Nægter i traileren .. {{forumTopicSubject}}
Godaften HG.
Jeg står med en pony der er endelig er klar til at tage ud og ride nogle stævner. Jeg var så ude med hende for første gang for nogle uger siden, og alt ud over læsningen gik perfekt. Efter 1 times forsøg, med lokkes, snakken, og intet pres måtte jeg lade min ridelære om at læsse hende. Med mig gik hun frivilligt halvvejs op, og bakkede så ud, uden jeg kunne gøre noget.
Til sidst måtte vi bruge en longe bag hende, desværre .. Hvilket jeg er ret ked af.
Turen hjem var endnu værre, hvor jeg også brugte enormt lang tid, kun med lokken, og slet intet pres. Så måtte en stærk mand skubbe hende op, for ellers skulle vi står der hele natten.
Jeg er godt klar over det var forkert, med jeg havde stævnenerver og var både vildt træt, og vildt stresset den dag.
Nu skal det selvfølgelig trænes stille og roligt før vi køre af sted igen.
Men er der nogle der ligger inde med nogle gode træningsvideoer til det, eller bare nogle gode tips til det?
Det skal være noget der skal foregå helt fra bunden, og jeg vil ikke bruge tips med jagen, slåen, eller liner.. Hun skal gøre det frivilligt.
Hilsen Carla:)
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
jan 2011
Følger: 82 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 162 Svar: 763
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.637
Vi trak hende hen til, hvor hun stadig var tryg og gav hende maden og så rykkede vi langsomt spanden tættere på, men kun så tæt på, at hun stadig var tryg og kunne spise uforstyrret.HVER dag!
Men nu går hun lige op
nov 2008
Følger: 125 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 818
Og ellers så husk ALDRIG!! at be' hende om mere end du ved, hun kan klare. Så første gang - kan du måske trække hende hen til traileren, mens hun får masser af guleroder, så ligeså snart hun ser traileren = godt. Så kan du bare sætte spanden med lidt foder på rampen og lade hende spise.. efterhånden kan du be' hende om at stå med forbenene og sådan fortsætter det!
Men FANTASTISK sejt at du selv har mod på at gå i gang! Held og lykke
sep 2008
Følger: 166 Følgere: 185 Heste: 4 Emner: 118 Svar: 529
Og efter 20 min med den ene gik det lige op
Og efter 40 min med den anden gik den lige op
Jeg træner det stadigvæk med dem (:
Hvis spørgesmål -> skriv PB
sep 2008
Følger: 166 Følgere: 185 Heste: 4 Emner: 118 Svar: 529
feb 2009
Følger: 549 Følgere: 593 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.587
Jeg synes du skal få en ud og hjælpe dig i gang. Oftest er det bare gjort værre med sådan et overgreb som i lavede sidste gang den skulle noget med en trailer. Sarah bor i Jylland og hende kan jeg anbefale! Hvad hun tager og hvor i Jylland hun bor ved jeg ikke helt. Selv kommer jeg i det nordlige Jylland 1 gang mdr. og ellers i Sønderjylland, trekantsområdet samt det i nærheden til hverdag. Har til daglig hestefornuft.dk, og der kan findes mere information på dens fb side.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Jeg synes, du skulle tage på kursus, så du får teknikker til træning af din hest.
Det vil samtidig gøre dig roligere, så du ikke påvirker hesten. En påvirkning, der samtidig kan ødelægge dit stævne.
Har man først styr på det grundlæggende, så får man aldrig en hest, der ikke kan læsses.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Det er samme link Jeanette H har lagt op.
jan 2011
feb 2009
Det lyder helt ærligt som om du virkelig har brug for at få noget hjælp til det.
jan 2011
Jeg finder ud af der var stævne to uger før stævnet fandt sted, og tænkte at jeg derfor for en sikkerheds skyld ville træne det ugen inden, fordi det var så længe siden. Der finder jeg så ud af at det tog lidt længere tid den dag, end forventet, men hun fik jo op. Derfor valgte jeg bare at sætte et par timer af til det på selve stævnedagen.
På dagen kom Tara halvvejs op, helt uden nogen form for pres, det var frivilligt efter en times tid. Men så kom vi ikke videre, og der gik noget tid hvor hun bare prøvede mig lidt af, ved at gå halvt op, og så tro hun fik godbidder. Så jeg spurgte min ridelærer om hun ikke ville hjælpe .. Det gjorde hun, og vi lagde forsigtigt liner bag hende, mod min vilje, men hun fortalte mig at det var den eneste måde at få hende op den dag.
Jeg ville simpelthen afsted, så det endte med at hun blev presset op med longen. Men jeg syntes jeg havde forberedt mig, og havde jeg vidst hun ville være sådan de to uger før, var vi ikke taget afsted. Jeg havde simpelthen glædet mig, og så fik Tara en dårlig oplevelse, ja.. Men det var det værd, da vi begge fik en super oplevelse på stævnepladsen bag efter.
sep 2004
Følger: 40 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 115 Svar: 1.380
Hun stod så på siden mens jeg skulle læsse og forklarede hvad jeg skulle gøre.
Når min stopper på rampen skal jeg skubbe hende tilbage og gå bestemt ind i traileren igen. Dette gjorde vi nogle gange hver gang jeg skulle læsse hende.
Allerede når hun står på staldgangen skam jeg være fast besluttet og ikke gå tøvende ud til traileren.
Nu går hun ind i traileren stort set første gang, få gange skal hun lige skubbes tilbage.
feb 2009
Du burde have taget ansvar og meldt fra da du opdagede din pony ikke var tryg ved traileren. Og nu bør du få en ud til at hjælpe dig, sætte dig i gang med trailertræning (hvilket betyder ingen stævner i et stykke tid, kunne du have undgået), og måske give dig lidt almen viden så du fremover vil vægte din hests velfærd højere end dine ambitioner.
feb 2009
jan 2011
Forresten syntes jeg man skal behandle heste med respekt ja, og jeg ser bestemt også ud over min egen næsetip, men mine valg går altså ikke KUN på Tara primisser, men på både Taras og mine. Jeg har et super tæt bånd til min hest, og jeg er sikker på hun ikke hader mig for det du kalder 'enormt overgreb', men bare har tænkt 'når ja, jeg må nok hellere gå op nu'...
feb 2009
Jeg vil ikke diskutere yderligere, for du er en snæversynet pige der seriøst bør revurdere sine holdninger.
jan 2011
Du syntes jeg bør sætte mig ind hvad en hest er, og det har jeg bestemt også gjordt, og jeg tager ansvar for mine handlinger ved at jeg har presset min hest. Mennesker bliver også presset af hinanden?
Du kan ikke generalisere tingene, og sige at jeg ikke kan træne min hest. Det er DINE holdninger, ikke hele verdens.
apr 2008
Jeg synes, det er nogen meget grove udtalelser du kommer med.
Jeg synes man kan høre, hun ved noget om heste. Hun ved det var en dårlig beslutning og hun fortryder den nu og så er der vel ingen grund til at blive ved med at køre i det, når hun selv ved, det var forkert. Men sket er sket og når hun fortryder, så er det eneste hun kan gøre vel at gå ud fra det udgangspunkt hun har nu med sin pony og det spørger hun indtil, så må man vel tage den derfra.
Det går jeg også ud fra, du gør med dine kunder? Tager det fra udgangspunktet istedet for at fortælle dem, de er dumme og snæversynet?
Og hun er vel ikke mere snæversynet end du er? Hun har revurderet sine holdninger i den grad synes jeg da
jan 2011
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.674
jan 2011
feb 2008
Det er ejerens ansvar, at tingene foregår korrekt.
Og DreamTeam, der findes IKKE svære heste - kun ejere/handlere, der ikke forstår, at læse og håndtere deres hest korrekt.
Så klart kan det skrives og jeg vil sikkert få en masse kommentarer nu, men det skyldes så igen manglende forståelse for hestens adfærd.
Vi arbejder med hingst, "problemheste", vilde Mustangs, rå heste osv. og vi har ikke problemer, når først vi har arbejdet med hesten og fundet nøglen til den hest (nøglen= den metode/teknik, der virker på netop den hest).
jan 2011
feb 2008
Hesten er ikke svær, det er igen handleren, der fejler.
Jeg vil med garanti indenfor få minutter kunne fange hestens opmærksomhed og den vil ændre adfærd. Så den er måske svær for dig, men det gør den IKKE til en svær hest.
Heste er som børn og hundehvalpe - de afprøver grænser (det er det, der sikre udvikling og at den stærkeste overlever). Det betyder så, at svage grænser eller konstant skiftende grænser er et tegn på svaghed og det acceptere en hest ikke.
En hest skal ha en stærk leder for at flokken skal kunne overleve, så udviser dine handlinger og/eller dit kropssprog svaghed, så er du uden interesse og til fare for flokkens overlevelse.
Hvis man så lære dig at udstråle sikkerhed/tryghed, så vil det omgående vende og hesten vil søge dig.
Det er bla. derfor at nogle personer kan gå til alle heste, mens andre får hestene til at gå væk. Og husk, at heste er fantastiske til at læse os.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Jeg ville personligt aldrig vælge en træner som bruger meget tid på at nedgøre alle andre som ikke er 100% enige med hende/ham, uanset hvor mange vildheste vedkommende så arbejder med.
Man skal ikke kun være god til heste, man er også nød til at være god til mennesker!
apr 2008
Vi har en pony, der kan gøres ALT ved og hun finder sig pænt i det og står stille og roligt. Og så har vi en pony, som er skeptisk overfor alt nyt.
Sådan er det jo også med mennesker, så jeg tror på, at der er forskel på hvor svær en hest er at håndtere
Og så kommer det selvfølgelig også an på ejerens temperament
feb 2008
Stop din belæring!!!!
Jeg har på intet tidspunkt nedgjort DreamTeam, men klart påpeget hvor problemet er.
Har igen påpeget hvad der kunne hjælpe på problemet.
Angående brug af ordet "dum", så kan det da godt anvendes - især omkring din sidste kommentar, men har ikke af mig været brugt omkring ejeren.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Nu kan vi stort set læsse uden longe eller jeg skal bare slikke longen fast til traileren også gå om bag hesten så går hun stille og roligt op og kan stå der en hel dag bare og hygge.. Hvis hesten har kunne før uden noget så prøver den nok bare om den kan slippe.
feb 2008
Der er heste, der i starten virker anderledes, men det skyldes jo netop handlerens manglende kropssprog og adfærd.
Men igen, med korrekt håndtering, så ændre hesten igen sin adfærd. Det er så dybt forankret i hesten, så den skal overhovedet ikke tænke over det. Det kører på instinkt.
okt 2004
Så jo jeg ved godt hvor bedrevidende og dømmende du kan være
sep 2009
sep 2009
feb 2008
Problemer har være alt muligt, bidder, smider rytter af, stress, panik, angriber mennesker, manglende stop, tilridning, genoptræning, uddannelse, føltræning, hingste opdragelse, kåring's træning, trailer load osv.
Det har være heste, der kom fra mishandling, overdrevet forkælelse, uden menneske kontakt, avlere og alt muligt andet.
I kan se mere på hjemmesiden, hvis I har behov.
Der er i øjeblikket 26 heste i stalden.
Og igen, så kan man diskutere meget, men der er nogle ting, der ligger fast, da det bygger på hestens naturlige adfærd og det uanset om hesten er DV eller Mustang. Det er her, at det smutter for flere heste ejere, der behandler hesten uhensigtmæssigt/forkert og derfor giver hesten "mulighed" for en uheldig adfærd.
Hvis man justere lidt på ejerens adfærd, giver det altid en anderledes hest.
Kunsten er så bare, at lave de rigtige justeringer hos ejeren, så det får den ønskede virkning.
feb 2008
Hvad er mon rigtigt, det må andre afgøre.
Jeg foretrækker træning frem for magtmidler. I min verden er det uvidenhed/dovenskab med kraftigere bid og spore. Hvis man har lyst, så er det nemt og opnå den nødvendige viden, så man kan undgå magtmidler.
Det kræver kun én ting. At handleren/ejeren VIL.
okt 2004
feb 2008
Din sidste kommentar var kun din oplevelse, som klart er forklaret i mit sidste indlæg.
sep 2009
Men sys bare du glemmer at bare fordi folk ikke gør det på din måde gør det ikke forkert.. Du har det med og virke ekstremt bedrevidende over for folk og dømmende. Selvom folk ikke nødvendigvis gør noget forkert. Og nu det ikke fordi jeg ikke er enig i meget af det du siger for det er jeg. Men det måden du udbringer for budskab på og måde du er over for folk som ligesom gør det for mig. Msn bliver nød til og se at end måde ikke nødvendigvis er den bedste eller rigtigste for andre. Og sys jeg bare du har svært ved.
okt 2004
feb 2008
Der er jo også personer, det banker deres hest til underkastelse, men det er måske også ok? Eller hvor sætter du grænsen?
Hvis man har en holdning, hvor hesten skal betale prisen for handlerens uvidenhed, så er det forkert i min verden.
Det er bare blevet så utrolig nemt at sætte en hårdt bid på, glidetøjle eller andet, men jeg foretrækker klart at behandle hesten på en måde, som JEG kan være bekendt.
Jeg har brugt ufattelig mange timer på at studere andres trænings metode, læst rapporter og dokumentation. Har løbende kontakt med flere amerikanske trænere, hvoraf en er med i et nyt forsknings projekt og det alene for at lære nye teknikker/metoder.
Hesten er et levende dyr, så den skal behandles med respekt og ikke udsættes for unødvendig smerte/ubehag bare fordi jeg vil bruge den til noget.
Det er derfor at ridning/håndtering af heste skal være et samarbejde og IKKE en kamp
feb 2008
Hvor nedgør jeg personer? Jeg påpeger min holdning og det klart og tydeligt.
Det er din underlige fornærmede debatform, hvor du mangler argumenter, der ikke er passende.
Forklar ellers hvorfor du foretrækker, at udsætte din hest for et hårdere bid, i stedet for en anderledes træning.
Hvis man ikke gør det, fordi man er dyrplager, så kan der kun være 2 grunde:
1. Jeg vil ikke træne anderledes.
2. Jeg kan ikke andre måder.
Begge kan man ændre, hvis man tænker på hestens bedste, som du siger du gør. Så igen hvad er din begrundelse?
feb 2008
Meget forenklet - rigtig meget forenklet.
okt 2004
Der findes mange måder at træne heste på, og man må lærer at respektere at folk bruger en anden metode end en selv, så længde hesten ikke bliver gennem tævet og tungen hænger ud af munden helt blå af ilt mangel - dette er dyreplageri.
Men at bruge et lidt strækere bid i tilfælde hvor hestens flok instinkt slår ind f.eks ved jagt, ja det ser jeg ikke som dyrmishandling. For er hesten ikke under kontrol så er den ikke kun til fare for sig selv, men også for andre.
Og du må huske heste er et dyr som reagerer på instinkter og nogen har et meget stærk flokinstint og vil derfor bruge flere kræfter på at følge med flokken.
feb 2008
Der er jo stor forskel på, hvad der virker på den enkelte hest, så nu er vi igen tilbage ved sagens kærne - at læse hesten, så man kan tilpasse træningen.
Og ved en hurtig tilpasning af træningen undgår man misforståelser og farlige situationer.
feb 2008
Så fik jeg endelig din forklaring, selv om den er pakket lidt ind.
Du ved ikke hvordan du skal undgår, at hesten vil følge med flokken.
Det er ellers ret nemt, hvis man skal forklare det generelt, men man skal bruge lidt tid på at finde metoden, der virker på den enkelte hest.
Hesten følger jo flokken pga. sikkerhed/tryghed (en god flok sikre overlevelse), men under en jagt, så er det jo netop ikke en god flok, da de fleste heste er nye for din hest. Det gør kun din opgave nemmere.
Du skal bare tilbyde din hest noget, der er mere sikkert/trygt.
Det kan gøre via den daglige træning og håndtering, så vil du med et enkelt ord/lyd kunne fange hestens opmærksomhed, så den taber interessen for flokken
okt 2004
feb 2008
Men igen, så vil en anden håndtering hjælpe. Det kan godt være, at du flere gange skal genopfriske dens hukommelse (især hvis det skyldes foder), men du kan får den til at blive og i det ønskede tempo.
okt 2004
Det var efter denne forklaring du sagde jeg kun tænkte på resultaterne, og var ligeglad med hesten velbehag fordi jeg i samme sammenhæng nævnte hesten kunne gå LA6 i dressur (som jeg selv havde redet den op til).
Nej på trods af jeg har en DM guldmedalje betyder resultater intet for mig, det er hesten der betyder alt for mig. Hvorfor skulle jeg ellers have beholdt min gamle konkurrance hest på trods af den blev skadet og aldrig kommer til at gå konkurrancer igen?
Næh jeg var bare heldig at få den rigtige hest og have den rette forældre opbakning til at nå så langt. Og nu spørg du nok, jamen vil du ikke der op igen? Næh det er ikke nødvendigt, men det kunne da være sjovt. Men hesten skal være med på legen og vil den kun gå 80km jamen så bliver vi der
okt 2004
Når han lige havde løbet glæden af så kom tøjlen op i den alm bidring også kunne han ellers gå med løsetøjler igen
feb 2008
Men hvis det kun skyldes en ivrig hest, så igen træning, da det selvfølgelig ikke skal være en kamp.
okt 2004
Og skal lige sige hesten kun reagerede sådan til stævner, og først efter et dyrlæge tjek
apr 2008
feb 2008
Man træner ikke løbsglæden væk, men man giver hesten lysten til at behage dig,
Den får glæden ved at gøre, som du ønsker.
Den har stadig løbsglæden, men endnu større glæde ved at lytte til dig.
okt 2004
Min den anden gik med et kimberwick bid, men i øverste hook med løs kæde så er bidet faktisk ikke meget skrabere end et mylerbid med hooks. Dog går han ikke med bidet mere da det viste sig at være lidt for stort.
Men kan sige jeh bruger meget arbejde på at få grundridningen på plads, hvilket er grunden til mine heste er meget styrbare men gålysten må de gerne have. Jeg ser ikke det forfærdelige i, at bruge et lidt skrabere bid hvis blot man kan bruge det og kun benytter det når det er nødvendigt. Rides der med blød eftergivende hånd i et skarpt bid er dette at foretrække frem for en hård hånd i et alm bid. Det er min holdning.
Også skal jeg lige sige at man ikke skal ride med skarpe bid i dressuren, for der vil det aldrig være nødvendigt og hvis man gør dette så springer man over hvor gærret er lavest. Samtidig skal man altid gå efter at ride med så lidt metal som muligt.
feb 2008
Vi tager den lige igen.
Alle heste har samme grundpakke og hertil lægges tillærte ting.
I grundpakken er der ting, der altid kan påvirkes, da det er nedarvet. Disse ting bruger man til at få kontakt til hesten.
Når man så samtidig læser hesten, så kan man arbejde sig videre og løse problemet.
Så er jeg faktisk fuldstændig ligeglad med, at ejeren synes, at hesten ser spøgelser eller er farlig eller hvad. Det er ting jeg ikke oplever, da min kommunikation med hesten er anderledes og let forståelig for hesten.
Jeg gør det nemt at være hest og det skaber tillid og tryghed.
feb 2008
feb 2008
Så må du uddybe din påstand lidt.
feb 2008
Kom nu med en begrundelse.
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Undskyld, min pludselige kommentar, men jeg havde lige behov for at bakke op.
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
"når du trækker med hende skal tovet være løst, og hun skal stoppe når du stopper og være ved siden af, men lidt længere tilbage end dig, hvis hun ikke er det, skal du få hende til at bakke lidt. Når du så skal have hende op mod traileren, skal hun også have løst tov, ikke noget med at trække, så tovet bliver stramt. Men du skal være MEGET opmærksom på hende her, hvis hun gør det mindste antræk til at stoppe op eller gøre andet end at gå lige ud, så bakker du hende lidt, som om det var dig, der fik ideen, og så prøver i at gå frem igen osv."
Det er oprindeligt skrevet til en anden, men jeg orker ikke at rette det til, så jeg håber du forstår det alligevel
feb 2008
Har du snart tid til en begrundelse? eller er der ingen???
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 92 Svar: 782
Du taler som du var hendes mor "Det betyder Ingen stævner i en måned" Det skal du da overhovdet ikke bestemme!! kan blive så vred når folk tilader sig at skrive sådan! tror du at du ejer hende og hendes hest! havde bare brug for at udtale mig!
jan 2011
feb 2008
Men der er jo ofte et stort problem hos nogle heste ejere.
Hvad man skal træne og i hvilken rækkefølge.
Det er fin, at man vil til stævner, men så har man (i mine øjne) også et ansvar for en række ting.
1. Hesten er i træning til stævne
2. Hesten kan opføre sig ordentligt.
3. Hesten kan gå i trailer.
4. Hesten er uden skader/svækket af sygdom.
Det må vist være det mindste, man kan forlange af en stævne hest/rytter.
Man skal altså ikke begynde trailer træning to dage før man skal afsted.
Og så får man alle de undskyldninger omkring "jeg har ingen trailer" - nej, men det lykkedes jo at komme til stævne, så kan man nok også finde en at træne i, hvis man virkelig vil.
Så lidt planlægning og ikke mindst lidt "hjerne aktivitet" hos rytteren
jan 2011
jan 2011
feb 2008
Har rytteren stress/nervøs i forbindelse med stævnet, så vil det påvirke hesten.
Nægter i traileren ..