{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.239 visninger | Oprettet:

Skridtmaskine - bruger du? {{forumTopicSubject}}


Har du adgang til skridtmaskine hvor du har hest opstaldet - bruger du den eller ville du ikke bruge den, selvom du havde adgang til en ?

Jeg havde min i skridtmaskine første gang igår. Og planen er at bruge det som afveksling istedet for fx longering, eller på dage med kort foldtid eller inde tid, eller hvis jeg selv er syg og ikke kan motionere pony.

Jeg vil hellere en skridtmaskine end et skridtbånd, hesten er i skridtmaskine ikke tvunget til et bestemt tempo - fx hvis den taber takten, kan den let så den igen, den kan stoppe, den kan dreje, kigge og gå som den vil.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skridtmaskine - bruger du?
  • #1   5. nov 2018 Jeg trækker nok hellere en tur med min hest så, end at lade den trampe rundt på en volte i længere tid smiley

    Har så heller ikke muligheden for en, men hvis jeg havde ville jeg alligevel hellere jeg ville trække en tur smiley


  • #2   5. nov 2018 Vi har en der hvor jeg arbejder og har min hest opstaldet smiley
    Bruger den ikke meget men den er fantastisk evt fridage, hvor de gerne må bevæge sig lidt alligevel eller som du selv nævner hvis man er syg, meget inde tid eller hvis man fx har travlt smiley bruger den også nogle gange til at skridte varm og af smiley

    Hestene på min arbejdsplads bruger den meget hvis ejerne er væk en weekend eller andet der gør at de ikke kan nå at blive redet smiley

    Den er også god hvis der er heste der er skadet eller andet og derfor kun må skridte smiley

    Vi har også bånd men jeg kan også bedst lige maskinen hvor de også får lidt luft i mens smiley


  • #3   5. nov 2018 Tjae.

    Jeg kan lide "keep it simple".
    Med foldtid fra kl 8 til solnedgang, og et godt hoved, så den ikke bliver kulret af ikke at blive redet et par dage - så er jeg i tvivl om, hvilke behov, der skal dækkes??

    Jeg går ikke ud fra, at man kan sætte hesten i skridtmaskine, køre igen og så komme tilbage og hente den - man er vel nødt til at være i nærheden?
    Så, hvordan skal jeg spare tid, hvis jeg alligevel skal være nær?

    Så vil jeg hellere gå tur med hesten end sætte den i en maskine.


  • #4   5. nov 2018 Jeg ville mægtigt gerne bruge en såfremt vi havde. Men det skulle være en der kunne få hesten op i en ordenlig fart så¨den kunne få skridtet godt igennem smiley
    Om det ville være løbebånd eller skridtmaskine er jeg sådanset ligeglad med, men ville elske at have adgang til en smiley


  • #5   5. nov 2018 Hvis jeg havde en hest som ikke fik meget foldtid, var i genoptræning el. og det kun var så hesten fik bevæget kroppen lidt ekstra, så kunne jeg sagtens finde på at bruge den. Helst den ovale type hvor de også går ligeud. Og jeg synes det er smart, at man kan give 4-6 heste, de store endnu flere, motion på samme tid.
    Ville dog ikke bruge det i stedet for longering, da jeg ikke synes de to ting har samme træningsværdi.

    Dog passer skridtbåndet bedre til den måde jeg holdte hest på, som var løsdrift og den derfor ikke havde brug for anden let motion. Derfor skridtbånd netop fordi hesten ikke selv bestemmer tempo og det er mere træning, end en skridtmaskine. Da jeg havde min tidligere hest og hun stod et sted med skridtbånd, så var hun på det et par gange om ugen. Det gik i et godt tempo og op ad bakke i intervaller, så hun var nødt til at koncentrere sig, og havde ikke tid til at kigge rundt. Snubler hesten eller begynder den at komme meget ud af takt/halte, så stopper båndet (kan have sine ulemper da en af hestene i stalden fandt ud af det, og begyndte at snuble med vilje smiley ).


  • #6   5. nov 2018 Nu har jeg hestene hjemme, så har ingen skridtmaskine, men ideen er genial.
    Jeg kunne få motioneret alle 3 på en gang mens jeg ordner stald. Eller motionere de to mens jeg ordner stald og derefter ride den sidste. Jeg ville slet ikke føle mig så presset hvis jeg ikke nåede at ride, som jeg gør i dag smiley


  • #7   5. nov 2018 Jeg har ikke nogen til rådighed pt, men hvis jeg havde ville jeg nok heller ikke bruge den. Brugte den heller ikke dengang jeg havde en til rådighed. Så vil jeg langt hellere have min hest er på fold og gå en tur med ham.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   5. nov 2018 Hvorfor skridtmaskine vs. fold argumentationen??
    ingen mener at den bliver valgt til sitedet for fold.

    Hvis jeg havde hest, så ville jeg elske at have sådan en! det er en god mulighed for at gove hesten motion, hvis tiden er knap endag, og man ogdå selv skal nå en masse ting..

    seriæst, jeg misunder dig for din opstaldning!


  • #10   5. nov 2018 Amt
    Trådstarter skriver da netop at hun vil bruge den på dage hvor hesten kun er kort tid på fold eller slet ikke på fold. Det ser jeg da som en slags erstatning for den manglende foldtid.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   5. nov 2018 LM: Måske fordi at muligheden ikke er til fold.

    mdn der er forskel på ikke at have muligheden - ogdå at vælge fold fra fordi at man har en skridt maskine..


  • #12   5. nov 2018 Jeg har brugt både skridtbånd og skridtmaskine til min, da jeg arbejdede som groom i en stald, hvor vi havde begge dele til rådighed smiley
    Hun kom i skridtmaskinen på et tidspunkt, hvor hun havde fået en kæmpe stor hævelse på hasen - sandsynligvis efter et spark - og da der var begrænset foldtid, men det var bedst for hende at kunne bevæge sig, blev hun sat i skridtmaskinen et par gange om dagen, så hun kom ud og gå noget mere smiley
    Skridtbåndet brugte jeg også lidt, men ikke så meget, da hun ikke har lyst til at gå i trailer, og da den har sider + rampe + tag, mente hun åbenbart den var som en trailer.. Dog var der ingen problemer når hun kom op, og hun gik også pænt derop med tiden smiley


  • #13   5. nov 2018 Nej, jeg har ikke adgang eller ønsker heller ikke at få adgang til en skridtmaskine.

    Mine går på bakkede store folde 24/7/365, så de får ret meget motion på egen hånd, så har jeg ikke tid til at ride, så lader jeg bare være, det sker der ikke det store ved, de skal nok få motion alligevel. Når de jævnligt tager en tonsetur op og ned af bakkerne, og de jo hverdag også skal igennem hver og en mm fold. For at sikre at de ikke har overset et strå græs som er lidt bedre end de andre.


  • #15   5. nov 2018 Vi har både skridtmaskine, skridtbånd og massagebånd.

    Har ikke brugt noget af det endnu med ham jeg har nu, men på min tidligere arbejdsplads havde vi skridtmaskine som vi brugte hverdag. Synes det er skide smart! smiley
    Planen er, at jeg i fremtiden skal bruge alle 3 ting, da det ikke altid er at tiden er til at ride.


  • #16   5. nov 2018 Jeg kan måske se det smarte i et skridt bånd hvis hesten har stået skadet og man har sådan en befærdet vej som min, hvor det ikke altid er hensigtsmæssigt (kommer an på hesten) at skridte/genoptræne på vejen. Så er sådan en maskine guld værd. Jeg skulle ønske jeg havde en da Tindur stod skadet efter et styrt i 2016. Da skulle vi skridte på vej et par uger hvor hver dag bare blev mere og mere farligt pga at Tindur ikke kunne kapere så meget træning psykisk. Så da ville jeg have brugt en. Men under normale omstændigheder ville jeg ikke smiley

    Mvh TT


  • #17   5. nov 2018
    Haha AMT, det er et skønt sted men jeg betaler satme også for det smiley

    Det skal bruges som afveksling - ikke istedet for longering, men som supplement.
    Nogen har noget imod skridtmaskiner fordi de går rundt på volte - men det gør hesten også når man longere, så jeg ser ikke foreskellen. Hesten bruger muligvis ikke sig selv korrekt - men når jeg rider tur, forlanger jeg heller ikke at hesten bruger sig.

    Min kommer det på fold, der nu er muligt hvor hun står - hvilket selvfølgelig er kortere om sommeren end vinteren. Jeg har ikke mulighed for selv at lukke ud og har nu tilkøbt indlukning også, da jeg ganske enkelt ikke kan når det efter arbejde inden det bliver mørkt. Og lige med alle de 117 krav jeg har til opstaldning, så tager jeg det første og bedste der overholder kravene - lang foldtid er ikke et af kravene.

    Så jeg synes det er en god mulighed, for at få hesten i noget bevægelse, hvis hun ellers skulle ha' en fridag. Så kan hun gå i den imens jeg muger ud, eller det samme hvis jeg er syg. Eller på dage hvor hun står inde - da hun har sådanne dage om vinteren. Havde jeg tiden til det, havde jeg klart lukket hende i den om formiddagen fx og redet senere på dagen, det kan være det bliver aktuelt på mine fridage her til vinter.

    Man kunne også godt gå en tur med hesten, men når jeg har den her mulighed for en maskine der kan holde et bestemt tempo ( som kan indstilles efter behov ), skifter retning også, så synes jeg det er en god ting smiley


  • #18   5. nov 2018 Det kommer vel an på hvordan man longerer. Når jeg longerer bliver jeg aldrig på den samme volte. Jeg gør selve volten større og mindre, og jeg flytter volten rundt. Hele ridenbanen/ridehallen bliver brugt. Longerer også i trekanter og firkanter til bestemte øvelser osv. Og jeg forlanger at hesten bruger sig på en bestemt måde.

    Hvor imod i skridtmaskinen er hesten på den samme volte hele tiden. Ikke at jeg er imod det, for tror nu nok en hest kan klare at gå på en stor volte i skridt uden nogen stiller krav til den. Men jeg ville ikke sammenligne det med longering, medmindre ens longering bare er at stå i midten af den samme volte og drive hesten rundt.


  • #19   5. nov 2018 Jeg longere på en 20 meter volte, så nej jeg går ikke meget rundt.
    Kan flytte mig lidt rundt i ridehuset, men forbliver primært på samme sted.


  • #20   5. nov 2018 Er der lidt kedeligt for hesten bare at træske rundt og rundt, er ret sikker på at mine gerne vil se sig fritaget for den aktivitet?

  • #21   5. nov 2018
    Tja - jeg ved heller ikke hvor inspirerende heste finder longering smiley
    Man kan ikke altid lave noget man synes er sjovt, det gør hverken jeg eller hesten altid.

    Jeg kunne forstå det hvis det handlede om at gå der i hele og halve timer da ud og dag ind, men 20 minutter ind imellem ser jeg intet galt i. Det kan være sundt og kede sig ;).


  • #22   5. nov 2018 Tja, jeg longere så godt som aldrig, da både jeg og hesten finder det umådelig kedeligt - hvorfor skulle vi så gøre det???

  • #23   5. nov 2018
    Det må du helt selv om hvad du gør/ikke gør smiley



  • #24   5. nov 2018 Amt
    Hmm muligheden er vel egentlig altid til fold?? Det kommer vel bare an på hvordan man har lagt mulighederne for sig selv. Der er da heste der går i løsdrift året rundt, og dermed altid har mulighed for fold. Kan ikke se hvorfor andre heste skulle have meget lidt eller ingen mulighed for fold? Medmindre de er skadet selvfølgelig, men så vil man vel heller ikke bruge en skridtmaskine.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   5. nov 2018 LM: Det er også heste som ikke gider være på fold.
    Heste som man ikke tør stille på fold 8 timer dagligt.
    Opstaldngnsteder, med max 2 timer pr hest.

    Hvis man er bare lidt realistisk, og ser på verdenen som den er, så er der ikke samme mulighed for alle - eller samme behov, eller lyster


  • #26   5. nov 2018 Amt
    Hvis ikke de gider at være på fold, hvad får dig så til at tro at de gider dette? Og hvorfor skulle de ikke gide? Så må man jo gøre foldtilværelsen bedre eller mere spændende.

    Og igen hvorfor skulle man ikke turde stille dem på fold i 8 timer om dagen? Men turde at sætte dem i sådan en maskine? Jeg kan se mindst lige så mange mulige skader ved sådan en som jeg kan se ske på folden.

    Så må man jo vælge et andet opstaldningssted hvis man ønsker mere foldtid, hvilket jeg også tror at man gør hvis det er. Men i virkeligheden er man nok fint tilpas med 2 timers fold og så skridtmaskine der skal hjælpe på de manglende timer, hvis man lever med det smiley

    Jeg vil også mene jeg er realistisk? Jeg mener nok nærmere at dem der ikke ser disse muligheder, har indskrænket dem for sig selv. Der er altså ikke mange undskyldninger for ikke at få hesten på fold, hvis man altså gerne vil have den på fold. Hvis ikke man vil, og hellere vil kompensere med en skridtmaskine er det da også fair. Men man skal ikke sige at mulighederne ikke er der.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   5. nov 2018 LM: Hver nu bare en smule realistisk.

    Nej, alle kan ikke BARE flytte deres hest.
    så at mene at mulighederne er der for alle, er at være urealistisk, og ikke at være snæversynet.


  • #28   5. nov 2018 Amt
    Hvis ikke man kan flytte pga. pris kan jeg da hurigt afsløre at det stort set altid er billigst med løsdrift, hvilket der burde være minimum ét sted med, i nærheden af hvor man bor. Og jeg har nu aldrig oplevet nogen der ikke kunne flytte hesten hvis de var utilfredse. Derudover mener jeg så også at man skal have mulighed for at kunne flytte sin hest. Man skal da aldrig gå på kompromis med hestevelfærden. Men det gør man jo heller ikke hvis man mener at 2 timer + skridtmaskine er fint smiley

    Jeg ville i hvert fald aldrig tillade 2 timers foldtid, så vil jeg faktisk hellere undvære at have hest. Synes ikke det er et hesteliv, men det er jo også blot min mening.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #29   5. nov 2018 LM: Nu er der også ryttere der går op i andet end fold og løsdrift smiley

  • #30   5. nov 2018 Amt
    Det er jo netop det jeg siger smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   5. nov 2018 Ergo er det heller ikke muligt for alle bare at flytte sin hest.

  • #32   5. nov 2018 Amt
    Det mener jeg så det er. Så må man jo gå på kompromis med mindre vigtige ting smiley Ellers vil jeg mene at man ikke vil flytte til et sted i første omgang hvis man ikke kan indfinde sig med 2 timers foldtid. Hvis man kan, jamen så har man jo også accepteret det og vægter det altså ikke så højt smiley


  • #33   5. nov 2018 Jeg har følgene krav til et opstaldningssted:
    Medbringe eget foder
    Grovfoder ad libitum på fold og boks
    Alenefold
    Ud/indlukning med i pris eller tilkøb samt fodring
    Ridehus på stedet
    Rimelig kørerafstand

    Med de krav er det svært og finde opstaldning. Så jeg viger på foldtiden og da pony alligevel hader træls vejr så gør det ikke noget, at hun ikke er ude længe om vinteren.

    Jeg har hest for at ride, ikke for at kigge på den eller hælde penge ud af vinduet til noget jeg ikke gider eller som ikke motivere mig.


  • #34   5. nov 2018 Krikken
    Disse kriterier synes jeg nu er meget almindelige og kender mange steder der kan opfylde dem smiley

    Ved ikke hvad de sidste par linjer skal gøre godt for? Eller hvilken sammenhæng de er i? Jeg rider 5-6 gange ugentligt, kører afsted til træning 1 gang i ugen og starter stævner. Dette kan man da sagtens gøre med længere foldtid, hvis det er det du hentyder til smiley


  • #35   5. nov 2018 Hwr på sydøst fyn er det nærmest ingen steder jeg kunne finde, det hele faldt åå at hesten kunne stå alene. Alle de andre ting er muligt, men ikke alene fold.

    Og det er nødvendigt så jeg har taget det jeg kunne få.

    Mht det sidste så er det ikke en hentydning til at man ikke kan noget med lang foldtid. Men at min motivation ville forsvinde hvis jeg satte pony et sted uden ridehus, fx til fordel for lang foldtid. Så ville jeg ikke få redet og det ville være penge id af vinduet.


  • #36   5. nov 2018 Krikken
    Det er også fair, men så nedprioriterer du jo også foldtid til fordel for de fleste andre kriterier. Siger intet negativt om dette, det er jo op til en selv. Men så har du jo også indfundet dig med mindre foldtid, selvom du måske havde muligheden for andet, hvis du fx havde nedprioriteret noget andet. Dermed sagt, at alle har mulighed for at sætte hesten på fold, det kommer jo blot an på hvor højt man vægter det.


  • #37   5. nov 2018 Hvis jeg skulle have mere foldtid, skulle hun gå med andre heste og det kan hun ikke.

    Så ja, jeg nedprioritere foldtid fordi alenefold betyder mere for hendes trivsel end foldtid og jeg kan ikke få begge dele medmindre jeg vil kører 45 min-1 time væk.

    Hun går længe ude om sommeren hvor jeg selv kan lukke ind.

    Så jeg nedprioritere det fordi det er nødvendigt for trivselen. Jeg har intet imod lang foldtid, men alenefold er vigtigere for min pony.

    Andre nedprioritere det måske for ridehus, men hvis de havde hest uden ridehus og ikke får redet så smider de penge ud af vinduet hver måned - det gider de færreste gøre.


  • #38   5. nov 2018 Krikken
    Hmm jeg nedprioriterede engang for et ridehus ja, men fik nu ikke redet mindre af den grund. Så måtte jeg køre til det nærmeste ridehus eller ride hen til det. Red også ude i stort set alle vintermånederne medmindre der var frost. Så må man jo ligge den sarte del fra sig i en periode, hvis det er smiley

    Men lad den nu ligge. Vi behøver ikke blive enige smiley


  • #39   5. nov 2018 Det handler ikke om kan og vil. Men trives. Jeg kan heller ikke bare gå til fodbold istedet vil jeg kommer til skade og ikke kan ride længere, det er ikke det samme for mig.

    Min motivation forsvinder uden ridehus. Ligesom min ponys motivation forsvinder uden ridning.

    Andre motiveres af andre ting og kan godt trives uden ridehus og godtfå redet i mørket og regnen på banen fordi de ikke har trailer.

    Trivsel og motivation kan ikke sættes i " du skal og kan ", for så bliver det til en sur pligt. Man skal drives af lyst.

    Derfor har jeg valgt ridning og ikke alle mulige andre slags sport, fordi jeg har lyst. Fordi det motivere mig at blive mere i dressuren og i den motivation ligger tørt sted og ride med tag over hovedet.


  • #40   5. nov 2018 Krikken
    Jeg havde bare ikke ladet min manglende motivation et par måneder om året komme før min hests trivsel, hvis en af dens trivselspunkter er godt med foldtid (hvilket jeg tror det er for 99 % af alle heste).

    Men igen - jeg tror ikke vi bliver enige. Men jeg ser dine synspunkter, og respekterer at vi ikke deler samme mening smiley

    Føler mig samtidig meget priviligeret for at bo i Nordjylland hvor dine krav ville kunne opfyldes mange steder, og jeg endda står et sted hvor de er opfyldt smiley


  • #41   6. nov 2018 Ja. LM. det er sgu fedt at bo i Nordjylland smiley smiley smiley

  • #42   6. nov 2018 Der er masser af gode opstaldning steder på Fyn og masser på den del af Fyn jeg bor på. Bare ikke lige mange der har mulighed for alene fold.

    Boede jeg tæt på Odense var det nok en del lettere.


  • #43   6. nov 2018 Jeg ville elske at have en skridtmaskine. Faktisk står den meget højt på ønskelisten.
    Og det skal være en mølle med plads til 4 heste smiley

    De skal ikke gå i den, i stedet for fold eller anden træning, men som supplement til den anden træning. Det giver en helt anden kontinuerlig motion at gå i skridt maskine, frem for at de selv bestemmer tempoet på folden. Med en fast bund under er det med til at styrke sener og led samtidig med at det sætter gode muskler. Dermed kan det være med til at vedligeholde grundkonditionen når hesten går på højt plan og der ikke er tid til at ride den 2 gange dagligt. Brugt med omtanke (som alt andet) overbelaster det heller ikke hesten.
    Så tanken er at de kan få en tur i den hver morgen, derefter komme på fold og blive redet om eftermiddagen eller omvendt.
    Derudover er den genial til heste med skader, og til at tage toppen af energien inden man lukker på fold, hvis hesten står højt i tændingen. Den kan bruges til at holde vægten nede på vores foldbumser og selvfølgelig hvis man selv trænger til en fridag.

    Ja, jeg kan slet ikke se hvordan jeg kan undvære den... smiley


  • #44   6. nov 2018
    Det er nemlig det med supplement smiley

    Jeg vil aldrig selv på en gå tur kunne holde samme raske tempo i 20 minutter i træk, som en skridtmaskine fx kan.


  • #45   7. nov 2018 Gitte og krikken.

    Nu vil I måske / helt sikkert noget andet med jeres hestehold.

    Men hvorfor skal man tage toppen af energien, før man lukker på fold?
    Som udgangspunkt tager heste ikke skade af, at galopere over en fold?
    Hvis man er bange for, at den skader sig selv, så er dyret
    -nok så indebrændt, at det bare har brug for mere tid ude,
    -eller også skal man reparere sine drænrør eller
    - overveje regelret sandfolde, hvis man har så mange heste på et lille areal, at det er umuligt at opretholde fungerende folde i kombination med reel længde af foldtid.

    Jeg kan se, at 20 minutter motion hver morgen kan være godt.
    Men jeg vil rigtig, rigtig gerne have en hest, der er cool med andet end ridehallen.
    Og skulle jeg op og ride elite niveau, ville jeg selv have brug for løbeture. Og dermed taget hesten med på højre side og hunden på venstre side.

    Som udgangspunkt forstår jeg ikke hvad skridtmaskinen kan, der er nødvendig, hvis den kan bevæge sig på fold og bare nogenlunde regelmæssigt aktiveres med sit menneske??

    En skadet hest ville jeg netop ikke gå rundt i cirkler med, i et kunstig fastlagt tempo. Der ville jeg gå eller skridte ture ligeud på fast underlag?
    Oh, heck, jeg er så blond, at jeg forstår ikke hvad skridtmaskinen kan, som jeg ikke allerede kan med andre, simplere midler?!


    profilbillede
  • #46   7. nov 2018 Jeg ejer ikke en eller har adgang til en, men kan se fornuften i en.

    Mange spørger hvad kan den, som man ikke selv kan med hesten?

    Tjaa spare tid og hjælpe mig, er mit svar! Mens hesten skridter i maskinen, så kan man feks muge ud, pudse udstyr, gøre rent osv. samtidig ville jeg på mine dårlige dage, hvor jeg ikke kan gå, kunne sørge for at den får lidt skridttur osv.

    Jeg har islændere, nr 2 er lige indkøbt og hun er pænt i stand, ikke fed, bare sådan lige til grænsen smiley hende ville jeg gerne have i en sådan maskine 2 gange dagligt, hun er nemlig ekstremt nøjsom (hø, græs, en smule wrap og vitaminer samt turridning i flere timer) og derfor får hun absolut ikke nok motion på fold, uagtet det er lækre store kuperede folde. Jeg vil hellere øge hendes motion, end sætte hende på feks jordfold eller skære mere hø væk, men må også erkende min fysiske formåen ikke rækker på (skal opereres om en uge, så der ser vi) smiley

    Så tjaa måske er man heldig/uheldig hvis man ikke lige har en hest eller er i en situation, der falder indenfor “det bør den/man kunne nøjes med” men vi er alle individuelle, så hvad der virker for en, virker ikke for en anden, således er det også med heste.


  • #49   7. nov 2018 Nu spørger jeg lige:

    Sådan en skridtmaskine, kan den kun køre den ene vej rundt?


  • #50   7. nov 2018 Nej, dem jeg har set kører begge veje, ved dog ikke om det gælder for alle smiley

    Personligt hjælper det ikke med træning ved det jeg fejler, så det ville give mere mening med skridtmaskine.

    Jer der har mulighed for at undgå behovet for en skridtmaskine, er da heldige, men jeg kan selv personligt sagtens se og forstå at andre kan være i en anden situation og have andre behov end mig, og derfor at der både kan være et behov, og der ikke kan være behov smiley


  • #52   7. nov 2018 Nana: ok tak. Vender den så selv hver 5 min eller?

  • #53   7. nov 2018 Da jeg stod et sted med skridtmaskine, blev den brugt, min hest kom i ca hveranden dag, en ½ time. Det forbedrede helt klart hans skridt og han blev mere smidig over ryggen.

    Efter morgenmad var han 4-5 timer på fold, så ind og spise frokost, og så i skridtmaskinen, derfeter retur til en middagslur, inden at jeg kom for at ride.

    Det havde helt klart en positiv effekt på netop den hest.

    Det var en stor maskine med en god fast bund og god plads til hver hest. Og den vendte, så de ikke gik på samme volte hele tiden.

    Jeg ser det som en fordel at hesten skridter igennem og frit kan placere hovde og hals.

    For mig er longering noget helt andet, hvor jeg arbejder anderledes med hesten.

    Skridtmaskine, "løbebånd", longering er for mig supplering til min almindelige ridetræning, og er vigtigt afveksling for hesten, ligesom en god skridttur i skoven.

    MEN ingen af disse ting kan erstatte foldtid, uanset hvor kort/ lang tid hesten er på fold.


  • #54   7. nov 2018 Så er her lige lidt svar til "blondinerne" smiley

    Hvorfor skal man tage toppen af energien inden hesten kommer på fold?:
    En hest som trænes/går på topplan har nogle andre egenskaber end en hyggehest; Arbejdsvilje = et højt energiniveau, Smidighed, måske grænsende til hypermobilitet og en generel særdeles god Grundkonditon = overskud af energi. Som ung står styrken som regel ikke mål med smidigheden og energien, så der er større risiko for foldskader når hesten lukkes ud. Som ældre har den bedst af at blive holdt kontinuerligt igang.
    Nej den tager ikke skade af at galopperer lige hen over en fold. Men en unghest tester gerne sin krop med div krumspring når der er overskud af energi. Dette viser sig tit i kulde og blæsevejr uagtet at den kommer på fold dagligt, det meste af dagen. Dermed kommer den let til lave uhensigtmæssige bevægelser eller overvurdere sine evner, ligesom børn, hvilket sammen med de øvrig faktorer let giver skader.
    Hvis man så har store folde med lerjord, som jeg, bliver de fedtet i vådt vejr selvom drænet er i orden og der ikke bliver mudret. Og det er altså ikke muligt at skridsikre +4 tdr. land lerjord med grus.
    Når man har lagt årelang træning i, og brugt rigtig mange penge på at lave en god hest, så er det nærmest katastrofalt hvis den får en skade. - Men man kan selvfølgelig også bare lade den gå på en lille paddock på 4 x 4 m i stedet for fold...

    Hvorfor kan man ikke bare gå en tur med den/ lave jordarbejde?
    Det kan jo dels være som Karen skriver at man selv har en skavank som forhindre dette og at man derfor selv må finde andre former for motion for at holde sig selv igang. Og nej, jordarbejde giver slet ikke samme grundkondition som en god lang skridt tur omend det er interessant træning på anden vis.
    Hvis man træner på højt niveau har man gerne flere heste igang, samtidig med at der skal bruges tid på at tjene penge til vores dyre sport. Så det er ikke muligt for de fleste at gå tur hver morgen med hund og 4-5 heste og træne hver eftermiddag/aften når arbejdet også skal passes.

    En skadet hest i skridtmaskine:
    Jo da, afhængig af skaden og så længe der ikke er ordineret boksro. Man kan jo justere tempoet hvis det er problemet for hesten. Så længe motionen foregår i moderat tempo, betyder det sjældent noget at det foregår i cirkler. Der skiftes jo retning så ofte som man vælger. Det er straks langt mere belastende for hestens led når man motionere sin hest ved at longere den i højt tempo. Og hvis man har en god fast bund i skridtmaskinen er det kun gavnligt for sener og led at skridte der.

    Der er ingen der siger at hesten derudover kun trænes i en ridehal. Her rides der både skovture og trænes udendørs så meget som vejrmæssigt muligt, og det vil ikke ændre sig når/hvis jeg får min skridtmaskine.


  • #55   7. nov 2018 Vdr skridmaskine og en skadet hest:
    Skridtbånd er godt til raske heste - giver jævnt underlag og stabil hastighed hvor man kan se om hesten sporer lige og hvordan den bruger sig i ryggen - giver også “kontrolleret motion” men i og med at båndet triller selv om hesten mister et skridt kan det være svært at lure om hesten er “med” og dermed en skidt løsning hvis hesten feks har en skade man genoptræner - i hvert fald skal man ikke bruge det ukritisk og holde godt øje med hvordan hesten går på båndet

    Walkeren kan give mulighed for mere ujævnt underlag (på godt og ondt) og hesten kan tabe et skridt undervejs uden der sker det store, den styrer også selv hastigheden så det er nemmere at se om den er “med” - den kan omvendt også glo på alt muligt - stoppe op mv og dermed få en mindre “jævn” træning.

    Min trives ikke med meget foldtid om vinteren, så jeg ser det som et godt supplement dertil. Samt jeg ser det som et supplement generelt til hele træningen af hesten.

    Jeg synes ikke en gåtur kan det samme som en skridtmaskine. Jeg kan ikke i 20 minutter fx opretholde det samme raske/friske tempo, det kan skridtmaskinen.

    Og ja der skiftes retning hvert x antal minut , jeg tror det err hvert 5 minut. Og man kan indstille hastigheden fra meget langsom til frisk skridt eller trav. Jeg ville dog holde det til skridt.

    Og som der nævnes kan skridtmaskinem hjælpe med forbedring af skridt og med at forbedre kondien.


  • #56   7. nov 2018 Gitte.

    Men så er vi jo tilbage til, at så holder man heste på en måde, der er meget langt fra mine idealer.

    Jeg kender et sted, hvor dem der ejer stedet og dem, der opstalder er engagerede pleasure folk.
    Der er 15-20 heste der.
    Det er under ti ekvipager til DM, under 8 ekvipager til EM.

    Alle går i løsdrift.
    Hm, små paddocks mv er ikke nødvendigvis nødvendigt for at holde højt ydende heste...


  • #57   7. nov 2018 Dr. Who : der er bare meget langt imellem gode steder med løsdrift. De fleste steder ender det i en stor gang mudder, og hestene står inde i læskuret.

    Selv om jeg bor i et område med mange heste (nordsj.), er der ikke et særligt stort udbud af løsdrift, til store heste (DV'er), hvor der også er faciliteter til ridning året rundt.



  • #58   7. nov 2018 Karin.

    Jeg stiller bare spørgsmål ved antagelsen om, at man kun kan holde fine konkurrence heste på en måde.

    Og så, ja. Der er også lidt filosofi.
    Jeg forventer ikke, at indrette mig på en måde, hvor jeg har brug for at hesten skal kunne "gasse af" - for kan en hest matche mig og være på kulret at den skal gasses af for at kunne gå på en almindelig fold?
    Hvis min hest har brug for 20+ minutter på fast underlag, og jeg ikke har tid til det, men forøvrigt selv har behov for at strække benene, så har jeg da indrettet mit og dyrenes liv forkert, hvis jeg ikke kan dække et fælles behov for gåtur i 20 minutter?

    Jeg får ikke en hest, der skal gasses af, for jeg kan ikke forestille mig at falde for den hestetype.
    Jeg kan heller ikke forestille mig, at det skal være svært at gå 20 minutter tur, for jeg og hunden har allerede brug for mere.

    Har jeg ikke tid til pasning, vil jeg hellere betale mig fra det, og koncertrere mig om det gode og kernen, end betale for en skridtmaskine.
    Men jeg mener også at visdom er, at indrette sit liv, så det passer til den du selv er.
    I andre skal bare udnytte de fordele i kan få. Min situation er bare en anden, derfor bliver mine behov også nogle andre.


  • #59   7. nov 2018 Dr. Who : Tror faktisk at vi langt hen af vejen er enige, men der er hele tiden kompromier. Jeg kan sagtens gå tur med min hest, men hvad nu hvis den vej jeg skulle gå med, var meget befærdet? (hovedvejen i dette tilfælde). Er det så ikke mere sikkert for alle at blive hjemme og putte hesten en tur i skridtmaskinen?
    Ud over det så har jeg sgu svært ved at komme op i så højt et tempo, så min hest skridter rigtigt igennem. (jeps, han er lang benet)

    Jeg har selvfølgelig også ideer om, hvordan min hest skal være og hvad jeg forventer af den i adfærd, men selv om at jeg vælger mine heste med fornuften og ikke hjertet, så har jeg dog måtte sælge en igen, fordi at den ikke passede til mig og mine evner.

    Men som skrevet tidliger så er skridtmaskine IKKE erstatning til fold, men et supplement til den daglige træning, helt på samme måde som en gåtur, løsspringning, bomarbejde osv.


  • #60   7. nov 2018
    Jeg havde sgutte heller lukket en hest i de prisklasser min underviser fx. har ud i løsdrift og sagt " god fornøjelse " ;). Penge dem har jeg alligevel kær.

    Igen, en gåtur og en skridtmaskine kan for mig og se ikke det samme - jeg kan ikke i tyve minutters gå tur holde samme raske tempo kontinuerligt, især hvis det er en stor strl. hest man har.

    Skridtmaskine er heller ikke nødvendigvis en erstatning for fold - det skal ses som et supplement. Jeg kan bare bruge den som supplement til at få hesten i bevægelse, fordi jeg har en kegle der ikke er fan af meget fold om vinteren - andre der har heste der gerne vil være længe ude om vinteren, kan også sagtens bruge den, ikke som erstatning for fold men som supplement, som træning af forskellige årsager.


  • #62   7. nov 2018 Well, der er det skønne jo - at vi to ikke er enige om alting smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #63   7. nov 2018 Utroligt at der overhovedet findes heste, når man ser på hvor meget der skader dem..

  • #64   7. nov 2018 Jeg forstår heller ikke helt hvorfor det er et problem, at man ikke kan holde samme raske tempo på en gåtur i 20 minutter. Jeg tænker netop at afveksling af tempo må være bedre, eller mindst lige så godt, både for muskler og anden belastning, men også for ikke bare at få en “lang” hest der vænner sig til at gå i de samme lange skridt og lange tempo. Der er vel i hvert fald nok en grund til at man veksler i tempo når man rider og longerer smiley

  • #65   7. nov 2018 Jeg velsker i tempo når man rider og longere ( jeg gør i hvert fald ) for at rose hesten, for at holde en "pustepause" - for hesten og jeg. Men jeg skridter generelt ikke meget i hverken longering eller ridning når vi er i gang.
    Tempoet varieres i de andre gangarter.

    Så nej, jeg ser ikke grunden til at man skal velske tempoet.

    At veksle er da ganske glimerende, det er netop det man gør ved at træne forskellige ting i løbet af ugen. Jeg kan ikke se, at veksling af tempo er bedre end at holde det samme tempo i x antal tid medmindre man har en hest der er i dårlig kondi.


  • #66   7. nov 2018 Krikken
    Hmm okay. Jeg gør det nu mere for at sætte hesten mere på bagparten og samle hesten, korte den ind. Med afveksling af tempo mener jeg i hvert fald, kort galop, øget galop, grundtempo galop osv, og samme med skridt og trav.

    Man behøver nu heller ikke at skridte for at veksle i tempo, selv der nu også ligger mange gode øvelser deri smiley

    Jeg ved ikke om du misforstår mig, for ser slet ikke veksling af tempo til en hest der er i dårlig kondi eller skal have pusten. Derimod en hest der skal trænes i at sætte sig mere, korte ind og samle sig og bygge på nogle andre muskler.


  • #67   7. nov 2018
    Veksle tempoet på den måde gør jeg også - men jeg ser ikke pointen i, nødvendigheden i at en heste skal veksle tempoet i skridt, at det skulle være usundt med rask tempo. At det er noget man skal, at hesten ikke kan tåle eller har godt af rask skridt i fx 20 minutter.

    Skal jeg sammenligne med mig selv - så forbrænder jeg noget mere og får brugt noget flere muskler i rask tempo, end hvis jeg tøffer afsted som det passer mig selv.
    Hvilket også er tanken med en hest i fx skridtmaskinen - det er motion/træning, det er ikke hygge.


  • #68   7. nov 2018 Krikken
    Siger heller ikke nødvendigvis at det er dårligt med kontinuerligt rask tempo, men må nok alligevel tilslutte mig stald Phoenix lidt, da jeg tænker at hesten med varige lange skridt i rask tempo vil lægge sig mere på forpart end på bagpart eller en veksling af disse.

    Siger mere bare at jeg ikke kan se det negative i, hvis man på en gåtur ikke kan holde et kontinuerligt rask tempo i 20 min, da jeg tænker afveksling af tempo er mindst lige så godt (hvis ikke bedre), end et kontinuerligt langt og rask tempo. Dette grundet at hesten ligesom i ridning vil bruge nogle forskellige muskler og veksle i selve vægtfordelingen også smiley Ingen siger at en gåtur med hesten er en tøffetur nødvendigvis, den er jo lige præcis hvad du gør den til.

    Men hvis en tur i skridtmaskinen ligefrem skal være motion/træning, og ikke bare positiv bevægelse for hesten som den ikke får i boksen, så forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare longerer eller tager endnu en ridetur, hvis man da ikke er syg eller lignende. Men det er man forhåbentlig heller ikke så tit at det gør noget, på det plan som de fleste af os herinde rider på smiley


  • #69   7. nov 2018 Jeg kan ikke lige lure, hvordan rask skridt bringer en hest mere på forparten end hvis den veksler tempoet? Og hvordan ( hvis det er tilfældet ) at hesten er på forparten er en slem ting - værre end hvis den er det på tur ( jeg rider ikke dressur på tur )?

    jeg synes derimod rask skridt er bedre og giver hesten mere - både kondi og muskelmæssigt, end at man veksler. Hvis der var tale om 1 time, ja så ville jeg veksle tempoet som når man rider dressur, men 20 minutter nej. Og hvis den skulle gå i en time, så er en skridtmaskine jo så smart, at man kan indstille hastigheden.

    Hvis det er katastrofalt for ens hest og/eller træning ) at gå 20 minutter i en skridtmaskine i rask tempo fx 1-2 gange om ugen, så ville jeg nok kigge mig om efter en mere holdbar hest.

    Sætter man hesten i skridtmaskinen, kan man gøre andet imens - hvis man fx er syg og ikke har overskud til andet end muge en boks og gå hjem i seng igen.

    Der udover, så synes jeg at som træning/motion så gør rask skridt noget andet for kroppen end longering eller en ridetur, ligesom galop gør noget andet for kroppen, end skridt gør.


  • #70   7. nov 2018 Krikken
    Hvorfor veksler du tempoet? Det gør jeg i hvert fald for at sætte hesten mere på bagparten med især halve parader, tempo både frem og tilbage osv. Dermed sætter den sig mere og lægger mere vægt bag til.
    Hvis den derimod bare får lov til at gå i samme raske tempo uden nogen form for halve parader eller afveksling, vil den netop ikke have mulighed for at sætte sig mere bag på.

    Forbenene kan ikke holde til altid at have mest vægt på forparten, det vil slide på dem og kan ende med at ødelægge dem. Bare fordi du ikke samler hesten eller afkorter hesten på tur er det vel ikke ensbetydende med at det er godt? smiley

    Siger ikke at en ugentlig tur i skoven eller skridtmaskine vil ødelægge din hest. Men der er jo nogle der taler om at bruge skridtmaskinen dagligt, og hvis man generelt gør det ofte nok uden at have dette i tankerne, vil mit bud være at det kan have sådanne konsekvenser i sidste ende smiley Men det siger vel lidt sig selv, hvis du bruger din krop forkert på løbeture, kan det også ende galt.

    Men igen, jeg studsede mest over kommentaren om at skridtmaskine med rask kontinuerlig skridt vil være bedre end en gåtur i forskelligt tempo, hvilket jeg ikke er enig i smiley


  • #71   7. nov 2018 Well - min hest går lige nøjagtigt som den vil på tur, så der er for mig ikke nogen foreskel på der og på tur. Hvis det ødelægger en hest, at man ikke altid, i alt man laver tænker over bagdelen så ville jeg holde mig langt væk fra den. Og hvis det ødelægger ens hest at gå rask skridt 20 minutter om dagen, så ville jeg heller ikke samle på den.

    Om en skridtmaskine tur er bedre end en gåtur kommer vel an på hvad man ønsker - hvis jeg ønsker et rask kontinuerligt tempo, så er en skridtmaskine bedre. Ønsker man afvekslende tempo, så er en gåtur bedre ( om end man i skridtmaskinen bare kan indstille hastigheden forskelligt ).

    Det er sjovt, at HG har så mange tanker om at det og det ødelægger, det og det er skadeligt, det og det er dårligt - der er nærmest intet en hest kan tåle eller som ikke giver skader.

    Følger man "opskriften" på alt det heste ifølge HG ikke burde kunne tåle, som burde give skader - så burde en del heste ikke være i live eller stå skadede og alligevel så går der mange topheste, dressurheste og alle mulige andre heste rundt og hygger sig i deres alderdom hvor de er 20+ imens hobbyheste får den ene skade efter den anden.


  • #72   7. nov 2018 Krikken
    Altså du spørger om vores mening og tanker omkring sådan en skridtmaskine, så skal du da ikke beklage dig bare fordi du ikke deler alle meninger.

    Jeg kommer blot med mit synspunkt, og jeg er nu ellers normalt ikke pusse nusse påpasselig med alt muligt omkring min hest, og fodrer med hverken ditten og datten af specielle ting eller pakker den ind i vat, eller lader den stå inde fordi det blæser og den kunne fryse eller slå sig, eller lignende.

    Men noget så basalt (for mig) som at en hest med kontinuerlig vægt på forparten, i hvert fald ikke kun kan være en dans på roser, men altså kan have konsekvenser. Det kan jeg slet ikke se som et argument for at alt hvad man gør åbenbart skader hesten.

    Og jeg er ret færdig med topheste argumentet - det kan på de fleste områder slet ikke sammenlignes og bør ikke sammenlignes. Og de har mindst lige så mange skadede heste osv som almindelige heste og ryttere har smiley


  • #73   7. nov 2018 Men det er da cool at vi ikke deler samme synspunkt. Vil ikke tvinge dig til at kunne se det på den måde, og kan da sagtens se fordelene i en skridtmaskine også. Men med næsten alt kommer der også lidt ulemper. Synes bare det er en interessant debat smiley

  • #74   7. nov 2018 Jeg beklager mig heller ikke - det er vel en åben debat hvor hver argumentere for hvad de nu vil og kommer med de indput de vil smiley

    Lige når det kommer til heste og konsekvenser/skader - så mangler jeg dem, når folk kommer med alverdens påstande. Det er så super svært at lave nogen studier på heste og hvilke ting der give hvilke skader/har hvilke konsekvenser fordi der spiller så mange ting ind ( foldtid, alder, ridning - måden den rides på, sadelen, rytteren, rytterens vægt, hvilken slags fold en går på, ridebanens bund, hvor tit hesten er trænet, hvad den er trænet i osv. ) så det er svært og lave studie medmindre man har heste der er udsat 100% for det samme for at konkludere noget.


  • #75   7. nov 2018 Krikken
    Det er svært med studier og heste, ja. Derfor må vi ofte gå med vores mavefornemmelse og erfaringer, hvilket jeg nu altid gør - og behøver ikke nødvendigvis et studie til at fortælle mig hvordan det hele vender.

    Men lige i dette tilfælde er der jo hverken studier der taler for eller imod skridtmaskinen (af hvad jeg ved af, og nok også af hvad der er værd at tage med). Så der må man jo især gå med sund fornuft, mavefornemmelse og erfaring.


  • #76   7. nov 2018
    Det gør vi vel alle sammen - forhåbentligt, det er nok også derfor hestefolk kan komme så meget op og tottes fordi at den enes mavefornemmelse og fornuft siger en ting omkring et emne, en andens siger noget andet.

    Og derfor vi holder hest forskelligt.


  • #78   8. nov 2018 Hvem har sagt at et frisk tempo er lig høj fart? Det betyder vel bare at hesten ikke skal lalle af sted. De har lange ben sådan nogle krikker, så hvis de går i samme takt som mig, men med en skridtlængde der passer til deres ben, så skal jeg altså arbejde for at følge med. Den sidste 1'er pony jeg red havde en godt grundtempo i skridt på 6 km/t hvor den ofte stadig gik korrekt. Det er altså hurtigere end jeg går. Jeg forstår godt at man vil give sin hest ekstra kondi fra skridt, men ikke selv har tid til at træne 2 gange eller krop til at gå det gode tempo i 20 minutter. Eller bare gerne vil effektivisere tiden i stalden.

    Jeg har ikke selv haft adgang til skridtmaskine og ikke savnet den fordi jeg ikke selv har hest. Men jeg har set eksempler på situationer hvor den ville være rigtig god, fordi den pågældende hest skulle trænes en del, gerne i skridt, men foldene indbød ikke til at hesten selv gjorde noget (lille, flad, mad i det ene hjørne).


  • #80   8. nov 2018 Ud fra en dommers ønske (både ift kåringer og sporten) så ønsker de at se en hest der skridter godt ind under sig med god rygsving og afslappenhed hen over ryggen. Dette er en rask skridttur med til at bevare, og kan ligeledes forbedre skridten på nogle heste. Men man kan også desværre ødelægge en hest sin skridt ved at ikke lade denne strække sig og gå frisk fremad, men ved at holde den tilbage og konstant have den kortet ind. Så hvis I ønsker at bevare eller forsøger at skabe en god skridt i jeres hest, så lad den for guds skyld skridte rask fremad (uden at det bliver stress) med afslappenhed og lad den selv bestemme sin hovedposition nogle gange om ugen, eller feks under opvarmning (ja man kan faktisk skridte varm på tur og ride i ridehuset efterfølgende smiley )

    Mvh TT


  • #81   8. nov 2018 Og en skridtmaskine eller skridtbånd kan også give det.

    Jeg ved ikke lige hvad den sidste kommentar er til? Jeg tror såmænd at 95% af alle heste kommer ud på tur, også ved opvarmning eller bagefter


  • #82   8. nov 2018 TT
    Hvem siger noget om at holde tilbage og konstant have den kortet ind? smiley


  • #83   8. nov 2018 LM - Jeg ser rigtig mange ryttere ride uden at lade hestene strække sig ud.. Så derfor min kommentar.
    Krikken - Jeg har ej heller aldrig sagt at en skridt maskine/bånd ikke kan gøre det samme.. Men der bliver talt om at skridte på vej, kontra maskiner, også kommer jeg med det der burde være målet for skridten, at styrke hesten, bevare eller forbedre deres skridt. smiley

    Mvh TT


  • #84   8. nov 2018 TT
    Okay, det er sikkert rigtigt nok smiley Begge dele er jo gavnlige på hver sin måde, derfor kan lidt af hvert jo være rigtig godt - så man ikke nødvendigvis skal gøre kun det ene eller kun det andet smiley Man styrker jo heller ikke galloppen ved udelukkede at ride helt kort eller helt langt.


  • #85   8. nov 2018 Stald Phoenix, jeg forstår ikke det du skriver med at man bare kan kigge på sin hest. For jeg har modsat erfaring med heste sådan generelt. Når den kommer op i et godt tempo, så kan jeg netop mærke og se, at ryggen cirkulerer frem og tilbage og fra side til side, samt hovedet "bobber", imens den stadig har sin firtaktede, jævne skridt.

    Har også set heste, som når de øger skridten, begynder at jappe og stive sig. Det tvivler jeg dog på er et spørgsmål om selve tempoet, men mere om at den hest har andre problemer i krop og/eller sind. Altså har stivheder/låsninger eller stresser/spænder op.
    En sund hest burde sagtens kunne komme op i et godt tempo, uden at det har en negativ indvirkning på den, tvært imod.


  • #86   8. nov 2018 Celina du har skrevet præcist hvad jeg tænker!

  • #87   8. nov 2018
    Min har netop en elendig skridt hvis hun får en energisk skridt under rytter - hun passer til den store guldmedalje. Så det ville være skønt, at hun i en skridtmaskine kunne få noget god og energisk skridt ind i kroppen, uden den pasgang og få trænet skridtkvaliteten.


  • #88   8. nov 2018 Og det viser bare hvor forskellige heste er, og hvor godt det er at der findes så mange måder at træne sin hest på!

    I samme stald som jeg havde min hest, var der feks. en pisse lækker hest med de fedeste, rummeligste bevægelser. Dens skridt var så fantastisk under rytter, især når den kom op i et rask tempo. Men at have den på skridtbånd var meget opgivende. Den blev en fuldstændig anden hest der og stressede, og gik det stiveste gris i skridttempo. Så den kunne kun trænes i skridt fra ryggen! smiley


  • #89   9. nov 2018 Min er i skridtmaskine 2 - 3 gange om ugen. Jeg får kun redet 2 - 4 gange om ugen, og selvom han går i løsdrift, er det ikke meget han bevæger sig her i vinterhalvåret, især ikke i dårligt vejr, der nyder han godt af skuret ??
    Den er rigtig god til, at få dem til, at skridte ordentlig igennem, i starten travede han meget, det gør han ikke så meget mere (tempoet kan ændres).
    Den er også god til, at holde kondien i top - hvis jeg går en tur med ham, er det slet ikke i samme tempo.
    Og så er det en fordel, at 1 - 2 personer kan sørge for, at op til 6 heste får motion, mens tiden er til, at ordne alle de andre ting, hvis tiden er knap.
    Der var skridtbind hvor jeg stod før, det fik vi aldrig prøvet, da jeg synes, at der var for meget der kan gå galt (har en lidt nervøs herre).


  • #90   9. nov 2018 Spændende Josefine smiley

    Jeg har i dag gået en kort tur med min - og det er bare ikke det samme, men lidt bevægelse skulle hun havde på hendes ellers fri dag da jeg ikke gad ride eller andet. Det bliver ikke til rask skridt på samme måde.


  • #91   9. nov 2018 Det gør det bare slet ikke nej, desværre.

    Vi har heldigvis en masse gode bakker, på en crossbane i nærheden, så der kan en lille tur give godt smiley

    De andre i stalden, så forresten tydelig bedre overlinie på hestene, efter noget tid fast i skridtmaskine smiley Jeg glemte desværre, at få taget før og efter billede.


  • #92   11. nov 2018 Jeg er så heldig, at vi har walker til rådighed på mit opstaldningssted. Jeg står i øjeblikket med en hest, der er i genoptræning, hvor vilde krumspring på mudrede folde ikke bidrager positivt og han kommer af samme årsag ikke på fold. Han er netop blevet sat i gang igen i forrige uge (kun longering) og i sidste uge meldte jeg ham så til walkeren.
    For mig, er walkeren en virkelig god måde at etablere en god grundkondi og, især i mit tilfælde, at få hesten ud i den friske luft, kombineret med at han får rørt kroppen godt igennem om formiddagen, hvor jeg ikke selv har mulighed for at komme og gå med ham (hos os, sætter staldpersonalet hestene i walker og tager dem ind igen). Han bliver ikke dum af at stå inde, men på den måde kommer han ud af sin boks minimum 2 gange om dagen, hvilket både bidrager til hans genoptræningsforløb og min dårlige samvittighed over at han skal stå inde smiley
    Når han skal til at gå på fold igen, er min plan at han fortsat skal gå i walker om morgenen, inden han kommer ud, netop fordi jeg føler det gavner min hest at komme ud og skridte igennem ud over den træning jeg ellers laver med ham.
    Jeg synes ikke walkeren, under normale omstændigheder, skal erstatte foldtid, men især i min nuværende situation, synes jeg, at den er et rigtig godt alternativ smiley


Kommentér på:
Skridtmaskine - bruger du?

Annonce