{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Jeg undres ... {{forumTopicSubject}}

Jeg er nød til at høre andres mening.
Nu har jeg læst en del annoncer, om gamle heste..

Kunne du sælge din gamle "musse" på 20+ fordi du skal have en ny hest. Og "musse" sælges kun som selvskab, da hun er dårligt gående og kan ikke rides.
Iøvrigt sælges hun langt under slagtepris.. men hun er højt elsket !!

Hvorfor ikke give dyret en værdig afsked på denne jord.. så ved du at "musse" ikke bliver udsat for evt. ubehageligheder..
Er det bare mig som har det sådan.??

Ja .. jeg undres, og syntes det er for dårligt at man ikke holder mere af sit dyr.
Dette er lige et surt opstød.. men jeg vil gerne høre din mening.. i en ordentlig tone selvfølgelig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg undres ...
  • #1   24. dec 2011 helt enig..

  • #2   24. dec 2011 ^medmindre man kender køberen og man er sikker på at den nyder den sidste tid.. smiley

  • #3   24. dec 2011 Jeg er som sådan meget enig.. Der er utrolig mange fine billige heste til salg pt. og mindst ligeså mange syge eller gamle heste som ikke kan bruges..
    Men jeg ville også se på hesten.. Min egen frederiksborg på 21 ville jeg fx. godt kunne få mig selv til at sælge.. Hun er ikke en hest på topniveau, men hun rides stadig i øvelser som piaffe, versade og shcenkelvigning, spring på 60-70cm og skovture der nemt kommer op på 20 km+..
    Min anden gamle hoppe på 32 kommer ikke videre.. Hun er stadig ridehest for min søster, men tidligere forfangen og, i og med markedet er som det er og hun kan risikerer at skvatte død om i morgen ender hun hos mig..
    Min hoppe på 15 skal heller ikke videre.. Så det afhænger MEGET af hesten..


  • #4   24. dec 2011 Hvis jeg havde en hest, som endte som værende dårlig gående og uridelig, så ville jeg vælge aflivning fremfor videresalg.
    Synes det lugter langt væk af, at man ikke magter det ansvar man har som dyreejer: Nemlig at sige stop når dyret har brug for det.

    Jeg forstår ikke, hvorfor man som sælger af sådan en hest, kan være så naiv at tro, at andre vil kaste penge efter en, undskyld mig, hest som ikke kan bruges til noget, når de åbenbart ikke selv vil....
    Jo jo der er da sikkert nogle, som gerne vil give sådan en hest nogle hyggelige år som fold/nussehest, men hvis hesten går rundt og har ondt, hvorfor så ikke elske hesten så meget, at man giver den en værdig afslutning.


  • #5   24. dec 2011 Vi står med en frieserdreng på godt nok 8 år, som har gået halt i over et år.. Udsigten til at han bliver ridehest igen, er efterhånden små. Og skal han ikke være hos os, skal han ikke være nogle steder. Man ved ikke hvad man sender sin hest ud til, når de bare skal gå og være foldbumser, så hellere sige slut, vi stopper her, mens alt er godt smiley

  • #6   24. dec 2011 Jeg er glad for jeres svar.. så er det heldigvis ikke kun mig som syntes det er dybt uetisk.
    Jeg bliver bare rystet over alle de annoncer der egentlig er..


  • #7   24. dec 2011 Helt enig med dig..

    Har også mange gange tænkt på hvordan pokker folk vil kunne holde øje med om hesten ikke bliver reddet, på trods af at den bliver solgt som selskabshest.


  • #8   24. dec 2011
    Det kommer an på hesten :o)
    Skulle jeg sælge sådan en hest, så ville det være med krav om udlån de første 1-2 år, hvor man beviser at man vil hesten, ikke rider for meget osv. også kan den købes, eller lånes på ubestemt tid.

    Nogle folk mangler jo en selvskabshest fordi de selv har 2 i forvejen, men ikke vil have der skal stå en alene når de er på tur.
    Evt. en hest de mangler fordi de bare vil skridte en tur en gang imellem, elsker hyggen omkring heste, strigle og trække en tur med den.
    Nogle mennesker, går meget mere op i at nusse, klappe og strigle - end at ride.

    Det kommer også an på så meget.. Hvis hesten nu var 20år og ikke havde lavet noget de sidste 10, så er den ikke særlig intressant.
    Er den 20, men har de sidste 10 med jævne mellemrum været på tur, startet lidt dressur osv, så ville den for mig være intressant istedet for en utilredet 20årig.

    Folk er efterhånden så mistroiske.. Der skal 1 dårlig historie til også glemmer man alt om de 10 gode der har været... Samme med udlån.. Der skal bare en dårlig historie til, før det er noget dårligt noget.


  • #9   24. dec 2011 helt enig!

  • #10   24. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Ja det kommer an på hesten.. MEN
    Hvis hesten er gammel, dårligt gående og kun kan bruges som foldbums..
    Så er der i min verden kun en vej hvis man elsker sin hest.

    Du kan aldrig vide hvad der sker med den hvis den bliver solgt..


  • #11   24. dec 2011 Nope.. Jeg har haft overvejelser med Aram, også fordi større hest har fået min interesse .. Men hvis det bare er på det - nej.. Det der tog 90% af beslutning var hans ben.. Han blev i en perioder pludselig værre og værre, men er ok igen..

    - Men når du siger hun er dårlig gående, så ja.. :-))


  • #12   24. dec 2011
    Du kan aldrig vide om der er en der misrider din hest, propper den i en stald med fold i 2 timer eller ingen fold, rider den for hård hånd og glidetøjle, sparker og slår den, mener kræet bare er en dum skid og stædig.

    Du kan aldrig være sikker smiley

    Så folk burde jo aflive deres heste alle sammen, eller hvad? Ej... Ikke så mistroisk.

    De heste du beskriver ser jeg ikke mange af, der er tilgengæld mange der ikke er redet, har en alder på 15-20år og derfor ikke er særligt atraktive at købe.
    Også mangler en del af dem også chip og pas.

    Havde jeg pengene og tiden, så ville jeg vældig gerne eje en del af de heste der er til salg for under 10.000kr.
    Der er som sagt mange der ikke fejler noget, men mangler tilridningen eller er blevet redet meget lidt.

    Har siddet og kigget 5 sider med heste til under 10.000kr igennem - der har været 3 heste der har fejlet noget, resten har været føl, plage, utilredne ung og ældre heste samt skovtursheste.

    Så for mig og se, så er problemet egentligt at en fjer bliver til 10 høns.
    Og igen, så vil jeg ikke bare proppe en kugle for panden hvis kræet får en skade.


  • #13   24. dec 2011 hmm ja man kan hurtig forhaste sig.. og det gør jeg så :0)
    Men en hest på 22-23 år som allerede for 2 år siden havde problemer med at gå.. slidt op.. ja så er der stadig kun en vej for mig.

    Men vi er jo heldigvis så forskellige..
    Har selv hest med gammel skade..
    Og har en 1000 % rask pony, men med meget nervøst sind, og hvis alt gik galt og hun skulle væk. Ja så blev det dyrlæge.


  • #14   24. dec 2011 Jeg undres også ligesom trådstarter.. Jeg får ærlig talt lidt ondt i hjertet over at gamle heste på de 20 + - sælges, jeg synes det er synd at gamle musse skal sælges videre, i stedet for bare at nyde sin sidste tid hos mennesker den kender og holder af.

    Det er så den meget sentimentale side af mig der taler, selvfølgelig kan der være omstændigheder, og der findes selvfølgelig gode historier om heste der kommer til gode hjem. Men jeg bryder mig generelt ikke om tanken smiley


  • #15   24. dec 2011
    Igen, jeg kan virkelig ikke finde de heste du snakker om?
    Der er ikke særligt mange af dem på markedet og de der er, er ikke 20år og halter der ud af. De der sælges som avlshopper har gode karakter og har før været brugt som avlshopper også inden skaden.

    Kan altså virkelig ikke finde de heste du snakker om smiley

    De over 20år som jeg kan finde er heste der bare har gået som selvskabsheste, hygget sig og blevet redet på en tur i ny og næ.
    Men skadede? Nej...


  • #16   24. dec 2011
    Sandra F - Hvis hesten ikke tager rykning til et andet sted særligt højtideligt, hvad er så problemet i at musse på 20 bliver flyttet, mere end det er et problem at tulle på 6år bliver?

    Hvis man mangler en selvskabshest, musse har været det hele sit liv - så passer Musse jo perfekt ind og man giver musse nogle gode år. Musse kan så evt. trække med nogle børn og strigles lidt ind imellem, men ellers gå og hygge sig.
    Og her er musse jo det perfekte valg pga. alderen der gør hun er rolig og har oplevet en del, så hun flejner ikke ud som en 4årig.

    Du bliver iøvrigt nød til at aflive din hest når du ikke kan have den mere uventet lige pludselige, fordi tænk nu hvis den kom til at stå inde 24/7, bliver sparket og slået, pisket og tævet og redet med mulen ind til bringen i en time hver dag.


  • #17   24. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Hmm ja jeg ved ikke hvad side du kigger på men jeg sender da lige en med det samme på pb, for ikke at hænge nogen ud. For det er ikke meningen med denne tråd.

    Men lov mig nu at læse profil mm.... og så vil jeg da gerne høre din mening.


  • #18   24. dec 2011
    Hvis det bare er 1 tilfælde - så er det jo 1 ud af mange smiley
    Har også lige kigget på HN, ja der er skadede heste - men de er ikke 20år og er typisk blevet skadet efter de har været redet og er kåret samt de fylder ikke det hele, der er ikke mange af dem.

    Og de fleste af dem kan skridtes eller rides let - men det med at hoppe 120baner er ikke lige noget man skal begi sig ud i...

    De der fylder mest er heste mellem 8-20år, let redet eller ikke redet, kåret heste, føl/plage og der er ALLE racer. Dvs. heste til skovturs rytteren, skovtursrytteren der gerne vil springe lidt og ride lidt dressur eller en selvskabshest samt slf. føl og plagene.
    Her snakkes der heste til under 10.000kr.


  • #19   24. dec 2011 Jeg har lige set en annonce af den type...

    Ikke en specielt gammel pony, men en som havde både spat og dårlig ryg. Sælger vil så sælge hesten billigt, imod at den kun skal bruges til lette skovture og hygge i stalden.

    Tanken er da meget sød, men hvordan vil sælger på nogen måde, kunne kontrollere noget som helst når først dyret er solgt?!
    Jo jo en alm. sund hest kan også blive solgt til de forkerte mennesker, ingen tvivl om det.

    Men det som jeg synes er sagens kerne i denne debat, er at det er trist at folk ikke er deres ansvar voksent.
    Hvordan kan man i en annonce skrive "sælger min højt elskede hest" i mens man på samme tid, frasiger sig alt ansvar for dens videre færd, hvis man er klar over at hesten fejler både det 2. og det 3. og at hesten faktisk ikke kan tåle særlig meget.


    Så jo den slags annoncer findes skam og der er altså mange af dem.


  • #20   24. dec 2011 På en måde er jeg enig. Men jeg synes alligevel det er godt at sætte hesten til salg, selvom den måske ikke kan rides så meget mere, da der er nogle som bare søger en hest at hygge med og ride ture på. Jeg tror til gengæld ikke at HG eller HN er steder du finder så mange af dem smiley

  • #21   24. dec 2011 Anne Mette S

    Det er så sandt så sandt... :0)


  • #22   24. dec 2011
    Anne Mette S - Har prøvet at kigge 5 sider igennem og alle heste til under 10.000kr inde på HN.
    For mig og se er det fåtallet af heste der fejler 117 ting og dermed 1 fjer der bliver til 10 høns...


  • #23   25. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Nej der er måske ikke mange af dem.. men de få der er , føler jeg alligevel med.

    Men det var også bare den annonce som jeg syntes er dybt forkert.
    Og personligt ville jeg aldrig sælge gamle "musse" på den måde... :0)


  • #24   25. dec 2011 Præcis sådan som du foreslår det, gjorde vi med min gamle pony Laban - vi kunne simpelthen ikke nænne, at den skulle gå som selvskabspony, og sikkert ikke blive passet ordentligt med smed fordi den "bare skulle gå som hyggehest", eller noget i den stil. Så hellere give den fred og vide, at den har haft det godt smiley

  • #25   25. dec 2011 Krikken: Ja forhåbentligt er det et fåtal af hestene til salg som fejler noget. Men hvornår er et antal heste få eller mange?? Det er vel noget den enkelte læser definerer.
    Hvorfor du ikke ser de annoncer, kan jeg jo ikke vide, jeg ved bare at jeg tit tyder på den slags annoncer.

    Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor er det at du har fokus på heste under 10.000 kr. ??
    Er det fordi at du tror, vi andre mener, at den slags heste er værdiløse eller er det fordi du mener at det kun er heste i den prisklasse som sælges med skader??

    Jeg spørger ikke for at være på tværs, men fordi jeg ganske enkelt ikke forstår det smiley


  • #26   25. dec 2011

    Fordi at de heste der ligger over 10.000kr sjældent er nogle der har skader der gør at de ikke kan bruges længere eller kun tåler let ridning/skovtur.
    De heste til over, der har skader, er skader som spat, men ikke noget ejer bemærker imens hun springer og rider dressur på LA niveau.
    Så hesten har en skade, men rides og bruges til stævner, den er ikke bare musse på 20år der ikke har været brugt de sidste 10år til noget som helst smiley


  • #27   25. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Jeg vil gerne høre din mening om den annonce jeg sendte.. er jeg så forkert på den mht,. den ???
    Ville du sælge i dette tilfælde ?

    Og ja.. man kan hurtig blæse den op.. men man kan også i mange tilfælde være ligeglad og for naiv, og tro på køber. Men der er ingen garantier her i livet.
    Jeg ved bare at jeg aldrig ville gøre det....

    Men til alle.. takker for jeres meninger og for god tone :0)
    Og rigtig god aften til jer...


  • #28   25. dec 2011
    Hesten du sendte et link om kan jeg ikke se det forkerte i at sælge smiley
    Det er jo ikke skadet, sådan set bare gammel ( gammel og gammel, for mig er en gammel heste en på 30år der er gråhåret, svajrygget og ved at stå af ) og stivbenet - hvilket heste bliver med årene, hvis ridningen ikke bliver holdt ved lige, men i nogle tilfælde kan det "blødes" op og hesten godt kan tåle alm. ridning.

    Så hvis man søger en selvskabshest evt. til lidt skridtture, trække barnet rundt på - så hvorfor ikke? :o)
    Jeg ville hellere købe den, end en 8årig hest der har været redet tidligere, står nu med skade og kan ikke rides.
    En hest som den, vil jeg være bange for at skaden bryder op på igen, også selvom den går på fold og ikke laver noget. Eller at skaden "spreder" sig og bliver værre.

    Hvor en ældre hest, sådan set bare er oppe i årene og mangler at leve de sidste 10år eller mere ud, hvor den hygger sig smiley
    Muligvis falder den om med hjertestop, får tarmslyng, kolik eller andet der tager livet af den ret hurtigt - men så er det det.
    Får hesten så konstateret en sygdom, kan man vudere om livet er værdig.t


  • #29   25. dec 2011 Jeg er fuldstændig enig med dig. Når man anskaffer sig et dyr, skal man tage ansvar for det, også når det er ubehagelige beslutninger.

    Jeg er ligeså ved at brække mig over alle de shetter, som folk pludselig ikke har "tid" til længere, bare fordi de skal være registreret inden nytår.

    Tag ansvar. I øvrigt smager hestekød godt, og det bliver ikke sejt med alderen smiley


  • #30   25. dec 2011 Aha på den måde. Så er jeg med igen smiley
    Jeg kan godt følge dine tanker, om at en hest som kan bruges til lettere ridning sagtens kan få et godt liv, hos en hyggerytter som respekterer hestens skavanker.

    Min egen Markus er en fantastisk hest for mig. Han er skovturshest og vi rider lidt let dressur fra tid til anden og han har et godt helbred.
    Jeg ved dog at han ikke kan holde til at springe mere end et enkelt spring eller 2 f engang i mellem pga. af en lettere skævhed i forbenene. Så vi lader da bare være med med springe smiley
    Så jo selvfølgelig kan heste have mindre skavanker/svageligheder, men stadig trives smiley

    Jeg fornemmer dog, at den slags heste trådstarter hentyder til, er dem med større skader, som ikke umiddelbart kan tåle ridning på nogen måde. Altså heste med udsigt til et liv i smerter, fordi at ejer ikke vil se sandheden i øjnene.

    Og det også den slags heste jeg har skrevet om, i mine tidligere svar.


  • #31   25. dec 2011
    Anne Mette S - Den slags heste er ikke nogen jeg ser, de heste jeg ser er heste der fejler det ene eller andet som gør de ikke kan rides, men godt gå som avlshopper eller foldbums uden at have ondt :o)
    Og heste der godt kan rides let - men ikke skal springe en 120 bane..


  • #32   25. dec 2011 Jamen det er også helt i orden, at du ikke har set den slags annoncer smiley

    Jeg tror såmænd heller ikke, at markedet er fyldt med de annoncer, men de ses.
    Synes egenlig ligeså meget, at jeg ser problemet i diverse debatter på hesteforums...

    At en hesteejer spørger:
    "min hest fejler både dit og dat og den kan ikke tåle dut... Jeg elsker den over alt på jorden, men kan ikke selv have den fordi, jeg har købt en anden hest/ har ikke tid/ et eller andet andet.
    Kan jeg tillade mig at sælge den til xx antal kr. ??
    Jeg har overvejet aflivning, men det kan jeg ikke, for han er jo min bedste ven "

    Ikke ordret kopieret smiley

    Sagt på den måde, at en del mennesker, ikke magter at tage beslutningen selv. De vil helst have at andre fortæller dem, hvad de bør gøre...


  • #33   25. dec 2011 Anne Mette S

    Igen har du ret.. men hvis hesten nu virkelig er den bedste ven. Var man så i tvivl og skulle spørge i forum.?
    Ville man sætte til salg bare for at få håndøre.. slagtepris. Nej vel.

    Tror vi har samme mening her ;0)


  • #34   25. dec 2011
    De der spørger om de skal aflive, der kan man i mange af trådene godt se på dem at de bare skal have det sidste skub, til at aflivning er vejen...
    At de inderst inde godt ved det selv.. Men mangler at "bearbejde" og retfærdiggøre valget for dem selv.


  • #35   25. dec 2011 Jeg tror faktisk ikke at de folk vi snakker om her, sælger med penge som den største drivkraft...
    Tror mere at det er efter devisen "ude af øje ude af sind"
    At man simpelthen ikke magter at se på hesten mere og derfor lader andre om at beslutte, hvad der skal ske.

    Det er den del, jeg slet ikke forstår.

    Personligt ville jeg ikke kunne gøre det, for jeg vil ikke kunne glemme en hest, bare fordi at den er væk fra stalden. Om andre rent faktisk kan det, kan jeg ikke vide noget om. Men det må dælme være svært.

    Men jo Bacoon tror vi er ret enige smiley


  • #36   25. dec 2011 Krikken: Det tror jeg du kan have ret i.

  • #37   25. dec 2011 jeg ville aldrig sælge min hest videre, hvis den fik en skade. Så måtte den enten gå og hygge og med lette ture, og hvis den havde smerter måtte den blive aflivet.. Aldrig ville jeg give den væk eller sælge den.

  • #38   25. dec 2011 ja jeg har valgt at beholde min hamle musse (som her hedder Andrea)

    det til trods for det afholder mig økonomisk fra at købe en ny. Andrea har givet mig så mange gode ture, har lært mig så meget og har ved siden af haft elevpony i 16 år. så mente bestemt at hun havde fortjent en god alderdom. hun er 25 og kan rides lidt i skoven, men trives fint med bare at drille de andre smiley

    jeg søger gratis part (har haft de sidste to år) ved siden af, da Andrea altid vil komme først.



  • #39   25. dec 2011 Jeg har part på Tony, en 23 år gammel haflinger. Man kan godt mærke at han bliver ældre og ældre, og jeg har valgt at jeg kun rider på ham, når jeg kan mærke at vi begge to har det godt med det.
    Jeg har egentlig muligheden for at kunne gå ud og finde min egen hest, men jeg har valgt at jeg hellere vil være sammen med Tony end at ride.
    Det kan vel godt sammenlignes? (:
    for jeg tror også jeg ville have det på samme måde hvis Tony var min egen


  • #40   25. dec 2011 En skade på en hest, som fører til at den ikke længer kan rides ville ikke automatisk være en grund til mig at aflive hesten. Sålange hesten ellers har det godt og kan live uden smerter, vil jeg beholde hesten indtil det bliver tid til at aflive pga. sygdom.
    Jeg ville ikke sælge så en hest for at købe mig en ny hest.
    Dem der gør sådan, lyver når de sigeer at de elsker deres heste over alt, fordi de stiller deres interesse foran hestens interesse. Grunden, hvorfor de sælger hesten, er at de enten mangler penge til en ny hest eller gider ikke sørge for en hest som ikke længer kan rides.
    Hvis det er deres holdning, så kan man ikke gøre noget med det, men så skal de lade være med at skrive at hesten er deres øjestern osv. fordi det er løj. (Undskyld stavefejler)


  • #41   25. dec 2011 Jeg ser det på en anden måde. Tænk hvis der var nogen der manglede en sød hest til at gøre selsskab til ens hest? Den vil i mine øjne hvis det var mig, blive elsket ligeså højt som min egen.

  • #42   25. dec 2011 jeg vil give trådstarter ret, herinde har der hen gennem sensommeren og så til nu været en hel del heste hvor folk har sat dem til salg selvom de var halte, havde diverse fejl af den ene og anden art som har gjort de ikke har kunne bruges til ridning og nogle har endda forsøgt og sælge hopper til avl med arvelige fejl?

    Jeg tror en del ikke vil ofre det det koster på aflivning selvom det engang imellem ville være det bedste? man er jo hurtigt af med næsten 2500kr før hesten er aflivet og afhentet af daka?
    frem for de måske kunne få en skilling på lommen ved salg.

    det burde laves sådan heste skulle gennem et tjek ved salg om de var egnet til salg?
    og så burde man som privat person kunne indberette at hesten ikke længere måtte bruges i konkurrence så de ligesom de forsikrede heste blev udelukket til konkurrencebrug?

    for mig er det ikke hestens alder som betyder så meget, men hestens "tilstand". forstår ikke nogle kan sælge til en uvis skæbne som de jo i nogle tilfælde gør ved og sælge dem til fremmede personer.

    sommetider kunne jeg godt ønske at man kunne gøre noget for og stoppe de heste kom videre, når der f.eks i annoncer skrives "er halt påp det ene forben, så må derfor ikke rides" jeg mener sådan en hest har smerter, for en hest viser ikke den er svag uden den har ondt da den så vil være mere udsat som bytte i naturen.

    men igen så længe der er købere, så er der også sælgere... så man burde råbe køberne op i stedet for sælgerne...


Kommentér på:
Jeg undres ...

Annonce