{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.653 visninger | Oprettet:

Lægge føl ned {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg så lige en film på instagram... Faktisk så jeg to med samme føl. Det er et shetlænderføl på vel omkring 3 måneder eller mere.
På første video har den smed mens den ligger ned. Egentlig synes jeg, at det var meget smart ift. smeden, sådan at han ikke får ondt i ryggen ved at stå at bukke sig så langt ned. Men så kom jeg til at læse kommentarerne, hvor en spørger hvorfor man har lagt den ned, og svaret er at det kan den godt lide.
Bagefter så jeg en video af at den bliver kælet, mens den ligger ned, men så er den på vej til at rejse sig, hvorefter et barn river den i manen og lægger den fladt ned igen..

Nu står jeg selv og forventer at få føl til næste år, så det rejser nogle spørgsmål i mig, eftersom jeg aldrig har haft eget føl før.. Det er jo ingen hemmelighed, at jeg kan lide at gøre tingene på dyrenes præmisser - det kan de fleste herinde vist. smiley
Så jeg tænker flere tanker udfra de to videoer og bliver interesseret i jeres tanker også udfra min beskrivelse.

Er det standard at man behandler sit føl på den måde? Lægger man dem normalt ned under smed? Hvorfor ikke stille den op af en mur e.l. hvis det er fordi den mister balancen? Hvad så senere i livet, lærer man den ikke at få smed på en dum måde, hvis man lægger den ned?
Hvordan lægger man dem ned? Sker det virkelig med tvang, som jeg ser på videoen? Hvor lærenem er et føl? Kan den lære tricks i så tidlig en alder - og på den måde vinder man noget ved at tvinge den ned, eller hvorfor gøres det sådan?

Ja, I kan jo ikke svare for ejeren, men jeg kan se at spørgsmålene på videoerne ikke bliver taget så pænt, så jeg vil ikke starte en masse på deres opslag, især fordi det måske bare er mig, der er uviden..

PS. Der er tale om et føl, der umiddelbart opfører sig ordentligt under andre omstændigheder, så det hænger ikke sammen med den tidligere debat, der var herinde om at lægge et voldsomt føl ned, fordi den ikke opførte sig ordentligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lægge føl ned
  • #1   20. aug 2018 Aldrig om jeg ville tvinge et føl til at lægge sig, med mindre det er strengt nødvendigt. Vi gjorde det for at sikre den fik den første sin første mælk (moren var førstegangs og meget øm). Jeg vil ikke mene det er godt at tvinge føl. Tværtimod. Jeg forstår måske når det er et så lille føl at hensyn til smeden. Men ikke for føllets skyld. Og det burde ikke været et problem at lade den stå. Her lod vi hende stå op ad en boksvæg de første gange hun skulle have smed.
    Synes ikke man bør lære dem en masse unødige tricks. De har travlt nok med at lære at være i nærheden af mennesker, blive håndteret og løfte hove. Mere træning synes jeg ikke de bør få i starten.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   20. aug 2018 Højden på hoven ændre sig ikke besynderligt meget ved at føllet lægger ned. så jeg tror næppe at det er for at skåne smedens ryg.

    Men som du også selv er inde på, så kan jeg ikke svare dig på hvorfor. Men jeg ved at nogen heste-mennesker har den syge og forskruede tilgang til føl og plage, at hvis de bliver lagt ned, så er mennesket det dominerende, og føllet/plagen vil derfor overgive sig.

    Jeg kan virkelig ikke se pointen i at lægge et føl ned under beskæring - så det gør mig egentligt ret nysgerrig.


  • #3   20. aug 2018 Jeg så også en video. Tror det var ham Clinton Anderson eller hvad han hedder der "trænede" et føl. Det var meget voldsomt og totalt unødvendigt samtidig alt for tidligt.

  • #4   20. aug 2018 Smeden sad ned og ordnede føllet, men altså... Jeg tænker alligevel at smeden kunne jo sidde på hug og så kunne hesten sagtens have stået... Så jeg forstår heller ikke helt, det kan næppe være for smedens rugs skyld..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   20. aug 2018 uden at vide det, tænker jeg at det er nogle hestemennesker som stadig benytter sig af det oldnordiske "dominans mellem hest og menneske"

  • #7   20. aug 2018 Ja ja, det er fra Danmark. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   20. aug 2018 kan du evt. linke til videoen? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   20. aug 2018 sikke en tosse.

    Altså hvis man ser på dens vejrtrækning, så ligner det ikke just et afslappet føl.
    Men ejeren er godt til at bortforklare alt hvad der foregår på videoerne smiley


  • #11   20. aug 2018 Jeg synes heller ikke det ser særlig rart ud for føllet. Og så synes jeg også, at dèt at pigen med det lyse hår står foroverbøjet og nusser den, fortæller mig, at den ikke syntes det er særlig rart.

    Jeg gør i hvert fald selv sådan, når jeg f.eks. har min hund til dyrlæge. Mens hans skal vaccineres, så står jeg også og nusser ham, for at aflede...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   20. aug 2018 jeg ved det ikke.

    Men hvis føllet nyder at lægge ned, hvorfor skal den så masses op ad væggen?


  • #13   20. aug 2018 Det er også en god pointe, du har der....

  • #15   20. aug 2018 kan ikke se det skulle være bedre at den ligger ned i forhold til beskæring så kan smeden jo ikke danne sig et indtryk af hvordan hesten reelt set står på benene.

  • #16   20. aug 2018 Jeg er da egentlig glad for, at det ikke kun er mig, der synes det virker meget mærkeligt... De er jo faktisk ret kendte, så det er jo også derfor, at jeg synes det er ekstra mærkeligt, at der ikke er flere, der reagerer på det, og netop derfor jeg troede, at det var mig, der var "forkert" på den.

  • #17   20. aug 2018 Nej, lad være med at lægge det ned på den måde. Jeg har haft føl og vi var lynhurtige med at lægge forarbejde til at løfte ben/rense hove. Jeg rørte bare benene, så kom de op og det var det, det første stykke tid. Grime var vi også hurtige med, hun stak konstant af fra mor så grime og tov var lidt en nødvendighed. Jeg "bandt" hende blandt andet når mor spiste krybbefoder. Typisk var det bare karabinhage i grimen og tovet igennem en tremme hvor jeg så holdte i den anden ende og kunne give efter hvis det var nødvendigt. Jeg gik også med hende i snor ud til folden. Jeg bar hende også ud de første dage fordi hun havde travlt med alt andet end sin mor. Hun var en rigtig nysgerrigt og nemt føl så det kan sagtens være at du skal gøre det anderledes. Første gang hun havde smed løftede hun sig vidst lidt af ren utålmodighed. Ellers har hun siden klaret det fint smiley

  • #18   20. aug 2018 Synes egentlig vejrtrækningen siger det hele.. men kombineret med en pige er nød til at nusse føllet, og placeringen synes jeg det giver sig selv.

  • #19   20. aug 2018 Nej man lægger bestemt ikke et føl ned, medmindre der er særlige omstændigheder ift dens sind og adfærd der taler for at det er nødvendigt ift den fremtidige sikkerhed i menneske hest relationen! Og det er ekstremt sjældent man møder sådant et eksemplar hvor det er nødvendigt.
    Man træner føllet til at løfte og holde hovene i stedet for! smiley

    Mvh TT


  • #20   20. aug 2018 Har lagt et par kommentarer derinde. Utrolig uacceptabel måde at håndtere et føl på.

  • #22   20. aug 2018 et føl burde slet ikke være i hænderne på så tilsyneladende uvidne mennesker

  • #24   20. aug 2018 Nu har jeg selv et rimelig dominerende føl og aldrig om han skulle lægges ned ved smed.
    Vi har med enorm tålmodighed trænet at få rørt og løftet ben, så han kan det.
    Når smeden så har været der har han fået lidt beroligende gel og nu her da smeden var her for 3. Gang i dag tog han det så pænt og var virkelig en (næsten) fornøjelse at arbejde med smiley


  • #25   20. aug 2018 Bliver faktisk rigtig glad for at se, at det ikke bare er mig, der synes det ser forkert ud... Jeg bliver virkelig harm af at se de videoer, og jeg kan ikke forstå, at de er så populære, for jeg synes faktisk tit, at jeg ser de lægger noget op, hvor jeg tænker det er en mærkelig video at lægge op, fordi de behandler deres ponyer på en grim måde...

  • #26   20. aug 2018 Sandra
    Det er dejligt, du kommenterer derinde. Hende, der svarer dig virker ikke for skarp. Hun opfører sig ikke særlig voksent - det var derfor, jeg ikke ville spørge til det selv...


  • #27   20. aug 2018 nej bestemt ikke jeg synes blot det er meget morsomt ??

  • #28   20. aug 2018 Hvor er det trist hvad hele den pony-stald efterhånden er blevet til ): fulgte med lige fra starten, men må indrømme at jeg ofte krummer tæer når jeg hører navnene nu..

  • #29   20. aug 2018 Nu var jeg lige inde og se videoerne og kommentarerne, er i sikker på det ikke er et barn der svarer tilbage? personen virker ikke særlig gammel umiddelbart.

  • #30   20. aug 2018 Hende, der ejer "iamshetti" er plejemor til fie & pony. Så hun skulle da meget gerne være voksen. smiley Hun har selv tidligere skrevet, at det kun er hende der har adgang til den profil.

  • #31   20. aug 2018 Må give jer ret. Det er godt nok nogle tvivlsomme (og barnlige) svar der bliver givet.

  • #33   20. aug 2018 Jeg tænker netop også ift. smed at det ikke giver mening at lægge den ned, for hvornår skal man så lære den at den skal stå op ved smed, hvis den ikke skal lære det fra starten? smiley
    Men min første tanke var også, at det var for smedens rygs skyld, men så kom jeg netop til at tænke på, at det ikke gav mening.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   20. aug 2018 Mon ikke at det bare er en hesteejer, som ikke kan læse en hests kropssprog, og tror at tvang fører til glæde :s


  • #36   20. aug 2018 Jeg tror også primært det handler om at skulle se sødt og nuttet ud...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #37   20. aug 2018 Rosa: Jeg tror desværre at du har fat i noget. smiley

  • #38   20. aug 2018 Mine føl har altid lagt sig ned ved mig. Og ja det gør de stadig selvom de nu er henholdsvis 2, 4 og 11 år. Dog med den forskel at de kun lægger sig ved tydelig indbydelse nu.

    MEN ALDRIG om de fik lov at ligge sig under smed. Heller ikke som føl. De skulle lære at stå fra start. Kan ikke stille noget op med en voksen hest der lægger sig under smed.


  • #39   20. aug 2018 Og nu så jeg videoerne.

    Mit hjerte græder.


  • #40   20. aug 2018 " i am shetti" ak ja. hvad kan man forvente.

  • #41   21. aug 2018 en helt anden ting: jeg kom lige til at tænke på om det føl mon vil forbinde smeden med noget ubehageligt?
    At den metode måske kan udvikle et føl (fremtidig pony) der måske ikke tager smedbesøg så pænt?


  • #42   21. aug 2018 altså på den måde har smeden jo ikke en reel chance for at benstilling osv, så jeg syntes jo ikke han kan gøre sit job ordenligt mens den ligger ned

    jeg tænker på smedevideoen at inden kameraet blev tændt der har den kæmpet lidt imod (de skal jo lige finde ud af hvad det er) og der kan føl godt smide sig, også tænker jeg at de bare skynder sig at tage den mens der er ro på den smiley


  • #44   21. aug 2018 Det virker lidt som en "jeg pisser lige i bukserne for at holde mig varm"-løsning. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at pågældende pony har lagt sig ned, fordi det var så afslappende at få en gang pedicure.
    Tværtimod kunne jeg bedre forestille mig, at den er blevet lagt ned, fordi de ellers ikke kunne komme til at gøre arbejdet. Og det er jo fjollet. Som flere påpeger, så ser føllet ikke ligefrem komfortabelt ud, og en sådan tvang kan kun påvirke negativt ved følgende smedbesøg. Det skulle ikke undre mig, at smedbesøg bliver et betydeligt problem fremover.
    Og så har jeg også, som også flere andre, svært ved at forestille mig, at dén stilling kan være gunstig for godt udført smedarbejde.


  • #45   21. aug 2018 Jeg har ikke meget positivt at sige om disse videoer og heller ej måden ejeren af disse reagerer i kommentarerne.

    føllet har tydelig høj puls I videoen hvor den bliver beskåret. ejer læner sig ind over den og lukker dermed muligheden for at den kan rejse sig.

    I den anden video lægger hun tydeligt føllet ned igen med magt. ikke nødvendigvis bevidst, men det er nu en gang det der sker og hun vælger at fralægge sig alt ansvar vedrørende overtrædelse af hestens grænser.

    Det at lægge et føl ned, kan gøre stor skade i hestens fremtid, da det er et overgreb og vil påvirke hestens tillid i større eller mindre grad. ikke noget jeg under nogen omstændigheder ville anbefale smiley


  • #46   21. aug 2018 Jeg er så enig med jer alle sammen herinde... smiley På trods af at vi har forskellige meninger og bølgerne sommetider kan gå højt, så er vi da alligevel enige om, at det her ikke ser ok ud! smiley

Kommentér på:
Lægge føl ned

Annonce