Ridning mere end 1 gang om dagen? {{forumTopicSubject}}
OBS, hvis folk har tænkt sig at overfalde mig, vil jeg lige sige til mit forsvar, at jeg blot laver dette emne for at høre hvad de forskellige meninger er om dette, da jeg elsker at høre folks egen meninger.
- Behold venligst tonen fornuftigt, og respekter hinandens meninger.
- - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - -
Hvad er jeres mening om at man rider en hest mere end 1 gang om dagen?
F.eks dressur om morgenen, og turidning om aftenen?
Personligt synes jeg selv at man godt kan tillade at ride dressur på hesten fra morgenen af, og turridning senere på dagen. - Selvfølgelig alt efter hestens kondition, og "lyst".
Kom med jeres meninger/erfaringer!
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
men 2 max 3 gange i ugen ville jeg ikke se det store problem i det, dog hvis man rider meget hård dressur, eller meget lange ture med trav og galop så vil jeg sige det er no go..
ja kommer an på hvad man laver.. er der dressur på max lb niveau om morgnen og en tur på max 1 time om aftenen så go for it..
dec 2012
Følger: 47 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 180
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Personligt ville jeg dog heller ikke gøre det
mar 2013
Følger: 30 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.265
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis jeg havde tid, kunne jeg fint finde på det det til min tykke dame :o)
Skridte en tur, longere eller andet også ride dressur, spring eller en længere tur om eftermiddagen. Det er fx også rart hvis man har adgang til stranden at man kan ride ned til vandet i godt vejr og ride dressur om aftenen i køligere vejr.
okt 2009
Følger: 58 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 250
Hun er i fin form, rider selvfølgelig ikke intenst hård dressur, når jeg ved hun skal ud senere.
Rideskoleheste går jo nogle steder 4 timer om dagen, måske to timer også et par timers pause også to timer igen.
Så kan ikke se det forkerte i at ride to gange en time på en dag, i stedet for halvanden time i streg.
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Men alt med måde
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 431
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
For nogen år siden var jeg på ridelejr med min hoppe, og her fik jeg let dressurundervisning om morgenen og springundervisning om aftenen 5 dage om ugen i 3 uger. I weekenden havde hun typisk fri, men ind i mellem red jeg en tur lørdag eller søndag.
Min dybt hysteriske og meget varme hoppe har aldrig været så afbalanceret som i den tid. Hun var meget nemmere at ride og langt mindre hysterisk. Havde jeg haft tid til det efterfølgende, så var jeg nok fortsat i et lignende mønster hjemme. Dog er undervisning 2 gange dagligt nok lige i overkanten (dressur var for vores vedkommende dog mere at futte rundt på banen). Men en gang baneridning og en gang tur ridning kunne sagtens have været en super god løsning for min hest
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 454
Vi gør det ikke hver dag, men i ny og næ gør vi, det syntes min part er meget hyggeligt og så har han godt af det, min lille tykke fjordbolle
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Og da slet ikke i den her varme!
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Heste har i dag så mange livsstilssygdomme og det har i høj grad noget at gøre med at heste ikke laver ret meget fysisk arbejde men får stadig bedre og bedre foder.
Så 2 gange motion med pulsen oppe og lidt sved på panden ville hjælpe mange runde heste, det kunne jo være man selv trængte til at komme i bedre form og løb en tur med hesten, longere, skovtur gerne med længere perioder med andet end hvilepuls
Da den gamle var i konkurrenceform der var hun altid ude 2 gange om dagen, meget skov intervaltræning for kondition, skridtmaskine, dressur, spring, longe.
Og i min verden så er det ikke synd for hesten at gå til ridning, det er derfor jeg har dem, jeg vil hellere sørge for at min hest er fit og ikke fedt, så den kan gå på fold med græs og ikke en jordfold med begrænsing af alt for at den ikke bliver syg.
Jeg har lige købt en Pony hoppe som også er fedt og ikke fit og der er kun en vej det er motion og mere motion også for mig
nov 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 58
Syntes godt du kan gøre gøre det, hvis hesten er i god form og ikke virker irreteret.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 243
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
okt 2015
Følger: 8 Følgere: 1 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 10
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Det er ikke noget jeg ville gøre hver dag, nej, men en gang imellem kunne jeg sagtens finde på det..
jul 2010
Følger: 133 Følgere: 127 Heste: 3 Emner: 87 Svar: 848
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Har selv redet min tidligere hest to gange dagligt hvor den første tur bestod i en tur i skoven med skridt, trav og galop ca 45-60 min og så dressur sidst på dagen i 45-60 min.
For at variere og ikke ride dressur hver dag kan man jo lave noget interval-træning, jordarbejde eller longearbejde.
Ser slet ikke noget forkert i at træne sin hest flere gange om dagen. Faktisk syntes jeg det er bedre med mindre intervaller og så flere gange om dagen fremfor en hård session.
Men de fleste af os har jo ikke mulighed for at træne flere gange om dagen da vi jo også skal tjene penge til vores dyre hobby
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Tænk bare på distanceryttere der rider 120 km og 160 km på en dag, Det er jo et heldagsprojekt, de rider bare det hele i et ryk i stedet for et træningspas morgen og et aften.
Militaryryttere på højeste niveau har også praktiseret at træne hestene to gange på en dag. Det kræver meget af hesten at gå store klasser og man har derfor nogle gange redet to gange om dagen hvor den så fx går dressur om morgenen og spring eller terræntræning om eftermiddagen.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Jeg synes desuden også at 2 x lettere træning er bedre end 1 x intensiv hård træning.
I det hele taget er det slet ikke sundt for hesten at stå stille en hel dag, og så have 1 time hvor pulsen er tårnhøj. Så er det i mit hoved altså mere fornuftigt, at dele træningen ud over dagen, og samtidig skrue ned for intensiteten af træningen
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
jeg mener at det giver hestene bedre arbejdsmoral når der er tale om heste som går på højt plan og som evt ikke har mulighed for mange timer på fold med andre heste. ofte heste i større stalde. De bliver stimulerede på flere områder ved at lave forskelligt arbejde på samme dag. også har det stor positiv effekt på heste der skal genoptrænes efter en evt. skade da arbejdstiden er reduceret pr session men gjort af to gange får man flere positive små sessioner.
det har også stor positiv effekt på ældre heste som har brug for grundig opvarmning af musklerne og heste med tendens til at stresse i boks og under ridning ..:)
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Naturligvis kan man motionere hesten mere end én gang dagligt - forudsat at hesten er i form til det. Jeg vil i øvrigt tilslutte mig AS' betragtninger om arbejdsmoral. Det kan ikke hjælpe at man evig og altid rider om aftenen, for så at tage til stævne og ride fx kl 9.30 og kl 13.15.
Når hesten er vant til at arbejde på forskellige tidspunkter af døgnet, har håde den og rytteren en bedre oplevelse.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Dem der skriver, at hesten også skal have tid ti at være hest- jeg antager at I har jeres heste opstaldet på boks- i så fald er jeg enig, man skal ikke tage af hestens foldtid, hvis denne er sparsom.
Men mine heste som går i løsdrift har rigeligt tid til at være heste
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Dermed ikke sagt at man behøver sidde på ryggen af den, for at få mere bevægelse ind i hestens hverdag.
Hvis jeg en dag bliver rig kunne jeg synes det var SÅ fedt at eje en skridtmaskine - så kunne mine heste komme 15 i skridtmaskine inden fold, trænes/rides i løbet af dagen, ud på fold, og endnu 15 min skridtmaskine inden de lukkes på boks om aftenen.
For endnu mere bevægelse (og dermed sundere heste) kunne den traditionelle fold skiftes ud med en vandrefold, eller endnu bedre - end løssdrift, så hestene ikke står bomstille på 3x3 meter i løbet af natten (hvilket heller ikke er hvad de er skabt til)
Ovenstående er selvfølgelig såfremt hesten er i kondi til det. Jeg ville aldrig byde sådan en hverdag til en overvægtig hest der ikke har set skyggen af motion i mange år.
Men hvis hesten er i form, så synes jeg faktisk ovenstående virker langt mere fornuftigt, end at den skal svede og pruste i en time, og så stå stille igen
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis jeg kunne få en vandrefold, til bare en enkelt hest - så ville det da være fjong for min pony, men det kan jeg ikke så hun må nøjes med hendes firkantede ene fold.
Men ja, det ville da klart være mest optimalt hvis hesten gik mest muligt - men vi kan uanset vandrefold, stadig ikke nå op på hvad de går i naturen, det kan vi ikke, det har vi ikke kapacitet til - hestene skal slet ikke bevæge sig så langt efter ressourcer som i naturen. Muligt at den ene side er 50 meter i ens vandre fold, men så er de næste måske kun 20 meter. Det tager pænt mange ture rundt i den for at nå op på 28 km om dagen - men helt op til 55 km er også set grundet vandmangel.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21059064
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Jeg tror virkelig ikke heste lægger mærke til om de bliver hentet en eller to gange. Men nu elsker mine heste også at arbejde og slås om at stikke hovedet først i grimen, har man en hest der ikke er så ivrig efter menneske selskab, så er sagen måske en anden.
Tid til at være hest- tja jeg mener så nok at selvom mine heste arbejdede 2*1,5 time dagligt, så ville de have meget mere tid til at være heste i deres løsdrift, end heste der står i boks halvdelen af døgnet eller mere:-)
Og det skal ikke forstås som kritik af boks, for nogle heste er det den bedste løsning og nogle har bare kun den mulighed- men jeg mener personligt at "tid til at være hest" er lig med foldtid og socialtid med andre heste.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Hvis man rider sin hest i overensstemmelse med dens anatomi - og hesten er i den nødvendige grundform - så er der absolut intet i vejen med at ride flere gange dagligt. Man skal selvfølgelig altid vurdere ud fra den enkelte hest og de forudsætninger, den har, men langt de fleste heste har godt af det - og der behøver ikke blot at være tale om en skridttur om aftenen.
Hvis man til gengæld ikke forstår at aflaste sin hest under ridning, ikke rider på en sådan måde, at man styrker dens fysik og måske ikke engang benytter ordentligt udstyr (der passer), er det jo givetvis dårligt for hesten at blive redet på - og altså endnu dårligere, jo oftere det sker.
Ridning mere end 1 gang om dagen?