Små børn, går for hurtigt frem (ridning) {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Jeg underviser selv i min virksomhed, og har så selvfølgelig engang imellem korresponderet med andre undervisere både i forbindelse med kurser, osv. Jeg synes det er virkelig spændende at hente metoder og lade sig inspirere af andre, og også videregive erfaringer selv.
Så jeg takker ikke nej, når jeg engang imellem bliver tilbudt at komme ud og se på fx rideskoler. Desværre har jeg i den sidste tid hentet en del dårlige oplevelser, og synes egentlig også, at nogle af de ting jeg læser og ser herinde et par af de helt unge, underbygger de ting jeg har overværet.
Sagen er den, at jeg er ret rystet over, hvor meget børn får lov til rent ride- og håndteringsmæssigt på diverse rideskoler når de ikke har ret meget erfaring! Havde for nyligt to nye elever ude ved mig, de var søstre (9 og 10 år), og foregav at være erfarne ryttere - forældrene sagde det samme. Ikke desto mindre og meget nervøse omkring hestene. De turde slet ikke prøve på at rense hove, til trods for at det var shetlandsponyer, de havde med at gøre. Ligeledes sad de dårligt på hestene og red i tøjlen, de kunne hverken styre, stoppe eller dreje selv. Jeg snakker så lidt med dem, og det viser sig at de har fået lov til at SPRINGE, hvor de red før - og endda den første gang, de sad på en hest.
Jeg blev så rystet! Her går vi med vores fikse idéer om, at hestene skal gide springe høje forhindringer med os og tungt udstyr på ryggen - så er det mindste vi kan gøre sgu at give hestene nogle ryttere, der kan ride dem ordentligt, kan deres grundridning og ikke forvolder ubehagelige bump og ryk! Desværre gør jeg rigtig tit lignende observationer på fx rideskoler og også engang imellem videoer herinde eller på andre hestesites; børn, der får lov til at galoppere, springe, osv. på store heste, til trods for deres mangelfulde ridefærdigheder, spændte kroppe, urolige ben, hakkende tøjler, osv. osv. Og små piger på 6-9 år, der selv står i boksen med en kæmpe hest uden ridehjelm, skal sadle op, trække og nogen gange hente på folden.
Her hos os har vi altså reglen, at man ikke får lov til at trave, før man kan ride hesten mildt, skånsomt og korrekt i skridten. Man får ikke lov at galoppere, før man kan ride dem fuldt ud pænt og ordentligt i traven. Man får ikke lov til at springe, før man forstår at støtte og aflaste hesten i ALLE gangarter. Og den regel står overhovedet ikke til diskussion.
Og alle hold sadler op samtidig under vejledning fra ridelæreren, ingen må hente deres hest på folden uden opsyn, osv. Måske er vi skrappe, men jeg synes virkelig at alt andet er helt urimeligt overfor hestene, og ikke mindst uansvarligt overfor børnene.
Hvad er jeres erfaringer med emne? Har I observeret noget helt andet? osv
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
"Hvis ikke börnene må trave, galoppere og springe, går der ikke länge för de begynder at kede sig"
okt 2010
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 89 Svar: 497
Det tog mig 4 år før jeg havde lært hvordan man korekt kom over 40 cm
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.000
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
Hvor jeg har lært at ride er der "Ponyfræsere" - størrer piger som rideskolen har ansat til at hjælpe børnene i stalden og også lidt i undervisningen, alt efter hvor der er behov for det. Jeg har selv været Ponyfræser. Vi er praktisk talt dem der lærer de små at sadle op. Og vi gør det smilende og jeg indrømmer blankt at nybegyndere også selv er i stalden og "sadler op" - eller for nybegyndernes vedkommende er det jo os Ponyfræsere der gør det, og viser hvordan man skal gøre. Vi fortæller om sikkerhed og hvordan man skal opføre sig i stalden. Om lørdagen når nybegynderholdene er der, så er der ialt 8 Ponyfræsere fordelt i 2 "hold" (arbejdstider) og de løber MEGET med de små. I hverdagene er der 1. Der er niveauet forskelligt fra hold til hold. Vores ridelærer er rigtig god til at undervise de forskellige individuelt, på de forskellige hold. Hun har et rigtig godt overblik og lærer først én de forskellige ting, når man er klar til det
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.642
Den lille af pigerne får mest trækture i skoven i skridt, og er begyndt på lidt trav i longe. Den store vil gerne lære at ride selv, så her arbejder vi i skridt med at lære start, stop og drej, ellers er det i longe når det er trav. Jeg bruger ridegjord, da jeg gerne vil have at de har en god balance og et uafhængigt sæde før letridning introduceres, dvs at der heller ikke er bøjler inde i billedet endnu.
Trav er stadig nyt, så her holder de fast i håndtaget på gjorden, og efterhånden som sædet og balancen udvikles slippes håndtaget. Ponyen vi har brugt var ung, så vi har så og sige tilredet den. Se evt lidt her http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/365663-ida__freja_april_2012
Og ja, den observante kan se at cykelhjelmen er skiftet ud med ridehjelm, men det er kondisko hun rider med, men det er nu svært når gummistøvlerne falder af
Jeg er helt enig i som TS skriver, at man skal kravle før man kan gå.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Jeg fik afvide at hvis jeg ikke kunne sidde ordenligt med hænderne, så fik jeg dem gaffatapet til saddelen, og så var det min hovedpine at komme fri.
Jeg tror jeg red et halvt år -> helt år før jeg fik lov at galopere
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Desuden tror jeg ikke, det er rigtigt. En del af mine egne elever, som komme fra rideksoler, er faktisk rigtig utrygge, og fortæller hvordan de før i tiden var bange når de skulle til ridning, fordi de blev presset til galop, mv. Det gælder jo bare om at ligge kvaliteterne og fokuspunkterne nogle andre steder end spring og fart - i samvær og forståelse af hesten.
I hvert fald må jeg da konkludere, at vi har fyldt helt op og mindst to års venteliste på alle hold, til trods for vores regel - så helt så kedeligt kan det vist ikke være.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
jan 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 190
Caroline S.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 676
Vi er der altid til at hjælpe med at sadle op. Børnene skal have ridehjelm på og træktorv med når de henter hestene på folden. Vi har nogle få der får lov til selv at sadle op eller af uden at vi er der, men det er kun efter at vi ved om de har styr på tingene, og som et led i at de selv skal kunne håndtere ponyerne når de selv skal ha deres egen en dag.
Vi gør meget ud af at balancere vores undervisning så den er sjov og lærerig. I mit hoved så skal børn op til 6-7 års alderen, afhængig af hvor udviklede de er, bare have det sjovt med hesten og lære hvad man må og ikke må. Jeg synes dog ikke at der er nogen grund til at "hakke" dem helt ned til jorden hver gang de gør noget forkert. Altså når lille Lotte på 6 år skal lære at sadle vores heldigvis meget rolige shetter op, så fokuserer vi på en eller to ting af gangen. Fx. ikke at gå bag om hesten, og ikke løbe rundt i stalden og skrige. På den måde kan børnene overskue det de får at vide, i stedet for at de føler at alt hvad de gør er forkert. På samme måde hvis barnet "rider" i tøjlen, og man kan se at det ikke er med vilje, så siger man: "Nu skal du prøve noget nyt! Du skal ride uden hænder." I stedet for at sige, kan du så holde de hænder stille, du er ond ved ponyen.
Vores elever får også relativt hurtigt lov til at trave og galopere, men det foregår uden tøjler enten i longe eller med trækker, indtil de har lært at følge hestens bevægelser.
Vi veksler generelt meget mellem "seriøs" undervisning og leg.
Problemet på rideskoler er nok tit at der som oftest er for mange elever og for lidt tid. Samt at der tit mangler en pædagogisk idé som bestyrelsen burde beslutte.
okt 2011
Følger: 30 Følgere: 27 Emner: 1 Svar: 14
okt 2011
Følger: 30 Følgere: 27 Emner: 1 Svar: 14
Små børn, går for hurtigt frem (ridning)