{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.069 visninger | Oprettet:

Beroligende midler til heste?? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige starte med at understrege, at jeg også har tænkt mig at tage denne snak med min dyrlæge... smiley Men er der nogen herinde, som ved, om der findes noget beroligende, man kan få i håndkøb eller i samråd med sin dyrlæge, man kan give en hest, der stresser, sparker og har svært ved at acceptere smeden?

Jeg spørger, fordi det er tid til beskæring af både vores egne heste og plejearaberen, Chakira, og Chakira er IKKE vild med at blive beskåret. Faktisk går hun mere eller mindre i panik, og det er jo ikke holdbart for hende, plus jeg ikke synes, jeg kan tilbyde smede at skulle ordne sådan en hest... men beskæres skal hun jo!

Vi har prøvet at arbejde med at tage ben på hende, og det går nogenlunde, når det er min kæreste eller mig, der gør det (selv om hun stadig kan finde på at få et flip og sparke), men smeden er altså tilsyneladende bare døden set med hendes øjne.

Derfor ville jeg gerne kunne berolige hende lidt med et eller andet, inden hun skal beskæres, så både hun og smeden får en bedre oplevelse ud af det. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beroligende midler til heste??
  • #2   21. jul 2008 Jeg ved man kan både købe i håndkøb og igennem sin dyrlæge. Faktisk kender jeg en som har brugt noget beroligende til sin unghest under smedebesøg ... med godt resultat - men jeg kan desværre ikke hjælpe med navnet på produktet.

  • #3   21. jul 2008 Du kan få Plegasil igen (det har været af markedet i flere år) men det er på recept !

    Gives i en sprøjte i munden 30-50 min før ønsket virkning !
    Må ikke gives hvis/når hesten først er oppe at kører !


  • #4   21. jul 2008 baldrian og homøopati er milde berolingsmidler på stressede heste men ved en opførsel som den nævnte ville jeg nu foretrække at få den rigtig bedøvet hvis jeg var smeden

  • #5   21. jul 2008 hvis du får et svar enten her fra eller fra dyrlæge vil du så ikke sende det til mig?

  • #6   21. jul 2008 vi har i samråd med vores dyrlæge fundet frem til Plekasil, som vi kan give før smeden kommer, vi har nemlig en jydsk hoppe der ikke bryder sig om smeden, og det er en tung dame at holde... men så skal hesten chipmærkes, for den må ikke slagtes bagefter, og Plekasil må endelig ikke gives til drægtige hopper..

  • #7   21. jul 2008 Du kan få mange urter.. - I håndkøb..

    Baldrian er et af dem. - Men det er desværre bare på doping listen.. smiley
    Så er der Djævleklo (Gemsehorn).
    Du kan også bare bruge almindelig kamille, hvor du bruger blomsterne.
    Perikon, prikbladet (Sankt hans urt)

    Det kan også være at din hest ikke kan lide smeden eller er bange for ham/hende så kan Virginsk Skjolddrager på latin Scutella lateriflora det er både beroligende og nervestyrkende, krampeløsnende, let astringerende. Tonikum..

    Du kan læse om alt dette i en bog som fx Hestens lægeplante leksikon den er skrevet af Hilary Page Self..



  • #8   21. jul 2008 Pyh... det er lige før, det lyder, som om "vold" er en bedre metode. :-S

    Mht. at lære hesten at acceptere smeden, så synes jeg afgjort også selv, det ville være den bedste løsning, men jeg er nok ved at være der nu, hvor jeg må melde pas i den sammenhæng. Min kæreste og jeg er nået rigtig langt med hende, men hun ER helt enormt nervøs og nem til at panikke, og jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad jeg mere skal hitte på (kæresten og jeg kan jo som regel godt løfte hendes ben, afhængig af hendes humør), så skal der gøres mere, ja så må der professionel hjælp til, og det må være hendes ejers ansvar.

    Beskæres skal hun dog, og derfor leder jeg efter alternative løsninger til regulær "vold"; altså at smeden holder hende med magt, for det giver hende en dårlig oplevelse og gør hendes angst endnu værre. Derfor tænkte jeg, at lidt beroligende ville være at foretrække, men mig bekendt er hun ikke chipmærket (hun er et medlidenhedskøb).


  • #10   22. jul 2008 relax amino kan bruges det beroliger uden at bedøve

Kommentér på:
Beroligende midler til heste??

Annonce