{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.998 visninger | Oprettet:

Hvilket bid til en trang mund ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen.

(Kort af lang version) = Hvilket bid skal jeg have, til hest med lille mundplads? Det skal være forholdsvist tyndt, men selvf. kke bridon tykkelse.

Jeg har haft lavet nogen indlæg for noget tid siden ang. min hest havde fået sår nogen cm. fra mundvigen, hvilket vi ikke forstod..
Nu fik vi så svaret.

Efter hun første gang havde haft en lille revne, smed jeg jo selvf. biddet ud. jeg blev så rådet af min ridelære til og finde tykkere bid og samtidig smøre hende hele tiden..

Første problem var så, at hun blev smurt meget i mundvigerne da jeg jo bare ville gøre det godt for hende, så hun havde fået blødgjort munden for meget :S Så derved let ved sår..
Andet problem var så dyrlægens konklusion..
Jeg havde jo selvf. købt tykkere bid, som jeg fik besked på.. Problemet var bare, at hun havde ikke plads til de fine nye, tykke og dyre bid som jeg købte hende.
Derved blev biddet presset ned i læben, så den mindste bevægelse, gnavede jo i den stakkels mund smiley

Så efter en sommerferie til Tilde og behandling af mund, osv. vil jeg gerne høre, hvad i vil mene, jeg skal finde af bid. Det skal være forholdsvist tyndt iflg. dyrlægen.


Men spørgsmålet er, hvilket bid kan i anbefale, når hesten ikke har meget plads i munden ?

(Og nej. Hun fungerer ikke som bidløs hest i længden. Er prøvet. Hun keder sig og begynder på trælse unoder. de første par dage er hun super sød, men så går det over. Så det bruger vi til afveksling. (Så er det hurtig forklaret))))

Læste lige hurtig at der var en der frarådet muffebid ? Det undre jeg mig over. Synes ellers det er så godt. Så hvis nogen ved det, så vil jeg gerne høre svaret, hvorfor nej til muffe med trang mund smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid til en trang mund ?
  • #1   21. jul 2010 spørg tandlægen. Det burde ALLE gøre, når de køber bid til deres heste . Var til fordrag hos en tandlæge der fortalte hvor mange problemer det kan koste - også på tænder, og den måde hesten tygger på .

  • #2   21. jul 2010 (link fjernet)

  • #3   21. jul 2010 Min har også en meget lille mund.
    Men hun fungerer super fint på HS Dynamic- muffebidsmodellen og der er plads til det. Jeg er klar over det er et dyrt bid men det virker :o)
    Hverken dyrlæge eller tandlæge har haft noget at indvende til det bid.


  • #4   21. jul 2010 Sprenger Dynamic var også mit umidlbare bud. Er du sikker på, at biddet ikke har været for småt i længden og så har nappet?

  • #6   21. jul 2010 Josefine: Er det ikke det forkerte bid du har linket til? smiley

  • #8   21. jul 2010 Min hoppe har også meget begrænset plads, Tandlægen anbefalede et ganske alm. 3 delt bid, der max. var 12 mm i tykkelse

  • #9   21. jul 2010 helt sikker dynamic fra HS smiley

    karisma har også en ekstremt lille mund men den ligger perfekt i hendes mund ! :-))


  • #10   21. jul 2010 ja nu ved jeg det ikke, men når man er til westernstævner er der altså heller ikke mange af de heste der har nongen mund, så prøv at kigge på nogle westernbid

  • #11   21. jul 2010 Jeg fraråder muffebidet, da bidskiverne ikke kan dreje, og derved ikke er så fleksible i mundvigen, Jeg bruger aldrig tykkere eller tyndere bid ens 14mm. tyndere bliver for skarpt, og tykkere bliver for klodset, min oldenborg har ikke meget plads i kæften, det samme gælder min jyde... mit bid til aprils Nar er 14,5 cm bredt, og tilpasset af dyrlægen som er tanduddannet. (tilpasset er nok meget sagt, men afprøvet med dyrlægens overvågning og undersøgelser). et herman sprenger 3 delt, uden hokus pokus, bare ganske almindelig... til min jyde er det et 15cm pessoabid, todelt. det skal når det findes skiftes ud med et 15,5cm tredelt pessoa bid, men det er ikke fundet i den str. og kvalitet jeg forventer af et bid...

    det er bare om at prøve lidt forskelligt, med hjælp fra tandlæge/dyrlæge, længe leve HS test center...


  • #12   21. jul 2010 La dolce vita- Det er rigtig nok at det bliver meget skarpt hvis det er under 14 mm. Men hvis der ikke er plads i kæften på hesten, så er der ikke så meget andet at gøre end at gå smallere end 14 mm. smiley

Kommentér på:
Hvilket bid til en trang mund ?

Annonce