{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Træpillesmuld til hest med astma {{forumTopicSubject}}

Ville i turde bruge træpillesmuld i boksen til en hest med mild astma?
Jeg har læst mig til det støver når man hælder det ud af sækkene, men at støvet hurtig lægger sig og altså ikke støver efterfølgende (når hesten går rundt i boksen).
Stalden er meget stort og luftig med store porte der altid står åbne om dagen (i vinterhalvåret). Hesten er på fold min. 10 timer hver dag (snakker stadig i vinterhalvåret)

Jeg vil selvfølgelig starten boksen op en morgen så den får lov ril at "støve af" en hel dag, inden hesten skal ind på den smiley

Støver det for meget til en heste med mild astma?
(Hesten bliver ikke behandlet for astma, men vi tager vores forholdsregler ift. meget frisk luft, vandet hø osv.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpillesmuld til hest med astma
  • #1   16. okt 2018 Jeg bruger selv træpillesmuld, og er glad for det - men det støver altså, og især i tiden lige efter man starter boksen op, og hvor bunden stadig er løs.
    Jeg plejer ikke at vande, så ved ikke om det ville hjælpe.

    Så lige umiddelbart ville jeg ikke bruge det til en hest med luftvejsirritation.

    Mvh Charlotte


  • #2   16. okt 2018 Hvis du vil bruge Træpillesmuld til en hest med astma symptomer, skal du vande det når du har fyldt boksen ..
    - selvfølgelig ikke gør det sjasket, bare vande let over det hele..

    Jeg ville nok i dit tilfælde vælge træpiller, også vande dem til de popper ..
    - Jeg bruger ca 2 vandkander af 10L til en sæk træpiller af 16 kg ( dog alt efter mærket, da der er forskel på hvor meget vand der er nødvendigt ..


  • #3   16. okt 2018 Nope, det ville jeg ikke. Jeg fik afleveret en palle smuld hjem ved en fejl, og jeg måtte bruge det da der ikke var bund, og hestene kom hjem en time efter.. smiley hold kæ.. Hvor det støvede smiley jeg havde støv over det hele i min stald, og selvom jeg vandet lidt, så røg der støv op når de gik i det. Så nej, ikke gør det!

    Mvh TT


  • #4   16. okt 2018 Hmm ja okay, kan fornemme hvilken vej det går.. det må jeg hellere lade være med så, synes bare der var så mange der er glade for det, da jeg søgte på nettet. Der er jo alligevel en hel del at spare ift. de dyyyyre træpiller i år. Men hvis det støver SÅ meget, går det nok ikke smiley
    Hun er den eneste hest i stalden der ikke står på halm, og det er heldigvis ikke noget problem at der er halm omkring hende.


  • #5   16. okt 2018 Jeg havde da nok prøvet træpillesmuld, hvis du kan købe bare til opstart af boks + 1-2 til.
    Husk at vand toppen.
    Hvis det støver voldsomt, har det fået for lidt vand.

    Men, ellers, hvad bruger du nu?
    Træpiller? Eller?
    Hvorfor vil du skifte?
    If it works, don't fix it.


  • #6   16. okt 2018 Jeg brugte spåner blandet med træpiller til min astmahest.. Det synes jeg er den perfekte blanding (bruger det stadig i min løsdrift) da det ikke er nødvendigt at vande, da spånerne sikrer den bløde bund og træpillerne suger.. smiley Og jeg bruger bare de billige træpiller fra jem og fix til ca 30 kr.. smiley

  • #7   16. okt 2018 Hun har gået på døgnfold hele sommeren med adgang til lille løsdrift på halm, og der har ingen problemer været.
    Hun kommer på boks i vinterhalvåret da løsdriften ikke er "optimal" når det bliver rigtig koldt og vådt, desuden synes jeg det er nemmere at styre foder osv. når de er på boks.
    Sidste år stod hun på træpiller blandet med spåner, og det var super fint.
    Jeg prøver bare at sparre lidt i år, så hvis der fandtes en anden (billigere) løsning der fungerer ligeså godt, ville jeg prøve det.
    Men jeg vil selvfølgelig ikke gå på kompromis smiley
    Dog opstår de tydligste tegn på astma under ridning, og meget sjældent pga. støv (der har ingen problemer været i sommers da det var meget tørt).


  • #8   16. okt 2018 Løsdrift er klart det bedste.. smiley Det var det eneste der virkede her..

  • #9   16. okt 2018 Det er ikke fordi der er noget der "ikke virker" hun fungere fint i løsdrift og hun fungere fint i boks.
    Jeg ser som sagt aldrig tegn på astma i boks, kun under ridning smiley


  • #10   16. okt 2018
    Jeg tror egentligt ikke træsmuld er billigere - der skal jo mere til, end ved træpiller da træpillerne modsat smuld jo popper op.

    Alternativt fx hamp, men så kan man lige så godt bruge træpiller.


  • #11   16. okt 2018 Hm ja, det kan selvfølgelig godt være, læste dog de har samme sugeevne som træpiller.

    Men måske som opstart til en ny boks, og så efterfølgende fylde på med træpiller og spåner?
    Det jeg synes er dyrt er opstart, hun sviner faktisk ikke så meget så det er rimelig sjældent jeg fylder nyt ind i boksen.

    Ej jeg ved det ikke.. farer vidst helt vild i det nu. Tørv gider jeg heller ikke, synes det sviner for meget og så er det så mørkt, min stald behøves ikke blive mere mørk end den er i forvejen. Og ja, hamp er vidst endnu dyrere tror jeg.


  • #12   16. okt 2018
    Det er jo ikke presset som træpiller så nej, umiddelbart suger det ikke mere. Da træpillerne jo kan udvide sig og suge, det kan smuld ikke.

    Jeg bruger ikke mere end 5-6 sække træpiller i opstart og det giver rigeligt fin bund.

    Hamp giver jeg 80 kr for ballen, ca. en om ugen.


  • #13   16. okt 2018 På mit arbejde bruger vi hamp til astma hestene....

  • #14   16. okt 2018 Jeg startede en træpilleboks op med træpillesmuld til min hest for 1,5 måned siden, som netop har fået konstateret mild astma. Jeg vandede en del i starten og fyldte træpiller på i toppen. Nu fylder jeg kun op med træpiller og grove spåner. Bunden er blevet rigtig fin - brugte kun træpillesmuld til opstart for at bunden ikke blev for glat i starten smiley

  • #15   20. okt 2018 Ville helt klart anbefale halmpiller/rapspiller! Jeg brugte dem i 2 år og oplevede aldrig rigtig støv og smed bare Ca 12 sække ind første gang og vandede dem Ca med 60 l vand og lod hesten gå på det derefter

Kommentér på:
Træpillesmuld til hest med astma

Annonce