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TRAILERTRÆNING
  • #1   10. mar 2019 Har I prøvet bare at have et tov bag ham, så han ikke kan bakke?

  • #2   10. mar 2019 Han vil absolut ikke have et tov bag ved sig, så bliver han stædig og springer longen, hvis man begynder at presse ham sparker han ud med bag og forben og slår med halen

  • #3   10. mar 2019 Hvad hvis i trækker ham ned til et andet kendt sted, vil han så gå op? Og vil han gå op hvis i kørte hjem igen og prøvede at læsse? (Kunne ikke lige lure hvordan hans reaktion var på den situation)

    Tænker om det kunne være fordi han ikke synes det er rart at køre og derfor reagere når han skal op igen kort efter at have været ude og køre. Havde en hest som havde svært ved at holde balancen i traileren (hvilket jo gav ham en ubehagelig tur), og han var nemlig en bøv at få op når vi skulle hjem fra træning men fin på vej ud. Men der havde han jo også lige haft en øv-tur på vej til træning.


  • #5   11. mar 2019 Min er ligesådan, så jeg venter ham ud.. Men det er rigtig træls. Når jeg skal til nogle arrangementer hvor jeg kan fodre i traileren, så gør jeg det, også er der intet problem når vi skal hjem. Min behandler sagde dog at hvis han er låst i bagparten, gør det ondt at kippe bækkenet, så derfor vil han ikke op når han har været ude da det gør ondt at gå ud fra traileren. Men det er ikke tilfældet lige nu, for jeg kan sende ham op og bakke ud flere gange her hjemme, og ligeledes når vi ankommer banen, så kan jeg også sende bakke ham ud og sende ham ind igen smiley det er når vi er færdige med at træne, problemet opstår hos os. smiley

    Mvh TT


  • #6   11. mar 2019 Du skal nok lige vise ham hvem det er der bestemmer, det er ikke andet end uopdragenhed smiley

  • #7   11. mar 2019 Sjovt nok så ved han hvem der bestemmer, for han kommer ALTID ud at køre, han slipper jo aldrig.. smiley

    Mvh TT


  • #8   11. mar 2019 Køre i "hestevenligt"?
    Jeg har oplevet en del heste som ikke vil med hjem fordi folk har kørt for vildt, så har de prøvet at køre pænt for hesten også vil den gerne med hjem igen.
    Det er især opbremsning, acceleration og sving hvor folk glemmer hvordan det er for hesten omme i traileren smiley


  • #9   11. mar 2019 Jeg kører Max 50km i timen og sørger for at dreje meget langsomt smiley virkelig gammel dame kørsel smiley kører jeg langsommere går vi i stå smiley

    Mvh TT


  • #10   11. mar 2019 Hvad gør i, før I kører ud?

    Og hvad gør I, før I kører hjem?

    Jeg har en skummel mistanke om, at flere punkter er forskellige?

    Jeg havde nok parkeret traileren indenfor gå afstand, læsset med lidt foder.

    Trukket hesten hen til traileren, fodret ham deroppe - og gentaget, til han kan lide sin trailer.

    Hvis man kører udefra og hjem, vil han så op i traileren efter at have kørt i den?


  • #11   11. mar 2019 Jeg fodrer min hest i traileren fra en tid til anden, jeg tager grimen på ham og mit horsemanship tov, smider det over ryggen på ham, og siger værsgod. (hver gang) nogle gange kører vi til træning, efter træning, gør jeg det samme, (der er altid foder i krybben) her stiller han sig med forbenene på rampen og vil ikke gå længere op, jeg forsøger så at sige værsgod igen. Men det lykkedes ikke, så tager jeg tovet, går ind i traileren og forsøger at lokke ham op. Jeg venter ham ud, og han skal have fokus på mig hele tiden, ikke stå å kigge en masse rundt sig. smiley
    Jeg har fået kursus i hvordan man læsser hesten og gør traileren til et godt sted at være, at det skal være attraktivt at gå ind. Så der handler det om at man altid selv som menneske er den som bestemmer hvornår hesten skal forlade traileren, og man skal altid sørge for at den forlader noget lækkert smiley så jeg træner i at sende ham op, lade ham stå at spise lidt med lukket rampe, åbne, sende ham ud, op igen, ud og op igen. Også når vi ankommer trænings pladsen, så får jeg ham ud og sender ham op igen uden problemer. Men efter træningen vil han ikke op.. Jeg gør det samme hver gang smiley

    Mvh TT


  • #12   11. mar 2019 Jeg har en idé om at det er fordi hesten kommer ud til et fremmet sted, så den hurtigt lærer sig selv at trailer = et nyt sted. Den ved jo ikke at den skal hjem smiley Når den er derhjemme er den i vante omgivelser og føler sig tryg, men når den er et nyt sted stresser den nemt når den heller ikke ved "hvad der venter sig" når den kommer ud af traileren igen. Hvis du har egen trailer, så prøv at læsse den nogle gange, kør en lille tur og kør hjem igen og læs af, så hesten lærer at den ikke hvér gang kommer ud til et nyt sted, det kan måske hjælpe. Har du ikke egen trailer vil jeg stadig anbefale det samme, omend det er meget dyrere og også mere besværligt, men så kan man måske træne det på en anden måde hvis man er lidt kreativ.

  • #13   12. mar 2019 Det kan da godt være det var en god idé smiley det vil jeg forsøge smiley

    Mvh TT


  • #14   12. mar 2019 Jeg har det samme problem med min pony. Hun går op i traileren, når vi skal hjemmefra, men når vi skal hjem igen, så nægter hun kategorisk. Vi har prøvet alt inkl. overdosis bedøvelse og løftet hende op. Selv da strittede hun imod, selvom hun var ved at vælte af bedøvelsen. Har så haft kontakt til en hestevisker. Hun siger, at det er en kombination af, at hesten er træt efter 1. køretur + træning samt at hun bliver køresyg/svimmel. Så hvis hun skal køres hjem, så skal der en lang hvilepause til, inden vi kører hjem igen. Gerne en overnatning. Måske du skal overveje, om du kan tænke en hvilepause ind, inden hjemturen? Eller træne hesten i knap så lang tid, sådan at den ikke når at blive træt inden hjemturen? Faktisk så svarer 20 min. kørsel i trailer til ca. 1½ times træning af hesten. Det er værd at have med i baghovedet... Og faktisk så er det jo ikke kun den fysiske træthed men også den mentale træthed man skal tænke ind i det.

  • #15   12. mar 2019 Altså i bund og grund er det uopdragenhed, når den ellers godt kan gå op, gør det lidt ubehageligt for den når den stiller sig sådan lidt stædigt op smiley
    Min egen hest som jeg har haft i 4 år nu stod og kiggede noget, da jeg hentede den, det gjorde den også de første gange når vi skulle ud at køre, det er ok de skal jo lære det smiley
    Den begyndte så senere at stille sig op på samme måde som du beskriver, så tænkte jeg det her går ikke min ven, det er mig der bestemmer, den fik et par tjat over forbenene med dressurpisken, og efter lidt småskænderi gik den op og det har den gjort lige siden, trækker den hen til rampen og den bare vader ind som den skal smiley


  • #16   18. mar 2019 MANGE tak for de rigtig gode svar! Vi var til stævne i går for 3. gang og et sted hvor jeg IKKE kunne ride hjem så han blev nødt til at gå i traileren. Mange nye oplevelser fik han og var meget frisk. Vi læssede der hjemme i god til og han gik op med det samme som han plejer og fik foder da han kom op. Da vi skulle hjem efter stævnet skulle det selvfølgelig hagle og regne MEN! 10 min. så var han oppe. Vi har øvet en uge op til stævnet og jeg fandt endelig metoden! Han er ikke bange for traileren men bare stædig. Han fik læssetov på så han kunne kæmpe mod sin egen vægt på 750 kg, for jeg på 60 kg. kan ikke stille noget op mod ham. Da vil kom på pladsen var de 1 time forsinket så jeg måtte stå med ham i traileren i 1 time men det må man sige også var en god ide for han gider normalt ikke stå i traileren i længere end 1 min men han stod der i 1 time uden noget pis! SÅ stolt.

Kommentér på:
TRAILERTRÆNING

Annonce