{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Ridning af en unghest {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har fået jobbet at ride en unghest på 4 år. Jeg har ham 100% for mig selv, og han er super sød, og tager alting rigtig godt.
Som mange andre ungheste har han ikke accepteret bidet nok til at strække ud efter det, så han holder hovedet helt oppe i holdning, som en rutineret hest ville gøre det.
Det er på sin vis godt, hvis jeg skulle til stævne på ham, men det skal jeg ikke forløbig, så han skal altså få hovedet ned, og få trænet sin overlinje.

Jeg træner og træner, men det er bare rigtig svært, fordi jeg så giver ham længere tøjler, at han kigger rung og løfter hovedet, så nu er mit spørgsmål til jer kloge hoveder, som har haft med disse helt unge dyr, om i synes det er en god idé at putte en chabon på ham, så han kan få hovedet ned?
- jeg har IKKE tænkt mig at stramme den særlig meget, og så skulle den sættes ned mellem forbenene.
Jeg håber i forstår hvad jeg mener :-))

OBS. No hate, jeg har ikke gjort noget med en chabon eller noget i den retning, så ikke hids jer op, og jeg vil ikke gøre det for at springe over hvor gærdet er lavest, for så havde jeg gjort det for længst og uden at spørge jer ;-))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning af en unghest
  • #1   11. maj 2012 Rettelse:
    Trænet sin overlinje og ryg***


  • #2   11. maj 2012 Endnu en rettelse:
    Når jeg giver ham længere tøjler, kigger han rundt og løfter hovedet op**


  • #3   11. maj 2012 Rid nogle overgange (masser af overgange), skridt-trav, trav-skridt, skridt-parade, parade-skridt. Galop-trav, trav-galop osv.

    Hav dine tøjler, så der hele tiden er kontakt, men når han trækker halsen, så følg med i tøjlen.


  • #4   11. maj 2012 Masser af volte skift er også super godt til de unge.

  • #5   11. maj 2012 Jeg ville personligt ikke sætte en chambon på. Hvor længe er hesten redet? Det er vigtigt du bliver ved med at holde en kontakt til biddet og ikke bare giver ham løse tøjler, så han selv skal gætte, hvad han skal. Hvordan jeg vil nå målet, kommer an på hesten, men grundlæggende en rolig og blød hånd, gerne lidt ledende. Det kan evt hjælpe at sænke hånden lidt, og så eller brug ben og sædet og ros den til skyerne, når den bevæger sig i den rigtige retning

  • #8   11. maj 2012 Tempo og volteskift er en sædfølge i den sædvanlige træning.
    Og jeg slipper ikke bare tøjlerne og forventer at han ved hvad han skal, jeg for ham til at "tage biddet" og derefter give gradvist længere tøjler, ved at lægge hænderne lidt frem. Han gør også det rigtige, og jeg roser ham, men så glemmer han det igen 2 sekunder efter.
    Jeg giver ikke op, men laver bare det samme igen med ham :-))


  • #9   11. maj 2012 Han lærer ved gentagelser, så hvis du putter en chambon på, så vil du bare have samme problem når du tager den af. Når jeg rider ungheste så synes jeg det er vigtigt at lede dem og tage hænderne langt ned smiley ligner næsten western, men det virker smiley

    Du kan også prøve at skifter bid, bare for at se om han arbejder bedre med et andet..


  • #10   11. maj 2012 Aldrig en chambon, men er personligt ikke vild med sådanne hjælpemidler. Som de andre skriver så kan temposkift gøre en verden til forskel. Hesten skal koncentrere sig hundrede procent om dig, og derfor er temposkift en god ide. Dette hjælper også hesten til at komme ned og være rund og dyb smiley held og lykke med ridningen smiley

  • #11   11. maj 2012 Jeg ville tage den i kapsun og longe - evt. bid også så den lærer det - og så træne frem og ned.. Tvangsmidler er aldrig vejen frem smiley

  • #12   14. maj 2012 ingen hjælpetøjler eller andet gejl.. en let kontakt på tøjlen, "åbn" biddet ved at holde hænderne lidt ud på hver side af halsen, stadig med let kontakt på tøljen.. så snart den gør det mindste tegn til at ville strække halsen/frem med snuden, følger du med (giver lidt slip) med lad være med at smide kontakten helt.. min unghest havde akkurat samme tendenser da jeg tilred hende.. tålmodighed og træne træne træne.. og vigtigt med korrekte signaler:) Husk i øvrigt at bruge sædet både som stop (ved at rette dig op og stive lænden) og som vægtfordeling ved at læne dig lidt frem og med et let sæde.. drej med schenkler og sæde, og undgå at hive tøjlerne "tilbage", men hellere lede hesten ved at tage tøjlen længere ud fra halsen, som drejesignal.. på den måde vil den efterhånden kunne slappe mere af smiley Men det kan tage tid før de forstår det


  • #13   14. maj 2012 Går naturligvis ud fra at den har fået ordnet tænder, og at der er sørget for et bid der passer hesten korrekt?? Langt de fleste heste er faktisk ikke vilde med 2-delte og 3-delte bid, som de fleste ellers bruger.. et med delvis eller hel tungefrihed er de mildeste bid, jeg selv bruger et myler bid med delvis tungefrihed, og det er fantastisk!! smiley


Kommentér på:
Ridning af en unghest

Annonce