{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad longere i med?
  • #1   12. nov 2014 Man skal i mine øjne ikke ''bruge'' noget tilbehør for at få hesten til at gå i korrekt holdning i longen. Longetov og grime og så søger hesten selv ned når den er afslappet nok, kan bære sig selv og har balancen til det.

• #3   12. nov 2014 Hovedtøj, så jeg har fat i noget mere, end jeg ville i en kapsun smiley Har hingst, og har før oplevet løse hopper, så er det nemmere med bid smiley Bruger ingen form for indspænding, han søger fint ned af sig selv.

• #4   12. nov 2014 Jeg longere ikke med alle de ting der findes, som jeg ikke ved hvad hedder smiley

Men ja, jeg longere bare i grimen eller trensen smiley

• #5   12. nov 2014 Jeg longere i grime eller trense smiley

• #6   12. nov 2014 Grime eller kapsun :). Vi er ikke gode nok til løslongering endnu d:.

• #8   12. nov 2014
    Kapsun :o) Propper ind imellem en fast chambon på, så det ikke bliver til en fræsefest istedet for noget produktivt - men har stadig en kapsun på, så longen ikke sidder i biddet.

Ville ikke bruge andet end den.

• #10   12. nov 2014 jeg longere med min micklem trense, som har "indbygget" kapsun og ofte et pessoa system smiley

• #11   12. nov 2014 Hver ting på sin måde Maria..

Jeg longer i kapsun, hvis ikke lige røde havde smadret den XD så longere i trense, da hans grimer giver for nemt efter. Tager også chambon eller indspændnings tøjler med ned, hvis jeg føler for det, men dette går han ikke med fra starten af, oftes bruger jeg en løs chambon, men ikke så længe min kapsun ikke er i orden smiley

Gider ikke skænds ord fordi jeg bruger de hjælpe tøjler, det er mit eget valg alt efter alt, hesten har ikke ondt eller lider af det, så jeg ser indet ondt i det, så længe det bruges korrekt smiley

• #12   12. nov 2014 Hvad hjælper en kapsun med og hvad er det der er godt at longere med sådan en? smiley

• #13   12. nov 2014
    Maria J - Jamen jeg ville klappe i mine små hænder hvis du kan lære min hest hvordan :o) Hesten stopper super godt når jeg siger "prrr" men pludselig kan hun ud af det blå, enten når jeg stille og roligt beder om galop eller pludselig i trav sætte røven i jorden også er det fuld fart frem.

Kan sagtens standse hende, men når jeg så driver frem igen så er det fuld fart frem igen.

Hvordan ville du gøre det anderledes?

Hesten har desuden fin mulighed for at strække sig frem og ned med en fast chambon, slet ikke noget problem.

• #14   12. nov 2014 Jeg løslongerer min. Det er bare med at holde dem i gang og aktivere bagparten, så søger de ned helt ad sig selv smiley

• #15   12. nov 2014 Jeg longserer med trense, longsegjord og med indspændingstøjler. smiley

• #16   12. nov 2014 Som nogle andre siger, synes jeg heller ikke der skalnogle specielle midler til for at hesten søger ind i holdning. Altså glidetøjler og indspænding og det. Personligt kan jeg godt acceptere en meget elastisk chambon da de ikke bliver holdt fast på nogen måde - men så bliver den også sat på et bidløst hovedtøj.
    Men jeg longerer normalt i rebgrime smiley Der slapper han bedst af. Jeg har en kapsun til ham, men den er stadig ny for ham = han ved ikke helt hvor han skal placere sit hoved. Dette trænes der selvfølgelig på.
    Jeg træner normalt i rebgrime, derfor kender han signalerne og kan kan gå korrekt i den. ..... Faktisk er det først så sent som i dag, han rigtigt har gået i holdning, førhen var det mere lang og dyb.

• #17   12. nov 2014 Normalt longere jeg helt uden noget overhoved. Kun en stick dom forlænget arm.

• #18   12. nov 2014 rebgrime og arbejdstov.
    og aldrig med hoved i holdning som formål.

der er mange andre formål jeg longerer og arbejder med.
    for eksempel samling, signal styrke, afspænding. skulder og ryg øvelser, og overlinie.

• #20   13. nov 2014 Hvis jeg bare skal longere for at motionere lidt bruger jeg grime/rebgrime og arbejdstov.
    Skal jeg longere for at han skal lave noget bruger jeg kapsun og longetov.
    Skal han rigtig arbejde bruger jeg liner, køre gjord/longegjord og trense.
    Skal lige siges han er 3 og ved at lære alle signaler, og han nyder at arbejde smiley

• #21   13. nov 2014 Kapsun og kun kapsun smiley Min hest skal lære tingene på en måde så det kommer helt naturligt uden form for tvang. Han kan sagtens gå korrekt på kun kapsunen, dog er han ung og mangler rutinen og styrken til at klare det ret længe ad gangen smiley Men det kommer. Dog longerer jeg ikke meget for tiden da vi er i gang med tilridningen smiley

• #24   13. nov 2014 Lad nu være med at gå hen og ville bestemme over andre. Det her emne handler hvad om andre bruger, ikke hvad man synes om brugen af det.
    Nu ved du jo slet ikke, om Krikken rent faktisk er i gang med at træne det, vel?

Jeg bryder mig heller ikke om nogen former for hjælpetøjler, overhovedet, det skal ikke i nærheden af min pony. Men derfor blander jeg mig ikke i hvad andre gør, medmindre de direkte spørger efter min mening.

• #25   13. nov 2014 Maria - Jeg er ikke uenig med dig. Men folk vil stadig blive ved at gøre som de vil og tage de hurtige og nemme løsninger. Bare lad de om det da der er intet du kan gøre fra eller til. Ingen vits i at gøre sig upopulær ved at ytre sig med sin hodning til andre hele tiden smiley

Mvh TT smiley

• #26   13. nov 2014 Helst uden noget som helst. Hesten søger selv i en volte omkring mig, men hvis det endelig skal være i tov, så bruger jeg grime eller kapsun. smiley

• #27   13. nov 2014 Jeg løslongerer. Han er løs på en afgrænset del af banen, med 4 kegler sat op så han kan se at han ska blive på sporet. Han er iført trense, longegjord og ja, indspænding. I ental for bruger kun en, fra gjorden mellem forbenene og op til biddet med longeclips.
    Det kaldes halsforlænger, den virker mere behagelig end med en i hver side, den er ikke strammet ind og er mest på for at han ved at han er på arbejde. Hesten har mere frihed når den sidder sådan og han ka stadig løfte hovedet

• #28   13. nov 2014 Maria:
    Nu blev der spurgt hvad man bruger og jeg svarer og ikke hvad andre synes om måden folk gør det på..

Nu longserer jeg for det første sjældent men rider i stedet for. Og for det andet har jeg haft mine ponyer i over 14 år og de er ikke skadet endnu, så tror de klarer sig. Men tak for din bekymring
    Og for det tredje giver jeg ikke fem Potter pis for longsering i grimer osv for hvis mine skal longseres skal det gå ud for en ridetur og
    Ikke for motion. Det kan de få på folden eller når vi rider i skoven.
    Men jeg blander mig da ikke i hvad / hvordan andre gør, bare de selv synes det fungere for dem. Og det her fungerer for mig og eftersom der ikke blev spurt til hvad ens mening var men hvad folk gør forventer jeg også folk lader være at spille kloge og blande sig i hvad og hvordan jeg gør med mindre de bliver spurgt..

• #30   13. nov 2014 Igen, Maria, der blev ikke spurgt til HVAD man synes om tingene. Så det har intet med emnet at gøre.

Der er forskellige måder at træne på, og det er helt fint. Man SKAL heller ikke træne ens. Så der er egentlig ingen grund til at komme med 'råd'.

"Ville se at pille indspændingerne af hvis du altså ikke vil havde en skadet hest." Det vil jeg heller ikke se som et råd.

• #33   13. nov 2014 Der er ingen der har spurgt efter råd. Det er det jeg mener. Havde TS spurgt, hvad bruger I, hvorfor og hvad holdning har I til tingene, SÅ kunne dine svar bruges. Men det er off topic det du skriver.

• #34   13. nov 2014 Maria;
    Jeg der der nu mere som en "beskyldning" om jeg ødelægger mine ponyer end det er et råd.. Jeg har styr på hvad jeg gør og jeg mener jeg træner mine korrekt på denne måde..

Jeg spiller jo ikke klog eller kommer med råd om hvordan folk der træner bidløst skal gøre det, jeg synes det er fint de træner som de gør, det er bare ikke sådan jeg vil træne.

Alt med måde, og så længe du ikke har det hvordan jeg træner / bruger indspændingstøjler, synes jeg på ingen måde du kan vurdere hvor vidt jeg ødelægger mine ponyer eller ej!

TS spørger og jeg svarer også er der sådan set ingen der behøver komme med råd eller uddele deres enorme viden...

• #36   13. nov 2014 C.Sværke:

Præcis, sådan er det også hos mig, mine er snu nok, så hvis de bare bliver longseret i f.eks. grimen, så smider de ryggen, stikker snotten i vejret og løber, så gider de da ikke skal ind og arbejde hvor det bliver hårdt. smiley

• #37   13. nov 2014 Maria, som de andre siger bliver der ikke spurgt om råd. Folk gør tingene på deres egen måde.. Vi har lært forskellige ting, af forskellige personer, gennem forskellig tid, sådan er det bare..

Det er ganske fint du gerne vil give råd, men det er ingen der spurgte efter det, og som vi alle sammen ved kan det hurtigt blive mudder kast her inde smiley

Og vi kan alle finde fejl ved hinanden, ved det man gør og sådan noget, sådan er det, vi er mennesker, vi er forskellige smiley

• #38   13. nov 2014 Enten uden noget som helst, eller det min pony har på smiley det kan være alt fra rebgrime, sidepull, grime eller kapsun smiley

• #39   13. nov 2014 Trense, sadel (Indtil jeg lige får fingrene i en longegjord) og indspændinger, der ikke er så stramme at de låser ham i en position, men heller ikke så løse at han kan glo solsorten over ham i øjnene smiley

• #40   13. nov 2014 Jeg bruger et pessoa longesystem og trense med stor succes. Har før bare brugt longe og trense, men får et meget større udbytte af pessoaen (-:

• #41   13. nov 2014
    Jamen Maria, så del dine guldkorn ud - hvordan gør du? Istedet for bare at komme med kritik, så kom med noget konstruktivt og brugbart :o)

• #42   13. nov 2014 Jeg longere også med trense, indspændinger og longegjord. Det fungere fint for mig og har gjort det i mange år. Min hest er trods alt blevet 20 år nu så jeg tvivler da på jeg har ødelagt den..
    Men jeg kan også finde på at tage en glidetøjle på når jeg rider hvis jeg finder det nødvendigt.. Jeg ser det som det det nu en gang er en HJÆPE-tøjle. Som kan hjælpe både mig og min hest smiley

• #43   14. nov 2014 Jeg bruger longegjord, trense og indspænding, hvis det er for at hesten skal arbejde, skal den bare motioneres hurtigt foregår det uden noget (altså løslongering, dog med grimen på). Det fungere fint. Indspændingen er ikke spændt så meget ind, at hesten ikke kan strække sig ned og frem.
    Jeg vil ikke mene at det er forkert på nogen måde - alle jeg kender, har mødt på de steder jeg har stået opstaldet, har altid longeret med indspænding eller pessoa, hvis hesten skulle arbejde, og jeg har ingen skader set.
    Desuden kan en rytter og trense skade langt mere end et sæt løsere indspændingstøjler smiley

• #45   14. nov 2014
    Så kan du skrive en PB, så er det problem løst :o)
    Der udover, så er der ikke off topic - det har og gøre med longering og måden man longere på/hvad man longere med samt er en samtale der har udviklet sig.

• #46   14. nov 2014 Jeg vil også gerne have beskeden Maria smiley

• #47   14. nov 2014 Du kan da bare skrive hvordan du gør Maria..
    Det kan man da sagtens uden at man behøver støde nogle også kan folk da bruge det eller lade være.. smiley

• #49   14. nov 2014
    Er mest intresseret i hvordan du har lært/vil lære en hest og slappe af i longen, hvis hesten generelt i skridt er super rolig - også i trav og galop. Men pludselig slår det klik også stikker den halsen og halen i vejret også er det fuld fart frem.

Hesten lytter fint til " prr" hvor den stopper promte op, men beder man den gå frem er det i samme overgearede omgang :o).

• #50   14. nov 2014
    Og hvis man er i tvivl om hvordan det er ud, så er det nogenlunde sådan her:
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/315734-fleur_i_fuld_fart_

Bare mere fart på rundt på en volte i longen.

• #51   15. nov 2014 Jeg kunne da også godt tænke mig at høre mere om dine metoder Maria smiley Jeg longere aldrig uden noget, men hvis den er løs i hallen eller i opvarmning til longering så søger den bestemt ikke ned hvor den skal..

• #52   15. nov 2014 Jeg longerer enten i grime eller kapsun - har aldrig brugt en indspænding for det er ikke noget jeg gerne vil arbejde med. Jeg kan se at det kan være fornuftigt hvis du står med en ung hest/svag hest hvor du ikke ser andre muligheder for at stoppe dens stjernekiggeri, men mine erfaringer siger mig at stille og rolig træning er vejen frem.
    Når mine løslongeres kommer der også et par perioder hvor der lige kudtes af i bukspring og med halen i vejret, men efter to omgange arbejder de fint videre, så jeg vælger at lade dem gøre det - det virker i hvert fald fint her smiley

• #53   15. nov 2014 Hvis jeg bruger noget, så er det trækketov og longe (se evt. et par billeder på Joeys profil). Har hest brug for at krudte af, så er det uden noget, så får den bare besked på, at give den gas, og så kan vi lave noget mere fornuftigt bagefter. Men det er godt nok ikke så tit jeg longerer, og heller ikke ret længe. Hverken mig eller hest finder det voldsomt interessant, så det er egentlig bare for at lave noget andet, eller hvis hest har lidt ekstra energi.

• #54   15. nov 2014 Helt klart kapsun

• #55   18. nov 2014 Grime. Hun skal selv gå ned i holdning og det gør hun for det meste også

• #56   18. nov 2014 Longerer uden udstyr - så er de frie og kan spænde rundt som de vil uden at jeg skal tænke på de ikke rammer snoren eller mig smiley

• #58   18. nov 2014 Tja bare hesten får lidt motion er det fair for mig ... Det er nu heller ik noget jeg går op i, så så længe de kommer rundt i en volte omkring mig er jeg tilfreds smiley

• #60   18. nov 2014 Sådan plejer det at se ud når vi løs longere - hvis det ikke er longering ved jeg ik hvad det er smiley

profilbillede
  • #61   18. nov 2014 Jeg går lige med hende for at vise hende hvad hun skal - bare i starten smiley

• #63   19. nov 2014 det er sandt men forestil du hun løber/går sådan rundt om mig og det kaldes i min verden løslongering smiley fordi det har jeg altid fået fortalt det gør men der er jo altid forskellige meninger /synspunkter om en ting smiley

• #64   6. dec 2014 Jeg har ung hest under tilridning så longen sættes gennem bid ringen mod mig op over nakken og i bid ringen på den anden side.

Nogle gange spænes tøjlerne op og bindes løst fast i gjorden, i et par minutter og frigøres så. Han fejler intet, men er en hest med hingstet opførelse og lille mig.

• #65   6. dec 2014 Jeg longerer slet ikke, og gør jeg det endelig, så gør jeg det løst - altså uden torv.

Kommentér på:
Hvad longere i med?

Annonce