{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Hvis din hest bliver bange {{forumTopicSubject}}

Jeg har et meget simpelt spørgsmål smiley

Hvis din hest eller den hest du rider bliver bange/forskrækket, hvordan reagerer den så?
Løber den, fryser på stedet, vipper med et øre eller hvad?

Min hest er typen som løber, men dog er super nem at stoppe igen. Så er bare nysgerrig efter hvordan andre heste reagerer og hvad den mest almindelige reaktion på en forskrækkelse er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis din hest bliver bange
  • #1   27. okt 2013 min gør lidt at hvert, for det meste springer den til side. Andre gange rejser den sig og drejer rundt og går hjem. :).
    Heldigvis sjældent går den helt amok og stikker af.


  • #3   27. okt 2013 Min den laver et lille hop til siden, eller fryser fast og bakker lige efter. den kan os godt finde på at stejle eller/og vende om, men det gør den ikke så tit. smiley

  • #5   27. okt 2013 Altså for en pludselig lyd og sådan hopper han frem og ligeså snart han kan mærke jeg har ved ham (Efter det hop der der kommer) Så stopper han smiley Men eller så hvis han skal forbi et skilt (Som er meget farligt nogen gange i hans verden :D)Så kigger han med går gerne forbi, dog ikke alt for tæt på smiley

  • #6   27. okt 2013 Det er forskelligt. Som regel laver hun 'bambi', hvor hun laver et spjæt, så alle banene nærmest går ud til hver sin side. For det meste er det det eneste hun gør, og så kan vi gå videre, når hun slapper lidt af igen.

    Andre gange hopper hun til siden eller bagud/fremad, alt efter hvilken vej hun skal, for at komme væk. Og som regel gør hun ikke andet end det hop der, men nogle gange løber hun også, hvis det er rigtig farligt. ;o)

    Normalt er hun let at stoppe - altså efter et par galopskridt, men andre gange kan det godt være lidt sværere.

    Nogle gange kan hun finde på at stejler eller løfte sig lidt fortil, og dreje rundt. Mest hvis jeg ikke lader hende bakke eller dreje væk, så rejser hun sig. Heldigvis ikke så tit længere. :o)


  • #7   27. okt 2013
    Det giver et sæt i dyret og ikke mere :o). Selvom hun er en pivskid, sker der ikke mere. Vi kan også fryse lidt, fnyse af tingene og måske trippe siddelæns, men ikke mere.

    Den eneste gang jeg har oplevet hende løbe, er den ene gang i forgårs da en hund kom bag fra løbende uden lød. Men hun stoppede så da jeg faldt af.
    Og en anden gang, hvor et dækken sad fast i hendes hale, hun blev bange og løb afsted med det efter sig og blev derfor mere og mere bange fordi lyden konstant var bagved.



  • #8   27. okt 2013 Chess springer til siden hvis hun bliver forskrækket over noget som en fugl eller sådan noget smiley Har ogsåprøvet at hun bare vendte 180 grader og spurtede den anden vej smiley

  • #9   27. okt 2013 Jo hvis det er en ting, som f.x plastik eller noget så når jeg prøver at få ham frem bakker han og prøver at gå laangt udenom :'D
    Ved ikke helt, hvis der er en lyd han bluver forskrækket over lætter han forbene og løber lidt væk, ved enlig ikke helt hvordan han ellers reagere, det er meget forskelligt smiley

    //Stephanie N M Poulsdn


  • #11   27. okt 2013 Hun løber - ganske simpelt. Så løber vi en halv volte, også er hun til at styre igen :).

  • #12   27. okt 2013 Det er MEGET forskelligt med Tjalfe :-))

    Før i tiden var det ALTID at stikke af, gerne med bukkespring så rytteren blev smidt af..

    Men efter 3 års kamp, så er han efterhånden blevet god til "kun" at stoppe bræt op, bakke eller lige lave et hop smiley
    Det sker dog stadig at han begynder på at vende om og gøre tegn på at ville stikke af, men jeg er efterhånden blevet så rutineret med ham, at jeg når at stoppe ham inden han sætter afsted! smiley

    Han kan stadig godt finde på at stikke af hvis han virkelig bliver bange, men er efterhånden blevet nemmere at stoppe igen smiley


  • #13   27. okt 2013 Altså Lotte som er den pony jeg rider er blevet bange en gang hvor jeg stod ved siden af. Hun lavede udspilede næsebor og hendes øjne havde det der bange udtryk og kørte rundt for at finde ud af hvor lyden kom fra. Hun gik også et par skridt bagud og vi blev nød til at gå på en fodboldbane på en skole for at få hende til at gå fremad.

  • #14   27. okt 2013 Min traver for sammen og hopper et par gange fremad..
    Min fjordhest giver et sæt i hele kroppen og fryser fast bagefter.


  • #15   27. okt 2013 Enten hopper min til side, eller også bliver hun stædig som et æsel og nægter at gå fremad............

  • #16   27. okt 2013 Til tider bakker hun.
    Men oftest hopper hun enten frem af i galop, eller hopper lidt til siden xD


  • #17   27. okt 2013 min reagerer forskelligt.. nogle gange stivner hun, andre hopper hun til siden og en helt tredje gang løber hun.. smiley

  • #19   27. okt 2013 Min pony bliver sjælendt bange eller forskrækket. Men hvis hun gør, så stopper hun op og kigger, og så går hun bare videre ligesom hvis intet var sket. Og ellers løber hun frem, og drejer rundt om mig. Og så går hun bare videre.
    Hun er nem at håndtere på det punkt smiley


  • #20   27. okt 2013 Meget forskelligt..

    Min vallak Anton har både bukket, løbet, stoppet og rystet osv.. men det mest normale for ham er at han bar stopper..

    Min vallak Schwante løber normalt 2 skridt frem stille og roligt og så det det..


  • #21   27. okt 2013 Det går an på, hvor mange vi rider sammen med. smiley
    Hvis vi rider alene eller sammen med en mere, hopper han bare til siden. smiley
    Men til undervisning løber han ned i den anden ende smiley


  • #22   27. okt 2013 Vi rider ikke endnu men går... Han løber men stopper op når han opdager at jeg ikke bliver bange men holder igen smiley

  • #23   27. okt 2013 Typisk hopper hun til siden og pruster, mens hun holder øje med det - hvis det er noget pludseligt.
    Er det noget på lang afstand som nærmer sig, stopper hun op, spidser ører og kigger på det og nogen gang stejler og bukker hun, når jeg holder hende igen, da jeg ikke synes hun skal løbe fra mig - det her er typisk ved vejen eller på vores u-indhegnede ridebane lige ud til åbne marker med grusvej.


  • #24   27. okt 2013 Min giver et sæt for sig, og jeg skider selv en lille gris vær gang.. SÅ opmærksom er jeg smiley

  • #25   27. okt 2013 Chika kigger bare og går videre smiley
    Sunshine springer til siden smiley


  • #26   27. okt 2013 Pokerface glor lidt og stiller sig på bagben, hvis man vil have ham derhen. Hvis det er vand eller andet der er i bevægelse, sætter han i spurt..
    Little Q laver et spjæt, og hvis det også er noget i bevægelse, løber han også, dog har han en langsom reaktionsevne, så man falder ikke bare lige af smiley


  • #27   27. okt 2013 Den 3 års jeg passer, hoppede ekstremt meget da jeg startede med at passe ham som 1,5 års, i takt med han er blevet ældre og er mere i hænder stivner han fra jorden men er nem at få hen til det han bliver bange for som han så står og pruster ad, en gang i mellem hopper han. Vi er lige begyndt lidt med ridning og der løber han fremad når han bliver bange smiley han har de gange jeg har prøvet det været nem at stoppe smiley den eneste gang han virkelig har løbet har været den ene gang han har gået med en anden rytter hvor en anden hest startede med at løbe og efter sigene skulle han have været svær at stoppe.

  • #29   27. okt 2013 Nu har jeg ikke min egen, men kan komme med erfaringer fra et par andre smiley

    Fru Møller nedstirrede det farlige og pustede sig lidt op og trak vejret tungt/fnyste af det. Nogen gange stoppede hun helt op og ville slet ikke gå.

    Aslan blev sjældent bange, men når han gjorde, så løb han bare lidt, men var utrolig nem at stoppe igen.

    Minali derimod var i forvejen en utrolig nervøs hest, så der skulle intet til at skræmme ham - det hjørne som han har gået forbi hver dag i flere år er stadig farligt - så han fór fremad og løb, og var utrolig svær at stoppe.
    Så for at få ham ned, var det bare volter, volter og volter og så skulle man selv slappe fuldstændig af!


  • #30   27. okt 2013 Min hopper et lille skridt til siden, løber måske, men er nem at stoppe igen. Bliver han slemt forskrækket begynder han også at ryste en del.

  • #32   27. okt 2013 Min afdøde hest var introvert (indadvendt). Derfor frøs han hver gang, indtil det blev for meget hvorefter han eksploderede i den form af at hoppe/løbe væk fra det han mente var farligt, mens han prustede som 5 elefantflokke.


Kommentér på:
Hvis din hest bliver bange

Annonce