{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

Fluespray !!!!! {{forumTopicSubject}}

Andre end mig der har eller har haft en hest der HADER fluespray?? Vi har øvet spray de sidste 4-5 dage nu og hun er stadig ikke vild med. Måden jeg gør det på er: har hende i kort snor og sprayer så bare løs ind til hun står stille, så snart hun står stille så fjerner jeg den igen.... idag fik jeg dog lov at spraye på forben og bringe, men så snart jeg nærmer mig hals, mave, numse så er hun løbet smiley Nogle gode råd?? Hvad har i andre gjort for at lære hesten at spray ikke er farligt???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fluespray !!!!!
  • #1   19. jun 2019 Jeg er gået over til creme. Bluehors har en insektcreme som jeg smøre på i små baner på hals numse og bringe og lige på kæben og der hvor han ellers sveder lidt. 1L koster 260 eller sådan noget og den holder ret længe alt efter hvor meget du bader dem i det.
    Jeg har haft ham i et år nu og jeg skal dagligt have plaster spray på en af hans vorter. Han vil stadig ikke være med til det uanset hvor meget jeg har arbejdet med ham på 100 forskellige metoder. Så insektspray er no-go for mig også. Cremen lugter kraftigt og jeg synes den virker rigtig fint.


  • #2   19. jun 2019 Start med at vise hende en sprayflaske der ikke lugter, så hun kan se den an, når det er ok, så hold den hen til halsen osv ind til det er ok at den er ved hende over alt, så prøv, bare med vand, at spraye lidt væk fra hende på afstand så hun kan se hvad der sker, når det er ok, så spray én gang på hende og fjern den, osv. Det tager tid men vær tålmodig og lad være med, en dag, at tænke, "Hun skal have det på" for så ødelægger du alt arbejdet med det og kan starte forfra, sådan gjorde jeg med min og han endte med at acceptere den, men han synes ikke at det var sjovt!

  • #3   19. jun 2019 Rikke: Smart med creme! Jeg sprayer en masse på en gammel strigle og børster hende med den, men ville bare ønske jeg kunne lære hende at sprayflasken ikke var farlig...

  • #4   19. jun 2019 Maria: Det er også den metode jeg har brugt (en gammel spray med vand i, så jeg ikke spilder dyrebare dråber). Den første dag kunne jeg nusse hende med flasken på kroppen og jeg kunne spraye ved siden af hende. Men så snart væsken rammer kroppen så flygter hun og det har hun gjort i 5 dage nu smiley

  • #5   19. jun 2019 Hvad gør hun Hvis du bruser hende med en vandslange?
    Måske det kildrer helt vildt, prøv at klappe kende lige så stille mens du sprøjter, så hun mærker din hånd og så se om det hjælper


  • #6   19. jun 2019 Maria: Har ikke prøvet med vandslange. Sprayflasken har både en “hård” stråle og en “støvregn” stråle og det er lige fedt...

  • #7   19. jun 2019 spray insektspay på svamp og tør hende over med svampen. både nemmere og billigere ??

  • #8   19. jun 2019 Maria L: Lige pt sprayer jeg på en gammel strigle og børster det på med den, så hun får det på. Gad bare godt lære hende at spray ikke er farligt, uanset om det er fluespray, show shine, sårspray en vandslange osv smiley

  • #9   19. jun 2019 Ved nogle heste gør det en stor forskel at man har en hånd på hesten samtidig med. Sådan i nærheden af hvor man sprayer.
    I går holdte jeg en hest, som først blev bange når man fjernede sprayen, fordi den ikke opdagede at der kom spray på den når der også lå en hånd på den.


  • #10   19. jun 2019 Det lyder som om du kommer til at overvælde hende lidt. Du kan godt bruge træningsmetoden med at du sprayer indtil hun står stille, men så bliver du nok nødt til at stoppe for i dag, første gang hun står stille. Hvis du sprayer bringen, hun står stille, du stopper som belønning, men så begynder at spraye halsen bagefter, så mister hun jo lidt belønningen, fordi du jo faktisk ikke stopper rigtigt når hun står stille.
    Det er godt nok tænkt at bruge denne metode, fordi det er vigtigt at man ikke stopper med at spraye bare fordi hesten bevæger sig, da den jo så lærer at den kan bevæge sig, og så stopper du med at spraye. Men hvis den eneste belønning hesten får er, at du stopper med at spraye, så bekræfter du den jo lidt i at det er ubehageligt at blive sprayet, og det er en belønning når sprayen holder op.

    Så, jeg ville i stedet tage nogle godbidder med. Start med bare at få lov til at holde sprayflasken mod det sted hun er mest ok med den (uden at spraye), og når hun står stille får hun godbid, uden at du fjerner flasken. Så bevæger du flaksen lidt, og giver igen godbid når hun står stille, men uden at fjerne flasken. Hold lidt pauser, hvor du tager sprayflasken væk for at give hende et pusterum, men lad være med at bruge det som belønning (det er godbidderne).
    Når hun er ok med det over hele kroppen, kan du begynde at spraye på det sted hun er mest ok med det. Når hun står stille giver du en godbid, mens du fortsætter med at spraye. Herefter flytter du sprayen lidt, og giver godbid når hun står stille, mens du fortsætter med at spraye - altså på samme måde som før.
    Hvis det er besværligt kan du evt. have en anden til enten at give godbidderne, eller at spraye.


  • #11   19. jun 2019 Du kan tænke i at opløse opgaven "at lære spray" i mindre bidder.
    Hver bid skal være så lille at hesten kun er en lille bitte smule skepsisk og hurtigt lærer at acceptere det.
    Og forvent at det er normalt at det kan tage dage.

    Sprayflaske. (syn) Når det er ok, gå videre.
    Spray vand ved siden af.(lyd) Når det er ok, gå videre.
    Spray vand på hest. (følesans) når det er ok, gå videre.
    Spray med lugtende fluemiddel i nærheden af hest. Når det er ok, gå videre,spray tættere på.

    Ved min hest.
    Han kan bare ikke lide lyden.
    Og kan slet ikke lide stærke lugte.
    Den dovne løsning er, at putte det i en 10 ml flaske og hælde lidt på ham.
    Eller, putte spray på klud og så tørre kluden af på ham.
    Og bluehors stinker så infamt, at det bør jeg forære væk.

    Jeg har haft Aslan I et år.
    Han tror stadig på, at fluespray er opfundet af fanden selv - på en mandag!
    Det lyder som hvepse, og stinker værre end helvede...


  • #12   19. jun 2019 Det du gør der er tillært hjælpeløshed og negativ forstærkning.
    Jeg har trænet min mindste på 5 min (og nu står hun snildt løs selvom jeg sprøjter over hele kroppen) og den største er kommet langt men synes stadig ikke at det er helt ok omkring bagpart og de private dele, men han tager det ret pænt.
    Jeg har brugt klikkertræning og positiv forstærkning.
    Hver gang ponyerne står stille når jeg sprøjter så giver jeg et klik og en godbid. Jeg sætter baren lavt til at starte med og sætter så kravene op som de er klar til det.
    Start gerne med en sprayflaske med vand hvis det er alt spray der er træls, for mine var det kun fluespray så det måtte være lugten så det behøvede jeg ikke.
    Start så med at sprøjte i en helt anden retning og klik når hesten står stille når den høre lyden. Næste trin er så at tage sprayflaske tættere og tættere på hesten uden at sprøjte og klikke for det. Sprøjt så på god afstand og tryk langsomt på sprøjten (så det ikke bliver "skudt" ud) så hesten kun mærker lidt spray. Klik når hesten står stille og gå så videre til at sprøjte tættere på når hesten er klar. Start med at øve på forparten, når det er ved at være godt så træn bagpart og til sidst under maven og mellem bagbenene.
    Jeg har ikke forklaret klikkertræning og positiv forstærkning men det kan Googles (kan også anbefale at søge på free shaping) smiley


  • #13   20. jun 2019 Prøv evt at børste/strigle hesten samtidig med at du sprayer.

    Du kan også spraye middel på en svamp og så påføre det.

    Vores gamle Charlie lærte det aldrig - ku ik fordrage spray. Det hjalp dog noget at børste samtidig.

    Når det blir slemt med klæger her får de insektdækken på.


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #15   20. jun 2019 Brug en deodorant, der kun skal bruges, som på mennesker. Den bruges ved at du trækker den med hårene i streger over ryg , hals og mave. Kan ikke huske hvad den hedder, men vi har en i stalden, der bruger denne type til sin hest, da hun også har problemer. Ellers skal du tage det som det er, og så bruge en langtidsholdbar spray. Den skal måske bruges med 2-3 ugers mellemrum. Det gør vi. Det hjælper også at dække ørerne til.

  • #16   20. jun 2019 Jeg har benyttet mig af metoden som de fleste dyrlæger gør ved vaccination, som er at stryge hesten inden der bliver stukket. Min egen er temmelig følsom i lysken ellere rettere ved babserne. Så i starten inden jeg gav et spray, så strøg jeg med modsat hånd og så et pist med sprayen som hjalp rigtig meget. Så stryge og et pist, stryge og et pist, Så istedet for hun dansede eller lossede ud med bagbenet, så faldt hun ro ved kontakt. Nu er det trænet og ved hvad det er dét går ud på, så nu står hun bomstille og benytter ik længere strygeteknik, sprøjter op til og med forenden af halsen før kæben og giver en godbid når jeg er færdig. Hovedet tages med en lille børste med insektvæske, her står hun også stille, når jeg er færdig så får hun sidste godbid. Man kan benytte metoden: stryge, pist og godbid/rose og påny det samme igen hvis man har en ængstelig hest og så start i små etaper over nogen dage og øge som hesten bliver tryg ved det smiley

  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #17   20. jun 2019 Hvorfor spray ved babserne? Den har en hale der kan holde alt væk der. Tror ikke på det er sundt at spraye ved babserne, brug en klud, hvis det er nødvendigt, og tør den af på indersiden af lårene. Sprayen er også for vores skyld, når vi rider. det er ikke noget naturligt for hestene. Vi vil også gerne have at de er ugeneret på fold / døgnfold. Der skal du muligvis have noget fra Dyrlægen.

  • #18   20. jun 2019 Ja den har hale, men den når ik ind til babserne derfor sprayes der. Halen når op langs flankerne. Det svært for hesten at slå insekter væk som sætter sig på inderlåret eller lige før tissetøjet på vallak og babs på hoppen. Typisk vil hun sparke for at få dem væk eller slå med hovedet ned mod lysken når de ik fjerne sig.

  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #19   20. jun 2019 Din hest må være ekstrem følsom. Vi andre ser også bagben fra hopper i denne situation. Hvis det hjælper med den metode du bruger, stryge - pist - godbidder og rose, så har du jo selv løst dit problem. Så hvorfor tage et løst problem op her? Vi prøver jo bare at give dig nogle forskellige muligheder.

  • #20   20. jun 2019 Elisabeth - var #19 ment til mig? Hvis ja, så giver jeg mit råd til TS som alle andre inklusiv dig selv, hvoraf TS kan vælge af forsøge at prøve dem eller ej.
    Som svar på hvorfor jeg tager et løst problem op, det giver sig selv smiley jeg har løst opgaven for hvad der virker for min hest fra at være ængestlig ved brug af spray, til at være cool ved situationen nu uden problemer, så måske TS kan bruge rådet.... tænker jeg smiley
    At min hest er følsom ved lysken, er kun positivt smiley men forstår ik kommentaren "vi andre ser også bagben fra hopper i denne situation" vil du være sød at forklare hvad du mener?


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #21   20. jun 2019 Nej, men du har fokuseret så meget på dit problem at man kommer væk fra det der startede dette her. Vi taler jo kun ud fra personlig erfaring og alle heste er forskellige.


  • #22   20. jun 2019 Elisabeth - hvad skulle jeg ellers fokusere på? Selvfølgelig har jeg fokus på mit eget problem/problemer smiley Hvis jeg ik havde det, så ville jeg stadig bøvle med der samme problem/problemer uden at have kommet på en eller anden teknik som virker for min hest og har mulighed for at videregive et råd. Heste, hunde, mennesker er vidt forskellige og derfor kan der være forskellige indgangsvinkler til at arbejde sig ud af problemet, hvilket også kommer til udtryk at folk herinde i tråden, giver sit besyv med sine råd. Jeg forstår dig ikke helt, selvom man spørger ind til det på en pæn måde. Tråden er vel tiltænkt at komme med råd eller hvordan? Også selvom man har løst sit problem med sin hest eller hvordan? Virker som om du siger med andre ord " nå men du har jo løst dit problem, så der ingen grund til at komme med dit råd, smut kadafi", så er det lidt op ad bakke. Jeg lader det være det sidst nævnte herfra, så trådstarter og andre kan evt tag mit eller andres råd og afprøve med sin hest, eller lad være smiley

  • #23   21. jun 2019
    Drop insektspray og giv et insektdækken på?


  • #24   21. jun 2019 Jeg bruger en pencil. Jeg sprøjter på pencil også maler jeg på hesten, mine er heller ikke begejstret for sprayen.

    Insektdækken er ikke en mulighed, da jeg har en del træet/lille skov på mine folde hvor mine heste kan sidde fast.

    Min Basse er ret uimodståelig, hvis man er myg, så i år jeg har givet ham stor mængder B-vitamin. Dette har hjulpet lidt. Han har "kun" ca den halve mænge stik i år som han plejer at have. Dvs. han har ca de samme som de to andre.


  • #25   21. jun 2019 Krikken: det er mere fordi jeg gerne vil lære hende at spray ikke er farligt... hun får det på nu med en børste eller svamp, så hun er ikke plaget af dyr. Men ville bare gerne lære hende ikke at være bange for spray på kroppen smiley

Kommentér på:
Fluespray !!!!!

Annonce