{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
605 visninger | Oprettet:

josefine L
josefine L
Tilmeldt:
5. dec 2021
Følger: 71 Emner: 3 Svar: 5

muskelsætning {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig en masse tips til træning af hestens forskellige muskelgrupper, fx bagpart, ryg, hals og bringe.

Jeg har en unghest der ikke har så mange muskler. Han er glad og frisk og kan klare en lang tur i skoven, så vi har bare brug for lidt hjælp til at komme godt igang.

Kom med alle jeres tips og tricks smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  muskelsætning
  • #1   24. jan 2022 Hvis du skal udvikle muskler, så kræver det at musklerne arbejder, dvs at de trækker sig sammen og løsner igen, og dette kontinuerligt.

    Nu har jeg ikke ser dig ride, så følgende er basseret på hvad jeg generalt ser:

    Jeg ser at hestene netop ikke bruger deres rygmuskler, som i at de skiftevis spænder og afspænder, at brystkassen, svinger fra side til side, dette mærkes i sadlen, som Gnavpot spiller harmonika med numsen.

    Og ofte er grunden til at musklerne ikke arbejder, at der er nogle spændinger som låser ryggen, så denne ikke arbejder frit.

    Og nogle af grundene kan være at mam beder hesten om at bukke nakken - eller hesten går med godt afskub, men der kan også være andre grunde.

    Så som en start handler det om at få de pågældende muskler til at arbejde, ved at løsne de spændinger som forhindre det.

    Og det svære i dette arbejde er ikke at få hesten til at gøre det - men at uddanne ens egen røv, til at kunne mærke disse, nogle gange ret små spændinger og sammenkæde, hvad man mærker, med hvad der sker i hestens krop, så man ved hvordan man skal rett det.

    Altså mærke forskel på om der er bærings-afskub balancen som ikke er i orden og derfor giver en spænding i ryggen, eller om det er en lille spænding på underhalsen, som har forplantet sig til rygmusklerne.

    Og der er kun en måde at lære det op og det er observation, observation og observation.



  • josefine L
    josefine L Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 71 Emner: 3 Svar: 5
    #2   24. jan 2022 Tak for svar. det vil jeg tage med mig frem over.

    har du mon nogle øvelser man kan lave for at styrke musklerne?

    han er lidt spændt op under ridning, så tænker det er det første jeg tager hånd om.


  • #3   24. jan 2022 Det er vigtigt at lægge et godt grundlag for musklerne. Konditionstræning i skoven ville være et godt sted at starte. Især et sted med en masse bakker op og ned. Det skal du gøre 2-3 gange om ugen. Bomtræning kan også anbefales. Det har benefits for stortset alle musklerne som du nævner smiley

  • #4   24. jan 2022 Nej, jeg har ikke nogle øvelser - da dette system ikke handler om at lave nogle øvelser.

    Det handler om den måde din hest bruger sig på. Ved at ændre den måde din hest bruger sin krop på, vil alle skridt hesten tager, være øvelse til at hesten bygger muskler op, da musklerne arbejder, og dette muskel arbejde gør at musklerne vokser.

    Du kan ikke klemme, støtte, drive osv hesten til at bruge rygmusklerne og få hestens måde at bruge ryggen på til at koordinere benflytningen - du kan kun løsne de spændinger som forhindre det i at ske,

    At du ikke via tøjle og schenkler danner hestens form, via muskelspændinger, men at du uddanner hestens evne til at bruge sin krop hensigtsmæssig, så den rigtige brug af funktionerne i hestes krop, giver den ønskede form.


  • josefine L
    josefine L Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 71 Emner: 3 Svar: 5
    #5   24. jan 2022 Tak Cecilie! vi bor meget tæt på en skov så det vil jeg helt klart gøre. smiley

  • josefine L
    josefine L Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 71 Emner: 3 Svar: 5
    #6   24. jan 2022 Tak Dorthe.
    Det vil jeg tage med mig fremadrettet.
    Tak for hjælpen.


  • #7   25. jan 2022 Jeg har for vane altid at foreslå at ride slangegange til man nærmest bliver rundtosset smiley

    Det har jeg selv haft så stor succes med. For som Dorthe C skriver, så er dit vigtigste fokus dig selv og din egen ridestil. Det er den, der skal give hesten de rigtige forudsætninger at præstere under.

    Slangegange er bare en rigtig god metode til mental træning, til at fokusere og koncentrere sig. Man lægger rigtigt mange volteskift ind i sin træning, og man får hele tiden trænet halv parade, forbered, volteskift, runde af, ret op og forfra. igen og igen. Hvis man bare rider rundt og rundt på 20 og 10 meter volter, er man tilbøjelig til at sidde på den ene balle og dreje hesten rundt. Når man hele tiden skifter volte, så er man nødt til at holde sig i balance i sadlen, ellers vælter ens opstilling.

    Vi rider på mange forskellige niveauer, og jeg rider ikke på et niveau, hvor jeg har så meget teknisk omkring dressurøvelser at byde ind med. Men mit råd drejer sig om at blive en bedre og stærkere rytter.

    Slangegang er en hård øvelse i starten, og et kvarter er lang nok tid de første gange. Det er fysisk hårdt, men man skal også koncentrere sig. Få din ridelærer til at hjælpe dig med det smiley


Kommentér på:
muskelsætning

Annonce