{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

Køb af tidl forfangen hest? {{forumTopicSubject}}

Hej..

Hvad er jeres erfaring af køb af tidligere forfangen hest?

Jeg er blevet så forelsket i en fjordhest/islænder blanding som jeg overvejer at købe... Meeeeeen, han har været forfangen for et par år tilbage.. Ejer siger det har været i mild grad, men vil gerne høre jeres erfaring.. Hvad syntes i, vil det være at satse?

Jeg har erfaring med forfangne heste, da jeg selv lige har været det igennem med min shetlænder..

Vi har self mulighed for at de går i minimalt græs, med hø og halm ad libitum. Vil blive fodret med st. hippolyt equigard og eller vitamin/mineral bricks. Han vil blive motioneret godt..

Jeg skal ikke bruge hesten på konkurrence plan, men mere til lidt distance, lidt trec og en masse skovture (:

Nogle råd/anbefalinger eller er det at satse? (:

(billede af ham jeg er forelsket i) smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af tidl forfangen hest?
  • #1   14. nov 2018 Hvis du har mulighed for at give hesten de rette forhold, så risikoen for at den bliver forfangen igen er lille, dvs ingen græs, stråfoder med analyse etc og hele tiden husker, at en gang forfangen altid forfangen (Når den først har været forfangen én gang, er risikoen for at den bliver det igen større) . Det vigtigt at sådan en hest skal holdes slank, så du skal gide motionere den hele året rundt. Derudover så vil jeg anbefale, hvis ikke den allerede har været det, så få den røntgen fotograferet inden du vælger at købe.

    - Personligt ville jeg gå langt uden om, har selv en der har været forfangen (pga en forgiftning) og jeg synes ærlig talt det er helvede, er konstant bekymret for at han bliver forfangen igen.


  • #2   14. nov 2018 Jeg købte Aslan forår 2018, han havde sommeren 2017 været så forfangen at han faktisk ikke brude være i live. Det første halve år, gik han med 4 sko. I oktober 17 fik han skoene af, og har gået uden siden.

    Han har i dag de flotteste hove af dem alle 3, og han har ikke haft smed siden han fik skoene af (er blevet tjekket), og han har gået på græs siden den dag jeg købte ham. Mit græs er tilpasset mine heste.

    Jeg har ikke problemer med ham, og jeg har kun fået ros fra smeden for hans hove.

    Men skal du købe sådan en hest, vil jeg mene du skal have ret godt styr på dine græsmarker, samt at holde hesten i ret god form. Dvs, træning, og meget lidt boks-tid altså meget motion.




  • #3   14. nov 2018 Den ser rigtig sød ud smiley

    Det afhænger af graden, og om den går normalt og træder igennem, og hovene er pæne.

    Så vil jeg også synes at prisen har lidt at sige. Er det nu et symbolsk beløb du kan få den for, ala slagtepris, så vil det heller ikke være helt ubærligt at sende den til slagtning, hvis det skulle gå helt i skuddermudder.

    Hvis man ellers sørger for stabil fodring og begrænset afgræsning, så ville jeg ikke være så bange for forfangenhed.


  • #4   14. nov 2018 Såfremt der forelægger røntgenbilleder som viser en minimal rotation af hovbenet, ville jeg ikke være bekymret smiley

  • #5   14. nov 2018 Har en hoppe på 24 som var forfangen som 7 årig. Et mareridt at komme igennem. Stadigvæk efter så mange år frygter jeg at det kommer tilbage. Mange tiltag i hverdagen med foder, folde og ridning for at holde vægten fornuftig. Kender hende så godt at alle symptomer /ændringer bemærkes straks. Det gør det hele lidt lettere. Turde ikke købe en hest i dag af frygt for at det kom tilbage og jeg skulle miste den til forfangenhed. Hun har kun været forfangen den ene gang og fungerer fint med ridning og med at skulle gå på jordfold alene halvdelen af tiden om sommeren. Går sammen med min vallak på jordfolden fra aften til morgen , så bliver han ikke for tyk og risikerer problemer.
    Få ham tjekket ved dyrlæge og smed og få deres vurdering.
    Kan godt forstå du er faldet for ham. En skøn hest at se på.


  • #6   14. nov 2018 en tidligere forfrangen hest kan godt komme til at gå på græs igen, men der skal tages massere af hensyn og den skal virkeligt græsses effiktivt op. Hesten vil altid være en bekymring, men er du villig til at tage "kampen" op så syntes jeg da du skal købe din drømme hest.

    Min første var ogs en tidligere forfrangen hest og efter vi havde hende i 4 år blev hun voldsomt forfrangen, hvilket selfølgelig var vores skyld. Vi glemte alvoren og blev for løse med at græsse hende op, så hun kom for hurtigt på fold med meget græs. Hun er dog 100% kommet sig igen efter et par måneder, og vi er begyndt at ride hende så såt igen da hun begynder gerne at ville lave noget. Hun går lige nu på nedbidt græsfold uden problemer og har indtaget græs igen uden at få det dårligt. Fødderne har også rettet sig op igen

    Jeg ville nok ikke købe en tidligere forfrangen hest igen.


  • #7   14. nov 2018 Jeg må ærlig talt indrømme at jeg slet ikke forstår at man vil risikerer sin tidligere forfangne hests liv og smide den på græs igen, når man ved at når hesten først én gang har været forfangen, så er risikoen for at den bliver det igen større end ved en hest som ikke tidligere har været forfangen. Det er da om noget, at gamble med sin hests liv.

  • #8   14. nov 2018 Guldhest: nu er græs ikke bare græs, ligesom warp ikke bare er warp.

    Hvis ens marker er flade velplejede med få men effektive græsser og disse jævnlig omlægges og gødes, så græsset vokser ret hurtigt. Så kom mine tidliger forfangne heste heller ikke der ud på.

    Men mine græsmarker har ikke været lagt om i 100 år eller noget i den retning, (man kan ikke køre der pga stejle bakker) og har heller ikke fået gødning i en menneskealder, Og består hovedsageligt at ukrudt, som er max 2 cm højt.

    dvs, at mine heste virkelig skal gøre en ret stor indsats for hver kg græs de spiser, plus at de skal vandre op og ned at bakker = ret meget motion, for at få græsset.

    Jeg har 2 tidligere forfangne heste gående der på, på døgnfold 24/7/356 og det fungere uden problemer. Og jeg har ikke haft bare en snert at noget som kan mindre for forfangenhed på den. Den ene af dem har gået der i 5-6 år.



  • #9   14. nov 2018 Det er jo bare heldigt for dig eller det er heldigt for dine heste smiley
    Men at græsset ikke er gødet og marken ikke er omlagt i 100 år betyder ikke at de ikke kan blive forfangne af det og alle bør efterhånden vide, at når hesten først har været forfangen én gang, så er risikoen for at den bliver det igen større.


  • #10   14. nov 2018 Tusind tak for alle jeres svar - hjalp en del:D

    Vil bestemt lige få smed og dyrlæge indover når jeg skal møde ham (:

    - Han vil (hvis det er jeg vælger at købe ham) komme til at gå på jordfold, med minimalt af græs, få en masse motion, og blive holdt godt øje med.
    Sælger oplyser han var i en mild grad, og har ikke været påvirket af det siden de år der nu er gået (: Han er 10 år nu, blev forfangen sommer for 2 år siden (:

    Og tusind tak, ja han er gude smuk, og håber os hans sind følger med :D:D



  • #11   14. nov 2018 Jeg vil lige gøre opmærksom på at mine græsmarker ikke er frodige marker med langt mørkegrønt græs. Man skal tage sine forhold i forbehold, og havde hun gået på rideskolen nogle km væk hvor der netop er frodige græs marker var hun heller ikke kommet på græs. Jeg syntes at det er mere dyrplageri at en hest som elsker at komme på græs skal stå og kigge på de andre heste ved siden af, som guffer i sig - det syntes hesten i hvert fald selv.
    Ja risikoen er større, men jeg mener ikke at man dødsdømmer en hest af at lukke den på græs. Da min hest blev forfrangen var jeg da parat til at skulle aflive hende pga alle de historier man hører om forfrangenhed, men af hvad jeg (og hende) har været igennem kan hesten sltså godt komme sig igen efter noget tid, også selvom det virker som lang tid .


  • #12   14. nov 2018 Min pony havde været forfangen da vi købte ham som unghest og blev igen en eller to gange da vi måtte sælge ham.
    Købte ham tilbage igen for nogle år siden og må sige at mængden af sukker de skal indtage før de bliver påvirket, bliver mindre og mindre for hver gang. Han har været rigtig uheldig mens vi har haft ham og har også været forfangen et par gange, og nu skal der næsten ingen påvirkning til længere. Det er et helvede, og jeg vil ikke gøre det igen.
    Der hvor vi bor nu har vi godt nok en dårlig mark, men der er nogle skud hist og her. Vi har ikke mulighed for at have ham gående for sig selv, både pga. den jord der er og at han så skal gå alene, så han går med mundkurv når han er ude. Jeg drømmer om, når vi flytter til foråret, at lave en jordfold til ham og finde en der kan holde ham med selskab, for han synes heller ikke det er sjovt at have mundkurv på.
    Hvis du er helt forelsket i den hest er der intet som kan komme i vejen for at købe den, men årh.. Forfangenhed er noget møg. Jeg køber ikke en igen som har været forfangen smiley


  • #13   14. nov 2018 Det er da langt mere synd for hesten hvis den skal stå i store smerter pga forfangenhed eller aflives pga det, end at den ikke får adgang til græs. Fra naturens side af, ville den heller ikke have adgang til de mængder græs, som de ofte har på en græs fold.
    Når man først har stået med en forfangen hest og har set hvor dårligt de har det, så kan jeg simpelthen ikke forstå at man ikke gør alt for at den ikke skal ud i den situation igen.


  • #14   14. nov 2018 Du antager en helt masse om hvordan mine marker er og om hvordan min hest er. Igen, jeg tager mine forhold i forbehold.

  • #15   14. nov 2018 Hvis du lader din tidligere forfangne hest gå på græs, så tager du en risiko, også selvom græsset ikke er gødet i 100 år eller græsset ikke er langt smiley

  • #16   14. nov 2018 Ja, og når jeg rider hende kan hun falde og brække benet...

  • #17   14. nov 2018 At sammenligne de to ting er virkeligt dumt...

    Der ER en større risiko for at hesten bliver forfangen igen, når den har været det én gang før, om du vil det eller ej.


  • #18   14. nov 2018
    Ooooog en anden ting med forfangne heste - rigtig mange heste der bliver forfangne har EMS og/eller PPID/cushing. Dermed er det også noget man skal tage med, at man risikere en hest der skal på medicin.

    https://www.uanvendelig.dk/forfangenhed-under-danske-forhold/


  • #20   14. nov 2018 Guldhesten, var det mig du svarede i #13?
    De steder vi har stået opstaldet har der ikke været mulighed for at han kunne få sin egen fold uden græs. Og der hvor vi bor nu er der heller ikke, da vi bor til leje og derfor kun har begrænsede muligheder for at ændre noget. Alternativt skal han stå på boks døgnets 24 timer, pånær når vi aktiverer ham. Det synes jeg faktisk heller ikke er i orden (og for øvrigt også ulovligt). Vi gør hvad vi kan, med de midler vi har.
    Det gik fint med at holde ham slank på græs (med mundkurv), indtil staldejer ved vores tidligere opstaldingssted kom til at lukke ham ud uden mundkurv og ikke gad fange ham igen. Han gik 9 timer på græs før vi kom i stalden og opdagede det.
    Her hvor vi bor nu har han rendt under hegnet to gange mens vi ikke var hjemme, og har gået lang tid og spist det gode græs fra plænen - med mundkurv på. Det er ikke situationer vi har kunnet styre (eller undgå - vi har styr på vores indhegning).
    Vi gør skam det vi kan for at det ikke skal ske igen, præcis som vi altid har gjort.


  • #21   14. nov 2018 Den seneste teori siger at forfangenhed ofte skyldes dårlig insulinregulering.

    Og en dårlig insulin regulering kommer ofte af for meget stilstand, og bevægelse gør at hestens muskler har meget lettere ved at regulere insulinnivuet. Ligesom bevægelse forbruger sukker.

    Så ved at sætte en tidligere forfangen hest i boks og på små jordfjolde, øge man bare deres dårlige evne til at regulere insulin, da der mindsker bevægelsen Og derved gør dem mere sårbar.

    Ved at give hesten mulighed for at bevæge sig hele døgnet og hele året, øger man hestens egen evne til at regulere insulin og derved blodsukkeret.

    At sætte en hest med dårlig insulin regulering i boks det meste af året, vil da være at gøre hesten en bjørne tjeneste.

    Men det græs som den insulin følsomme hest skal gå på, skal selvfølge være afpasset hesten.

    Da jeg fik Klausen var han radmager, bokshest, og lettere forfangen, de næste 5 år har han være løsdrifts hest total overvægtig og har absolut intet spor af forfangenhed været at spore. Men han har også fået daglig meget bevægelse.

    Inaktiv er bare skadelig og giver problemer.

    Så mine tidligere forfangne heste kommer ALDRIG til at leve som boksheste, det vil de ikke kunne overleve.

    Dertil har jeg ALDRIG problemer med indgræsningen, da mine heste aldrig er af græsset. Og når græsset begynder i så små at vokse hurtigere om foråret, så øges de tarmbakterie, som skal omsætte græsset i takt med at mængden af græs stiger hen over foråret.

    Dvs mine heste har en tilvendings periode på 2-3 måneder inden græsset, virkelig giver sig til at gro for alvor. Altså deres tarmbakterie er omstillet og klar til opgaven.

    Nej mine tidligere forfangne heste, kommer ALDRIG til at gå anderledes end døgn fold på græs hele året.

    Mine marker er tilpasset mine heste, det synes jeg er mere smart end at tilpasse hestene til marken.


  • #22   14. nov 2018
    ... Dårlig insulin regulgering - ergo EMS eller Cushing/PPID ved man ikke hvorfor hesten får, man ved at ponyer oftere er kandidater/har det end heste. Men ellers ved man ikke hvorfor de får det - så at de får det af stilstand, uhm..

    Dejligt for dig at det virker med græsfolde - jeg kender også andre der er "heldige" med at der aldrig er sket noget, men man skal den underlyme være forsigtig med at rådgive stik modsat af hvad der er fakta vdr. forfangenhed, bare fordi man selv har en anden erfaring.

    Hvis man er nysgerrig så kan man være med i gruppen " Hjælp - min hest er forfangen " på facebook, der popper desværre meget ofte tilfælde op af folk der troede de godt liiige kunne sætte deres hest på græs efter den har været forfangen, eller at Tykke tulle godt kan gå på den her store mark der aldrig er lagt om - for så at blive forfangen.
    Eller " nu er det ikke sommer længere, så må det være sikkert og lukke hesten på græs ".


  • #23   14. nov 2018 At hesten ikke kommer på græs behøver ikke betyde at den står i en boks størstedelen af døgnet og går på en lille smattet mudderfold. Det er faktisk muligt at have en hest gående ude hele året rundt på en jord fold, alternativt så findes der jo fx vandre stier.

  • #24   15. nov 2018 Krikken: som jeg igen og igen og igen gentager, så skal græsset være tilpasset en forfangen hest. Hvis ikke græsset er det, så skal man lade være med at lukke hesten er ud!!!!

    Guldhesten: Ulempen ved jordfolde er, at de ikke indbyder til ret meget bevægelse, der er ingen formål for hesten at bevæge sig rundt. Mine skal gå ret meget skridt for at få guffet et kg græs i sig, hvilket gør at de i løbet af dage får gået ret mange skridt.



  • #25   15. nov 2018 Jeg ville ikke købe en (tidligere) forfangen hest.

    Min islænder, Katla, har været forfangen. Det må være 5 år siden til sommer - og det er uden tvivl det hårdeste og værste jeg nogensinde har været igennem i hesteregi. Egentligt kommer historien ikke direkte dit spørgsmål ved, men du får den nu alligevel, for at understrege, hvor frygtelig en sygdom det er (selvom det for mit vedkommende endte lykkeligt).
    Katla stod, som så mange andre, på sommergræs og da jeg kom ud til hende en formiddag, og ovenikøbet en helligdag, kom hun ikke da jeg kaldte. Det plejer hun at gøre. Hun stod helt nede i den anden ende af marken - og da jeg nærmede mig, kunne jeg se, at der var noget HELT galt. Hun stod med strakte forben, hovedet nede og svajede. Jeg var sikker på, at jeg måtte have dyrlægen ud og aflive hende på stedet. Det lykkedes mig dog at trække hende ind, det tog en halv time.
    Dyrlægen kom og erklærede hende med det samme forfangen på alle fire ben med dårlige udsigter, men med en lille chance. Hvis alt gik vel de næste døgn, ville hun give hende en chance.
    Hun fik smertestillende og blev stillet i isvand på alle fire. Da jeg ikke længere kunne holde hende i isvand blev hun klodset op med gaffa og skumklude for at aflaste bøjesene og hovben.
    Hun skulle stå i dybt sand, men da det var helligdag, kunne vi ikke få fat i sand før dagen efter. Ovenikøbet var hendes boks en stor gammel koboks med udmugningssystem, hvorfor der var lange (smalle) huller i gulvet bagest i boksen - så sandboks var en udfordring, men det bedste. Dagen efter lagde jeg gulv i boksen og fyldte et tykt lag sand ind - 1,5 ton. ( https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/439532-afhjaelpning_af_forfangenhed)

    De efterfølgende uger var to skridt frem og et tilbage hele tiden. Katla var på smertestillende og havde boksro. Hele tiden, hver eneste dag og hver eneste time, skulle jeg forholde mig til, om hun skulle aflives. Om det gik frem eller tilbage. Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle have klaret det, hvis ikke det var sket i en sommerferie - jeg måtte jo i stalden konstant.
    Hun fik taget røntgenbilleder, der viste rotationer. Men tilgengæld fik hun meget hurtigt livsgnisten tilbage i øjnene. Hun har, gudskelov, altid bare stillet sig til at stå, der hvor hun er blevet sat, så boksroen tog hun fuldstændig afslappet. Heldigvis - ellers var det ikke gået. Efterhånden gik det langsomt fremad og jeg fik lov til at anlægge en lille jordfold på opstaldningsstedet, så hun kunne komme ud.

    Det gik med Katla - selv om hun var meget hårdt ramt. I dag er hun en helt almindelig ridehest og der er intet at mærke fra forfangenheden. Men det er en blanding af held og den store behandling, der blev iværksat med det samme. Som du nok kan regne ud, har det kostet mig en mindre formue (på trods af sygeforskring, der er mange andre udgifter). Men pengene er, selvom jeg også dengang var på SU, det mindste. Katlas smerter og mine bekymringer var absolut det hårdeste. Hvis hun skulle blive forfangen igen, bliver hun lagt ned. Det er, som sagt, det værste jeg nogensinde har været igennem. Jeg forstår virkelig ikke, at folk tør løbe den risiko, når de sætter en tidligere forfangen hest på græs. Og jeg må sige, at jeg synes, at alvorligheden af forfangenhed ofte negligeres.
    Jeg er yderst enig med Krikken og Guldhesten.

    Katla kommer aldrig på græs igen - hun står i en god løsdrift med store, gode og kuperede jordfolde. Hun lever primært af hø og vitaminer. Det er ikke umuligt at give en (tidligere) forfangen hest et godt liv, men det er svært. Gode opstaldningssteder med gode jordfolde er overraskende svære at finde - og det skal du tage med i betragtningen. En (tidligere) forfangen hest giver vanskeligheder resten af dens liv. Dét skal du virkelig være indstillet på. Og den slags ville jeg nok ikke købe mig til, hvis det var mig.


  • #26   15. nov 2018 Jeg synes ofte desværre heller ikke at folk tager forfangenhed alvorligt nok og det er mig virkelig en gåde, når nu alle burde vide, at det er en af de mest smertefulde sygdomme en hest kan blive ramt af.

    Derudover så kan man sagtens lave spændende jordfolde, som indbyder til bevægelse, men det kræver selvfølgelig at man gider.


  • #27   15. nov 2018 Guldhest, hvordan vil du holde en mark på 2 ha som jordfold uden at der er noget som gror der på?

    og hvordan ser en spændende jordfold ud, som indbyder til bevægelse?


  • #28   15. nov 2018 Man kan jo fx lave vandrestier smiley

  • #29   15. nov 2018 Ja, men hvad vil få hesten til at vandre der på, hvis det bare er jord på jord den går på, mine heste går altså ikke hvileløst rundt, fordi jeg siger der er sundt, der er skal være en grund, og denne grund skal være mad.

    at lægge hø ud, vil jo kun bevirke at hesten æder den ene dynge hø, og derpå går videre til den næste og når der ikke er mere hø, så gå hesten jo ingen steder. Og mine kan nemt æde 3 kg hø i timen hver. Det giver ikke meget bevægelse, men ret meget mad på kort tid.

    Hvori mod, hvis der er en kort græsdække, vil hesten gå og gå og gå, for at æde, og den kun får nogle få mm græs i hver mundfuld, og derved skal bevæge sig en time for at nå op på et kg. Får den gået betydelig mere ved græs, end ved at æde hø pr. sukker molekyle den indtager.

    og du har ikke svaret på, hvordan du vil holde en mark på 2 ha som jordfold uden der vokser noget der på?


  • #30   16. nov 2018 Jeg havde ikke gjort det. Desværre. Men jeg har så også kun haft uheld med den forbandede sygdom smiley

Kommentér på:
Køb af tidl forfangen hest?

Annonce