{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.380 visninger | Oprettet:

Hvornår er hesten stor? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Hvornår er en hest stor og hvornår er en hest lille?
Dengang jeg var helt lille, var en hest på 160 en STOR hest. Men nu synes jeg at alle rideheste er vokset til 175-180 for at være en stor hest og hesten er åbenbart ikke er stor når den er mindre end 165 smiley
Hvorfor avler man hestene så store?
Jeg personligt, vil ikke håndtere hesten når den er mere end 175, jeg er selv 168 og jeg synes det er meget stort når hesten er højere end mig. Er jeg den eneste der har det sådan? Jeg er ikke bange for hesten, jeg synes bare at det er lige rigeligt nok med 175 smiley

Jeg er 168 selv og har en hest der nok ender med 158-160 i stang når hun er færdig med at vokse om 6 år, er hun så stadig en "lille hest " efter jeres mening?? smiley

Sikkert et åndsvagt spørgsmål, men jeg undrede mig altså over hvorfor alle heste er så store. Jeg læste en tråd på FB med en dame der havde en 2 års på 178 xD Hvad sker der lige for en omgang vokseværk? smiley
Synes alle unge heste er så ekstremt store...Hvorfor?? smiley

Det må da heller ikke være sundt for hesten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er hesten stor?
  • #1   10. mar 2014 Nogen kan bare lide det stort smiley Personligt går jeg ikke over 175 stg.. da jeg selv er 155.5 så synes det er nok smiley

  • #2   10. mar 2014 Jeg synes min hestepart er stor, og han er 153, og så synes jeg hestene på 175-180 er enorme!
    Jeg tror simpelthen ikke på at det er sundt få hestenes ben/led/sener over alt i kroppen. De bliver jo så forvoksede..

    Jeg er selv 165 cm høj
    Dog ved jeg at DV's avlsmål i mange år (10-15 år+) har været 175-180 i stang..


  • #3   10. mar 2014 Da jeg havde min gamle hoppe, der var omkring de 160, syntes jeg i starten at hun var pænt stor (gik fra rideskole pony, til hest). Da jeg havde haft hende i en 3-4 års tid, syntes jeg ikke hun var så stor længere, men hun var altså heller ikke lille.

    Så fik jeg min nye hest, han er lige knapt 180 cm og wow! Han er stor!

    Men samtidig, syntes jeg virkelig, at alle heste under 170 er virkelig små xD

    Tror, at der avles efter en god højde, så især dressur hestene kan få de der lange flotte ben, der virkelig kan vises frem.


  • #4   10. mar 2014 Synes bare at 180 for en ridehest er en rigtig rigtig høj hest.... Og når folk skriver at deres 2 års er 178 i stang, så tænker jeg at heste vokser til de er 8....Den bliver 2 meter i stang, det er jeg næsten sikker på... Det er lidt voldsomt..

  • #7   10. mar 2014 Så sent som igår, havde jeg problemer med en "stor hest" den er faktisk ikke meget mere end 155, men fordi jeg er vant til at ride pony på 140+- så virker den meget større... Og han er simpelthen så stærk, kan slet ikke holde ham.
    Har intet imod store heste, altså - 160+ men de skal ikke være for stærke, for så får jeg sgu problemer, så håber ikke alle småhestene er udryddet når jeg skal til at finde hest... smiley


  • #8   10. mar 2014 den ene jeg rider er 163, og jeg syntes simpelthen den er så lille! Jeg selv er 176.
    Jeg skal aldrig have så lille en hest selv, jeg føler mig tilpas på 170+ min gamle var 175, min venindes shire hest på 195 har jeg det også ganske fint på smiley
    Nu er jeg heller ingen lille nibs og skal op og have en større hest kropsmæssigt men også rygmæssigt, jeg kan godt glemme alt om at få min røv i 16 sadel smiley
    Men nej jeg god for en stor hest og er det en stor kraftig hest, så er den lige i skabet! smiley


  • #9   10. mar 2014 Altså jeg synes for at være ærlig at heste under 170 er ret små. Dog er dette syn først kommet efter Sommerferien. Før det havde jeg et andet syn på det.
    Men jeg kan godt lide de høje heste, og med mine 176,5 bliver heste ret nemt lave.


  • #10   10. mar 2014 Det er sandt nok. Vil ikke sige hvem der skrev det, da man ikke må skrive det herinde, men ved ikke om du kender siden på facebook, " hestefolk der vil hjælpe hinanden uden censur"? Der var der et indlæg smiley

  • #11   10. mar 2014 Jeg synes en ridehest som skal bruges til konkurrence brug bør være 168+. Der er meget få heste der er mindre der kan galopere med (springning) men de fleste skal op og have den størrelse for at være med smiley Jeg er 165 og Coreano er 175. Han er en smule stor i forhold til mig, men synes generelt folk rider på alt for små heste (hyggeryttere) og synes mange folk skal huske at hestene altså også skal have en chance for at bærer os rundt. Selv vejer jeg 10% af Coreanos vægt og 15 procent er fint. men når det bliver 20-25% som det jo er for rigtig mange ryttere (i sær hyggeryttere som bliver på pony eller de helt små heste) på ingen måde er i orden! smiley

    Men her er vi jo meget forskellige smiley


  • #12   10. mar 2014 Ja okay, hvis man er 175-180 selv kan jeg godt se det...
    Men når en rytter på 155-160 kommer ridende i en springsadel med knæene under hagen på en hest der er 180 og er kraftigt bygget, ser det lidt specielt ud og det var dét der fik mig til at tænke på hvornår en hest egentlig er stor smiley


  • #13   10. mar 2014 Jeg vejer 55 kilo og er 168. Min 2 års er 145 i stang og vejer 369 kilo. Hun er PRE blanding så håber på en kraftigt bygget hest med højde på. 160 ville være super fint smiley Hun er 10 centimeter højere over krydset end i stang smiley

  • #16   10. mar 2014 Jeg er selv 175 høj, og derfor vil jeg ønske at min hest blev lige et par cm større end de 168 hun er.
    Hesten skal passe rytteren, og ja, der er mange høje piger, hvor en hest på 150-160 er liiiiige små nok smiley


  • #17   10. mar 2014 Rider en hest der nok er omkring 180-185 i stang, den er ihvertfald kæmpe og jeg skal bruge en høj skammel for at kunne komme op og rette på sadlen efter jeg har lagt den op smiley Er selv 163 smiley Han er næsten en giraf, specielt når han tager hovedet op hvis han f.eks. bliver opmærksom på noget.. smiley og går jeg med ham, og han tager hovedet op, så er der skisme langt tov imellem grimen og hvor jeg holder xD Heldigvis er han, for det meste, heelt rolig - det er kun når han skal på fold, at han bliver lidt sprælsk smiley Men jeg synes det er giga højt, men vil så sige at man vænner sig til det smiley Ville ikke selv gå efter en så høj hest hvis jeg skulle købe en, men det er jo smag og behag - han er heldigvis fin at ride, og føler mig ikke for lille smiley
    Jeg foretrækker heste på ca. 165-170, det synes jeg er en fin højde smiley heste på 155 er jo 'lave' men synes egentlig også det er en fin højde - men igen, det er jo smag og behag og alt efter hvor høj man selv er o.s.v smiley


  • #19   10. mar 2014 Heste er store for mig, når de er over 165. For selv er jeg kun 162 :P.
    Min egen er 134 + -, så hun er bare en bette skid smiley


  • #21   10. mar 2014 Tror i så jeg bliver for stor til min dame hvis hun ender med 155-160 når jeg er 168? smiley

  • #24   10. mar 2014 Er 170 og er altså kun 12 så en stor hest ville være dejligt smiley men holder mig til ponyer i noget tid smiley

  • #25   10. mar 2014 Jeg er ca. 170 høj nu og mangler stadig mit sidste vokseværk smiley
    Jeg rider pt på en 147 høj pony og de går okay, selvom jeg ikke skal på noget mindre. Npr jeg rideruden saddel bliver det også ret tydeligt at jeg nok er et par cm for lang til ham for mine ben er lidt lange at se på smiley

    Men når (ikke hvis) jeg skal have hest leder jeg nok efter noget omkring de 160-165. Jeg syntes ikke rigtig om de store (170+) heste da jeg mener det bliver lidt for voldsomt. Selvfølgelig ser jeg mange heste på 180+ når jeg er til de store stævner i Bernstoff parken og hjælper inde på banen. De kommer faktisk ret tæt på...
    Jeg har ikke noget imod de større heste, men jeg kan ikke se hvorfor hesten skal være så stor hvis det ikke er pga. konkurrence.
    en stor hest spiser jo også mere og giver større udgifter smiley


  • #27   10. mar 2014 Jeg synes min venindes araber er lidt høj når man går ved siden af hende og den er altså kun 160 smiley
    Men jeg tror det er smag og behag.
    Ja, jeg forstår det heller ikke hvis det ikke er til et specielt formål- min hoppe skal have føl en dag, men med en høj og fyldig hingst, da det ellers bliver alt for spinkelt med hendes tynde ben og araber agtige udseende pt.
    Så håber der kommer et fint føl ud af det en dag smiley Men den må heller ikke være mere end 168, så synes jeg det bliver lige voldsomt nok.
    Hørte engang en der sagde til mig, " hesten skal minimum være 10 centimeter højere end sin rytter før det ser passende ud". Men hvis man er 180, og skal have en let ridehest skal den så være 190.. smiley De heste kan jo slet ikke have plads nok på en springbane tænker jeg lidt??


  • #28   10. mar 2014
    Efter som jeg har en kat 1 pony, så er alt over det stort. Pt. går hun på fold med heste der er 165 ca. og over tænker jeg. Så hun er den mindste.
    Jeg er iøvrigt selv 170 ca ;o)

    Udover det; Shire heste på 190 cm kan godt springe og fint komme rundt på banen ;o).


  • #30   10. mar 2014 Ikke hvis man vil springe LA-MB smiley Hvorfor skulle man bruge en shire til springstævner hvis man vidste at man ville springe de store stævner? For der vælger de fleste varmblods smiley

    Jeg tænker på toprytterene, lad os bare tage Tina Lund. Hvis vi siger at hun er 180, bare for at sige det, så skal hun have en hest på 190. Hvordan kan en så stor hest være så let at den kan springe 165 cm. uden at knække sammen? Jeg tænker at der kommer en ENORM belastning på hestens forben og i ryggen når den lander..Den må også have svært ved at løbe lige så stærkt som sine konkurrenter på 160-165 og komme lige så let rundt... smiley


  • #31   10. mar 2014 Jeg synes min hun en lille hest og hun er de 163. Jeg er så 177 så hun er også noget lille til mig smiley
    Jeg synes de bliver store når de når en 175+ i stang smiley


  • #32   10. mar 2014 Synes faktisk ikke det ser slemt ud Victoria smiley Ikke på de billeder du har herinde smiley

  • #33   10. mar 2014
    Jeg troede du mente helt generelt ;o)


  • #34   10. mar 2014 Både og. Jeg mente også lidt mht. konkurrence. Det giver da slet ingen mening hvis højden ikke har noget formål? smiley


  • #35   10. mar 2014 Jeg er som sagt 165 og han er 175 smiley synes nu ikke jeg er vanvittig lille på ham smiley

    profilbillede
  • #36   10. mar 2014 en hest er stor når den er over 136 smiley

    ha ha ha

    ej er bange for at ride høje heste smiley smiley


  • #37   10. mar 2014 min hest er 1.75 og min søsters er 1.81 smiley begge heste har aldrig haft problemer med at komme rundt på springbanerne, jo vi hader da at ride mod de mindre heste for de kan tage de små vendinger... Og på indendørsbanerne skal man da tænke sig om smiley men vores tager længere skridt og de bruger kortere tid i luften smiley jeg syntes personligt at det er rareset med en stor hest når man skal springe de 1.20+ smiley

    lige med det overbelastnings noget, hestens krop er bygget til belastningerne smiley og en større hest bliver også en stærkere hest smiley


  • #38   10. mar 2014 Ja okay...Synes bare at man tit høre om store heste der kommer til skade ved konkurrencer...Og det er jo ikke så godt smiley

  • #39   10. mar 2014 Jeg kan bedst lide når hestene er oppe omkring 168-175 smiley
    Min egen er 173, ligesom jeg selv er.
    I starten syntes jeg også hun var MEGA stor, da jeg kom fra en Tinker pony på 140 og direkte op på min nuværende hest. Det er noget af et spring xD


    profilbillede
  • #40   10. mar 2014 Jeg er selv 173 og min hest er 169cm. Hun er meget spinkel, så jeg håber hun får noget mere fylde efterhånden som hun får muskler.

    Jeg går selv kun efter heste på 165-175 cm, da de simpelthen bliver for små ellers, og fylder for lidt på en dressurbane.


    profilbillede
  • #41   10. mar 2014 Alfred er 150 og jeg er 170cm.. og jeg er ikke for stor smiley

    Jeg er bare til de mindre heste.. altså max 165 da jeg også godt ville kunne se over hestens ryg smiley


  • #42   10. mar 2014 Den person der sagde at hesten skal være 10 cm højere end rytteren har misforstået noget, det er omvendt, ofte er den "perfekte" højde at hesten er ca 10 cm laver.. Er hesten så meget spinkel så måske lidt højere, er den bred så kan den sagtens være lavere.. Kommer også an på rytter bygning.. Men som barn lærte jeg at hesten skal være 5-20 cm lavere end rytteren, optimalt ca 10 cm lavere

  • #43   10. mar 2014 Ja det kommer jo an på hvad man er til smiley Jeg ville aldrig have en hest der er over 165 stg da jeg selv ikke er højere end 164 cm og nægter at stå på en skammel for at sadle op. Min tidligere hoppe var 167 stg og det var hårdt når jeg skulle smide en tung western sadel på hende som jeg gjorde 6 x ugentlig i 2 mdr. (genoptræning) Nemmere når jeg fik den nye alm. sadel der ikke var så tung.
    Min nuværende dreng er pt. ca 157-8 stg.(3 år) og meget bred. Da han er så bred behøver han ikke at blive højere men før han blev så bred ønsket jeg at han var ca 160-62 stg. Bliver sjovt at se hvordan jeg ser ud ovenpå ham til August smiley Kan godt lide at nå ovenpå og over ryggen af de smiley
    For mig er det en lille hest når de er under 165 stg. og stor hest når de er derover smiley


  • #45   10. mar 2014 Jeg er kun 156 cm høj, så jeg føler at alle heste på mere end 165 er meget høje! Har dog selv haft parter på mere og min seneste part før jeg købte hest selv, var 176 cm høj, og han var bare den bedste, følte mig slet ikke lille på ham smiley

    Min første egen hest var 161 og det var perfekt til mig. smiley Og nu har eg investeret i en lækker sag af en Fjordhest på 151, og det er endnu bedre ang højden smiley Jeg føler mig fuldstændig tilpas på ham, men er så også udemærket klar over at jeg får et problem med at være med i de højere klasser i spring, men han har super fine gangarter, så i dressur bliver det ikke noget problem smiley


    profilbillede
  • #46   10. mar 2014 Heste på 162 og derover betegnes som "stor hest" smiley

  • #47   10. mar 2014 Jeanne - I din verden eller den officielle verden? smiley

  • #49   10. mar 2014 Jeg er 167 cm og min hest er 166 cm. Synes vi passer fint sammen. Jeg rider tit en skimmel på 176 cm ca. Det ser ikke dårligt ud da jeg ofte ser "lang" ud på en hest.
    Heste over 180 cm er store heste for mig. Det der er med at avle så stort er, at de ofte får flere mus. Ikke en katastrofal ting, men det vil kunne undgåes hvis man holder sig i 70'erne smiley


    profilbillede
  • #50   10. mar 2014 Min part er lige omkring de 165 og jeg er 170 ca. Jeg synes hun har en rigtig god højde - Jeg er til de lidt større heste. Går jeg så med min venindes hest på 175 er den meeeget høj smiley Jeg føler mig bedst tilpas på de store, ikke alt for store, men jeg er så også meget langbenet. Imellem 160 og 170 er en rigtig god højde synes jeg smiley

  • #51   10. mar 2014 Hvad passer bedst til en langbenet person på 168? smiley

  • #52   10. mar 2014 Det kommer jo an på hestens bygning og hvad du er til smiley En bred på 160 stg eller en smal på 170 stg. Normal str. over ryggen ville jeg mene 165 stg. smiley

  • #53   10. mar 2014 jeg er selv 162 og min hest er 178 han er lidt stor fordi jeg stadig rider min pony på 147 smiley

  • #54   10. mar 2014 Ligenu er hun spinkel fordi hun kun er snart 3 år. men hun er PRE blanding så tror hun bliver bred smiley

  • #55   10. mar 2014 Hvor høj er hun? smiley PRE heste er så smukke smiley

  • #56   10. mar 2014 Hun er PT mellem 144-146, stangmålet viser hele tiden forskelligt smiley

    Hun er 10 centimeter højere bagtil end fortil og har store knæ, så regner med at hun vokser et eller 2 ryk endnu. Hun må gerne blive 162 smiley

    Hun har ikke fået optimal fodring så hun er ikke vokset som hun skulle. Nu bliver hun fodret 3-4 gange dagligt med lucerne og horsepro classic og self. vitaminer samt alt det hø hun kan klemme ned smiley Så håber at hun ser helt anderledes ud til vinter når hun kommer hjem fra 6-7 måneder på sommerfold med massere af lækkert græs og massere af tid til at vokse og bare lege og være ung smiley Hun er jo kun tre smiley Så skal ride hende til når hun fylder 4 smiley


  • #58   10. mar 2014 Det regner jeg med hun bliver. Hvis du så hende i virkeligheden ville du se at hun var helt skæv...Hun er 157-158 over krydset. Så regner med deromkring smiley Kender en hest der voksede 13 centimeter på et år fra den var 4-5 smiley

  • #59   10. mar 2014 Jeg synes en hest er stor når de er fra 175 cm og op - selv synes jeg den optimale størrelse for en hest er 170-172 cm. Min egen er dog "kun" 167 cm, men det er også helt udemærket smiley

  • #60   10. mar 2014 Team Tindur: I den officielle verden smiley

  • #61   10. mar 2014 Nåmeeen.. Jeg er 173 og min pony på 2 bette år (tre til juni) er pt 142.. Det skal nok blive en sjov blanding smiley

  • #62   10. mar 2014 Jeanne - Ok smiley Undret mig hvad der var det officielle, troede det var 165 smiley Tak for info smiley

  • #63   10. mar 2014 Hummm.. synes at det er svært t sige hesten er stor når den er så og så mange cm. da indtrykket også afhænger af hestens fylde smiley
    Men altså, når de bliver 170+ så er de ved at være lidt store hvis de også har fylden med sig (flot muskulatur og sådan). Min er 173 ca, og han er da lidt stor, jeg er selv 168.
    Men der skal jo også være heste til de langbenede ryttere smiley


  • #64   11. mar 2014 Store heste er bare skønne - intet bedre end en stor hest ned kæmpe rummelig galop !:)

    Min er 173 og jeg er kun 158 cm høj smiley har redet ham siden han var en bette 4 års på 166, han var nemmere at komme op på dengang , en ellers er høje heste jo ligeså skønne som alle andre smiley


    profilbillede
  • #65   12. mar 2014 Jeg er 182 og min araber dreng er 156. Han er hvad jeg vil kalde en lille hest. Det synes jeg heste er, til de er 160. Men jeg synes så, at en hest først er stor, når den er 175+, så alt i mellem 160 til 175 må vel i min verden, være en mellem hest :D. Med min højde burde jeg have hest på de 180, men jeg føler mig nu bedre tilpas på de mindre, og så har jeg tabt hjertet til araberne, der jo ikke blive specielt store smiley

  • #66   12. mar 2014 Jeg kom fra en ismule på 144 stg. Synes ikke han var specielt lille og det virkede helt uoverskueligt for mig at skulle over 165;)

    profilbillede
  • #67   12. mar 2014 Nu er jeg kommet op på 175 stg. Og det er egentlig ikke så slemt:). Han er høj at komme op på ja:), men synes nu det er rart med noget højde når jeg selv er 180 høj;).


    profilbillede
  • #68   12. mar 2014 Al den tid jeg kan huske(omkring 25 år) har DV's avlsmål været heste på 165-175 stg.
    og hopper under 162 har ikke kunne kåres i DH al den tid.
    Omkring 2000 havde DRF fokus på problematikken omkring de små heste der hverken var ponyer eller heste, og de prøvede at opfordre klubberne til at opdele heste i 2 kategorier, en der hed 148-160 og en der hed 161+
    Men der var ingen der støttede op omkring det.

    Så det har nok bare været dig der syntes at heste på 160 var store.


  • #69   12. mar 2014 Har altid hørt at heste på 160 var store. Så det er ikke kun mig der synes at de var store dengang...

  • #70   13. mar 2014 Vil nok sige at hesten er stor når den er højere en en selv xD

  • #71   13. mar 2014 Hahaha smiley Ja, det er jo sandt, så er den stor smiley

  • #72   15. mar 2014 Min er omkring 165 og jeg syntes han virker lille når jeg står ved siden af ham og rider på ham, men på billeder hvor jeg rider ham, syntes jeg ham virker større smiley

  • #73   15. mar 2014 Jeg er til store heste... Men jeg er også 175-177 høj med lange ben, så der skal være lidt hest under mig smiley
    En stor hest for mig er når de er omkring 180, alt derunder er bare alm heste.. Men det er nok også fordi min unghest der bliver 4 om lidt er 179 og bred.. Lillebror på snart 2, er 172, han stopper nok ikke før 185 tænker jeg, men nu må vi se, begge kan jo vokse til de er 8, som alle heste... Begge har været i røngten af alle 4 ben, netop fordi de er så store, og kun unghesten havde en my ocd, der stammede fra føltiden....
    Der er mange heste der tager mange cm efter de er 3, så man skal ikke gemme stangmålet væk smiley
    Billedet er af unghesten taget da vi havde de 2 ugers vinter smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Hvornår er hesten stor?

Annonce