{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.324 visninger | Oprettet:

Er man hyggerytter, hvis man ikke rider stævner? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Her den anden dag overhørte jeg nogle ponypiger fra min stald (en meget stævnepræget stald) snakke om at "Hvis man ikke rider stævner, er man bare sådan en hyggerytter, der rider i skoven i rebgrime og tuller rundt uden sadel...." osv. (you know the drill) Synes det var en lidt sjov mening at have, da man jo sagtens kan være dygtig uden at have de store stævneambitioner. Der er jo en del undervisere, der ikke rider stævner/rider stævner mere.

Hvad er jeres mening? Er man bare sådan en "hygge-tulle-rytter", hvis man ikke rider stævner hver/hver anden weekend?

INGEN hate til stævneryttere eller "hyggeryttere" (ikke-stævneryttere)! Jeg har selv ikke redet stævner på min pony (jeg er 15 år og dressurrytter) indtil for nyligt, og der fik jeg "hyggerytteren" smidt i hovedet et par gange, selvom jeg ikke red mindre seriøst end jeg gør nu, hvor jeg rider stævner ofte.

Jeg har skrevet dette indlæg, da jeg finder emnet ret interessant og gerne vil høre jeres mening! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er man hyggerytter, hvis man ikke rider stævner?
  • #1   6. okt 2020 Pony piger kan godt prøve, at gøre sig kloge på noget de ikke har forstand på. Enten fordi de ikke er så gamle, at de ved bedre, eller også fordi de prøver, at være bedre end andre, uden at være det.

  • #2   6. okt 2020 Lyder ikke til de har været ude af den stævne verden nogensinde. Synes det er sjovt.
    Selvfølgelig kan man være seriøs, selvom man ikke gider alt det der stævne-ræs. Stævne er ikke = dygtig og seriøs. Jeg prøver ihærdigt at gå den klassiske vej, når vi ikke er i skoven, men ikke om jeg gider indordne mig under alle de regler der er til et stævne.
    Tror de skal have sig noget mere livserfaring og se lidt ud over deres egen næsetip.


  • #3   6. okt 2020 Sådanne udtalelser har altid fundet sted smiley

    Da jeg var ung/yngre stod jeg opstaldet et sted, hvor min veninde og jeg red distance til stævner. Da der kom en ny rytter i stalden sagde vi jo pænt goddag, hvorefter vedkommende sagde :nååååå er det jer som er skovturrytterne smiley
    Joooo det kunne man da godt sige - min veninde var på landsholdet og red løb på 160 km - det er da også en slags skovtur smiley

    Nu er jeg blevet en gammel trunte på snart 50 år - og bare rolig fordomme lever i bedste velgående om man er ung eller gammel. Jeg rider nemlig dressur på en gammeldags tung lavbenet ollebolle - og ja når vi skridter rundt ligner han da ganske rigtigt et bovlamt øg - og ja vi går hele seancen igennem når der kommer nye opstaldere ved min berider smiley
    Jeg siger altid pænt goddag, når jeg kommer ind i ridehallen - folk kigger på mig, og bestemmer sig til at det småfede rytter på en lavbenet øg på ingen måder aner noget som helst om dressur - så de fleste vil meget gerne snakke, og jeg snakker gerne igen, roser gerne deres hest og hører om de også rider dressur ?
    Sidst var for 2 uger siden, hvor jeg fik en længere forklaring ang rytterens hest fortræffeligheder og store talent.....og så startede de LA3-LA4 og det gik SÅ godt smiley Og det er en dejlig hest, og det er da skønt at det går godt. Hvorefter der bliver spurgt ind til om min hest er en oldenborg....jo det tror jeg måske....nåååå hvor jeg kommer fra....jo ca 1,5 times kørsel fra ridehallen smiley smiley smiley Her begynder forundringen at vise sig, for hvorfor kører jeg SÅ langt for at ride undervisning ??? Joooo jeg er jo glad for min berider - som i det samme kommer ind - og brøler ud i hele hallen at DER er hendes yndlingshest, verdens bedste dressurhest, kongen af stalden, den mest fantastiske..... smiley Og Lene lægger ikke fingrene imellem - peger på Pinot og fortæller den nye opstalder, at ham den bette sorte han har gået landsstævner og op til INT1 og er verdens bedste hest, ikke mindst fordi jeg har haft ham fra han var 1 år....... smiley
    Det giver altid et lidt sjovt udtryk i deres hoved, når Lene fortsætter at “Charlotte og Pinot har lige redet og lavet bueskydning fra hesteryg” så alle fordomme kollapser i hovedet på de fleste - for ja man kan fint ride dressur, og tage hesten i skoven, eller til bueskydning.
    Og stævnerytter bryder jeg mig ikke om at være - så jeg træner i hverdagen, og så rider min berider ham til stævner smiley

    Vær ligeglad med fordomme, vær glad for den hest du har, og vid at hvis du kan ride i skoven kan du så meget mere end de fleste “rendyrkede sandkasseryttere” tør med deres heste smiley Men respektere også, at der lægger et stort arbejde i at ride dressur - lige så stort som at vænne hesten til trafik ved ridning langs vej, eller ved at ride den igennem en å.

    Mvh Charlotte


  • #4   6. okt 2020 Charlotte M
    Det var noget af et skudsmål, at få smiley
    Mange har jo den fordom, at kun DV egner sig til stævner.
    Læste for 4-5 år siden om en plethest, uden stamtavle, i USA der havde vundet et STORT dressur stævne, over alle de gennem avlede, fine raceheste smiley
    Så man behøver ikke stamtavle for, at opnå resultater. Stamtavle gir nemlig kun en indikation af, hvad hesten, måske, kan. Den er ingen garanti for gode resultater. Plus, det kommer i høj grad også an på rytteren. En fin og dygtig hest gør det ikke alene.


  • #5   6. okt 2020 Det er vel meget individuelt. Min mor er ikke stævnerytter, men træner stadig sin hest i dressur og gør sit for at blive bedre og bedre smiley

  • #7   6. okt 2020 Som stævnerytter, kan jeg også godt selv komme til at opfatte ikke-stævneryttere, som "hygge-ryttere" smiley Men det er ikke noget dømmende overhovedet. Jeg mener at man skal ride som det passer en, det er ikke alle der rider for stævnerne smiley

    Men hvis man tænker over det, er der også mange beriddere som ikke rider stævner, men jeg tænker ikke de ville udtale sig selv som "hygge-rytter"


  • #8   6. okt 2020 Jeg rider ikke stævner og har absolut ingen ambitioner om det, så i manges øjne er jeg sikkert hyggerytter.

    Men jeg rider undervisning hver uge, nørder på et niveau, som mange stævneryttere ikke gør, og har så absolut mål for min ridning, de måles bare ikke i dressurklasser, men i hestens funktion og vores samspil.

    For mig er hyggeryttere dem, der sætter sig op og lader sig transportere en tur i skoven eller rundt på banen uden andet mål end at have det hyggeligt.



  • #9   6. okt 2020 Jeg synes det er en lidt kedelig tendens at putte andre mennesker ned i alle mulige kasser.. Men det er ikke noget nyt. Især ikke i denne hesteverden smiley

    Jeg rider ikke stævner endnu, fordi jeg er sygeligt perfektionistisk og jeg ved ikke om jeg nogensinde bliver bare den mindste smule tilfreds med min egen præstation.

    Folk der har hest for at hygge sig og koble lidt af efter arbejde, vil jeg kalde for hyggeryttere, men det er ikke noget jeg ved, før vedkommende selv har sagt det. Man skal passe på med at få givet folk et label og sat dem i en kasse, før man kender dem. Og hvorfor i øvrigt ikke bare holde kæft og passe sin egen biks, hvis man ikke er oprigtigt interesseret i vedkommendes hest og interesser.


  • #11   7. okt 2020 CLAV
    Siden hvornår er, mon Holstener, Fredriksborg og Oldenborg blevet koldblod? smiley De er alle oprindeligt avlet til kørebrug. Det er kun uvidende hestefolk, der ikke har sat sig ind i de forskellige racer, der kan finde på, at sige sådan noget sludder smiley


  • #12   7. okt 2020 Fordomme og sludder hører man jo alle steder - og når man har valgt at ride på noget andet end den gængse brune varmblodshest, så hører man rigtig meget smiley

    Jeg er da i manges øjne “hyggerytter”, og bliver ind imellem spurgt om jeg bare rider for sjov (siden jeg ikke har valgt den gængse brune varmblodshest) - og ja, jeg er helt bestemt hyggerytter - og ja, jeg rider helt bestemt for sjov.

    Jo-jo, jeg lægger da en net sum for undervisning hver måned og jeg starter også stævner, men hvis ridningen en dag IKKE længere er hyggelig og sjov - så er jeg dén der er skredet!
    Ikke i 100 år, om jeg ville lægge hjerte og sjæl i noget, som ikke var sjovt for mig.


  • #14   7. okt 2020 Kasseopdeling indenfor hesteverdenen er desværre ikke nogen ny ting.
    "Kun den og den race bør have lang man"
    "Den og den race vil aldrig kunne ride tur"
    "Islænderen er den eneste rigtigt gangartshest"
    "Hopper er bims"
    "Hingste er farlige og SKAL gå alene"
    "Dressurfolk er snobbede"
    Og ja..."Rider du ikke stævner, er du useriøs"

    Det er nærmest umuligt som hesteentusiast, ikke at blive puttet i kasse, unanset yndlingsrace, ridestil, niveau osv.
    Personligt har jeg lært bare at vende det døve øre til, og ride præcis hvad og som jeg har lyst til. Jeg har fundet min egen ridestil der hverken er engelsk eller western, og den fungerer bare perfekt for mig.


  • #15   7. okt 2020 Der er da ikke noget galt i at være hygge rytter ..en hygge rytter kan være lige så dygtig hvis ikke bedre end en der rider stævner .


    jeg er 100 % hygge rytter /tur rytter ,heste er nemlig ikke skabt til at løbe rundt i en sandkasse og skulle kunne lave div trin ,alt i mens den bliver tvunget til at gå med bøjet nakke ...eller løbe rundt på en lille bane for at tage et par spring i høj fart mens den skal lave små hurtige venininger alt i mens den kan få skader på dens ben mm ....

    så at være hygge rytter er skam helt fint og meget bedre .

    jeg ville aldrig byde min hest at løbe rundt i en sandkasse smiley


  • #16   7. okt 2020 Det vil jeg ikke sige man er, man kan være lige så god som dem der rider stævner.
    Der var også en lang periode hvor jeg heller ikke red stævner, men jeg red da stadig undervisning og øvede for at blive bedre. Så det er hvad man selv gør det til smiley


  • #17   7. okt 2020 Pedersen: hvis hesten bliver tvunget til at gå med bøjet nakke, gør man det forkert.
    Jeg rider dressur for at styrke min hest og hjælpe ham med at bære sig selv og mig. Så fordomme længe leve smiley . Jeg rider også tur, fordi vi synes det er hyggeligt og får nogle andre ting ud af dét.


  • #18   8. okt 2020 PEDERSEN
    Dressur handler netop om samling, at hesten bruger sine muskler til at gå samlet. Hvis man tvinger den gør man det forkert, og hvis en hest ikke har lyst til at springe et spring, så gør den det ikke smiley


  • #19   8. okt 2020 Cecilie: med mindre man ikke har problemer med at bruge...andre metoder... For du kan tvinge en hest til det meste, så argumentet holder kun næsten smiley .

  • #20   8. okt 2020 Det kommer vel bare an på hvordan man definere det. Ja for mig er man hygge rytter hvis man ikke rider stævner. Men man kan sagtens være en ambitiøs hygge rytter og hygge ryttere kan snildt og er enda oftest langt bedre end stævne ryttere af hvad jeg har set og erfaret.

  • #21   9. okt 2020 Jeg har aldrig redet stævner, men har da før i tiden fået undervisning hver uge, og redet dressur, og trænet for at blive bedre.
    Så vil da mene at man sagtens kan være ambitiøs rytter og træne for at forbedre både sig selv og hesten. Nu er min gamle dame 20 år, og vi rider kun i skoven, hvor jeg har min anden hest på 17 år med som håndhest, og de kan det hele, både trav og galop i skoven, uden nogle problemer, og ride langs vej med trafik inkl lastbiler og traktorer, uden at vippe et øre. Det er det jeg synes er fedt ved at have hest. Den på 17 “hygge” rider jeg også på bane indimellem.
    Så tænker vi alle er forskellige, og hvad der giver mening for den ene, gør muligvis ikke for den anden. Men der skal vel være plads til alle, hestene er jo også forskellige. Men det er tit at dem der gør det ene, ikke kan rumme de andre der gør noget andet, anderledes end dem selv.
    Man skal gøre hvad der giver mening for en selv, og hvad man er glad for, og hvad ens hest trives med, synes jeg smiley


  • #22   9. okt 2020 Charlotte M: respekt og super godt skrevet smiley Knus fra Charlotte M

  • #23   10. okt 2020 Men "Hyggerytter" siger vel lidt sig selv. I mine øjne er det en rytter der rider for hyggens skyld, dvs. ingen specifikke mål at stræbe efter, og man arbejder bare med sig selv og sin hest i eget tempo uden nogen deadline i forhold til stævne, opvisning mf. Det betyder ikke at man ikke kan være seriøs i sin træning og forbedre sig, men man gør det for hyggens skyld og ikke for vindings skyld.


  • #25   12. okt 2020 louise J

    tja alle dem der rider med kendar , glidetøjler mm , og kendar ved vi jo desværre bliver brugt selv i OL mm ... de gør det så ikke rigtigt i følge dig ???


    jeg synes det er ulækkert at man putter sådan noget på en hest bare for at tvinge den ned med hovede... lige som en hest ikke er skabt til at bo i en boks er en hest heller ikke skabt til at gå dressur i en sandkasse .. jeg har haft hest i 45 år og i den tid har jeg kun været i en ride sandkasse 2 gange . men nu handeler det jo om at være hygge rytter og nej der er intet galt , neværdige eller andet i at være hygge rytter . det er faktisk rarat og hygeligt og skægt smiley


  • #26   12. okt 2020 Cicille H

    ok så du mener ikke at det er tvang at få hesten til at bukke nakken når man bruger kendar , eller rider den ned med hovedet ,,eller bruger pisk og spore for at den skal gå som man vil have den skal gå ? det er lige præcis tvang


  • #27   14. okt 2020 Pedersannette

    Hvis du tror at et kandar tvinger en hest ned med hovedet, så har du altså noget du skal have læst op på. Den funktion har et kandar slet ikke og ingen rider med kandar før de har nået er niveau hvor kræet for LÆNGST går til biddet selv. Om ryggen så altid er med, se DET er noget andet smiley


  • #28   16. okt 2020 Egentlig er både stævneryttere, turryttere, folk der træner fra jorden osv. vel alle hyggeryttere. Vi gør vel alle det her, fordi det er hyggeligt? fordi vi gerne vil lære og være sammen med vores heste. At hygge sig behøver jo ikke kun være tilbagelænet med en pose chips i hånden. Det kan også sagtens være imens man laver noget rart og trygt.

  • #29   16. okt 2020 PEDERSEN
    Nej det synes jeg ikke det er. som DD skriver, tvinger en kendar ikke hesten ned med hovedet. Generalt betyder udstyret ikke noget, da det jo er rytteren der så skulle tvinge hesten, og ikke udstyret....
    Man rider jo hesten frem til biddet, ved hjælp af schenklerne, hvor den derefter selv samler sig, og bruger musklerne i sin krop. Man kan jo ikke ride på internationalt niveau, hvis man presser hesten sammen, ved at hive i tøjlen og banke den med sporerne på samme tid? smiley


Kommentér på:
Er man hyggerytter, hvis man ikke rider stævner?

Annonce