{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.794 visninger | Oprettet:

Stejler og bakker voldsomt. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle! smiley

Jeg stå overfor et problem, som jeg håber nogen har erfaring med og kan komme med nogle råd ??

Jeg har en 6 års hoppe, som er meget tændt og vågen. Men sagtens kan kontrolleres og håndteres uden problemer.
På stald og fra jorden er hun den nemmeste hest.
Hun har tidligere har lidt seperationsangst, men er hun kommet godt over og kan håndteres alene uden andre heste i nærheden ??

Problemerne opstår under ridning, når vi skridter og traver varm er der ingenting. Men så snart vi skal galoppere og ned i trav igen, går hun helt i baglås. Begynder og stoppe op, bakke og stejler voldsomt. Det kommer lige pludselig, efter vi har varmet op.
Når hun først er begyndt og bakke og stejle, kortslutter det helt for hende og det virker til hun ikke har anden udvej end og stejle og bakke.

Det kan ikke afhjælpes ved og ride hende for løse tøjler og frem frit. For hun er helt kørt op inde i hovedet.

Specielt i hendes hestegale periode, er det voldsomt. Der kan problemerne allerede opstå under opvarmning.

Hun er tjekker igennem fra top til tå.
Hun er regelmæssige til kiropraktor og massør.

Hun bliver redet med en baloun sadel, som er bomløs og jernet er taget ud af den.
Den er også tjekket og tilpasset.

Hendes gå på mod, er så stort! Hun arbejder og arbejder lige indtil det kortslutter for hende.
Og det kommer som lynet fra en klar himmel.
Det virker til det er en vane der er meget ind printet i hende, så snart hun bliver en smule presset eller ikke har sin koncentration med sig.

I longe/køreliner stejler eller bakker hun ikke.

Har i nogle erfaringer i kan dele ud af? Alt tages i mod med kyshånd ??

Er der mere info om hendes adfærd i skal vide, så endelig sig til.

Rigtig god aften! ????


Kommentarer på:  Stejler og bakker voldsomt.
  • #1   3. sep 2019 Hvad gør du, når hun starter på det? Hopper af, får hende til at gå som du vil have det en enkelt gang for så at stoppe der, eller noget helt tredje?

  • #2   3. sep 2019 Jeg plejer og få hende til og lave en parade også får at få lidt ro på. Tager vi lige et par sekunder hvor vi lige puster ud også skridter jeg en halv omgang. Også sætter jeg hende i trav igen. Hvis det sker igen, så starter jeg forfra med parade og skridt.

    Bliver hun alt alt for voldsom, plejer jeg og lave en parade og hoppe af også kommer hun i longe. Hun bliver meget voldsom og passer ikke på sig selv, hun synes hun bliver for farlig og være på.

    Oftest plejer det og virke med at et par parader og lidt afslapning. Også snart hun har koncentrationen tilbage - traver jeg af. smiley


  • #3   3. sep 2019 Hmm.. Min tanke var nemlig, om hun havde koblet stejl/bak til = fri. Det lyder jo dog ikke sådan, når du stadig beder hende om at arbejde lidt efterfølgende.
    Men selvfølgelig, begynder hun at blive decideret farlig, så er det nok bedst ikke at sidde på hende.


  • #4   3. sep 2019 Ja, nemlig smiley Jeg har forsøgt og gøre det sådan, for ikke og hidse hende mere op og gøre både hende og jeg frustreret. Men det bliver bare ikke bedre. Og problemet starter forfra hver dag. smiley

  • #6   3. sep 2019 Hun har været igennem røntgen og der er ingenting og finde. Dem jeg har snakket med det om, mener det er en vane der ligger så dybt i hende. Men hvordan man skiller sig af med den vane er et regnestykke hverken hende eller jeg kan regne ud smiley

  • #7   3. sep 2019 jeg har en der fik indlært stejl lig med fri fordi jeg gav fri hver gang hun stejlede fordi hun havde ondt men jeg blev bedt om at prøve af dyrlæge
    vi har prøvet parader og holde fast i hende og slippe presset når ønsket adfærd det eneste der faktisk virker det er at slippe ''lave bue'' på tøjle lige i det hun gør det og så når hun lander drive hende frem og rose i det hun går frem hun har heller ikke ondt mere men hun gør det stadig nogen gange hvis der ligger noget hun ikke plejer at se fordi hun lærte hun ikke behøvede hvis hun stejlede 7-9-13 ingen låsning i ryg/lænd siden 2017 men jeg lærte hende det desværre fordi jeg ville passe på hende men ja som sagt hos mig slipper jeg og beder hende blidt gå frem og roser ved fremdrift og tier stille ellers smiley


  • #8   3. sep 2019 det tog 6-8 måneder at få en stabil ridehest igen der ikke stejlede hver gang men hun får tilbagefald i ny og næ


  • #9   3. sep 2019 Hvad tænker du inden i går ned i trav fra galop? Spænder du op og forbedrer dig på at hun sandsynligvis bakke/stejler, eller prøver du at tænke på noget andet og slappe af?

    Og har du prøvet at gå fra galop til enten skridt eller parade, eller bare et skridt ned i trav også galop igen. Jeg ved ikke om det ville være bedre, men det ville være at gøre noget andet end hvad I plejer smiley


  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #10   3. sep 2019 Har du snakket med dyrlægen om evt hormonel ubalance?
    Jeg havde en hoppe på et tidspunkt der også udviste lidt “livsfarlig” adfærd under ridning.
    Hun fik hormoner i 30 dage, og derefter var der intet. Dyrlægen havde dog sagt, at det kunne være at hun skulle have hormoner længere tid eller måske altid. Men 30 dage gjorde åbenbart underværker på min.
    Og når du nævner at det er specielt voldsomt i brunst, ville jeg spørge dyrlægen om hormonel ubalance kunne være synderen


  • #11   3. sep 2019 Ikke tjekket grundigt nok så.

    Udredning af følgende:
    Gastroskopi for mavesår
    Røntgen af hele ryggen for at tjekke for Kissing spine
    Undersøgelse af underlivet og scanning for, at tjekke efter cyster, æg på tværs, infektioner og om hun evt et for åben bagtil (caslick).

    Havde selv en nu aflivet hoppe med bakke tendenser og eksplosiv. Hun kunne også lige pludselig og kørte op, ville ikke gå. Derudover var hun også tjekket af Kiro osv. Ingen problemer i lange liner fx. Hun havde 6 sammenvoksede torntappe og blev aflivet.

    Så du skal finde problemet, ikke ride videre før hun er udredt. Tag en dygtig dyrlæge og kør hende derop.


  • #12   4. sep 2019 foder?

    hvad hvis du longere hende inden du rider ? altså sådan at hun lige får brugt det ekstra energi først?


  • #13   4. sep 2019 Det lyder til at du har fået den undersøgt en masse. Så såfremt det er en tillært adfærd ville jeg opsøge en BBH instruktør, hvis det var mig. De er bare rigtig dygtige til at skille adfærd og øvelser ned i rigtig små dele og gøre det håndgribeligt for hesten. Personligt er jeg tosset glad for min BBH underviser, og hun har bare hjulpet med alt lige fra stort til småt.

  • #14   4. sep 2019 Jeg tænker også, at næste skridt er røntgen af hele overlinjen..

  • #15   4. sep 2019 Pludselige adfærdsændringer skyldes for det meste smerter, men der er jo rigtig mange ting, som kan give stejleadfærd, så det kan godt være en lang proces at finde frem til problemet.
    Når hesten er udredt ville jeg opsøge en adfærdstræner, så I kan komme stejleadfærden til livs på bedst mulige måde, såfremt den fortsætter.


  • #16   4. sep 2019 Jeg har haft 3 heste med nøjagtig samme problematik med bomløse sadler..
    Jeg har rettet det der var skævt/ømt pga. forkert tryk og sadlen er blevet skiftet og så har problemet været løst.

    Jeg tænker helt bestemt smerte, også specielt fordi man jo bremser med sædet for at få hesten ned i trav fra galop, det kan meget vel give smerter hvis hesten er øm.


  • #17   4. sep 2019 når hesten laver den adfærd er det ikke fordi den vil være slem/dum, men fordi den fortæller dig noget.. og forstår man ikke de små signaler får man store signaler.

  • #18   5. sep 2019 Har du prøvet at lave noget andet med den?

    Hvis det har noget med vaner at gøre, som du nævner, kan den jo ikke ændre sine vaner, hvis ikke du ændrer dine.

    Hvis træning altid ender med, at hesten stejler, du bliver ked af det, hesten bliver ked af det og du stopper, så har I begge haft en rigtig møgtur, når du trækker ind i stalden igen.

    Har du prøvet at varme op på banen i skridt og trav, og så ride ud af banen og skridte en tur i stedet for at gallopere rundt til den stejler? Jeg tror det er vigtigt at få nogle ridt, der ikke ender med at stå på bagben.


  • #19   6. sep 2019 Gør hun det også når i rider i terræn? Når i rider bom træning? På en springbanen? Er der et mønster i om hun gør det på lige eller buet spor? Hvis hun ikke gør det i terræn, er det jo bare med at få en masse terræn træning i hende, så adfærden bliver brudt. På samme måde, som at du tager hende i longe hvis det går i hårdknude, der ville jeg så bede hende om at arbejde hårdt! videre, og så slutte af med at sætte mig op igen. Så hun lærer at løsningen på hendes frustrationer ikke er stejl.
    Men det er selvfølgelig forudsat at det er adfærd, nu går jeg bare ud fra det du skriver, at hun er tjekket fra top til tå.
    Jeg har iøvrigt altid en cavaletti på banen. Hvis jeg mærker hesten mister motivationen, energien, eller bliver frustreret, tager jeg nogle enkelte hop på den, og straks får du løftet humøret/energien eller løst nogle spændinger. Jeg tænker, om I har leg nok i træningen? Hesten ved jo ikke at i træner efter et bestemt mål, den skal finde motivationen i leg, belønning, spændende oplevelser.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #20   6. sep 2019 Jeg har mistanke til sadlen. Det kan du nemt selv finde ud af ved at ride din sædvanlige tur uden sadel.

  • #21   7. sep 2019 Har du fået taget røntgen af den?
    Husk på heste altid gør noget af en grund, og som du beskriver det lyder det meget som om den har smerter under ridning.

    Så hvis det var mig, så havde jeg valgt at få taget røntgen. smiley


  • #22   11. sep 2019 Vi havde en hoppe som også gik virkelig voldsomt i baglås, specielt når hun var hestegal. Tjekket igennem af kiopraktor, massør, fys, dyrlæge og det hele og udredt totalt. Til sidst fandt vi frem til en cyste på hendes ene æggestok som var medvirkende til nogle hormonelle ubalancer der gav hende de voldsomme reaktioner.
    Hun blev behandlet og er meget bedre nu. Stadig følsom og kan til tider få tilbagefald hvor hun går i baglås og stopper op, men det er slut med stejlen og den eksplosive adfærd hun udviste før. Nu går hun blot i stå og bakker lidt hvis hun går kold, og en lille pause plejer at være nok til hun er klar igen.

    Så jeg vil helt klart anbefale at få hendes hormoner og æggestokke tjekket igennem af en dyrlæge - det kan være der er noget med dem når hun nu er endnu værre i sine hestegale perioder smiley


  • #23   21. sep 2019 En bomløs saddel har ikke støtte ved manken på samme måde som en med bom. I Den chockbølge der kommer fra overgang ned, i den meget anderledes gangart trav, kunne sadlen måske komme til at hakke lige ned i det punkt, hvor der sidder en række nerver ved manken. Det kan kun give en voldsom reaktion, fordi de nerver er et direkte stoppunkt ved tryk. Heste bruger det eks. I leg eller kamp til at stoppe modstanderen op.
    Så, nu kender jeg ikke dine grunde til at ride bomløs, men det er måske ikke det rigtige for din hest. Hvis det er grundet manglende skulder frihed i klassiske saddeltræer, så kan Peter horobin eller krimhield morgenroth saddlery måske gøre en forskel.


Kommentér på:
Stejler og bakker voldsomt.

Annonce