{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.633 visninger | Oprettet:

kodeledsforvridning hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en hoppe der fik en kodeledesforvridning på højre bagben, det er kommet af at have kompenseret for det venstre bagben hvor hun havde en hovbyld der bare ikk vil gå væk det tog en måned??
Men vi er nu i tredje måned og hun er sådan on off halt i trav på hårdt underlag.
Der er ikk noget at se i skridt??
Hun var rengående i sidste weekend i traven, men da hun gik lidt stivt var der lidt tvivl. Så jeg valgte at få Karin Wyrtz (hestefysioterapeut) ud og gå hende igennem og det viste sig at hele hende bagparti var godt og grundigt låst og der var masser af spændinger. Så det var ikk så mærkeligt at hun gik lidt lidt stivt, det bliver så fikset og hun får 3 dag fri.
Jeg tager så ned om lørdagen og går ned i hallen med hende, hun har jo stået stille i lang tid og der er selvfølgelig noget energi der skal bruges. Jeg vil jo gerne at hun vil starte med at skridte men det kunne jeg godt glemme, for hun sætter i galop og laver diverse hop og krumspring?? jeg har min veninde og vi bliver enige om at hun slet ikk halter i trav, men det var som om at hun efter noget tid begyndte at gå lidt urent i traven.
Vi går op og tager en tur i trav på hårdt underlag(jeg løber ved siden af) og hun er halt igen??
Søndag tager vi lige en tur mere på det hårde underlag og hun er stadig halt.
Kan det ha været for meget at hun sådan løb vildt rundt i hallen, jeg kan jo af gode grunde ikk sige hun ikk må.
Men jeg tænker at jeg selv ville blive mega øm i anklen hvis jeg havde haft den forstuet og lige når den var ved at være iorden, så tager ud og løber rundt i længere tid.
Så jeg vil gerne hører hvad andre tænker og har oplevet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kodeledsforvridning hjælp
  • #1   19. nov 2018 Jeg har gennem mange år lært, at føler man/tænker man “hovsa den er da urengående” ja så er den halt, og der er en skade, enten på vej eller under opheling.

    Med det samme ledbånd, sener o.l. er involveret er det noget smiley fordi det tager SÅ lang tid før hesten er klar igen. Og fordi det oftest ikke kun lige er en forvridning, men måske også en lille seneskade oveni ect.

    Var hun min hest, så ville jeg give hende fri vinteren over og/eller få hende undersøgt igen mhp om du ønsker at behandle hende med IRAP o.l.

    God bedring med hende.

    Mvh Charlotte


  • #2   19. nov 2018 tænker at du har en dyrlæge inde over forløbet og som kan rådgive dig. Og ja jeg tænker ikke det var så smart at lade den springe rundt på fri fod men det er der ikke at gøre ved nu. Ring til din dyrlæge.

  • #3   19. nov 2018 Kontakt dyrlægen. smiley

    Mvh TT


  • #4   19. nov 2018 Jeg vil lige sige at hun har haft fri hele tiden, der har været et par gange hvor vi har været med i hallen og jeg har gået rundt med hende i et skiftevis tempo ingen trav;)
    Men jeg har da også så inderligt fortrudt at jeg lod hende løbe frit i lørdags, men man kan desværre altid være bagklog.
    Jeg har min dyrlæge med ind over, men vil gerne hører hvad andre har at sige;-)


  • #5   19. nov 2018 Du kan ikke bruge andres erfaringer til noget. alle heste og deres skader er individuelle. få fat i din dyrlæge og få undersøgt benet igen.

  • #6   19. nov 2018 Kodeledsforvridning eller det vi ellers kalder det - forstuvning med evt. ligamentbeskadigelse eller ikke, om man er heldig. Det er noget man skal tage meget alvorligt, da ophelingen kan være langvarig og det kan være invaliderende, hvis ikke man passer rigtig godt på og giver den ro - herunder boksro, som det kræver.
    Hvis der er ligamentskader, kan det tage flere måneder om at ophele og i det forløb, skal man være meget obs. på, at den mindste overbelastning kan sætte det tilbage til ringere end, da det startede.
    Men det kræver dyrlægen med ind over og rimeligvis smertestillende.


  • #7   19. nov 2018 har prøvet et par gange at min hoppe har haft kodeledsforvridning -hun er lidt så tosset når hun går sammen med andre heste, så det koster gerne en del skader
    men jeg bruger altid dette
    https://www.horze.dk/linimenter/pharma-arnica-strong-gel-280ml/25024.html?color=FI%2FSV%2FNO%2FD

    og det hjælper altså rigtig godt.


  • #8   19. nov 2018 En halt hest kan sagtens springe rundt i galop og en halt hest er ikke altid halt i skridt - tit så ses det primært kun i traven. Så det er ikke gode ting og måle efter.

    Kontakt dyrlægen og hør ad, om der skal undersøges mere eller hvad der skal til.


  • #9   20. nov 2018 Forvridninger, seneskader m.m. er bare noget fanden har skabt. Det tager ENORMT lang tid, og en sene med skade bliver aldrig helt 100% lige så stærk som en sene, der ikke har været skadet.

    Jo mindre tid, du tager nu, jo større er chancen for, at det ikke kan holde. Bryder skaden op efter et par ture i trav, så er den bare IKKE klar til at gå til ridning endnu smiley

    Min hest fik en OVERFLADISK overanstrengelse eller mindre skade på senen m. en lille blødning og lille hævelse i den overfladiske bøjesene. Han stod i boksro 14 dages tid m. trækketure på hård bund, derefter sygefold og lidt større fold i 1-2 mdr. og da den ikke længere var halt ved fremvisning for dyrlæge på hård bund måtte jeg genoptræne. 6 ugers skridt på hård bund! 15-60 min om dagen langsomt optrappende. Derefter flere ugers genoptræningsprogram uden mindre volter (vi red bare rundt langs barrieren) i starten kun 3 x 2 minutter med skridtintervaller imellem. Det tog uendeligt lang tid - nu var vi så også forsigtige, men jeg skulle IKKE risikere noget. Hesten stod samtidigt med BOT om natten og fik laser 2-3 gange om ugen. Han blev scannet som det første i forløbet + igen inden vi startede genoptræning.

    Bare for at give et eksempel på, at det kan tage LANG tid med sådan noget, og kender flere med forvridninger, hvor hestene har været på fold i mange måneder før genoptræning. Tag det seriøst, så du ikke ødelægger din hest smiley Det betaler sig i sidste ende.

    Min hest er i fuld ridning uden problemer, hævelse eller andet at se (man kan ikke se, hvor det var mere), og senen ser normal ud på scanningen. Gudskelov smiley

    Kan anbefale dig laserbehandlinger og Back on Track eller magnetgamacher - det virker sgu! smiley


  • #10   22. nov 2018 Det lyder godt nok meget som det forløb jeg lige har være igennem med min gamle dreng. Han så også rengående ud den første halve time, men så begyndte han også at trække på benet. Vi havde også forskellige dyrlæger og massøre ude og kigge på ham. Hvor vi til sidste kom frem til at, skaden blot ikke var helet helt endnu. Så fik han en måned pause mere, og han er så fin nu.

  • #11   29. nov 2018 Har fundet ud af hvad det er og hun bliver ikk ridehest igen:'(

  • #12   29. nov 2018 Øvda smiley det er jeg rigtig ked af at høre smiley

    Mvh TT


  • #13   29. nov 2018 Jeg er også helt knust:'( jeg havde en ude og tage røngen og der er knækket et stykke af hende galfebånd:'( man kan lave en operation men der er ingen garanti for at hun ville kunne rides igen:'( men det eneste der er godt er at hun stadig er en glad hest som elsker hver eneste dag, så jeg vil se om der kunne være en der står og mangler en fantastisk hoppe som kunne gå sammen med nogle plager og være en opdagerhoppe.
    Hun har nemlig sådan et fantastisk sind og er meget tålmodig hvorfor andre heste, det er aldrig hende der starter med at slås.


  • #15   3. dec 2018 Det må nu være hendes griffelben, der enten er brækket eller beskadiget på anden vis. Hvis det er gaffelbåndet (Det er en sene - et såkaldt ligament), så kan et ligament springe og evt. gå fra i vedhæftningen, der hvor det sidder fast på knoglen.
    Begge dele er alvorligt og prognosen er langt den bedste ved et brud på griffelbenet, da det kan fjernes operativt.
    Spørgsmålet er så, om hun kan holde til evt. at gå som avlshoppe i fremtiden.


  • #16   3. dec 2018 Jeg er kommet til at skrive forkert men dyrlægen har haft ringet efter billederne har været sendt ind til nogen andre som også kunne tage en vurdering. Jeg tror nok han fortalte at gaffelbånd var løse, men der var ikk nogen garanti for at hun ville blive ridehest eller kan holde til at bære føl. Han sagde at jeg kunne prøve at lukke hende på en mindre fold vinteren over og så kunne jeg se om det er blevet bedre, så kunne det være hun kan holde til en skridt tur og måske kunne bærer føl.
    Men jeg kan ikk rigtigt bruge "måske" til noget. Jeg fik i går spørgsmålet af min ridelærer om jeg havde tænkt på at hun skulle helt væk... Men jeg er lidt i konflikt med mig selv, for jeg vil gerne ha en hest jeg kan ride på, men jeg skal først ha fundet en løsning til hende jeg har inden. Og jeg ved ikk hvad jeg skal for jeg vil ikk sælge hende da jeg ikk kan være sikker på at dem der køber hende ikk rider på hende og heller ikk smider føl i hende, da hun ikk vil kunne bærer det:-\


  • #17   3. dec 2018 Det lyder som om, at du allerede er godt i gang med at finde den bedste og mest hensigtsmæssige løsning. Du kan jo sagtens lige se tiden an en uge eller to, mens du tygger på det, inden du lægger dig fast på noget.
    Afhængigt af hendes alder ville jeg måske overveje om det er bedst, at give hende fred. Men alternativt, når du ved, at du ikke vil af med hende, så kan du jo overveje at finde en løsning for hende et sted, hvor hun kan gå det næste halve års tid og evt. komme sig.
    Måske er altid en træls besked. Jeg har en ung måske stående nu her med en lidt lignende skade. Men her står der fordel i, at være for ung til ridebrug indtil videre, og det går langsomt den rigtige vej, ser det ud til. Men vi giver også mindst 3/4 år til opheling m.m. før vi tjekker yderligere m.h.t. holdbarheden. Her viste røntgen også nul brud.


  • #18   3. dec 2018 Hun er 16 år gammel, man kan nemt se det lille stykke der er knækket af på billederne:-\
    Men jeg har betalt for december måned i opstaldning, hun står på en rideskole, så det er lidt en dyrt sted når hesten ikk kan rides på:-\


  • #19   3. dec 2018 Jeg kender ikke prognosen.

    Men jeg føler for dig.
    Hvis du ender med at aflive hende, frem for at sælge eller en evighed som (måske evigt øm) foldbums med restriktioner, så vil jeg gerne sende dig en recept på et sorglindrende kram.


  • #20   3. dec 2018 Jeg vil ikk være egoistisk, og det er derfor jeg tænker på hendes fremtid:'(
    Mange tak<3


  • #21   3. dec 2018 Jeg ville helt klart aflive hvis du ikke selv kan beholde smiley ingen ønsker at købe en skadet hest. Det er kun udgifter. Og en hest i den alder og med en benskade ville jeg heller aldrig ifole.

  • #22   3. dec 2018 hvis det var mig ville jeg finde et billigere opstaldningssted, og så se tiden an.
    jeg håber da at du har hende fordi du holder af hende, og det ikke bare er et redskab.

    ja hun er 16 år, og er jo ikke den yngste, men jeg har da kendt en hest med samme skade som var 22 år og han fik da ro i en lang periode.han fik en fold som hed 3x3 så han kunne følge med i hvad de andre heste lavede. han blev faktisk ridehest efter. så det kan lade sig gøre. men man er nød til at prøve inden man opgiver helt
    men igen find noget billigere. du kan vel også låne en ridehest i mellemtiden. hvis du kommer til at savne det helt


  • #23   3. dec 2018 Anja n - nu er det bare ikke alle der har råd til 2 x udgifter for hest, uanset hvor billigt man gør det. Eller at hesten trives med det - det har ikke noget og gøre med at hesten bare er et redskab.

    Uanset om hesten skal pynte på folden i 1-2-3 år så skal den stadig have smed, stadig hve tjekket tænder, stadig vaccineres, stadig have foder og wrap, opstaldning skal betales.
    Og det er ikke mange der har råd til 2 x den udgift, selvom den ene opstaldning er billigere end den anden - måske hesten i forvejen står et billigt sted.


  • #24   3. dec 2018 det var nu ikke sådan en lånehest
    det var nu mere hvis man lige har brug for at sidde på en hest, så har man vel en venninde som har en hest som kan kan ride lidt på =sådan at låne en hest


  • #25   3. dec 2018
    Det er ikke helt det samme smiley Og heller ikke alle der har en veninde som har en hest man kan ride på - jeg ville ikke selv synes det var noget lige og ride lidt en gang imellem når veninden ikke selv kunne ( fx 3 gange om måneden ), eller ikke selv have indflydelse på de ting der besluttes omkring hesten.

    Så vil jeg nærmest hellere lade være.


  • #26   3. dec 2018 jeg er så den type som vil gøre alt for mine heste. for mig er det mine børn. og man afliver ikke sine børn så lang tid at der er kan gøres noget

    hvis man selv mener at det er bedst at aflive fordi det bliver for dyrt, og besværligt ja så syntes jeg slet ikke man bør have dyr. det er et levende væsen som man skal passe godt på. og man må have for mange penge hvis man bare kan udskifte hesten. jeg har da ikke selv råd til at købe ny hest bare sådan lige

    jeg er så også modstander af at man bare sælger en skadet heste videre, fordi det er nemmest/billigst. hvor mange indlæg har der ikke været herinde hvor folk har solgt en selskabshest for så at finde ud af at folk har solgt den videre til ridehest.


  • #27   3. dec 2018
    Jeg har hest for at ride - hvis jeg skulle lade min gå på fold 1-2-3 år og udsigten MÅSKE var en ridehest med 10-20% chance som kunne bruges til skovtur i skridt 1-2 gange om ugen, så var hesten blevet aflivet.
    En ting er en skade med gode udsigter, en anden ting er en skade der hedder måske, det kan være om x antal tid at hesten kan fungere og kun i skridt.

    Jeg har ikke hest for at kigge på den og klappe på den - det har ikke noget og gøre med at jeg ikke holder af hesten. Hvis jeg var motiveret af og spille fodbold, fik en skade og ikek kunne være med mere - så ville jeg heller ikke begynde og spille golf istedet, det er ikke det samme.

    En død hest lider ikke - det er ikke et menneske eller et barn med følelser og en bevidsthed og tankegang som mennesker.


  • #28   3. dec 2018 Anja.
    Når en hest ikke kan holde til let ridning, så har den et skrøbelig helbred.

    Jeg kender godt argumentet "men den kan jo skåne sig på folden og selv bedømme, hvor meget den vil fjolle rundt" og "den halter jo ikke på folden" (i skridt og lejlighedsvis luntetrav.)

    Men, hvis en hest på sigt ikke kan tåle let hyggeridning uden at blive halt, så skal der virkelig ikke meget til.
    Og hvis hesten skal kunne forsøge at holde trit med sine foldmakkere, vil den også skulle kunne bruge sit bevægeapparatet for at gøre det. Hvis den er så hæmmet, at den ikke kan tåle let ridning, hvor godt har den det så med at udføre kravene til normal hesteadfærd?
    Før man trækker hesten igennem et år med boksro, minimal fold mv- så synes jeg at det er på tide at overveje om man gør alt for sine heste - eller for sig selv og frygten for at miste.

    Det er piv sørgeligt.
    Det gør ondt at miste. Men hesten skal ikke forblive i live for vores skyld.
    Og en hest, der må så lidt i et år, for at kunne ganske lidt, bagefter - der havde jeg nok også selv slået den ned.
    For hestens skyld. Og selv tydbrølet imens...


  • #29   4. dec 2018 Anja: må ærligt indrømme at jeg sidder og bliver skide sur på dig. Hvor er du bare fordømmende og uforstående overfor at alle er forskellige.

  • #30   4. dec 2018 fordi jeg syntes at flere og flere herinde er begyndt at være interesset i sporten end i hvordan deres hest faktisk har det.
    jeg er ikke modstander af at man afliver en dårlig hest. men hvis man virkelig elsker sin hest så gør man da også noget mere for den, end bare lige at den halter eller lignede

    der er også flere og flere som vælger at sælge " problemet" videre fordi den måske kan gå som selvskabshest eller være alvshest. og bagefter skal vi andre så hører på at hvor det er syn at hesten bliver brugt til det ene eller andet.

    opgiver man selv hesten, ja så få den aflivet. så nemt er det
    mine laver ikke en dyt anden end at gå på fold, og det har de gjort siden de var 1 og 2 år. ja de koster mig penge, men jeg vil ikke gå af med dem. har jo et helt specialt forhold til dem nu.
    og jo jeg har haft dem opstaldet ude. men har dem gående hjemme pt da jeg er træt af klager over hvor mange min hoppe nu har banket smiley
    så jo jeg ved godt hvad det koster at have heste gående. men det er så også de færreste som faktisk har en indtægt når det kommer til at have heste.
    heste er og bliver en udgift. ja man kan have glæde ved dem - og sorgerne. men man får ikke penge ud af det.

    så gøre man det op i penge, så er der ingen af os som faktisk burde have hest.


    men igen i mine øje så bør man altid give sin hest en change.tænk på hvor meget den faktisk gør for os.
    og så lad være med at smide den ud. tag ansvar.

    jeg skriver også på kh og her kører vi rigtig meget med TAG ANSVAR. og det kan man godt tillade sig overfor katte, men ville ønske at man dog ville gøre det samme med hestene.



  • #31   11. dec 2018 Anja det er jo lige præcis det jeg gør, jeg tager ansvar!
    Jeg har en hest der bliver 17 år efter nytår, hun har haft 3 forskellige ejer og har haft det godt.
    Jeg har valgt at jeg ser om jeg kan finde et sted til hende januar ud, men det er ikk hvem som helst der skal ha hende. For jeg ønsker ikk hun kommer hen til nogen som ikk behandler hende ordentligt og jeg skal være sikker på at de ikk bruger hende til avl eller sætter sig op på hende!
    Men lykkedes det ikk får hun fred
    smiley
    Jeg synes at det er at tage ansvar, at jeg ikk ønsker at hun skal kastes rundt med, derfor ville hun kun være til låns. Det ville være egoistisk af mig at lade hende stå og glo, da hun er en hest der elsker at arbejde og nu kan jeg se at hun er ved at blive frustreret over at hun ikk laver noget.
    Det er ikk fair overfor hende!


Kommentér på:
kodeledsforvridning hjælp

Annonce