{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.736 visninger | Oprettet:

Kværke {{forumTopicSubject}}

I går aftes kom jeg tilbage til dk fra Egypten af og skulle self ud og se til alle hestene 2 af mine snakker ikke med andre og ikke til og få fat på.
Min mor har holdt øje med hestene men da hun ikke kunne få fat på den hest og se om alt var ok har den nu 2 kværke byld
Nogle gode råd ?

Hesten er flyttet til en fold for sig selv
Og dyrlægen er også tilkaldt

Vil bare høre jer der har haft heste med kværke hvad i ellers gjorde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kværke
  • #1   27. aug 2014 Tjek temperaturen dagligt, hvis den får meget høj feber skal dyrlægen tilkaldes og så skal den nok have noget penicillin.
    Ellers er der ikke så meget at gøre end at holde bylden ren, og hvis den er længe om at springe kan man fremprovokere det ved at smøre brun sæbe på..

    Dyrlægen skulle gerne tag en næseprøve af det for at være sikker på det er kværke.

    Hvis hesten er frisk og stadig vil spise og opfører sig normalt kan det sagtens blot være insektstik den er slået ud over.. Så det er vigtigt at få det undersøgt nærmere når nu kværke er så smitsomt.


  • #2   27. aug 2014 Tager lige et billede af det når jeg kommer ned til hende

  • #3   27. aug 2014 Følger. smiley

  • #4   27. aug 2014 Hvor i landet?

  • #5   27. aug 2014 Broager 6310 i Sønderjylland

  • #6   27. aug 2014 Tak. Det er bare så os hvis det er tæt på også kan være obs, smiley

    God bedring med dem.


  • #7   27. aug 2014 Hvor sikker er du for de så fine ud for to dage siden


  • #8   27. aug 2014 Hesten skal isoleres fuldstændigt og må hverken forlade grunden og andre heste må heller ikke komme til eller forlade grunden, hvis den har kværke. Det tøj du har på ved hesten må du ikke få i kontakt med andre heste. Både det og du skal vaskes. Sørg desuden for at holde øje med hestens temperatur.

  • #9   27. aug 2014 Er meget sikker det er tulle

  • #10   27. aug 2014 der er en stald på mors der er i karantæne for kværke.
    jeg mener at reglerne er sådan for kværker at hesten skal i karantæne inde i en stald ?


  • #11   27. aug 2014 Hesten skal i karantæne i stald hurtigst muligt! Det kan kun gå for langsomt!! smiley
    - Kværke er luftbåren, og meget farlig, ekstremt smitsom. Så vis nu hensyn og få den ind på stald i en boks væk fra de andre! Alt andet er ikke fair over for andre hesteejere i nærheden.


  • #12   27. aug 2014 the lolita girl -

    kværke er IKKE luftbåren, Det smitter ved berøring,


  • #13   27. aug 2014 Vi har kværke her på gården, og vi må kun ride i skoven - hvis altså vi ridder en lang bue udenom andre! Hesten der har kværke, er isoleret fuldstændigt og der er hængt sedler op rundt om foldene hvor på der står, at hestene IKKE må røres!

  • #14   27. aug 2014 Vi har desværre også én hest hos os med kværke, og hun har også lige været i jylland med hesten, hvor den stor sandsynlig er blevet smitte...

    Tag temperatur, og ellers så lad dem stå hver for sig i aflukket stald.
    Super øv, håber dine heste kommer sig hurtigt.


  • #15   27. aug 2014 Alina - hvor er det henne?

  • #16   27. aug 2014 Der er vel for dælen da ikke nogen som rider ud hvis de har kværke i stalden..

  • #17   27. aug 2014 Billed hvornår kommer dyrlægen og hvilken??

  • #19   27. aug 2014 Det synes jeg godt nok er fuldstændigt idiotisk.
    Kværke smitter utroligt meget og jeg ville dælme blive vred hvis min hest blev smittet fordi nogen ikke forstår betydningen af karantæne..

    Desuden behøver hesten ikke havde været i kontakt med andre heste for at smitte, det er nok at ejer har rørt den og så rørt noget andet fx en trillebør, så kommer der en og rør trillebøren og bagefter rør sin hest. vupti så er den os smittet.


  • #20   27. aug 2014 Nå der er kværke i stalden så det forbundt at nogen heste forlader stalden.. Så at i har "fået" lov er fuldstædingt sindsygt.. !!!

  • #21   27. aug 2014 Og selvom hesten stå i stalden kan en forbi passenerende røre den også gå ud og røre jeres heste og derved smitte..

    Så i er på ingen måde godkendt til og kunne ride ud bare fordi den stå i stalden


  • #22   27. aug 2014 om man har fået lov eller ej, så synes jeg det er utrolig dårlig stil at tage heste fra en kværkesmittet stald ud fra ejensommen.
    det er en sygdom heste kan dø af, og derfor bør man dælme også være mere påpasselig end at den smittede hest bliver stilt ned i hjørnet og man så drager ud i skoven med hyppere fra den stald.
    jeg bliver simpelhent så ked af det når jeg læse, hvor let og egoistisk folk ser på den her smitte og det er da ikke så mærkeligt at den pludselig er rundt i hele landet når folk de bare tager deres heste ind og ud af de stalde, som de lyster, fordi man som menneske synes det er vigtigere at have en ridetur end at smitten bliver stoppet, er der virkelig en hest der skal falde død om før folk gider at tage det alvorligt ?


  • #23   27. aug 2014 (v)engel

    Jeg håber da at i, i det mindste har advaret alle heste stederne i området om at i på trods af kværke stadig rider ture, så de har mulighed for at holde sig langt væk.


  • #24   27. aug 2014 Jeg ville blive stiktosset vis jeg så nogle red rundt på en hest, med kværke - eller en hest som kommer fra et sted hvor der er opstået kværke. Det er da så idiotisk som det kan være!! Hvorfor risikere at smitte andre?! Det er KARANTÆNE! Der er en grund til at folk er hunderæde for kværke, SÅ VIS DA HENSYN!

    Undskyld mig, men bliver så gal når folk føler at de har ret til at gamble med andre hestes ve og vel......


  • #25   27. aug 2014 Nu er det sådan at der hvor jeg står, har vi INTET med stalden at gøre!. Dvs. der bliver ikke berørelse med andre mennesker eller heste. Vi har vores egne ting som kun vi som er i VORES afdeling bruger.

    Alle i omkreds ved at vi rider tur, men at det forgår langt væk fra alle de andre heste.
    Sidst der var kværke i stalden var fra 16 år siden, og der stod der en hest i hver stald og var syg, men sjovt nok blev ingen af nabohestene syge...
    Men ja alle ved at der er én hest som har kværke, men da de andre heste stadigvæk går op døgnfold har de derfor ikke samme mulighed for at blive smittet på samme måde. Der er selvfølgelige stillet håndsprit op i staldene.
    Der er givet tilladelse fra dyrlægen om at hestene står på døgnfold. Og tilladelse fra stedets ejer at ride ud, dog en stor bue uden om andre heste, og hestene må ikke stoppe op og græsse på tur.


  • #26   27. aug 2014 nu er kværke jo en sygdom der desværre også kan opfører sig latent, så udtalelser som det, gør mig helt kuldret oveni hovedet (hvis der var en smiley hvis hoved eksploderede ville jeg bruge den)
    jeg ved godt at jeg som tossede bondekone helt herude i det vestlige vestsjælland på tredje pløjerække ikke har de samme forhold, som i kbh, men hvorfor er det så vigtigt at ride i skoven ? er det virkelig så meget værd at et hesteliv er ligegyldigt i den sammenhæng ? som min gamle ridelærer sagde, der er dårlig horsmanship imellem mennesker


  • #27   27. aug 2014 (v)engel

    Nu det jo ikke kun løsdrift hestene som rider tur, det jo os de andre heste.

    Og at du siger alle i området ved at i rider ture passer jo ikke, jeg kender flere i området som ikke viste at i red ture på trods af kværken.


  • #31   27. aug 2014 Herpes er ikke luftbåren. Men bliver overført via berøring. Og det kan være fra hest til hest, eller via mennesker eller ting. Hvis de gnubber sig, bruger vandkop osv..


    Men hvis der ikke har været dyrlæge ude endnu, synes jeg ikke vi skal male fanden på væggen...

    Herpes-virussen har været meget i omløb i sommeren, og den minder meget om kværke. Den giver også bylder - ofte omkring kæbegrenene - samt hævelse, og nogle gange spise/synkebesvær.

    Men få en dyrlæge ud hurtigst muligt, og få hestene tjekket for hvad det er, for hvis det er kværke, skal stalden i karantæne.


  • #32   27. aug 2014 håndsprit er så desværre ikke nok - der skal tøjskifte og vask til for at undgå at viderebringe smitte

    mvh Ponymor


  • #33   27. aug 2014 Lad os nu bare vende til bage til TS i stedet for!.

    Håndsprit er NOK når man tager hjem fra stalden, det er lidt svært at skifte tøj og vaske sig når man står ude i stalden? Det må altså vente til man kommer hjem.

    Lad nu vær med at kør op over noget helt andet end hvad TS har spurgt om!.


  • #34   27. aug 2014 nu var det så ment sådan at håndsprit ikke er nok hvis de går fra den ene stald til den anden smiley

  • #36   27. aug 2014 (v)engel

    Det sådan set ret seriøst, i kan at smitte hele vestegnen fordi ikke passer ordentligt på.


  • #37   27. aug 2014 Der har været en oppe og klippe græsset på marken i mens vi var i Egypten han han landbrug med kø'r og lidt svin han snakker tit med dem når han er der kan det måske stamme fra ham hvis han har kværke ved nogle af dyrene ?

  • #38   27. aug 2014 Altså eftersom vi HAR fået tilladelse, så rider jeg ind til jeg får andet af vide.
    Mon ikke at ISR har kontaktede nærlæggende stedet og sagt det?

    - Det er bare svært at holde en 20 åri hest i gang når den har det med at blive for tyk, og man så ikke kan ride ud. Så længe vi tager vores forholds regler og tænker med omhu, bør der ikke ske noget.


    Distriktmester Dressur 2013+Spring 2014 for kat I: Helt okay, jeg sørger altid for at havde været i bad, og nyt tøj på før jeg bevæger mig i en anden stald. Selv udstyr bliver selvfølgelig holdt hver for sig.


  • #39   27. aug 2014 jeg er faktisk i chok over at man på den måde kan lege med andres hestes liv fordi man selv har en formodning om at ens hest bliver for tyk hvis den ikke rides i skoven ?

  • #40   27. aug 2014 Det fortæller bare lidt om stedet, når de lader jer ride på tur på trods af kværke....

    Og at der er svært at holde en hest i form når der er kværke er bare sur røv, det gør det på ingen måde ok. Sådan er det at være i karantæne, det møg irriterende, men sådan er det for alle.

    Hvis i tog jeres forholdsregler red i ikke ud. det i gør nu er jo at skide højt og helligt på alle andre end jer selv, så længe i kan komme på tur, så er det ligegyldigt med om i smitter hele Storkøbenhavn.



  • #41   27. aug 2014 Og jeg er faktisk rigtig ked af at folk ikke bare kan passe dem selv!. Dette Indlæg handler IKKE om mig!, og nej jeg kan ikke bare slette det.

    DER ER STYR PÅ DET! Så please stop med at skriv alt muligt til mig, når det ikke er det indlægget handler om...


  • #42   27. aug 2014 Der er jo tydeligvis ikke styr på det, når i for lov til at ride ture på trods af kværken. måske Tranegildegård burde læse lidt om den sygdom!

    Og nej folk skal ikke bare passe sig selv, kværke er en alvorlig sygdom.

    nu har jeg ikke selv hest mere, men hold da op hvor ville jeg blive rasende hvis min hest blev smittet fordi i ikke tager det alvorligt.


  • #43   27. aug 2014 Jeg har hermed valgt at jeg ikke følger dette indlæg mere, så derfor lad venligst vær med at kommentere noget til/om mig, da jeg ikke ser det.

    Super øv at folk ikke bare kan hjælpe med hvad der bliver spurgt om.

    Neeej vi smitter ikke hele stor kbh så længe folk ikke ride i tranegilde,
    JEG gør bare hvad jeg får besked på!


  • #44   27. aug 2014 hvis der kom kværke her på mit sted, ville det første jeg ville gøre, at putte alle hestene i karantæne og de sygdomsramte heste ville komme i isolation, jeg ville sætte et kæmpe skilt ud til vejen om at vi havde kværke, og intet ville komme ud af matrikelgrænsen uden at have været i bad, og ingen heste ville forlade området, der ville være desinficerende fodbad ved udgangen af min stald og jeg ville bruge engangs kedeldragter i stalden.

    jeg ville aldrig nogensinde vove på at sætte andres heste i farer for smitten fordi jeg selv lige synes jeg skulle på skovtur


  • #45   27. aug 2014 Bare et spørgsmål som jeg kom til at tænke på ifb. med kværke. Man siger jo ar raske smittebærere kan smitte i optil et år. Sidst efterår var der kværke udbrud i stalden. De havde været i ridning og blev smittet der. Tindur blev ikke syg på trods for at han før udbruddet havde nærkontakt med disse heste. Hvad er chancen for at han er rask smittebærer?? Vil dette sige at han stadig kan smitte andre? (Ingen andre han har gået med, har blevet syge) Og er han så immun imod kværke nu da de jo siger at raske smittebærere bliver immune?? smiley

    Mvh TT


  • #46   27. aug 2014 TT

    Hm jeg ved det faktisk ikke. det jo heller ikke sikker han er rask smittebærer, men man kan vist få det tjekket (:

    fandt det her på nettet omkring immunitet:
    Immunitet: Heste, der har haft kværke én gang, er til en hvis grad immune overfor gentagen smitte. De kan
    dog få en lettere grad af sygdommen. Det er primært heste, som IKKE har været behandlet med antibiotika
    der udvikler immunitet, dvs. heste hvor behandlingen kun har været spaltning af bylder og evt.
    feberdæmpende medicin. 


  • #47   28. aug 2014 TS.
    Jeg mener ikke at køer og svin kan få kværke?
    Så jeg tror ikke det kan komme derfra. Men det sker ved berøring, så hvis en flue har siddet i en byld på en smittet hest og flyver over på jeres, så kan det smitte.


  • #48   28. aug 2014 Køer og svin de kan det har min farfar sagt han har selv drevet landbrug i mange år og har haft det på både svin og køer smiley

  • #49   28. aug 2014 Jamen så kan det jo sagtens være hvis landmanden har nogle svin eller køer der er smittet og ikke har haft rent tøj/sko og hænder ved berøring af dine smiley

  • #51   28. aug 2014 Alina M - Har du været rundt på alle gårdene i Storkøbenhavn, siden du ved at der hænger sedler?

  • #52   28. aug 2014 Nej. men på de tre der er tættest på smiley

  • #53   28. aug 2014 Du skriver der hænger sedler på ALLE gårde i Storkøbenhavn?

    - og selvom der hang sedler på alle gårde i Storkøbenhavn, så er det stadig ikke i orden at man ikke overholder karantæne.

    Jeg tror ærligt talt ikke at i har styr på hvor nemt kværke kan smitte.


  • #54   29. aug 2014 Vil lige informerer om, at såfremt man stadig har sine mandler ( De 2 kugler der sidder på hver sin side i halsen), kan man bærer smitten videre selv om man går i bad samt skifter tøj.

  • #56   1. sep 2014 Hvis det ikke der hesten der har kværke, er det vel okay at ride tur.
    Der er EN ude på gården der har det!


  • #57   1. sep 2014 Alina m - nej det er stadig ikke ok at ride tur, hestene kan have smitten i sig, uden selv at blive syge.

  • #58   1. sep 2014 nej, hesten kan bærer det latent eller være en indirekte smittekilde, og det samme kan du.
    karantæne er og bliver karantæne, den skal ikke gradbøjes eller fikses lidt, man holder sig hjemme og indser hvilken farlig smitsom sygdom det handler om


Kommentér på:
Kværke

Annonce