{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Vil ikke stå stille {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hest på 14 som vi er ved at genoptræne efter et par års pause. Jeg har haft hende i snart 3 måneder.
Mit problem er, at hun ikke vil stå stille ex. når jeg trækker med hende udenfor, ved op- og nedstigning eller parade.
Hun kan fint stå stille på staldgangen eller i boksen, eller hvis jeg har hende i et træktov i ridehallen.

Jeg har gennem nogen tid forsøgt at vænne hende til, at jeg står på en skammel ved siden af hende, men vi kommer ingen vegne, heller ikke i ridehallen.

Når jeg er på ryggen af hende er hun altid glad både på bane og på tur.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad pokker der stikker hende. Hun er tjekket hos dyrlæge og ved hestemassør.

Nogen ideer??


Lokale historier fra Ishøj
Vi giver dig de bedste, lokale historier om Ishøj på VORES Ishøj

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke stå stille
  • #1   18. maj 2021 Hun har vel bare ikke lært at stå stille ved opsidning, så du må igang med at træne. Få evt. en underviser til at hjælpe.

  • #2   18. maj 2021 Tænk på det, som et nyt trick, hun skal lære.
    Andre lærer dyr unyttige ting som at neje, vi to lærer dyr praktiske ting, som at vente.

    Fx - dyret står stille af sig selv.
    Du siger vente - og efter et øjeblik "fri".
    Det er meget vigtigt med en "fri kommando", så dyret ved at øvelsen starter og slutter - hvis dyret selv skal gætte på hvornår man kan gå videre, bliver det aldrig til ret længe.
    Så øger du sværhedsgraden, stopper fx op på bane, siger vente, går et par skridt væk, går tilbage, tager i trækrebet, venter et par sekunder til (så den ikke tror at det er hånd på reb, der er signal til at gå), og siger fri.
    Husk og fortæl dyret PRÆCIST hvor lækker og klog I begge er sammen, fordi i træner så praktiske ting!
    Og så øger du gradvist sværhedsgrad - længere væk, længere tid, lav lidt uro eller træn hvor der er lidt omkring der kan trappe op.

    Så kan du jo senere bruge kommando vente, når du går hen til skamlen. Vente. Og så husk "fri".
    Det er en måde.

    ...
    Alternativet er, at du sætter skamlen et sted, hvor der er noget foran og på den anden side af hesten, så det ikke er oplagt at gå frem / til siden. Så det simpelthen er oplagt at gøre det rigtige, dvs blive stående.
    Og så stiger du op.
    Eller. Du får en ven til at holde. Du sidder op.
    Senere, får en ven til at stå, ikke holde. Når dyr og mennesker har fundet ud af, hjælper er overflødig, klarer i jer selv.


  • #3   18. maj 2021 Dette billede er med "vente". Intet andet holder Aslan på stedet.

    profilbillede
  • #4   18. maj 2021 prøv at stig op fra den anden side
    det hjælper nogen gange. skal lige sige at der virker helt forkert - men det er så også det som gør at hesten står stille, fordi det er forkert


  • #5   18. maj 2021 Jeg har trænet flere heste til at stå stille. Jeg bruger klikke træning, og kommandoen STÅ! Får hesten til at stå, siger STÅ, kort efter klikker jeg og giver godbid. Så øger jeg længden på hvor længe han skal stå.
    Pt er min hest en rigtig teenager hvor ørene ikke hører, og han prøver grænser af.. Så når jeg nu skal stige op, så får han kommandoen og han står stille helt til røven rammer sadlen smiley så går han.. smiley han får så et Nej, bliver bakket, og kommandoen kommer på nyt, og sådan går det indtil han står stille og jeg klikker, giver godbid og beder om skridt.. smiley man skal være konsekvent HVER gang, ellers overtager de og det fungerer ikke..

    Mvh TT


Kommentér på:
Vil ikke stå stille

Annonce