{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.131 visninger | Oprettet:

Lære at blive longeret - 2 års {{forumTopicSubject}}

Ja har min skønne 2 års herre, som jeg egentlig meget gerne snart vil vænne til at blive longeret og måske prøve hovedtøj og i det hele taget komme lidt mere i hænder. Han har dagligt været i hænder hele sit liv, man han har ikke oplevet så meget andet end små gåture i grime og træktov. Og hvor kan jeg dog lige se for mig hvordan første gang i longe går helt galt for os smiley Hvordan lærer I en total grøn unghest at blive longeret? Vil gerne høre jeres metoder, så jeg har lidt forskelligt at prøve af når vi når der til smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære at blive longeret - 2 års
  • #1   7. okt 2010
    Det vigtigste er nok at den person der står med longen ved hvad hun/han laver smiley

    Er selv igang med vores nye 3 års og går i gang med min 2 års i weekenden..


  • #2   7. okt 2010 Også derfor jeg søger lidt råd udefra. smiley

  • #3   7. okt 2010 Hvis du ikke har meget erfaring med longering, så skulle du måske spørge en med erfaring, som evt kunne vise dig deft og give lidt råd.
    Det lidt nemmere at vise og forklarer, end at skrive smiley


  • #4   7. okt 2010 Jeg ved skam godt hvordan man longere, da jeg ofte laver jordarbejde med konkurrencehestene. Men ville da bare høre om nogen kunne give lidt råd til hvordan man bedst muligt starter op med en 2 års, som ikke har prøvet det før. smiley

  • #5   7. okt 2010 en i hver ende af longen smiley altså en til at løbe med hesten, som så gradvist kan trække længere væk. Men jeg er af den overbevisning at med det rette kropssprog, så kan alle heste kongeres, selvom de ikke er trænet i det. De færreste ved bare hvordan man gør det smiley

  • #6   7. okt 2010 Jeg er også igang med longering af to års smiley evt se hende på min profil smiley
    Jeg startede med at stå som man normalt longere, imens en anden trak hende rundt i volten, lige så stille slap hun hesten og jeg havde i imens hun gik med hende brugt stemmen som jeg så forsatte med da hun gav slip. Nu går det rigtig nemt. men start den første dag kun i skridt også arbejd dig frem. evt start kun op med den ene vej rundt smiley


  • #7   8. okt 2010 Denne hjemmeside synes jeg er fantastisk:
    (link fjernet)


  • #8   8. okt 2010 jeg har også en to års haffer som jeg er begyndt så småt og arbejde med.. først og fremmest skal du lære ham og flytte sig ud af når du har longen sådan ikke skubbe ham men vifte lidt blidt med longen for hans skulder og rose og give godbidder når han gøre det.. det skal du gøre de første mange gange så forstår han det til sidst og derefter skal du have en der gider og gå rundt med ham imens i longere og lad for pokker den pisk blive hjemme hvis du gør ham rej kan du lige så godt smide det hele i ringen og prøve igen om et halvt år..
    jeg håber det kunne hjælpe dig..


  • #9   8. okt 2010 evt starte med at øve ham i lange liner, altså hvor du går bag ham, så han vænner sig til at gå frem når du lægger pres bagfra. når han kan det, så vil jeg lægge en ridegjord på hvor igennem du trækker de lange liner, så du stadig har et let pres bagfra..men nu står du bare i midten og longere...hmm svært at forklare...send evt din mailadresse pb så kan jeg sende et foto....

  • #10   8. okt 2010 inden longen ville jeg trække en masse turen med den fra begge sider - hesten har faktisk godt af at kunne trækkes fra begge sider... herved lære den at gå frem når trækker er på begge sider...
    og så kan man aldrig gå formange ture med sin hest/unghest/føl - de bliver bekendte med trafikken og alt muligt mærkeligt som er ved naboerne osv...
    når jeg skal træne longe, bruger jeg en kapsun som ligger godt fast på hovedet og ja selvf. et longetov,,, så trækker jeg ned på banen, hvor jeg går ude ved hesten rundt på volten. mens jeg går her skal den lære at gå fremad og stå stille - når den gør det rigtigt = godbid(gulerodsstykker)
    når den skal igang fra stående position skal den kun gøre det ved komandoen jeg har valgt for gå. når den gør dette = godbid og ros. så træner jeg dette indtil den lystre som den skal.
    når komandoerne er på plads begynder jeg at gå med front imod hestens side. når den også lystre ovenstående fra denne position begynder jeg at bevæge mig væk fra hesten stille og roligt - det kan godt tage lidt tid før hesten ikke følger med.
    når så hesten kan gå ude på volten og blive derude i skridt og lystre komandoerne jeg har lært den. begynder vi at trave osv...

    alt dette gøres naturligvis på begge volter.
    når så det hele bar glider som smurt i longen lægger jeg nogle travbomme ud på volten, det aktivere og styrker jo hesten godt - men det ved du jo sikkert godt. hihi...

    men det er bare sådan jeg gør o",) held og lykke


Kommentér på:
Lære at blive longeret - 2 års

Annonce