{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.986 visninger | Oprettet:

Frustreret rytter og hidsig hest {{forumTopicSubject}}

Mig og min kære Bruno (min krikke) er ikke helt enige om hvordan tingene skal foregå når vi rider tur. Jeg har før spurgt folk til råds hvor de da svarede at jeg bare måtte undvære at ride tur, men så kan jeg lige så godt lade være med at have hest. Vores bane kan ikke bruges halvdelen af tiden pga vejr. ville anyway blive vanvittig af at ride dressur hele tiden og det samme ville min hest.
Jeg har redet på hende siden hun blev tilredet som fem års og hun er nu 12. Har altid redet mega meget tur på hende, har badet mange gange, redet i drive in på maccen, I skov, byer industri kvartere og hvad der ellers er. Hun er 100% tur vant, men kan selvfølgelig blive forskrækket. Der findes ikke noget jeg ikke kan ride hende forbi hvis hun bare får lov at kigge lidt på det et øjeblik. Mit problem er så at hun tit bliver mega varm i hovedet og tripper helt vildt og vil bare gerne løbe hvis jeg ikke har godt fat i hende.
Jeg har prøvet uden bid, flere forskellige bidløse trenser, med bid og også flere forskellige bid, med sadel, uden sadel, hun har for sko på og bruger boots bagpå så øm er hun heller ikke, hun får tandlæge hvert år, hun er pæn i pelsen, huld, muskulatur osv, hun har også fået massage, ostepatisk behandling, magnet dækken osv igennem tiden så umiddelbart fejler det fysiske ikke noget.
De første 10-15 min af turen er hun som regel afslappet og jeg kan sidde og chille som en eller anden cowboy men jo længere tid vi rider jo mere åndssvag bliver hun. Jeg har prøvet med godbidder, jeg har prøvet at vende om på tur, har prøvet at have løse tøjler (kan ikke helt lade sig gøre da hun bare selv ville sætte tempoet op hvis jeg ikke har lidt fat), har prøvet at stå stille og slappe af i tøjlerne, har prøvet at samle hende mere ind og lave lidt sidebevægelser, har prøvet med en glidetøjle. Ved snart ikke hvad jeg ikke har prøvet.
Og inden folk siger at jeg skal have styr på det der hjemme så er der styr på grund ridningen på banen, hun er slet ikke ligeså hidsig der og jeg kan rent faktisk trænge igennem med mine signaler og skal bare tænke på STOP og start og så er hun der. Men på tur kan jeg slet ikke trænge igennem og få et ord indført, hun er pisse ligeglad om jeg trækker, bakker eller hvad fanden jeg gør. Alternativet er at ride den mega træt på banen inden tur, men er heller ikke ude på at tage livsglæden fra den så den skal gå rundt og være helt ødelagt hele tiden.
Jeg er bare så ked af at blive frustreret når jeg skal ride, der er næsten flere dårlige rideture end der er gode og det vil jeg mega gerne lave om på. Så mit spørgsmål er om der er andre der har stået i lign situation og hvordan de fiksede det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frustreret rytter og hidsig hest
  • #1   12. feb 2021 Det forstår jeg godt er frustrerende, jeg kender alt til det! smiley
    Har hun altid opført sig sådan på tur, eller er det noget nyt?
    Jeg ville tage en ekstra hest med på tur - gerne en rolig hest - og evt. en trækker der kan have træktorv på din hest, og så starte derfra smiley


  • #2   12. feb 2021 Det lyder som et rasmus bagger problem

    Prøv inden du tager på tur næste gang hvor du tager på en lille tur i skridt (måske kun 2 kilometer)

    så dagen inden og tiden inden du skal ud til hesten
    brug alt din energi på at tænke på hvor godt hele den her tur vil gå hov for hov og forestil dig den præcise rute du vil ride billede for billede hvordan hele turen går godt
    forestil dig det mange gange i hovedet både hvor du gør det super hurtigt i din forestilling og hvor du gør det laaaangsomt

    gå rundt en halv time før ridningen og sig jeg elsker ride tur jeg elsker ride tur højt gentag hele den halve time

    og så rid afsted men HOLD DIG til præcise rute og det er HELE vejen du forestiller dig så rider du 1 vej ud og præics samme vej tilbage så forestiller du sig præcis samme vej tilbage bare i tilbage retning


  • #3   12. feb 2021 Hm.
    Hvordan går det, hvis det er en anden, der rider hende?
    Hvordan går det, hvis du rider ud alene - eller sammen med nogen?
    Hvad med en underviser? Evt, som lidt alternativt rider eller går med ud?

    Når jeg ser de ting igennem, så det eneste du ikke nævner er:
    -undervisning
    -hjælp fra andre
    -om du rider ud alene eller med andre


  • #4   12. feb 2021 min har det også med at blive varm, dog ikke lige så slemt. Lige med hende er det meget 50/50 hvad virker - enten har hun brug for at løbe friskheden af, altså jeg giver hende lov til at trave hurtigt (og nogle gange sætter hun i galop) men jeg har så også følelsen af at jeg godt kunne stoppe hende selvom hun ikke er ligeså responsiv når hun er i det humør. Efter de første 10-20 min bliver hun sig selv igen og er mere styrbar.

    andre gange kan jeg mærke at 'bare give hende lov' ikke er en god ide - ofte fordi det er forbundet med nervøsitet hvis nu det er noget tid siden vi har gået tur - og så skridter vi egentlig bare hele turen igennem (evt hopper jeg af og trækker). Når der er gået noget tid falder hun til ro da hun forstår at der ikke skal ske noget andet end skridt. turen bliver desuden ikke mindre end normalt bare fordi vi går istedet.

    generelt tror jeg også heste reagere anderledes på tur alt efter hvor det forgår henne. Min har altid fart på i skoven og på marken, men ved veje, stranden og åbne lige stier går hun langt mere roligt.


  • #5   13. feb 2021 Det lyder som om I er havnet i en dårlig spiral med dårlige oplevelser for både hest og rytter.

    Jeg tænker der er flere aspekter i det. Din forventning og hestens forventning samtidig med at det man øver sig på er det man bliver god til.
    Forventninger tager tid at arbejde med - jeg har selv været i gang med en proces hvor min hest har haft bukket grundet smerter. Jeg arbejder stadig meget bevidst med det.
    Jeg tænker du dels skal arbejde med eget mindset og krop. Visualiser en god og lækker tur, hvor din egen krop er blød og afspændt og du kan sende bløde signaler. Hestens forventninger ændres stille og roligt med dine og turene bliver som du ønsker. Dernæst vil jeg forblive i en zone, hvor I er 100% sikker på god tur. Jeg er klar over det i starten er korte ture, men som sagt det man øver sig i bliver man bedre til, så I skal have brudt stressmønstret. Når I er gode til at ride 10 min ud og hjem hver gang, så begyndt stille og roligt og øg. Ikke være grådig, det er måske kun et minut ekstra i starten. Mærk efter, det kan også svinge fra dag til dag, hvor meget I kan, men bliv ikke grådig og vend om mens I begge er gode.


  • #6   13. feb 2021 Har et par tillægsspørgsmål;

    Har hun altid været sådan?
    Er det kun når I rider alene eller også med andre?
    Er det både fra ryg og jord?
    Er det hver gang?
    Er i flyttet?
    Er en foldkammerat flyttet?
    Har der været nogle ændringer generelt, ummidlbart før adfærden startede?

    Jeg tænker på om det kan være stress, angst eller måske kedsomhed.




  • #7   14. feb 2021 Jeg har også været der... og jeg er sgu ikke så konstruktiv og pædagogisk korrekt når det kommer til hesteopdragelse, der er jeg mere kontant.

    Et pelhambid med lange stænger og en stram kæde, alt andet på sådan en hest er ikke bare selvmord, det er også uansvarligt overfor sine omgivelser.

    Hesten vil jo bare gerne løbe, og det skal den også have lov til. Jeg har nogle steder på mine ture, hvor det er ok og sikkert at løbe, og så ved den, hvornår den skal stoppe. Der er uro, når vi kommer til start, så er der fuld fart og bagefter er der ro igen. Og det har da taget lang tid at komme hertil, men træning af alting tager jo lang tid.


  • #8   14. feb 2021 Det er aldrig nemt at ride ride tur, hvis man har en hest, der er varm. Personligt har jeg accepteret, at min hest er for vågen og varm - og at han ikke er købt til tur. Nu som 8 års i år, kan han dog godt være med på tur med god vilje, og vi kan sagtens selv skridte korte ture om foldene... men sker der noget, der tænder ham op, så bliver han bare rigtig ... vågen smiley

    Mit råd ville være foder - tag en kig på, hvad du fodrer med. Skær sukker, stivelse og havre fra. Min bliver decideret farlig, hvis han får forkert foder. Overvej evt. tilskud. I disse kolde tider eller svære perioder får min Urtefarms Take it Easy, og så har han det noget nemmere i sin egen krop smiley

    Alternativt så rid den, som du ville gøre på en ridebane. Det har jeg gjort MEGET. De første 2-3 år som ridehest, fik min ikke lov at gå og kigge/hygge, men var altid under hjælpere og i holdning på tur. Jeg turde simpelthen ikke andet. På den måde er de koncentrede om deres opgave, og du har på forhånd din hest under hjælperne, hvis der sker noget - så kan du ofte fange det i bedre tid, og afværge situationen, inden den pludseligt for helt lange tøjler tænder af, og du skal samle en hel hest ind. Efterhånden kan du lade den få mere og mere frihed.

    En tændt hest - efter min erfaring - bør man meget sjældent bare slippe og lade gå. Min er altid, medmindre han skridter indenfor matriklen, og alt er roligt, under hjælperne. Nu kan han kigge lidt på gode dage, men ellers ved han godt, at tænder han af/spænder op/bliver hys, jamen så går vi til dressur på turen. Ellers er han bare for stor, stærk og vågen smiley Tror det er et levn fra tidligere, at man har redet på rolige, vante turheste, at folk bare slipper det hele og slapper af. Nogle heste kan man bare ikke gøre sådan på - og det bliver man nødt til at tage med. Så kan en hest med tænding så mange andre fede ting smiley

    God fornøjelse.


  • #9   14. feb 2021 Kan du uden at du tænker over det, være lidt nervøs for at turen ender dårlig. Heste er følsomme dyr, de fornemmer hurtigt hvad vi føler og det går lige i dem. Hvis det er sådan skal du træne med at sende dine negative tanker væk, og i stedet tænke det hele nok skal blive godt

  • #10   15. feb 2021 Hvor tit rider I?

  • Mette G
    Mette G Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #12   18. feb 2021 Hvis du ikke kender Mia Lykke, så kan hun noget med din hest og dig ift det du omtaler. Det er både.mega sjovt, og lærerigt og selvfølgelig også udfordrende. Men 1-2 dage, og du har pludselig en hest der går med dig.
    Held og lykke, og selvfølgelig skal vores heste kunne rides ud, og væk fra baner m.m.
    ???? fra Mette


  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #13   19. feb 2021 Hejsa

    Jeg kan se du har fået del svar, så måske du har fundet noget der virker. Jeg vil dog lige komme ned et ekstra "indspark"

    Mon ikke alle her har prøvet, i hvert fald en del af det du beskriver. Jeg tror lidt der kan være noget om, at går du nærmest og gruer for at skulle udenfor banen.. Så kan din hest mærke det på dig! De er vildt sensitiv, og kan fornemme rytteren's sindsstemning. Når DET så er sagt, går der nok noget tid - med gode oplevelser - inden du bare kan tage afsted, og være helt afslappet.

    Det første jeg tænkte da jeg læste starten, det var "hey, jeg har løsningen"! Til jeg læste at du HAR prøvet at ride uden bid. Jeg formoder du mener hackhamore? For det er min "udgangs-ide" Brug en med en gummi-bøjle over næsen, og lange stænger. Der er stål inden-i gummi stykket, så læg en lamme skind's beskytter udenpå. Der er ingen grund til at måtte sidde og hive i et bid.

    Undgå alt der hidser din hest op. Jeg har også prøvet at parare..bakke...gå side-bevægelser! Men når den onde cirkel skal brydes, skal du tænke alternativt. De lige nævnte metoder, vil bare hidse din hest op. Hvad med at skridte en tur ud, efter at du har trænet på banen? Lær din hest, at en tur i naturen kan foregå KUN i skridt.

    Tag en fridag med kun at skridte i skoven! Og i starten, så lad være med - så vidt det er muligt - at vælge den sti hvor det normalt går hurtigst. Snak med din hest, sid selv og slap af.. Klap den, hvis den bliver urolig og tal beroligende til den.

    Jeg tror mest det har noget med ro, og den mere "interne" kommunikation mellem jer at gøre. Heste er store, stærke dyr.. Men de er så følsomme at de kan mærke en myg, der lander på deres skind. De kan finde på at flygte fra en blafrende sommerfugl.. De handler pr. instinkt, hvoraf det stærkt hedder "flygt"!

    I skal have genopbygge tilliden - tilliden til hinanden, faktisk! Så stille og roligt - det belønner sig faktisk smiley

    Hilsen Lene


  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #14   19. feb 2021 En lille ekstra bemærkning. Ja, som Cecilie skrev i første indlæg, kan det være en hjælp at følges med en rolig hest i starten. Brug det evt. til at prøve en tur KUN i skridt af.... For I skal jo kunne ride alene, det er vel målet.

    Så slå dig sammen med en ven i starten, medmindre din hest er roligere alene? Alt efter hvad der virker bedst. Det skal nok lykkes, men vær forberedt det tager tid at ændre adfærd! Både for hestene, og for os selv. smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #15   3. mar 2021 Din hest er blevet vænnet til selv at bestemme. Så er det ikke så spændende at være rytter. Det kan stoppes. Tag hesten roligt op. (Saml den). Brug følelse ved at bruge krumme håndled. Ved evt. brug af hjælpemiddel får du så hesten til at gå lige frem så længe du ønsker det. Så begynder du at styre. Her er det vigtigt at du holder imod med modstående tøjle. Det glemmer mange halryttere, nå de rider tur i naturen. Brug rolige bevægelser også beroligende snak. Du kunne for eksempel sige. Du har benene, men det er mig der har hovedet.

Kommentér på:
Frustreret rytter og hidsig hest

Annonce