{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.925 visninger | Oprettet:

Hvordan har i tøjlekontakt? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har hørt lidt forskelligt og bliver lidt nysgerrig, så vil høre, hvordan rider i jeres heste?

Har i en konstant, let kontakt til tøjlen, med lige meget vægt i begge tøjler, støtter i mest op på indvendige/udvendige, skifter i, eller har i slet ikke fat overhovedet, eller noget helt tredje som jeg slet ikke har nævnt?

Lad venligst være med at diskutere med hinanden om hvem der gør det "rigtigt", jeg er interesseret i forskellige synspunkter og at høre hvordan forskellige ryttere gør, så håber alle får lov at sige noget uden at blive "overfaldet" smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan har i tøjlekontakt?
  • #2   4. okt 2013 Når jeg varmer op er det for løse tøjler, hvor han bare skal gå dyb og runde sig. Der er det forskelligt om tøjlen slasker eller er strammere, alt efter hvor langt han går ned.

    Når jeg rider LC samling er det med støtte på udvendige og runding på indvendige.
    LA holdning er det lige meget vægt i begge tøjler, jeg stræber efter ikke at hænge i tøjlen og at de ikke slasker. Så 'stramme' tøjler, med minimal vægt i dem.

    Dog er jeg heller ikke prof og kommer til at tage for hårdt af og til.

    Tøjlerne er ved mig derfor kun støtte og stilling af hovedet. Om bid eller ikke. Styre korppen gør jeg med sædet og ben smiley


  • #4   4. okt 2013 Når jeg rider i skoven, hvilket jeg for det meste gør, har jeg ingen tøjlekontakt, kun engang imellem når jeg galopere smiley
    ved dressur er det MEGET lidt.
    Sådan vil herren helst ha det, så sådan får han det smiley


  • #5   4. okt 2013 Jeg støtter mest på udvendige når jeg runder i volter og ligende. men når det går lige ud vil jeg helst have lige meget vægt i begge tøjler, med mindre jeg stiller hesten enten ind eller ud (kan ikke huske hvad jeg så gør) men helst lige meget vægt i dem begge og så så lidt som overhovedet muligt men stadig så jeg let kan mærke hesten for enden

  • #6   4. okt 2013 Let kontakt og så starter jeg med ligevægt i begge tøjler, når han så begynder at bære sig selv mere, så slipper jeg lidt mere på indvendige smiley

  • #7   4. okt 2013 jeg trpr jeg har mest ved udvendige, da vi træner at få ham til at sætte sig mere på udvendige side, i sær i galoppen. Men ellers kommer det lidt an på hvilken øvelser vi laver. Ellers i springning har jeg lige meget ved tror jeg.

    Men når vi rider ''lige ud'' eller bare rider let rundt har jeg stort set ikke ved ham, kun en let støtte. Det samme prøver jeg i springningen men det meget forkert for min natur at slippe en hest i hovedet der løber - så det skal jeg lige lærer i sær til stævner glemmer jeg det, så det giver en del konflikter for tiden smiley men sådan er det jo altid smiley


  • #8   4. okt 2013 Jeg går efter at have en ganske let kontakt på tøjlen. Jeg bryder mig ikke om at bære hesten rundt i tøjlen. Rider jeg ligeud, har jeg lige meget i hver hånd, det samme på volter, dog med tendensen af eftergivenhed på indvendige tøjle. Ved samlende øvelser som versade, travers, pirouette og sidetravers vil jeg gerne have næsten nul kontakt på indvendige tøjle for at være sikker på at jeg har bøjningen for schenklen og at jeg ikke blokerer hesten med tøjlen. Jeg tjekker ind imellem både ligeudrettet og på buet spor om hesten er i selvbæring ved at lægge begge hænder frem og slippe hesten helt fortil..... Dette er vel at mærke, når det hele fungerer! smiley Resten af tiden kommer jeg til at nøkke, pille, give efter på de forkerte tidspunkter, holde for let, for fast, for sent, for tidligt, for højt, for lavt, for meget, for lidt og alle de andre millioner af fejl man kan lave smiley

  • #9   4. okt 2013 Jeg undgår så vidt muligt kontakt udover når jeg skal korrigere.

  • #10   4. okt 2013 Det er forskelligt. Lige for tiden, har jeg næsten ingen tøjlekontakt, men i perioder er det mere. :o) Det kommer an på hvor vi er i træningen.

  • #12   4. okt 2013 Rider med en let tøjlekontakt, hvor jeg har en anelse mere fat i den indvendige for at bøje hende af. Den udvendige bruger jeg kun til lidt støtte og til at regulere tempoet smiley

  • #13   4. okt 2013 har unghest, så har meget tøjle kontakt.. hele tiden skal hesten vide at jeg er der.. både for at stille hende enten udvendig eller indvendig og for at guide hende ned.. alt i samarbejde med mine ben! smiley håber på at om noget tid hun kan rides primært for ben.. men lige nu har hun brug for alt den hjælp hun kan få.. smiley

  • #14   4. okt 2013 Hold da op, sikke en smuk hest k A smiley

  • #15   4. okt 2013 kA: "Hvis ikke, der er kontakt mellem hestens mund og rytterens hånd, så kan hesten aldrig være korrekt til biddet."

    Det var da ellers noget af en påstand! smiley


  • #16   4. okt 2013 Tasha: Ja - han er verdens smukkeste smiley ganske enkelt!


  • #17   4. okt 2013 Jeg tror ikke engang jeg behøvede tøjler, for når Lotte og jeg rider afsted er det for helt lange tøjler, og helst bidløst :). Rider vi dressur, som sker en gang i året da den lille hest ikke gider ride i en sandlasse, med mindre der er spring, så er der lidt mere kontakt til biddet. Lige meget i begge tøjler når det er lige ud, men når vi drejer giver jeg hende tryghed med udvendige og indvendige drejes der med imens der ligges schenkel til

  • #18   4. okt 2013 Stine: Det kan den ikke smiley Hvis det skal være helt rigtigt....joh, vi kan da trække, pille, nørke osv i biddet for at få hesten "ned med hovedet", men hvis den skal gå korrekt til biddet som jo er = med rstabil, konstant kontakt og eftergivenhed for fremaddrivende hjælpere, så er ukonstant/slappe tøjler ikke en mulighed smiley


  • #19   4. okt 2013 kA: Så en akademisk uddannet hest, der rides på blank kandar (hvor man jo kun anstiller tøjlen i meget korte momenter) er ikke til biddet i din verden? smiley

  • #20   4. okt 2013 Og jeg mener ikke at hesten kan være korrekt til biddet hvis der er "sug" på biddet og hvad man ellers vil kalde det når hesten ligger vægt i tøjlen.
    Sådan er vi så forskellige smiley


  • #21   4. okt 2013 Nej...ikke i følge DRF, min dommer- og min rideuddannelse. Men at være korrekt til biddet og gå med hals/hoved i holdning er jo to forskellige ting.

    Nu synes jeg så, at de fleste af de heste, jeg har set i A-ridning på blank kandar er redet med en meget fin, flot og KONSTANT kontakt smiley ... uden at jeg ved ret meget om den form for ridning.

    Men Stine - du elsker jo at være uenig med mig - så lad os få en go diskussion - igen smiley smiley


  • #22   4. okt 2013 I springning har jeg er stram tøjle med meget let kontakt til bidet, har næsten ikke fat og bruger stemmen så meget jeg kan

    I dressuren:

    Når jeg løsgøre (det er med glidetøjle): er det sådan at tøjlerne er løse når jeg skridter varm, I opvarmning har jeg 3 faser
    første fase vare i 10 min trav på hver volte hvor jeg samler ham i den optimale dressur holdning med almindelig kontakt til bidet (Ca 700G-1kg i hver sin hånd)
    anden fase er det 10 min galop på hver volte med, Der skulle ham være løsgjordt nogenlunde og giver han let frihed men stadig med samme tøjlekontakt (Ca 500G-700G i hver sin hånd)
    Tredje fase vare i 10 min på hver volte i trav hvor han gerne skulle være fuldstændigt løsdjordt og gerne skulle kunne rides 100% med sæde og stemme, han skal gerne kunne gå i denne stilling

    https://www.google.dk/search?q=l%C3%B8sgjort+hest&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=WDhPUpO1HNLa0QWc_IH4Cw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643&dpr=1#facrc=_&imgdii=_&imgrc=tpR1k9OuuxmqsM%3A%3B8GA3dj0BOBbDAM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sprangen.com%252Fartikkelbilder%252Fbilder%252Fa51%252F_DSC8261br570.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sprangen.com%252Fsingle.php%253Fa%253D51%3B570%3B380

    Og det skulle han gerne gå indtil vi skridter af, min tøjlekontakt er rigtig let og han skal have en masse ros under løsgøringen. tøjlen skal stadig have kontakt og være stram men kun med 200G-400G i hver sin hånd, han skulle gerne suge på bidet, skumme, og være tilfreds over hans ros og frihed og at han går rigtigt smiley

    Alm træning - det er det amme som i faserne men uden gflidetøjle

    Sådan rider jeg smiley


  • #23   4. okt 2013 Nu bliver jeg lige lidt nysgerrig igen, hvor går grænsen mellem at "tække, pille, nøkke" og "have en elastisk hånd"? For jeg kan umiddelbart ikke se en forskel når jeg ser andre ryttere ride, altså jo jeg kan godt se hvis der sidder en rytter og decideret laver traktortræk i tøjlen, men hvis en rytter sidder og følger med og også bruger hænderne til at rette ind med, fx. som mange har sagt "støtter på udvendige og giver efter for indvendige" så sker der jo en bevægelse i hånden som kan ses (især til fx. dressurstævner hvis der bliver redet med sort jakke og hvide handsker, fordi man så tydeligt kan se de hvide handsker bevæge sig) - men ja, så undrer jeg mig bare over hvor grænsen går mellem de to ting - hvis jeg har formået at formulere mig forståeligt smiley

  • #24   4. okt 2013 Ej altså!! Det er helt skørt HG i aften...mit indlæg med billedet var der hele 4 gange i træk...så ville jeg slette det ene og vupti - er de alle væk...hvad sker der lige der??


  • #25   4. okt 2013 min bliver for det meste redet for løse tøjler ( Skovturshest) da jeg kan godt lide at hun har en vis form for frihed at hun ikke hele tiden bliver taget fat i. Når hun skal stoppes er det tit med stemmen, og et lille pres fra tøjlerne. Har endnu ikke haft nogle problemer med at styre hende bidløst, hvor vi med bid ku hun godt finde på at løbe -.-

    Hvis hun løber for hurtigt så er det tit med et lille tryk i tøjlen også ned til det tempo jeg gerne vil have også løse tøjler igen, hvis hun derved sætter farten op gør jeg det sammen igen med at lave en "halv parade"


  • #26   4. okt 2013 Øv da også k A smiley Så slet ikke det var der 4 gange...

  • #27   4. okt 2013 Det er meget forskelligt, har for det meste enormt meget eftergivenhed på tøjlen, og samler dem så op engang imellem fora t give ham en reminder om hvor han skal have hovedet, men han bærer mig helt fint, selvom han går med hovedet for lange tøjler så.. ja :P!
    Derudover er han en hest af den type der spænder op hvis man samler tøjlerne op når han ikke har hovedet sænket, men har han det, får man ved den mindste kontakt en blød lækker samling :F! Så min tøjlekontakt er enormt let, for det meste rider jeg uden, fordi han selv bærer sig, men det hænder at han skal have en hånd engang imellem ^^


  • #28   5. okt 2013 Rider uden tøjlekontakt hvis jeg kan komme til det. Hvorfor ride med når man kan ride uden? smiley

  • #29   5. okt 2013 Ja, jeg ved squ ikke lige, hvad der sker...men jeg prøver da bare igen smiley Denne gang står jeg for skud med en video af min unge 6 års, der går en LA4 til et C-stævne en meget varm sommerdag for nogle måneder siden med mange insekter smiley

    Jeg synes det er et rimeligt forsøg ift sværhedsgraden - dermed ikke sagt, der er fejl og mangler - dem er der rigeligt af smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=WcG1nALRTfY

    http://www.youtube.com/watch?v=WcG1nALRTfY


  • #30   5. okt 2013 kA: hehe, lad os bare det smiley

    For mig er "til biddet" et ret misvisende udtryk Jeg kan meget bedre lide "at være inde under hjælperne". Så vidt jeg kan læse mig til, mener du heller ikke, at holdning fortil er det samme som at være til biddet. For mig er en hest til biddet, når den kan rides frem, tilbage igen, accepterer den halve parade, kan stilles/bøjes. Det kan "sagtens" lade sig gøre uden konstant tøjlekontakt.

    Jeg er klar over, at i den moderne dressur (DRF/FEI regi) ønskes konstant tøjlekontakt. Og at man har "accept af biddet" som et kriterium (hvad der så end ligger i det?). Men kunne det tænkes, at man godt kan lave en hest, der er i balance, er smidig, bruger sig korrekt over ryggen, kan samles, kan lægges dyb osv. uden den konstante tøjlekontakt? At man kun tager kontakt på tøjlen, når man ønsker en reaktion fra hesten?



  • #31   5. okt 2013 Jeg stræber efter at ride med en let kontakt, så hesten hele tiden kan mærke mig og omvendt, men stadig bærer sit hoved selv. Slasketøjler kommer der efter min mening ikke noget positivt ud af, for en stabil støtte fortil er efter min stærkeste overbevisning en forudsætning for korrekt samling. Dog er for stramme tøjler endnu værre, da hesten herved ryger på forparten og mister bæring.

    Når jeg rider ligudrettet, gør jeg meget ud af at have vægten lige fordelt i begge tøjller, og når jeg rider på en volte eller et buet spor, støtter jeg op på udvendige for at holde skulderen på plads.

    Helt overordnet styrer jeg med mine tøjler forpart, imens jeg med mit sæde og mine schenkler styrer bagpart. smiley


  • #32   5. okt 2013 Stine: 100 % er jo nærmest uopnåeligt - men det er ikke desto mindre optimalt. Specielt, når man skal frem og tilbage i tempi, samling, gangarter osv....og netop her bliver man nemt afsløret, hvis ikke hesten er korrekt til biddet, for så får man modstand fortil, hvilket ikke er = "accept af bid".

    Prøv og se videoen af mig og min 6 års...der kan du tydeligt se omkring paraden og tilbagetrædningen, som han lige har lært og som han synes er svær, at der er modstand fortil - ergo er hesten i den øvelse ikke "korrekt eftergiven fortil " og mangler (blandt så meget andet) accept af bid smiley


  • #33   5. okt 2013 k A jeg kigger og kigger (har også set en af dine andre videoer) - har jeg ret når jeg siger at du sørge for at støtte extra op på tøjlen, i momenter hvor hesten er ved at "tabe" samlingen? Eller er det bare fordi det er monster svært at sidde med 100% rolige hænder?
    Og iiih hvor ville jeg dog ønske jeg kunne sidde sådan ned i trav smiley


  • #35   5. okt 2013 Det er bare monster svært at gå til ridning smiley Men man kan jo kun prøve igen og igen og øve og øve....

    Der hvor det kniber lidt med samling, (som i øvrigt kan forbedres meget smiley ) og dermed kræfterne, spænder han en smule op i nakken fortil - jeg prøver at komme ud over det, ved at blive ved at støtte så roligt jeg kan fortil, og så "presse" ham tilbage i samling og eftergivenhed for mine fremaddrivende hjælpere....

    Det er nu heller ikke verdens nemmeste hest at sidde ned på...jeg er også noget urolig i min opstilling på den - men som sagt, øvelse gør mester smiley


  • #36   5. okt 2013 kA: men modstanden fortil er jo blot et symptom på en spænding andet steds i kroppen (eller en mental modstand). Forsvinder denne modstand vil hesten opleves som eftergiven fortil, men man har jo ikke løst problemet ved at arbejde med tøjlen, men ved at hesten forstår og accepterer hjælpen til øvelsen. Lige præcis tilbagetrædning afslører rigtig mage fejl og mangler ved ens ridning (min hoppe kan heller ikke lave en korrekt TBT). Kan hesten holde overlinjen afspændt? Kan den sænke bagparten ved at lukke vinklerne bagtil? Har den accepteret den forholdende hjælp? Er den ligeudrettet? Er alt dette opfyldt, kan man lave en korrekt TBT for schenklerne alene. Og så er accept af biddet jo et arbitrært begreb, fordi det i virkeligheden slet ikke har noget med biddet at gøre....

    En hest, der slår fra i anspring. mangler jo som sådan ikke accept af biddet, men fx balance, styrke eller forståelse for hjælpen til anspring.

    Det er da i øvrigt en mega dejlig hest! smiley Har du et eller andet med skimler? smiley


  • #37   5. okt 2013 Jeg er enig med dig det meste af vejen Stine... HVIS man taler om en (så tæt på som muligt) konstant tøjlekontankt

    Dog er min opfattelse, at en hest, der slår fra, som I kalder det, i fx et anspring netop ikke er korrekt til biddet fordi den ikke er eftergivden. Den er ikke fremme foran hjælperne og dermed er eftergivenhed svært at opnå - med mindre, man trækker, piller, hiver eller lign i biddet. Ved sidstnævnte kan man måske få hesten til at holde hovedet nede, men den er ikke til biddet overhovedet.

    Og mange tak smiley - ja, Fimpe er blevet en ganske fin hest efterhånden. Han har været utrolig sød siden jeg tilred ham for 1½ år siden. Jeg håber, han bliver lige så go, som min elskede hvide stjerne, som HG åbenbart ikke vil vise et billed af her i tråden smiley Og JA, jeg har i den grad noget med skimler smiley


  • #38   5. okt 2013 kA: jeg tror faktisk vi er ret enige, bortset fra, at jeg mener, at man kan indlære hjælperne næsten uden brug af tøjlen og således får en hest, som (teoretisk) kan rides i alle øvelser uden konstant tøjlekontakt...

    Jeg nåede godt at se dit billede (i 2 eksemplarer) af den hvide, inden HG åd ham! smiley Han er dejlig! smiley Og baby hesten der ser da mindst lige så dejlig ud. Det ser ud som om han er meget reel at arbejde med. Og så kan jeg godt lide hans sving i traven! Tror han får en rigtig fin passage, når I når dertil!


  • #40   5. okt 2013 Veg "Så konstant støtte på udvendige, og tage og slippe på indvendige. Altså når min hest er eftergiven, så giver jeg også efter på indvendige." <---- det er nemlig også det min underviser siger, men ved ikke om det er dette der af andre betegnes som "pillen nykken" el lignende

  • #42   5. okt 2013 Veg, det er præcist det samme jeg gør smiley Ved bare ikke om det er det folk kalder for at "pille" eller det er noget andet de mener smiley

  • #44   5. okt 2013 Ja altå jeg har heller ikke formået at gøre det på andre måder smiley Hvis jeg bare sidder bomstille med hænderne konstant, så spænder alle de heste jeg har været oppe på, og bruger sig bestemt ikke korrekt. Men hvis jeg rider på en volte, og støtter på den udvendige, og lige tager i den indvendige, så giver velredne heste efter, og så giver jeg efter, og så kan man side stille med hænderne, indtil man skal i gang med ny øvelse (fx skifte volte) og så gør man samme princip. Og ja, selvfølgelig fremad drift samtidigt, det er klart smiley

  • #45   5. okt 2013 Men det var også derfor jeg oprettede emnet, for at høre hvad andre folk gør, men ovenstående er det eneste der virker for mig.

  • #46   5. okt 2013 Jeg rider på en pony, der er 5 år, men aldrig helt er blevet tilredet. Han har i hvertfald ikke lært at blive reder for ben og schenkler. Så jeg rider med lige meget kontakt i begge tøjler, næsten uden pres( hvis kan presser for meget ham går han i baglås, også kan man glemme alt om at ride den dag) men søger for at lede ham rundt på tøjlen f.eks. I volter hvor jeg også bruger så meget ben og sæde som muligt, for at han til sidst kan koble det samme. smiley
    Der er allerede sket KÆMPE fremskridt. smiley


  • #47   5. okt 2013 Jeg rider uden tøjlekontakt, og bruger ikke støtte på hverken udvendige eller indvendige.
    Eneste kontakt jeg har til hesten, er når jeg skal korrigere, og her kan det både være direkte, dvs. ved en let og kort kontakt til hovedet, eller inddirekte ved bare at markere med tøjlen på halsen.
    Men har aldrig konstant kontakt til tøjlen i nogen grad. Tøjlen er slap, udover når jeg skal bruge tøjlen til at give hesten et signal.


  • #48   5. okt 2013 Man skal ikke pille, nøkke, lirke eller andet - hvis det skal være HELT rigtigt. Eftergivenhed skal alene komme fra fremdriften bagfra og frem mod biddet, som der støttes stabilt og elastisk op på. Men men...det er meget svært og jeg tror næppe nogen kan udføre det til yderste optimale.

    Stilling, runding, bøjning og lign, kan nu nemt laves uden at "pille" i indvendige tøjle....det er rimelig nemt for indvendige overschenkel (lår), knæ og øverste del af underschenklen smiley

    Tasha: At sidde bomstille med hænderne dur ikke...husk på, at hestens hals og hoved bevæges og den bevægelse, skal dine hænder følge - let og uden modstand smiley Når hesten skridter, er det helt naturligt, at dens hoved bevæges (lige som en høne, for at skære det ud pap smiley ), og her skal dine hænder jo følge med i bevægelsen og være bløde og elastiske, ellers kan du ikke opretholde en konstant kontakt. Jeg synes, det er misforstået, at hænderne skal være "bomstille", for det giver spændinger og gør det meget svært at følge med hestens bevægelser smiley


  • #49   5. okt 2013
    Med det jeg vil kalde let tøjlekontakt. Men mit begreb af " let tøjlekontakt" er nok forskellige fra andres, ligesom deres nok også er forskellig fra andres.

    Jeg ønsker ikke vægt i hænderne, jeg ønsker ikke at bære hestens hoved eller have x antal kg i hænderne. Har en gang hørt noget ligende " Det du har i hånden, mangler du bag til " og det passer meget godt på min filosofi.

    På billedet nederste har jeg, hvad jeg vil kalde let tøjlekontakt. Tøjlerne er samlet op, men der er stadig en lille bue på, så de er stadig "let".

    Hvor der for andre nok vil være manglende sug på tøjlen, men det er ikke noget jeg som sådan bruger, begrebet. Hesten skal strække sig frem, næsen og halsen, men der behøves ikke være en tøjle/hånd til og møde det.
    Der kan godt komme mere kontakt, hvis jeg fx vil give et signal via tøjlen/biddet.

    Ligesom man godt kan have en "elastisk" hånd der ikke bare gør det som at møde en mur for hesten når den traver fx. Men forskellen på en elastisk hånd, der sørger for at følge med hesten og at pille/nykke/arbejde med tøjlen/tage og give er at den elastiske hånd ikke har til formål at få hestens hoved ned.

    Når folk piller/nykker og hvad end de kalder det, så holdes udvendige typisk stram eller støtter som nogen kalder det, også sidder man og tager i indvendige og giver, tager og giver. Og selvfølgelig giver når hesten tager hovedet ned.


    profilbillede
  • #50   5. okt 2013 Det kommer helt an på hvilken hest jeg rider. Når jeg rider unghest så rider jeg med en let kontakt med en støttende hånd for at hesten hele tiden ved hvorhenne jeg vil have den samtidig med at jeg guider med schenklerne.
    På min undervisers hest skal jeg ride med næsten ingen kontakt medmindre der skal korrigeres i hastighed hvor jeg skal holde den tilbage for så at give efter på tøjlerne igen. I galop har jeg en let kontakt. Så alt efter hesten jeg rider og hvad der fungerer for den smiley


  • #51   8. okt 2013 Altid kontakt på begge tøjler. Træner akademisk

Kommentér på:
Hvordan har i tøjlekontakt?

Annonce