{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.974 visninger | Oprettet:

En svær beslutning :/ {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
For kun 3 uger siden hentede jeg en dansk varmblods hoppe Ramin.
Ramin er 19 år gammel, og skulle bruges som selskabshest til min lille trold.
Jeg fik hende foræret gratis MEN, med et løfte om at hun aldrig havde fejlet noget ved tidligere ejer og på daværende tidspunkt heller ikke fejlede noget.

Da jeg så kom hjem med hende stod det hurtigt klart for mig at hun var stærkt vanrøgtet, hun var MEGET tynd.
Man kunne se samtlige ribben, rygsøjle og hofteben.
Og hun havde ikke mange kræfter eller energi til noget.

Desværre viste det sig hurtigt at det ikke var det eneste problem. hun kunne nemlig ikke løfte sine bagben selv.
På trods af at hun villigt prøvede kunne hun meget simpelt ikke.

Jeg begyndte selvfølgelig straks at give hende en god kost, og hun har taget rigtig fint på idag, men er dog stadig lidt for tynd.
Hun har mere energi og virker til hverdag som en rimelig glad hest.
Jeg har trænet og trænet ben på hende, og hun løfter dem nu selv et par centimeter over jorden når vi skal rense dem.

Da min kære smed var ude lød hans dom jo også klart på at hun gerne ville løfte dem men ikke kunne på grund af smerter.
Jeg longerede hende i sidste uge og der stod det klart for mig at det med stor sandsynlighed var spat.

Dyrlægen kom så ud igår og var så rar at undersøge hende selvom det ikke var planlagt. og ganske rigtigt har hun svær spat i begge bagben.

Han gav mig to valgmuligheder.
Jeg kan prøve gigt medicin i en måned og håbe på en bedring så hun kan få sat muskler og forhåbentligt blive bedre gående.
Eller jeg kan aflive hende.
Hvis medicinen ingen effekt har skal hun aflives alligevel.

En hel del af min frustrationer går jo selvfølgelig på at jeg jo er blevet løjet for.

Men kan jeg overhoved stille noget op i denne her situation hvad tænker i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En svær beslutning :/
  • #1   13. aug 2014 Puha - det er godt nok en træls situation. Har du talt med tidligere ejer omkring det? Synes da, I skal få talt ud om, hvad det er for en situation, han/hun har sat dig i.
    Når det så er sagt, så er det selvfølgelig svært at vurdere, om hesten kan komme sig tilstrækkeligt til at få et godt liv - men det lyder for mig, som om der er lang vej og mange dyrlægebehandlinger involveret. Det skal du jo gøre op med dig selv, om du vil betale. Hesten har formentlig haft det skidt sidste sted, og hvor meget mere skal den igennem, før den får lov at få fred? Jeg ville få en god snak med dyrlægen om, hvad han personligt ville gøre. Og så mærke efter i maven, om det måske ikke er mest fair over for både hesten og dig, at den får fred.....Uanset hvad du vælger at gøre, så er det under al kritik, at tidligere ejer sender en så syg og underernæret hest videre. Det håber jeg, du vil gøre meget klart over for vedkommende.


  • #2   13. aug 2014 Det er jo ikke sikkert, at du bevidst er blevet løjet for.
    Tro det eller ej, nogle mennesker har så dårlig fornemmelse for andre væsner, at de ikke opdager det, når dyret har det dårligt. Eller, måske ved de det godt et eller andet sted, men er bare gledet så langt væk fra en objektiv opfattelse af situationen, at de har vænnet sig til at ignorere tegnene.

    Du har fået en hest foræret, ubeset. Du har været uforsigtig, og nu står du ved ansvaret. En bitter erfaring, men nu så er du blevet klogere til en anden gang smiley
    Hvis du ellers er glad for hende, ville jeg give det et forsøg med gigtmedicinen, og se om hun liver lidt op. Hvis hun er en glad hest, der fungerer fint på fold med de andre heste, synes jeg ikke der er grund til at aflive, hvis I kan få hende smertedækket til et acceptabelt niveau smiley

    Held og lykke med hende smiley


  • #3   13. aug 2014 nu spørger jeg måske lidt dumt - men havde du ikke set hesten før du lavede aftalen? for lyder som om ejeren bare har skubbet sin dårlige samvittighed (?) videre. Hvis hesten er så dårlig ville aflivning nok være den mest humane beslutning og jeg ville da give regningen videre til tidligere ejer! men øv-situation for dig.
    mvh Ponymor


  • #4   13. aug 2014 Det mest fornuftige ville nok være at aflive hende, også det mest moralsk korrekte. For som Christina siger, hun har nok haft det skidt det sidste sted hun var, og at hun skal gå mere igennem synes jeg personligt ikke er fair. Død hest lider ikke smiley

  • #5   13. aug 2014 Jeg havde kun set billeder af hende.
    Som sagt var planen jo at hun skulle fungere som selskabs hest til min anden som ellers stod alene.
    Men ejeren sagde at hun nok ville kunne bruges til små skovture osv.

    Og ja det er jo super ærgeligt hun er en god hest og meget sød og venlig.
    Og hun gør alt hvad hun kan for at please.
    Jeg har forsøgt at skrive til tidligere ejer igår hvordan situationen er og hun har selvfølgelig ikke svaret.

    Sidst jeg konfronterede hende havde smeden været her og der fortalte jeg hende hvad han havde sagt.
    Hun mente ikke hun havde ondt, var hvad jeg fik afvide.


  • #6   13. aug 2014 hvis det var min hest og jeg havde pengene til behandlinger af dyrlægen, så ville jeg gøre det, da selvom hun er gammel og skridt, godt kan få nogen gode år. men dette er også kun hvis hesten bliver smerte fri og ikke skal leve resten af livet på smertestillende medicin. mens at hvis jeg kunne se at det ikke ville holde på lang sigt, så hellere lade hesten få fred, det lyder til at hun har haft en hårdt liv uden kærlighed og omsorg. hellere give hende den fred hun fortjener end at hun skal leve videre med smerte smiley

  • #7   13. aug 2014 Min gamle pony havde også en periode hvor hun ikke kunne løfte bagbenene helt som hun skulle. Værst når smeden var der, da han jo løfter dem højere og i længere tid end jeg gjorde. Smeden mente det var spat og sagde jeg skulle give hende et halvt år på fold. Da hun gik som hyggepony var det ikke noget problem og efter det halve år kunne han igen løfte benene uden hun blev tvær. Så jeg kender ikke så meget til spat, men ved at det kan vokse sammen. Så hvis ikke hesten har smerter, kunne du måske vente og se om der var en chance for at det blev bedre.

  • #9   13. aug 2014 Hvis hun ik engang ka løfte sine ben selv så ville jeg aflive.hesten ka jo ikke lægge sig og sove eller rulle.det er ik et værdigt liv

  • #10   13. aug 2014 Hvis pengene er der så havde jeg behandlet. Hvorfor ikke give den en sidste chance, og 19 år er da ingen alder? (Jo det er da "gammel" men ikke ensbetydning med at den falder død om i morgen)
    Så længe dyrlægen mere det er forsvarligt og der er en mulighed for bedring, så havde jeg holdt fast i det lille håb. smiley


  • #12   13. aug 2014 Du er i fuld ret til at lade handlen gå tilbage og kræve at de betaler de udgifter du havde..

    men Etisk ville jeg enten prøve at give den en chance hvis den kan gå smertefrit og ellers give den fred.


  • #13   13. aug 2014 Hvis du har givet noget for hende, ville jeg kræve at handlen gik tilbage og havde jeg fået den smidt i nakken ville jeg få den aflivet.

  • #14   13. aug 2014 Øv, sikke en dum situation, du er havnet i. smiley Har du prøvet at gå i dialog med tidligere ejer?

    Ellers ville jeg nok personligt vælge at starte der... Det kunne jo være, at de var til at snakke med.

    Blev der lavet kontrakt på aftalen?

    Hvad angår hesten, så er det svært for os herude bag skærmen at vurdere, hvad du bør gøre, for det afhænger vel af flere ting... Hvor slemt er det? Hvor mange smerter har hesten? Hvad er dyrlægens prognose for, at hun kan blive smertefri på sigt? Og hvad kan din pengepung klare (en træls faktor, men man er jo nødt til at have den med også)?

    Du behøver ikke svare på alle disse spørgsmål - jeg skriver dem blot til din egen overvejelse.

    Jeg håber, at der er lavet en kontrakt på overdragelsen af hoppen, som du kan henholde dig til og i det mindste få nogle af dine udgifter dækket, og så håber jeg uanset hvad på det bedste for både dig og hoppen.


  • #15   13. aug 2014 Øv øv for en træls situation!!!!!

    Selv står jeg også med en spathest, dog ikke i lige så svær grad, men hende har det omtalte gigtmedicin ikke hjulpet på, og hun har så stået stille i et år og får nu tilskud i form af MSM (se evt. hos hestens helse) og så står hun med Back on Track staldbandager om natten og hun har absolut ingen tegn på smerter længere:P og dette til trods for at den dyrlæge der undersøgte hende i sin tid absolut ikke mente der var andet at gøre end at aflive på stedet:i


  • #16   13. aug 2014 Når nu hesten ikke er min så ville jeg få den aflivet. Der er mange søde og billige heste til salg og man kan hurtigt få brugt det samme beløb på en hest som skal have medicin og dyrlæge. Men svært at stå i situationen. Da jeg selv stod i den med en hund valgte jeg at operere den

  • #17   13. aug 2014 Giv den en chance med medicinen smiley

Kommentér på:
En svær beslutning :/

Annonce