{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
272 visninger | Oprettet:

Muge i tørv. {{forumTopicSubject}}

Synes da godt ikke det er så nemt at muge i som savsmuld. Meget mørkt så klatter er svære at se. Har måttet sætte ekstra lystofrør op med dagslysstyrke. Derudover falder det ikke så nemt gennem greben som savsmuld.
Hvad bruger I af redskab til at muge med så der ikke smides for meget tørv ud med møget?

Kommentarer på:  Muge i tørv.
  • #1   29. nov Jeg bruger bare en greb af plastik med sider på, så jeg kan ryste lidt i det, så har jeg faktisk kun møg tilbage på greben. I forhold til, det er svært at se, så synes jeg ikke, det er så svært at se - men jeg har også hest i en ret lys stald, så måske det har noget at sige også og så tilvænning smiley

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Svar: 10
    #2   29. nov Jeg bruger spånegreb og løvrive - tager de reelle klatter med spånegreben, og bruger løvriven til at rive "stumperne" sammen med, før de fanges med greben.
    Jeg oplever, at det er relativt let at ryste tørv fra klatter - men derudover, så skal en tørvebund "sætte sig" før den bliver nem at muge.
    Når først bunden er fast, kan du faktisk skrabe klatterne af - med mindre du har et bokssvin som den ene af mine, der spreder alt rundt, der kommer spånegreben især i anvendelse...
    Det er rigtigt, at det er sværere at se hvad der er hvad med en mørk bund - vi har også godt lys i stalden, og så bliver man faktisk hurtigt bedre til at spotte dem... smiley

• #3   29. nov Det gør en vanvittig stor forskel hvor fugtig stalden er.
    Jeg stod et meget vådt år i en løsdrift, og den var frygtelig svær at muge, i forhold til had tørv ellers er. Ud over at tørven sugede alt fugt i luften, så stod hestene også kun inde i den værste periode. De skulle sparkes ud, når man kom med trillebøren.
    Vi endte vidst med 1/3 spåner. Det lysnede og gjorde den løsere, så det var nemmere at muge selvom alt var gennemfugtigt.

Men normalt bør det ikke være svært at skille lorte fra tørv. Hvis våde pletter ikke svupper, så kan de lægges ud i kanten til tørring og så bruges igen. Forudsat at stald ikke er for fugtig...

• #4   29. nov synes iøvrigt at det ikke er helt støvfrit som nogen påstår. men ok. måske kommer det når det bliver mere fast.
    tænkte også på at blande det lyse savsmuld i. men det bliver de jo ikke mindre støvet af. men måske spåner er mere støvfri. men det kan vel ikke undgåes at der kommer fint smuld med i poserne.

• #5   29. nov Har du tænkt over at du kan blande piller med tørv? Det gjorde min veninde i sin løsdrift for at få det mest optimale forhold smiley

Mvh TT

• #6   30. nov Det kommer an på tørvet, vil jeg sige.

Det, vi har haft fra Land og Fritid har været et helvede at sprede ud. Det vi nu har fra dkstroelse.dk er lige så let at strø ud som spåner, og der er færre klumper og grene i.
    Jeg bruger en helt almindelig spånegreb i plast (dem der, man nærmest kan køre over med en stor bil uden de knækker) og jeg synes faktisk det er lettere at muge i end spåner, selvom det kan være sværere at se hvad man laver.

Tørv ser ud som om det støver rigtig meget, fordi farven er mørk og man derfor lettere lægger mærke til det. Både min støvallergiker (pony) og den store hests part med slem støvallergi har dog færre problemer med tørv, end med (støvfri) spåner, diverse piller og halm. smiley Min teori er, at selvom man lettere ser støvet fra tørv, så støver det mindre end fx spåner, hvor støvet er lyst og sværere at få øje på. Desuden er støvet fra tørv tungere og stiger ikke så højt som fx fra spåner, og samtidig falder det hurtigere til jorden.

Og ja, det er mørkt at muge i. Jeg synes tørven fra dkstroelse er lysere end det fra Land og Fritid, og man vænner sig til hvor mørkt det er.

Jeg har stået på tørv i nu knapt 5 år, og jeg kommer ikke til at skifte til noget som helst andet.

• #7   2. dec har også det fra dkstrøelse. men der er mange klumper i, så det er lidt svært at se forskel.

• #8   2. dec Hm, jeg synes slet ikke det klumper smiley Om det er fordi jeg har været vant til det fra Land og Fritid ved jeg ikke. Jeg synes i hvert fald det er meget fint og skiller sig fint

Kommentér på:
Muge i tørv.

x