{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
581 visninger | Oprettet:

Hest der bakker og andre problemer. {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har et par "problemer" som måske ikke er problemer, men nærmere et spørgsmål om min fejl af træning.

Anyway.

Den hoppe jeg træner og rider lige pt. har fået for vane at bakke meget når jeg skal til at sidde op.
1. Jeg har ikke fat i tøjlen, den ligger slapt mod hendes hals, jeg har et minimum greb i tøjlen, alligevel har hun til tider det med at bakke utrolig meget så snart jeg røre tøjlen.
Jeg kan umiddelbart ikke finde en grund til dette.

2. Min hoppe har utrolig svært ved stop signalet, det virker prompte på jorden, ingen problemer der, retter jeg ryggen og stopper op, stopper hun med det samme op, men så snart jeg når op på ryggen af hende har "signalet det med at ryge", jeg sætter mig dybt og langt tilbage i sadlen, retter ryggen, tager en smule i tøjlen og presser lidt med benene, dog har hun svært ved at opfange Stop signalet, som jeg gang på gang har øvet med hende, andre der har en metode der lære hesten stopsignalet bedre end de metoder jeg har haft i brug, et eller andet må jeg jo gøre forkert da hun ikke forstår mine signaler.
For det meste er det i trav og galop stop/sænk farten signalet har problemer med at blive opfanget.
3.
Når hun står stille i parade har hun utroligt mange problemer med at blive stående i mere end 10.sek. før hun nærmest eksplodere fordi hun er utålmodig.
Jeg øver fra jorden hvor hun skal stå stille i lang tid, der er der ingen problemer, men fra ryggen, ingen tålmodighed.
nogen gode øvelser til at give min utålmodige hoppe lidt mere tålmodighed?

Det skal lige siges hun er en 6årig islænderhoppe der blev tilredet da hun var 4½, så hun har ikke været redet i så lang tid da hun også har haft en voksepause efter hun blev tilredet.

Jeg har underviser på 2 gange om ugen, og har snakket med hende om det og vi arbejder allerede på sagen, men ville høre om i f.eks. havde nogle ideer?

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der bakker og andre problemer.
  • #1   26. jan 2013 Følger lige med smiley

  • #2   26. jan 2013 Til etteren, er det så kun når du stiger op? Ellers tænker jeg, at hun måske kunne have ondt i tænderne, så hun derfor forsøger at bakke væk fra presset, selvom det er meget svagt smiley

  • #3   26. jan 2013 Få kigget tænder og ryg på hende, det kan være et problem ellers kan det være blevet en vane, at hun bakker fordi hun måske har fundet ud af du så ikke kan komme op?

  • #7   26. jan 2013 Det gør min part også men bare bed den om at stoppe og tag et fast greb om tøjlen. Du gør min part det ikke bere

  • #8   26. jan 2013
    2 - Hvordan ved hesten at det også skal betyde stop fra ryggen? Jeg gætter på at hun fra jorden kan se dig, følge dine bevægelser og derfor er det svært at overføre det samme signal til ryggen.

    Havde samme bøvl da jeg skulle indlære en hest stop, drej og frem. Hesten skal jo ikke gå frem fordi jeg gør, eller stoppe fordi jeg gør. Så derfor måtte jeg ned og gå ved siden af hans skulder også " red " jeg der fra. Dvs. indlærte at pres i begge tøjler betyder stop, tap på bagdelen betyder gå frem ( også selvom jeg står stille ) og tag i den ene tøjle betyder drej.
    Så ville nok indlære signalet til noget der er lettere at forstå fx. pres i tøjlen også når hesten kan det, koble at læne sig tilbage, presse med lår e.l på.


  • #9   27. jan 2013 1) Der kan være forskellige grunde, men problemet i sig selv ses ofte hos heste. Tit kommer det af, at hesten har dårlige erfaringer med, når ryttere sidder op - når rytteren stiger op via stigbøjlen, får hesten et ordentligt træk i ryggen, hvilket er ubehageligt. Der er nogle heste, der er meget sarte på dét område, og for hvem det derfor virkelig ikke er rart. Disse heste prøver tit af ren refleks at undgå opsidningen, ved at bakke, gå frem eller lignende. Dette er noget, der kan hænge ved i lang tid, da heste har en god hukommelse. Selvom der i et godt stykke tid ikke er blevet siddet op vha. stigbøjlerne, har hesten stadig de dårlige ascossiationer omkring opsidning, og de er vigtige at bearbejde.

    Begynd evt. at sidde op ved hjælp af en skammel, hvis du ikke allerede gør det. Det er under alle omstændigheder bedst for hestens ryg i det lange løb. Derudover, sørg for at hesten IKKE flytter sig når du sidder op. Det kan blive en meget dårlig vane for den, lyder lidt som om det er dét, der er sket i din hests tilfælde. Når hesten står helt stille, læg dig ind over sadlen med maven, men uden at sidde helt op. Kør benene, sving med armene, osv. Når hesten flytter sig, springer du ned og bakker den et par skridt, hvorefter du prøver igen. Når din hest kan det, roser du meget vha. stemmen og fysik kontakt. Bagefter kan du gå videre til næste trin, hvor du svinger det ene ben halvt ind over bagparten, og bevæger det. Også dette skal den kunne uden at bevæge sig. Når den har lært det, burde der ikke være problemer angående opsidning mere, bare rigtig vigtigt at du er konsekvent omkring det, og roser meget når den handler korrekt.

    Og så ville jeg nok også lige få tjekket tænder og ryg for en god ordens skyld. smiley


Kommentér på:
Hest der bakker og andre problemer.

Annonce