{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.651 visninger | Oprettet:

Fjordheste! {{forumTopicSubject}}

Hvorfor skal nogle folk være så negative mod Fjordheste?!
"De er så fede at de næsten ikke kan bevæge sig!"
"Det eneste de kan er at æde sig fede i græs!"
"Dyret kan jo intet!"
"Den kan ikke springe, for dens røv er for tung!"
"Fjordheste kan ikke gå dressur! De er så stive at det er sindsygt!"
"De er dækket af fedt!"
"Fjordheste kan ikke vinde stævner!"
"Hvad kan man overhoved bruge dem til?"
"Man ved at man ALTID har en roset med hjem, vis man stiller op imod fjordheste!"

Hvad er meningen med alt det der?..
Fjordheste kan gå godt dressur!! De kan springe lige så godt som de fleste andre heste!! De har en personlighed, som ingen kan stå for! Så bare drop det! For lige meget hvad i siger, så er der nogen der har et større hjerte end jer, og holder fast i sin beslutning!

Syntes i ikke også at Fjordheste er en fantastisk race HG? Det syntes jeg ivertfald!!
(Skulle bare lige af med min vrede!) smiley

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/165069-holaren___springer_sin_egen_hoejde___fjordhest

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af et metalrør under håndvask 1.000 kr.
  • Køkkenvask utæt 500 kr.
  • Slåning af højt græs og kanttrimning (Plæneklipper haves) 500 kr.
  • Skal have sat et stik på en ledning til køleskab 600 kr.
  • Opsætning at nyt TV 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fjordheste!
  • #1   23. okt 2012 Her er min smukke dreng smiley

Men vil dog sige at tråde som disse ikke er velset smiley og btw. bryder du dig om alle racer? For traveren er mindst lisså forhadt

profilbillede
  • #2   23. okt 2012 helt enig! der er fandme for mange der dømmer dem! smiley

• #3   23. okt 2012 Ja ikk? smiley

• #5   23. okt 2012 Jeg ville ikke sige dig imod, da jeg syntes at det er latterligt når folk gør sådan noget! smiley
    De har jo lov til at skrive det! smiley
    Er bare meget uenig med dig, men det også bare det smiley

• #6   23. okt 2012 Luk ørerne for det smiley
    Vil nu også sige, at jeg hører meget mere af forargede travhesteejere, fjordhesteejere el. lign. som brokker sig over hadet, end jeg egentlig hører af hadet.. Jeg møder bestemt ikke disse forudindtagelser særlig tit smiley

• #7   23. okt 2012 Hvor er jeg bare helt enig med dig!! smiley
    Er også vildt træt af de mange fordomme når jeg rider på min Nordbagge... Jeg tænker derfor tit "Jeg skal bare vise dig!!"
    Og alligevel, selvom Dolly gik fint og sprang godt, bliver der set skævt fordi hun er Nordbagge..
    Man er godt nok sat i en bås når man rider Fjordhest, og det synes jeg er vildt træls!..
    Angående dressur, så er jeg også enig i at folk dømmer meget hurtigt.

Ved f.eks. min mors Nordbagge der har en kort hals siger folk:
    "Hesten er stiv, og alt for stærk" Nej, din klaphat. Hestens hals er for kort til at du kan, skal og må bøje den! smiley

Jeg er også i den overbevisning at Fjordhesten er en god begynder hest og at man kan lære virkelig meget af dem! smiley

• #8   23. okt 2012 Jeg synes også fjordheste er en FANTASTISK race! smiley
    De kan jo sagtens gå dressur og springe.

Jeg vandt et stævne en gang med en fjordhest over de andre med snart 10% højere end anden pladsen. Og det var egentlig lidt fedt for inden jeg kom på banen, sagde alle til mig "Tillykke med sidste pladsen, du vinder ikke noget" men det gjorde jeg jo så lige! smiley

• #9   23. okt 2012 Det gør jeg! Selvom jeg ikke rider fjordheste elsker jeg dem stadig for deres personlighed! Men stadig! Der er jo forskellige meninger smiley

• #10   23. okt 2012 Er selv fjordheste person, men må indrømme at Oyvind aldrig ville kunne gå grand prix klasser smiley Der er en grund til at klasserne til DM, EM osv ikke går så højt op ved fjordheste stævner smiley

Tilgengæld er fjordhesten fantastisk på så mange andre måder smiley

• #11   23. okt 2012 • PAI •: Præcis!! Du er jo bare fantastiske!! smiley

• #12   23. okt 2012 Tror måske også at fjordheste er forskellige med dressur, nogle er jo trænet mere op end andre osv. Men bare et gæt! smiley

• #14   23. okt 2012 Iben, det du skriver er helt tilgrin.... Du siger simpelthen at fjordheste ikke er bygget til at gå dressur? Sikke noget vrøvl! Det kommer HELT an på RYTTERENS niveau! Jeg har fået undervisning a´f en, som har slået andre heste (som DV og Oldenborgere) i dressur med en FJORDHEST! Jeg mener ikke du skal spille gammel klog, før du ved noget om det smiley
    - Du kan eventuelt starte med at sige: ''Jeg mener'' foran sætningerne.

Btw, min mening om fjordheste, er at der jo findes de helt gamle 'former', som var skabt til at trække med, hvor de rigtig kunne bruge deres muskler, og så er der jo de nyere 'modeller', som er blevet avlet til dressur og spring smiley
    Jeg synes deres stædige temperement er ufatteligt charmerende, og så har de jo udseendet med sig.

Alle dem der ser ned på 'racer', er jo fordi de ikke ved bedre? Man kan få den fantastiske hest, hvor der bare står blandingsrace, som kan være en blanding af 10000000 forskellige heste? Og så er der jo dem som ikke har prøvet at ride dem, eller kender dem? Så lad for guds skyld være med at dømme heste på deres racer, det kan jo næsten ses som racisme?
    smiley

• #15   23. okt 2012 Det skal du ikke være ked af. Får det samme at vide om mine oldenborgere.

De er jo også ekstremt nøjsomme. Selv da den ene havde huller ind mellem ribbenene, fordi hun var ekstremt tynd. Så fik jeg kommentaren, "nu er hun endelig i pænt huld"- ??

• #16   23. okt 2012 Her i området tror jeg ikke det er så galt. Kender mange konkurrence ryttere her som rider fjordhest, men der er satme også mange tykke bamser rundt om på markerne. Desuden er det jo et faktum at de (altså ikke de nyavlede sportstyper) IKKE er fremavlede til dressur, og derfor kan meget få af dem nå langt i dressuren. Få af dem er sådan set bygget til at gå ved lod, grundet den tykke hals og ringe ganache frihed. Men det har jo intet at gøre med om det er en dejlig race men det er da et faktum at det er en koldblods race, som generelt ikke har været avlet til dressur. Dermed ikke sagt at man er i sin ret til at nedgøre andres heste. Synes også fjordhesten har et rart væsen, og jeg kender flere idag med kapacitet til at nå LA for hest i dressur..

• #17   23. okt 2012 [Maria K]: Vi har det på præcis samme måde!! smiley

..::Team Fjord::.. <: Siger jeg også!! Det er totalt til grin!! smiley smiley

• #18   23. okt 2012 Lone s: Jeg syntes bare at de skal holde sin mening for sig selv, vis det skal være på den måde! smiley

• #19   23. okt 2012 Syntes alle racer er dejlige som de er og fjordheste er ingen undtagelse! Folk har self hver deres smag men det er bare så trist med de fordomme der er omkring racerne : /

• #20   23. okt 2012 Helt enig! smiley

• #21   23. okt 2012 tja hold op med at brokke over det og giv de andre heste røvfuld på stævnepladserne i stedet for og bevis de tager fejl og at fjordheste godt kan bruges til andet end skovtur det samme med andre racer

• #22   23. okt 2012 Synes også at fjordheste kan være lige så dygtige som alle andre ponyer. De fleste er dog ikke, men det er jo en helt anden snak der omhandler rytter og avler smiley
    Men jeg bryder mig ikke om fjordhesten, da deres temperament bare generelt ikke er et jeg bryder mig om. Jeg ser helst at en god hest kan rides af en dygtig rytter på højt plan, men at man samtidig skal kunne sætte et barn op på dem uden at være bekymret. Og det ville jeg være! For i min verden er fjordheste ikke en begynderpony, og den har en utrolig stærk personlighed samt viljestyrke smiley
    Men ser bestemt ikke ned på dem, og slet ikke pga de ting du nævner! smiley

• #23   23. okt 2012 Hæhæ, jeg synes det er sjovt når folk fortæller mig at min fjordhest er dum og grim, især når de så finder ud af at min overvægtige fjordhest til 30.000 kan springe lige så højt og godt som deres sportsponyer til 150.000 smiley

Micky springer MB-MA til træning, og LA-MB til stævner smiley

profilbillede
  • #24   23. okt 2012 det er et klassisk eksempel på uvidenhed.
    Alle har desværre skræmme eksemplet af de fjordheste, man mødt ude på den lokale rideskole, hvilket desværre tit har givet et dårligt indtryk af dem, da fjordheste som regelt har svært ved at begå sig på en rideskole eller med kedelig ridning.
    En fjordhest er avlet til at være stærk og modig og gøre det den har lært i alle situationer, om verden så er ved at bryde sammen om den, gør den det den har lært, og hvis den har lært at skulle gå lige i røven på en anden rideskolehest og kun arbejde minimalt samt at de nbliver belønnet af en urutineret rytter ved f.eks snyde sig ind på midten og stive sig, så gør den det, for det er det den har lært.
    Men virkeligheden er den at lige så umuligt og utidig du kan lærer en fjordhest at være, lige så fantastisk og arbejdsom kan du også lærer den at være, det gælder bare om at finde motivationen der driver den

• #25   23. okt 2012 Wow virkelig dygtig og dejlig fjordhest! Og endu et godt eksempel på at de kan en masse! smiley

• #27   23. okt 2012 Fæhesten: Præcis!! De passer jo på sin rytter i sidste ende lige meget hvad!! smiley

• #28   23. okt 2012 årh det er så træls at folk ikke kan se andet end det negative ved Fjordhesten. Men jeg har været så utrolig heldig de sidste mange år på stævnepladsen. Jeg får meget positiv feed back både fra dommere og konkurenter. Jeg syntes at folk bliver bedre og bedre til at se de positive sider ved Fjordhesten (men det kan måske også være, fordi at jeg vælger at lægge vægt på det positive).

men jeg kan godt forstå, at det kan såre en dybt med al den negativitet omkring det jeg syntes er den mest fantastisk pony smiley

(link fjernet)

• #29   23. okt 2012 Iben:
    Det sjove ved dig er, at du selv tuller rundt på en eller anden haflinger, som langt fra går til biddet, i modsætningen til den normale fjordhest som sænker halsen mere smiley

• #30   23. okt 2012 Er egentlig ikke specielt meget til fjordheste. Dog har en enkelt vundet min hjerte, min gamle part. Han var dog også atypisk bygget, meget spinkel. Men altså, hvorfor bekymre sig om hvad andre tænker om ens hest? Alle har forskellige meninger smiley
    Synes dog ikke det er så slemt som det har været.

• #31   23. okt 2012 - Clara Vang Binggeli !: Haha! Ej ja! smiley

• #32   23. okt 2012 Stine Lubek .: Bekymre mig ikke som sådan! Men er ireteret over at de direkte siger det til mig! smiley

• #33   23. okt 2012 Der findes heldigvis lige så mange forskellige hesteracer som der findes mennesker, så der burde være en til alle. Ligesom vi ikke er ens er hestene det heller ikke og ofte tror jeg man køber hest udfra hvad "normen" foreskriver fremfor hvad man skal bruge den til og hvad man selv har det godt med.
    Jeg har en veninde der lige har byttet sin DV ud med en fjordhest og det er det bedste hun nogensinde har gjort. Hun har fået sin rideglæde tilbage og det er det vigtigste.
    Heldigvis er vi alle forskellige, så der findes en til alle smiley

• #34   23. okt 2012 Jeg har ingen fordomme overfor fjordhestens evner - er bare ikke så vild med dens udseende.. smiley Men det er jo et smags-spørgsmål.. Er sikker på en fjordhest, kan være lige så dygtig, som enhver anden pony, hvis bare de trænes rigtigt.. smiley
    Jeg har måske været lidt fordomsfuld overfor travere, men nu har jeg lige selv købt en.. smiley Så man skal aldrig sige aldrig..!

• #36   23. okt 2012 Fjordhesteejere har det altså ikke værre end så mange andre..

Gosh lad dog være med at lade det påvirke jer!
    Jeg har redet fjordhest i 14 år og elsker racen, men ved da også, hvis jeg skulle tegne steriotypen af en fjordhest ville jeg da også tegne en lidt 'tæt' hest med dovent blik..
    Der er altid undtagelser, men så vær glad for du selv kan se dem...

• #37   23. okt 2012 Bare vis dem filmen om Guus så kan det være de tænker lidt mere over tingene
    http://www.youtube.com/watch?v=eVb-DFI7G1k

• #38   23. okt 2012 De er jo ligeså gode som alle andre
    De har deres eget DM ja NM og sikkert mere

• #39   23. okt 2012 Jeg er selv ejer af en dejlig fjordhest og hun kan da både dressur og spring så kan helder ik helt forstå hvad folk mener med at en fjordhest ingen ting kan. Jo jeg syntes bestemt også at fjordhesten er en fantastisk rase smiley

• #41   23. okt 2012 Fjordheste er en fantastisk race! De har deres hel egen specielle personlighed + de har for det meste det mest nuttede hoved som jeg har set! Og om vinteren med deres søde søde lange pels hvis de ikke bliver klippet det er bare så sødt!
    Når man er ude at ride så kan de være så søde, og så lige pludselig begynde at lave små underligheder, bare fordi de har det lidt sjovt.

Hvordan kan man ikke elske sådan en hest?

Min kære lille fjordhest Coco, Den kan pt. gå LB/LA i dressur, og den kan skam sagtens gå højere hvis det skal være og at jeg træner den højere op. Jeg er godt nok ikke springrytter men engang imellem, så skal det da lige prøves. Vi højeste spring indtil videre er 1 meter. Det er allerede ret højt efter min mening. Coco går ringridning, super godt. Mange på ringriderpladsen siger ''Nej uuuha, en fjordhest, det kan da aldrig gå godt'' - ''En fjordhest kan da i hvert fald ikke gå ringridning'' når folk siger sådan noget, så sårer det faktisk! Men Så kommer min lille superhest og mig, vinder ret tit, og vi får derefter at vide af de folk som lige har stået og kritiseret os, at vi er super gode, og at der ikke findes mange heste som går så godt som min fjordhest. Der tænker jeg bare; Tak for en røv dårlig fordom! eller fej lige for egen dør først, inden du fejer andres!

Man kan ikke sige at min lille laban ikke kan, for det kan han! smiley

Elsk på den race! smiley

profilbillede
  • #42   23. okt 2012 Jeg Elsker min dejlige fjordhest og jeg har også redet en traver og det elskede jeg fatter ikke folk har problemer med det!!!

• #43   23. okt 2012 Sanne Kolind:
    Det er jeg skam også meget enig i, men når man for det DIREKTE smidt i hovedet at ens hest ikke dur (ja, det har jeg prøvet) op til flere gange, så bliver man altså lettere såret.. Selvom man godt kan se det fantastiske i dem.. smiley

• #44   23. okt 2012 Josie Lee Quintrell .: Waooouw! Ved slet ikke hvad jeg skal sige!.. Det er jo fantastisk! smiley

• #45   23. okt 2012 Altså jeg synes det er dumt at lave fordomme, såsom at Fjordhesten ikke kan gå dressur. Men vi kan jo hurtigt blive enige om at Fjordhesten blev avlet i Norge for at hjælpe til som arbejdshest. At flere Fjordhesteavlere nu gør dem mere "sporty" er jo en fordel for Fjordhesten til stævner og så videre. Fjordhesten kan SAGTENS komme højt op i de forskellige spring og dressur-klasser, men det er meget lettere for en Sportspony! smiley

Som Anna&Mathilde skriver er alle racer unikke og skønne, på hver deres måde! De har alle et særpræg, som man kan kende dem på.. Fjordhestens udseende er fx. meget smuk efter min mening smiley

Nu har jeg selv en Fjordhest, og jeg valgte ham pga. han stærke krop. Det kan jeg godt lide..
    Men det er jo meget individuelt hvad man er til. Og HELDIGVIS for det! For så er der flere Fjordheste til Fjordfolk, og flere Fuldblodsheste til Travryttere smiley .. Selv er jeg ikke helt vild med Islænderen, og det er helt okay! Men derfor skal jeg da ikke svine den til og tale grimt om den?..
    Men nej. En let Sportspony/Sportshest vil altid kunne springe højere end en Fjordhest, hvis den har modet og springstyrken til det, da Fjordhesten er en tung race.. smiley

• #46   23. okt 2012 Og så er der forskellige meninger om hvad "hesten kan" betyder... smiley Alt efter hvad man vil bruge hesten til.
    Nu tænker jeg på Ritas indlæg med billede af hendes Laban hvor hun skriver at han godt kan.. smiley Der er jo forskellige meninger om hvor vidt den så kan, og det skal der også være lov til ! smiley
    - Super fin Fjordhest Rita, men ikke lige min måde at difinere "kan" på smiley

• #47   23. okt 2012 Jeg starter li med at sige at jeg intet har imod fjordheste. De er bare ikk li noget for mig. Jeg ønsker en hest som ikke er så selvstændig, med et andet udseende, højde og gangart. Det er jo et fackt at de er avlet til at trække vogne i norge som de er helt ubeskrivelige. Tilgengæld ville en fin dyr dv foran vognene i norge kun være middelmådig og ikke god nok.
    Det er så sjældent at der er fjordheste med i toppen i dressur og spring, og det er der jo nok en grund til. Har aldrig set en fjordhest til baltic cup osv. De er ikke bygget til at springe rundt, eller gå i lod og være korrekt samlet da deres bygning ikke er til det. og det er der jo intet galt i.
    Der er så få fjordheste som er med i toppen, at det er let at hive dem ud, som værende gode, mens der er så ualmindelig mange varmblodsheste der er på det plan. Men de er også avlet til det, så de har jo en fordel.

• #48   23. okt 2012 Iben: Du vil simpelthen bruge den undskyldning at du ikke har redet den mere end 2 måneder?
    Jeg har selv tilredet min fjordhest, på to eller tre måneder? Den går trods alt til biddet?

Jeg må indrømme at jeg engang var et af de usympatiske mennesker på denne jord, som hadede islandske heste.. Det var så plat, jeg havde aldrig været oppe på en før? Men alligevel hadede jeg de grusomt, indtil at jeg en dag skulle ud og ride tur på dem! Nu er min mening helt anderledes, de er helt fantastiske? Så jeg var selv en af de personer der dømte for hurtigt. Så Iben, hvis nu at du kom op og red en fjordhest som KUNNE, er jeg 100% på at du også vil kunne lide dem? smiley

• #49   23. okt 2012 Hør her:

Altså jeg har intet imod fjordheste! de er mega nuttede osv, men de er ikke fysisk bygget til at ride S klasser i spring og dressur! smiley Og det er det samme med en traver! Det er slet ikke fordi jeg har noget imod dem, men jeg siger bare sandheden! og det må man jo bare acceptere! smiley For selv. kan de godt gå spring og dressur, men de kommer ikke op og ride S på dem! smiley For de har korte ben, lille hals og lang ryg! smiley NO HATE! du oprættede tråden og jeg svarede! smiley

• #50   23. okt 2012 Mathilde: Du kender ikke racen, kan jeg høre! Kig lige på det videoklip jeg har lagt ind med Holaren! Ja rideskoleheste er sådan! Men det fordi at du har det skidt! JUST SAYING! smiley

• #51   23. okt 2012 Og de ikk fede! Det kaldes muskler!! smiley

• #54   23. okt 2012 jeg er også enig har selv en fjordhoppe og kan gå dresseur stævner og kan også springe

• #55   23. okt 2012 Jo min gamle pony havde en stor muskel på halsen som vi troede var fedt, fordi at svulpede! Men vi fik af vide af nogle lidt klogere personer at det var en muskel! smiley Og det jeg mente var endelig at fjordheste har mange muskler!! smiley

• #56   23. okt 2012 To fjordhingste har lige klaret sig ganske godt i DSP championatet. De kom med i finalen. Laust og Ingolf smiley
    Så nogle fjordheste kan altså godt gå mod DSP'erne.

• #57   23. okt 2012 Der kan man bare se! smiley

• #58   23. okt 2012 Det har vi heller ikke travlt med, men det genere os bare at folk kritisere vores heste! smiley

• #59   23. okt 2012 Det er efterhånden ret ligegyldigt hvor godt fjordhestene går.. I mange folks øjne, vil de stadig være en fed pony der ikke dur til noget, og jeg synes det er en skam at en race som den, er sat i sådan en bås. Den er jo næsten blevet umuligt at få folk til at acceptere dem.
    Fjordhesten er i mine øjne en helt fantastisk race, der kan bruges til ALT lige fra handicap-ridning til virkelig høje dressur klasser, og også spring for den sags skyld. De er modige og har en fantastisk godt sind.
    Og det med at de er fede, det er vel lige så meget ejeren skyld? Så det synes jeg ikke rigtigt at man kan give dem skylden for.

De er jo blevet fremavlet til at kunne trækkevogne i lange arbejdsdage, og så er det jo klart at man for lang tid siden valgte en kraftigere hest der kan holde til måsten og er rolige. Men at sige at de er fede og dovne og ikke kan bruges til høje klasser, er synd.. smiley Træning er vejen frem!

• #60   23. okt 2012 Jeg kan ikke rigtig lide de Racer som Fjordheste, Frieser, Islænder, Haflinger & PRE og de lidt tunge racer, og ville aldrig i mit liv sætte mig op på en.
    Min mor tilbød mig at købe en frieser til mig da jeg var mindre og der sagde jeg også til hende at det var en dum ide og kunne hun godt glemme det, for jeg ville ikke ride den og den ville blive solgt igen meget hurtigt... Så heller vente lidt mere så jeg kunne få en lidt ''letter'' type..

Men andre folk kan da godt være glad og elske disse racer over alt på jorden og det er da fint med mig. Og hvis man er god nok rytter kan man jo også ride hesten til højre klasser uden problemer, uanset race..
    Ville ikke blive sur hvis jeg tabte til en tung race jeg ville tage hatten af og sige når jeg skal nok hjem og træne smiley

• #61   23. okt 2012 Fjordhesten har også gode sider og nogle af dem kan sagtens! smiley men de er jo fremavlet som trækdyr og har størst fordele der smiley

Har selv startet hesteverden ud med en fjordhest jeg havde i 3½ år smiley
    og aldrig har jeg mødt en mere stædig hest smiley men kunne ride hende og fik meget med fra hende at bruge på mine andre heste smiley

Og så er de super charmerende! smiley men det er altså ikke alle der kan hoppe 130 eller gå LA dressur vel og mærket smiley

Men nu ved jeg hvad det vil sige og have fjordhest og jeg må nok ærligt tilstå trods deres charme og rolige sind skal jeg nok ikke have fjordhest igen smiley

• #62   23. okt 2012 Louise og katja J: Man kan sagtens ride de racer du nævner i den øverste tekst! Vis bare man er rutineret nok! smiley

• #63   23. okt 2012 Mathilde Klostermann:
    Here U go http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/staevner_og_loeb/381711-sloejfespring_paa_nsr_105_x2_cm_mb

Og vær så venlig at sige at fjordheste ikke kan komme op og lege med de store, bare en gang til smiley

• #64   23. okt 2012
    At sige en fjordhest ikke kan gå dressur duer jo ikke, ej heller at sige den ikke kan springe..

Men jeg er enig i at hvis man gerne vil ride imod heste og have placeringer, så skal man ikke vælge en fjordhest, ligesom man ikke skal vælge en fjordhest hvis man vil springe MB for heste.

En fjordhests højde giver begrænsinger. Ja, den kan gå en GP i dressur, men pga. gangarterne er det ikke noget man vinder stort med.

• #65   23. okt 2012 Hvor vil du gerne hen med denne debat? smiley

• #66   23. okt 2012 Nu er jeg ret sikker på at alle dem der skriver "De kan ikke følge de høje dressurklasser jeg rider" herinde, rider M- og S-klasser smiley
    I den springvideo som Clara har lagt ind, synes jeg personligt at springene er forholdsvis høje, og det er der så mange andre racer der heller ikke kan bruges til.. smiley

• #67   23. okt 2012 Jeg var ikke til fjordheste før jeg begyndte at ride min kusines fjordbolle Lukas(lukas på min profil) men nu er han min yndlings Sony:D

• #68   23. okt 2012 Pony*

• #69   23. okt 2012 Fjordheste er noget særligt! men man kan jo have sine meninger !!:-)
    Men min menig er altså at fjord heste er noget særligt en sjæleven!
    De fleste siger bare "en fjordhest?:-O den er sku da pisse grim, luddovn, og kan ikke en skid!!" men de kender mpske kun 1 eller 2 fjordheste som er sådan, altså helt seriøst!!
    COME ONE !!;-)

• #70   23. okt 2012 wow!!!!!!! take a chill!!!!!!!? jeg sagde jo ikke at de var dårlige og så angriber du mig sådan!? Du har mit nummer Sasja... Ring hvis du har et problem!!!!!!! smiley

• #71   23. okt 2012 Anne: Ja, men et stævne er et stævne. I den klasse red jeg "mod" nogle som normalt rider B-stævner, og Micky og jeg fik et meget bedre resultat and dem smiley
    DD: folk har forskellige meninger, jeg synes det er sådan pænt høj, og det gør du ikke. Så der er jo ikke så meget der.
    Jeg er slet ikke ude på at anklage nogle for noget som helst, jeg sidder egentlig og griner af det her. Jeg er stolt over selv at have trænet en overvægtig (halvdelen af året vejer han omkring de 500 kg) hyggefjordhest fra 50 cm, op til at kunne springe baner på 125 uden problemer. I kan nok ikke se hvilken stjerne der faktisk er gemt i ham, det ville i først kunne se den dag i mødte ham, som nok bliver aldrig eftersom at der er noget som hedder fordomme, og jeg gider ikke rigtig vise min pony frem til nogle som i forvejen har en holdning til det.
    At i skriver at det ikke er højt, og det kan jeres ponyer gøre meget bedre, det gør mig faktisk lidt vred. Det eneste sted jeg vil hen med min pony, er toppen. Så kan i sige at jeg har valgt en forkert pony, nej. Jeg vil hellere købe en pony som jeg holder af, og arbejde derfra, istedet for at få det hele foræret.

I'm out.

• #72   23. okt 2012 Clara:
    Jeg synes du har al grund til at være stolt, og jeg er så enig i det!!

• #73   23. okt 2012 Sikke en plat debat.. Hvordan kan den være så lang?.. Folk er til forskellige heste, længere er den ikke? Dem der sviner til kan man da bare grine af? ..
    Hvis man føler sig ramt når folk sviner Fjordhesten til, er det nok fordi ens Fjordhest er blandt de "dårlige"..? For ellers kan det da umuligt gå én på?..
    Det går sku ikke mig på, for jeg ved sku godt min Fjordhest er lækker..!
    Så lad vær med at tage jer af det.. Og tænk at I er bedre end dem..
    - Og selvom de kan argumentere med rosetter hver weekend, kan I da bare vende ryggen til, og vise jeres Fjordhest's store hjerte'bag! Så skal de sku nok lukke arret..
    Punktum!... smiley

• #74   23. okt 2012 Og vores Fjordheste er sku ligeglade hvad vi tænker om dem??... De lader sig sku ikke gå på af det, og det kunne nogle sku godt lære noget af! smiley

• #75   24. okt 2012 SKØN race, smukke, med en unik personlighed og der er gode muligheder for at udvikle dem i alle retningen - fjordhesten har mit hjerte smiley

• #76   24. okt 2012 Synes ærligt det er tråde som disse der virkelig fremhæver hvor mange fordomme der er om fjordheste foreksempel.
    Hvis i synes de skulle uddø, så vil jeg råde jer til at lade det ligge, og... Modbevis det, i stedet for at fremhæve det.

Personligt elsker jeg alle heste smiley

• #77   24. okt 2012 Mathilde: Du er til grin smiley
    Fjordheste har en meget stærk forpart og bagpart, som gør at de har mange muskler, og dermed kan springe? Måske skal du kende mindst én fjordhest, som rent faktisk kan, før du spiller klog.. Og det der "NoHate"-fis gør jo ikke noget bedre ;).

• #78   24. okt 2012 Jeg synes virkelig denne diskussion bliver mere og mere plat. Der findes rigtig mange fjordheste, som bliver brugt som hyggeponyer, og til lige overvægtige ryttere, fordi de jo har musklerne til det. Men så er der jo nogle, som er begyndt at avle dem 'sporty', så de bliver mere og mere egnet til at gå dressur og spring. Så ergo - fjordheste kan det som ejerene vil? Slut smiley

• #79   24. okt 2012 smiley

• #80   24. okt 2012 er fuldstændig enig med dig elsker fjordheste de er så dejlige smiley

• #82   24. okt 2012 Jeg mente altså at fordommene skulle uddø.. Haha smiley

• #83   24. okt 2012 Jeg har redet fjordhest for et par år siden, men deres temprement er ikke lige mig smiley Men nogle rigtig søde ponyer, og det er fedt at se at fjordhesteryttere ikke bare trækker sig tilbage, pga. nogle dumme fordomme smiley
    Jeg har selv en lidt hyggelig historie smiley Jeg var med en veninde til stævne sidste år, hvor hun skulle starte LB1. På opvarmningsbanen var der en masse fine heste (det var en hesteklasse). - og så var der én enkelt fjordhest. Det var lidt sjovt at se hvordan de andre kiggede lidt ned på rytteren og hendes pony, der travede rundt mellem de store fine varmblodsheste. Men gæt hvem der vandt klassen stort, over alle de andre?? Der fik folk noget at tænke over smiley

• #84   24. okt 2012 Team fjord: tag dig sammen! Jeg startede i en pæn tone, men nu gider jeg ikke mere! Jeg hader fjordheste og synes at de er dårlige rideheste og er ikke særlig pæne! Sådan! Min ærgelige mening og jeg kan godt blive ved hvis du gerne vil ha det!?

• #85   24. okt 2012 Hold da op... det var godt nok modent sagt smiley

• #86   24. okt 2012 Team Fjord -
    Hvis du er så Hellig omkring man ikke skal dømme på race/udseende, hvorfor har du så givet min hest lav? smiley

Ja, jeg tog dig engang i at råbe og svine ham til, da du skulle trække ham ind fra fold, og jeg skældte dig ud, men skal det gå ud over min hest, at du har et mentalt problem?

Der er jo ingen der vil finde sig i at andre folk råber og skriger af deres hest, fordi den kigger lidt.. smiley bare ærgerligt du ikke havde set mig..

• #87   24. okt 2012 Der er mange forskellige meninger om en fjordheste, men man kan ikke dømme den på dens ydre alle er forskellige i kan jo heller ikke dømme et menneske eller andre dyr før i kender dem! Jeg ved personligt at jeg synes at det er en dejlig race og at ja man kan ikke komme til de olympiske lege ligesom andre men vil kan stadig nå langt på dem om i vil tro det eller ej så er det rigtig, det er en lærenem og stædig race der kæmper sig gennem livet for at blive set ordentligt på men lige meget hvad de gør, er det bare aldrig nok, hvorfor skal det være sådan... Jeg nyder min Macur i fulde drag han er den bedste hest jeg nogensinde har haft min ven for livet, og den glæde kan ingen tage fra mig smiley

Du kan ikke dømme nogen du ikke kender om det så er en hest et menneske eller et andet dyr

• #88   24. okt 2012 Du har fuldstændig ret Annemette smiley

• #89   24. okt 2012 de FLESTE fjordheste er ikke bygget til dressur. de kan godt gå det, bevars... men ud af gemmensnittet på fordheste og fx sportsheste så vil sportsheste være bedre til dressur og spring. dette er et faktum, en alm familie bil er jo heller ikke så hurtig som en racer bil?

Fjordhest er en dejlig heste race, de er (for det meste) søde og kloge dyr.

selvfølgelig findes der gode fjordhest! det kræver en god rytter som stor set alle gode heste gør. men faktum er pga deres bygning så kan andre hesteracer bare værer letter at arebejde med og kommer sansynligvis også længere..
    og SELVFØLGELIG er der godt bygget fjordhest som som liner mere en sportshest, men det er jo ikke det en fjordhest burte være!

fjordheste ER dejlige, med lad nu være med at gør dem til noget de ikke er, er er lavet til noget anden og er sandynligvis langt bedre til dette en andre heste bygget til andre formål...

jeg ser en fjordhest som en fornuftig begynder hest, pga deres søde fantastiske sind, jeg ser som som stærke gode skovturs hest pga deres stabiliete og gode temperment - undskuld mig er dette ikke gode egenskaber?
    hvor jeg ser en sportshest som en god hest for de øvede fordi de er/ kan være mere hisige. hvilke også kan gør dem til gode stævne heste da de har lidt mere "her kommer jeg" atitude.

og husk untagelsen bekrafter reglen, jeg ser ingen ting i apselutter!

• #90   24. okt 2012 Nu er alle i deres fulde ret til og have deres mening om en hest så man man jo bare lukke ørene gør jeg tit.. Nå jeg køber en welsh cob så begynder folk ej du skal jo have en stor hest bla bla bla..

Men nu vil jeg have mine welsh og sådan er det bare..

Jeg er ikk til fjorheste nej sys nogle af dem er fine..

Men vi kan ikk komme uden om at det ikk er den mest oplagte race vis man vil op og ride M og S klasser..
    Jah nogle af dem kan sådan vil det være med alle race der vil altid være nogle som kan.. Men hvis man også vil vinde tja så er det ikk fjordhesten man skal vinde vis vi er oppe i de klasser.. i dressur vil de fleste dommere heller se en smart pony end en fjolle sådan er det bare..

Jeg sys derfor det er så godt fjordheste har lavet deres egne stævner så kan dem med fjordheste få lige konkurrence også vidre.

Men i må jo også ligesom acceptere at hesten ikk er bygget til de helt høje klasser plus at alle bare ikk kan lide den race..

Jeg kan heller ikk lide oldenborge sys simpelthen på ingen måde om racen med som med fjordheste så er der nogle som stikker ud og falder i min smag..

• #91   24. okt 2012 Jeg synes igen ikke der er nogen grund til at nedgøre fjordhesten gang på gang, ja folk har hver sin smag men hold nu op med at sætte den i bås, ja før i tiden blev den brugt til træk arbejde men er i dag altså en super ridehest der er bare ikke ret mange der har opfattet det endnu... Vi kæmper os frem for at vise at det er eneste der os kan noget men igen og igen bliver i ved med at sige den ikke kan noget den er ikke skabt til det men i tager fejl, synes ikke folk kan være bekendt og sige sådan om de forskellige racer hold nu op med at dømme dem.! Alle heste kan noget det handler bare om at de skal lære ligesom alle andre.! Hold op med at døm!!

• #92   24. okt 2012 DD: Micky kan også sagtens spring 125 baner til træning (og stævner, da han normalt er bedre til stævner end til træning) men det er ikke noget vi springer hver uge, da vi vil belaste hans ben mindst muligt, så han kan holde til det i lidt længere tid smiley

• #93   24. okt 2012 Jah alle heste kan noget..

Fjordheste er jo avler til arbejdes heste.. ikk rideheste..
    Vi har så valgt og forfine dem så de er mere egnet til sporty brug.. MEN hesten er stadig ikk en top tunet sports pony.. Men det jo bare godt for så er racen jo tabt..

Det samme med traver.. Den kan noget andre ikk kan det kan trave hurtiger end noget andet og har et super godt hoved.. =)

forstå ikk hvorfor folk abeslut vil tage en dejlig heste race også gøre den til noget den ikk er DET sys jeg personligt er mere syndt.. !! nyd dog hesten istedet..

Dog jeg med mine welsh =)

• #94   24. okt 2012 Jeg har aldrig nogensinde ændret min fjordhest til noget han ikke er! Micky han elsker at springe, han løber altid rundt med ørene fremme, og stopper aldrig!
    Men måske skal jeg ride en ny hestesport (Mountedgames) hvor at jeg nok bliver nød til at sælge ham, da det ikke er noget han nyder så meget som jeg, også er han bedre tjent hos en lille pige som skal have sin første pony smiley

• #95   24. okt 2012 og dd, jeg bliver skam slet ikke sur, måske kun en lille smule når i skriver at det slet ikke er højt, når det langt fra er toppen af hvad han kan smiley

Og jeg skrev at han er bedre til stævne, end han er til træning smiley

• #96   24. okt 2012 Clare

Jah undskyld jeg kan ikk lade være med og smile lidt.. Har været inde og kigge på din pony og den rider jo kun LC i både spring og dressur til stævne.?
    Det kan alle heste/ponyer..

Sys det dejligt nok at elsker jeres fjordheste og rider dem for de er jo dejlige dr også ridedyr..

Men igen hesten er ingen M og S hest.

Og som DD så pænt udtrykker det en fjordhest med meget kapisitet vil stadig aldrig kunne være så god som en sports pony/ hest med meget kapisitet.. Og det er jo af den ekstremt gode grund nemtlig at de er avlet det forskellige ting..

Det betyder jo ikk en fjordhest er dårlig overhoved.!!!

• #97   24. okt 2012 Elsk dog hesten for det den er. istedet for at prøve og overbevise alle om den kan alt muligt som hesten ikk er avlet til sys jeg squ er mere syndt.. rid hesten fordi du og den har lyst ikk fordi man skal vise resten af verden hesten er noget den ikk er avlet til..

Jeg selv har welsh pony de klare sig super godt i ridesporten jeg er så ikk i pony verden mere og har detfor købt en en stor cob som gerne skulle bliver omkeing 150.. jeg ved da at jeg ikk på nogen måde ville kunne være med i de store hesteklasser nå vi snakker M og S og det squ ligemeget med hestens kapasitet.. vil jo få svært ved stævner med afstande.. Plus hun jo er en bette en.. derud over så ja er dansk varmblods og andre deromkring jo mere vilset nå man kommer op i de store stævner..

Men jeg har ingen ambitioner til dette havde jeg dette havde jeg squ købt mig en DV jeg vilbare gerne ligge og hygge med min pony ride lidt enelsker rideklasser og showe avle lidt også måske ride noget lc lb bliver vi vildt gode måske la men ikk mere end noget klub plan. =)

• #98   24. okt 2012 Jeg har kun lagt videoer ind fra de klasser. nogle af dem var fordi at det var en cup hvor at man ikke kunne starte højere, det samme med den anden smiley

Jeg har en video fra en 105, men den er på min venindes iphone som har været til rep. men i skal skam nok få en film lige så snart at jeg får videoen over på min computer smiley

• #99   24. okt 2012 Men husk det skal være en hel bane.. et spring på 130 betyder ikk hesten kan klare en bane =) plus der skal være svære kombinationer også vidre.. det jo ikk b
    højden som er svær men båden spring er bygget på og afstande også vidre..

• #100   24. okt 2012 okay, nærste gang at vi så kommer op og springer de 125 på bane, skal jeg nok sørge for at det bliver filmet!

• #101   24. okt 2012 Jah jah men husk igen det ikk højden som er svær men springens opbygningen afstande og kombinationer.. det er det som bliver svært nå man kommer op i højden..

• #103   24. okt 2012
    ~ • Sasja+Joe • ~ ~
    Online 0 sekunder siden
    Mathilde: Der var endelig en ok ordenlig tone til at starte med, men så kom du med din mening!...
    Ja undskyld kan bare ikke have at nogle spiller klog på et punkt de overhoved ikke er kloge på! Det fint du har din egen mening!? Men tror at "Team Fjord" ved lidt(meget)mere end dig om fjordheste! Og ja der er både hygge fjordboller, som du nok kender dem som! Men der er sku også nogle der har fået trænet nogle store muskler op og kan springe højt! Og man er begyndt at avle lidt mere sporty'e fjordheste, som kan gå godt dressur! Man avler jo ikk kun dem der kan trække vogn mer'! Det har udviklet sig!

Der er sikkert mange der ville kommentere negativt på denne her! Men skulle bare ud med føelserne og kan ikke have sådan noget! JUST SAYING! smiley

• #104   24. okt 2012 Enig med det sasja skrev;)
    NO HATE!!!

• #105   24. okt 2012 Ser lige nogen skriver at de ikke kan lide fjordheste fordi at de er grimme?..
    Altså så må jeg sku' sige at jeg ikke vælger min hest på udseendet, men hvad jeg føler! Tror ikke at jeg er den eneste der har det sådan! Jeg vælger den på hvad den kan self. men også hvordan forholdet er mellem os! Nej man har self. ikke specielt meget tillid til en hest første gang man ser den. Men man kan bare mærke det, som hestepige! Tryk på "Enig" knappen vis du er enig med mig!<3;)

• #106   24. okt 2012 Nu er jeg selv rigtig glad for fjordheste. Har lært min grundridning på fjordheste, og har generelt gode erfaringer med dem. Desuden synes jeg, at det er en af de mest nuttede racer der findes smiley
    Men, men men.. Det er altså rigtigt at fjorhesten ikke er bygget til dressurridning. De er oprindeligt avlet til at trække, og har en bygning der egner sig godt til at det. Dermed IKKE IKKE IKKE sagt, at den ikke kan komme til at klare sig super fint både i dressur og spring. Deres korte og kraftige hals er en af de ting som er en ulempe for dem på en dressurbane, da de kan have svært ved at samle halsen i en flot, blød bue.
    Men de kan sagtens komme ret langt, er selv stor fan af Holaren herinde fra smiley

• #107   24. okt 2012 Fuldstændig enig med tullefisen!:-)

• #108   24. okt 2012 Jeg har da engang redet på en fjollebolle på en rideskole, men kunne aldrig selv finde på at købe en... For at være ærlig ved jeg ikke hvad jeg skulle bruge den til. Denne holdning har jeg til nogle heste racer der i blandt, traver, friser, jysk osv. Men det betyder ikke at jeg hader racer, syntes den er grim osv. Det betyder bare det ikke er en race for mig. Måske kan man være heldig med 1 ud af 100000, men chancen for at finde det jeg leder efter er langt større hos varmblods hestene. Pt har jeg en Holstener/Belgisk varmblod som jeg er super glad for, selv om der måske er nogle folk der ikke mener at en holstener er en god hest. smiley

• #110   25. okt 2012 Enig med Melanie!

• #111   25. okt 2012 Det er klart, at hvis man vil op og ride høje stævner skal man ikke anskaffe sig en fjordhest, en islænder, en frieser eller en helt fjerde, da disse racer ikke er bygget til at kunne gå 'dressur' på samme måde, som en DV foreksempel.

Hvis man rider dressur for hyggens skyld, og man måske vil starte lidt små stævner for sjov, kan jeg da ikke se noget problem i at anskaffe sig en af disse racer, hvis det er en af dem, man er vild med.

Men der er jo en grund til, at folk avler så hæftigt på netop varmblodsheste, da de jo 'bygget' til at kunne bære sig selv nemmere, end en fjordhest foreksempel kan.

Ved fjordhesten har den lidt ulempen, at dens hals er så kort, og dens gangarter er ikke så svævende, som man jo ønsker i de fleste klasser nu om dage.
    Det samme med frieseren, den har naturligt en utrolig høj halsføring, og dette er ikke særlig sundt, når den skal rides. Så skal man lære den, at slappe af - sænke sig, men det kan være svært for den, da den jo naturligt er bygget som den er.

Men ja... smag og behag. Der er dog også en masse ting, folk gerne vil se i dressurklasserne idag, som jeg ikke fatter hat af. Som JEG synes er grimt.

Heldigvis er folk forskellige, og heldigvis er der en hest til alle smiley

• #112   25. okt 2012 Den fede fjordhest du har linket til Sasja, var da det absolut dårligste eksempel du kunne finde... Ej undskyld, men virkelig smiley

• #113   26. okt 2012 Jeg har selv fjordhest elsker den;)
    men jeg må dog indrømme at den let bliver tyk, og ikke går 100% som en dressur pony men hvadså bare vi elsker dem............

• #114   26. okt 2012 Sascha Johansen: Må jeg så have lov at vide hvad der er dårligt ved det?? smiley

• #115   26. okt 2012 Tja ud over næsten alle heste kan springe sig egen højde i løsspring så det ikk vidre imponerende..

Havde en tung nordsvensk skovhest hende løssprang jeg 125 som hun sprang uden problemer hun var 155 selv.. prøvede aldrig mere.. Såh at en hest kan løsspringe sin egen højde siger altså ikk såmeget kan de fleste shettere jo også =)

• #116   26. okt 2012 Det var nu ikke det jeg mente piger;) Hun sagde "Den fede fjordhest du har linket..." Og den er da ivertfald ikke fed! Den er kraftig ja, men det er fjordheste jo! smiley
    Man kan enda se på nogle af billederne at musklerne popper frem! Den har en helt spændstig bagpart af muskler! Og det kan self. være græsvorm, som også er helt normaltfor en hest om sommeren ;))

• #117   26. okt 2012 Hehe fed er den nok ikk lige.. Hehe kan så heller ikk lige se muskler poppe frem.. Meget normalt fjordhest i mine øjne =)

• #118   26. okt 2012 Kan I ikke lige genposte det billede i snakker om? smiley

• #119   26. okt 2012 Vi snakker om linket jeg har skrevt til sleve forummet smiley Eller hvad man siger? smiley ;P

• #120   26. okt 2012 Selve*

• #121   26. okt 2012 Camilla L: Det der med musklerne popper frem...-.- Nok ikke lige så meget, det rigtigt ja! Men altså der starter jo med at komme lidt video og derefter kommer der et billede, hvor man godt kan se det på bagparten! smiley

• #122   26. okt 2012 Ved du hvad Sofie? Den synes jeg ærligt at vi skal tage et andet sted?
    Men ja, jeg kunne ligesom ikke trække din ''hest''? Skal jeg stå og sige 'tak, 'tak', når den opfører sig som en krikke? :-)..
    Og vil du venligst lade være med at sige at jeg har et mentalt problem? For det er tydeligvis ikke mig der har det? :).

• #123   26. okt 2012 Min "hest"(som du skriver det så fint) skal ikke have skæld ud af en total fremmed person, der ikke kender den. Jeg havde ikke engang bedt dig om at trække min hest ind smiley
    At du ikke kan finde ud af at håndtere min hest, tja, det er der få der kan. Måske skulle du tage lade din uopdragenhed gå ud over mig, i stedet for min hest. Synd, når det går ud over dyr, der intet har gøre med dét det egentlig handler om.. smiley

• #124   27. okt 2012 Sasja, jeg synes bare at den er ufattelig grim..
    (Eller også er den smukke hest min fantastiske dreng gennem 7 år smiley )

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.909
    #125   27. okt 2012 "Den har en hel spændstig bagpart af muskler" - hahahahahaahahahahhaha, kunne ikke lade være med at smile over den sætning xD

• #126   27. okt 2012 Jeg har ikke læst alle svar igennem, men svarer lige alligevel.

Fjordhesten bruges typisk som rideskolehest, og derfor tror jeg rigtig mange tager afstand fra racen.
    "Alle fjordheste ligner hinanden på udseende", så self. gør de også det, når det kommer til temperament og kunnen (doven og nada)...En typisk rideskolepony.
    - Og det er jo racen der giver rideskoleponyerne et dårligt ry, og bestemt ikke de meget lidt dygtige rideskoleryttere der "uddanner" dem. Dette er ikke ment som et attack på rideskoleryttere, blot et eksempel på, at rideskoleheste sjældent bliver uddannet til top dressur - Altså lægger niveauet naturligvis lavt hos hovedparten af racen.

Ligeledes betragtes racen som en god begynderhest *HOST*, og som en skøn skovturshest - Og det er hvad vi hovedsageligt ser.

De rigtig dygtige ryttere der har høje ambitioner, hvad angår ridningen, vælger næppe en fjordhest som ridehest, hvilket er en anden grund til, at vi sjældent ser racen i top dressurklasser.

Så ja, det er flere ting der spiller ind, men det betyder ikke at racen ikke kan, med den rigtige rytter og den rigtige motionering.
    Meget muligt det ikke ser ud som en DV, men det er jo også to vidt forskellige typer heste, så den sammenligning vil være helt forkert i mine øjne.

• #127   27. okt 2012 Lykke: Jeg ville nu sige at det er de dygtige ryttere som køber heste som ikke kan en skid (feks. en fjordhest) også kæmper for at få den på toppen smiley

• #128   27. okt 2012 Sofie: Jeg tror heller ikke at den kunne forstå hvad jeg sagde anyway :).

• #129   27. okt 2012 Nej, men han kunne da høre du råbte af ham. Jeg kunne aldrig finde på at stå og råbe af hesten smiley

• #130   28. okt 2012 Skriv privat Sofie, alt andet er åndsvagt ;-).

• #131   28. okt 2012 Cecilia *: Hehe, typisk ord fra mig, men håber at du stadig forstår hvad jeg mener..<3<3;)

• #132   28. okt 2012 Fjordheste kan nu en masse, de skal bare have den rigtige træning..
    Jeg fik min som ikke kunne noget udover at stikke af med mig, nu springer vi LB og rider LC i dressur, men vi kommer ikke længere pga jeg ikke tror hun kan få mig længere, men når hun er i gang taber alle munden på

(link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

Så man skal bare have troen og tiden, så kan alle heste sgu komme langt!

• #134   28. okt 2012
    LC i dressur og LB i spring er ikke langt :o)...

Ja, en fjordhest kan gå en GP, det kan de fleste heste hvis de har lysten og ingen skavanker ikke forhindre det. Men fordi gangarterne tæller med i bedømmelsen, så score fjordhesten ikke højt her.
    Og fordi en fjordhest ofte max når op på 155cm i højde, tit kun pony højde så er det ikke lige den man vælger hvis man vil springe MB for hest..

• #135   28. okt 2012 Krikken det er langt for en som kun har fået undervisning i 1 år og 3måneder og når jeg selv har redet hende op, vi vil kunne komme langt i spring, hvis jeg havde troen på mig selv, men når man kun får afvide, at jeg ikke kan ride hende godt nok, vil man jo hellere ikke ødelægge hende, men LB og LC er bedre end ingenting(:....

• #136   28. okt 2012 Selvom jeg er fjordheste ejer, må jeg indrømme at racen ikke er specielt dressuregnet.. Jo, de kan da sagtens komme op og gå en pæn LA1, og stadig være med i konkurrencen, men det kan alle heste med rette træning.

Racen er ikke bygget til dressur, den er kort og kompakt, halsen er ikke specielt dressuregnet, når den er så kort, og så har de stort set ingen ganachefrihed som gør, at deres luftrør hurtigere lukker til end racer, som er avlet til dressur. - Altså har de svært ved at gå bag lod, uden at have vejrtrækningsproblemer (IKKE at det burde forekomme i dressuren, men vi kender alle virkeligheden), og mange af den gammeldags type kan ikke engang komme ind nær lod, uden vejrtrækningsproblemer.
    Den nye model er selvfølgelig langt mere ridehest, men spørgsmålet er, om den egentlig er fjordhest mere. Det ligner mere en gul sportspony med stritman.. - Hvilket jeg synes er synd smiley
    - Dog synes jeg ofte at fjordhest gør sig rigtig godt inden for anatomisk korrekt ridning/klassisk. Men det tror jeg også er en ''art'' som stort set vil klæde alle heste smiley

Ang. spring, så siger min logik mig, at jo lettere en hest, jo nemmere har den ved at springe højt. Men har set fjordheste springe højt - og min egen har da sprunget 110 cm med mig på ryggen uden problemer smiley

Men når det så kommer til temperament, så findes der ikke en bedre hest i min verden. Den er ikke stædig som der bliver påstået, alene af den grund, at det kan en hest ikke være. Den gør bare ikke noget, hvis ikke den ved hvad den skal. En DV f.eks. kommer med 117 løsninger, hvis den bliver forvirret, og håber den ene er rigtig, en fjordhest gør intet, og venter på et signal den forstår.
    Samtidig har jeg mødt meget få fjordheste, som ikke har en stor personlighed, mens jeg bl.a. ikke har set specielt mange varmblodsheste med en stor personlighed.

Men det er vel logisk, og helt i orden, at racer der er blevet fremavlet til konkurrence ridning, vil klare sig bedre end en egentlig arbejdshest.. Jeg elsker mine heste overalt på jorden, og det tiltrods for det er en fjordhest og en frieser, og ingen af dem er avlet til dressur. smiley

• #139   8. nov 2012 Team Mølkjær, og andre af den holdning.

På hvilket grundlag kan du lægge alle fjordheste under én kam?
    Altså at de alle sammen er rolige, og gør hvad man siger (er du godt nok den første jeg nogensinde har stødt på, af dén holdning)?

- og ingen heste kan være frække, og ENHVER ordentlig opdraget og afslappet hest som hviler i sig selv, gør alt hvad man siger. smiley
    Ellers kan stævneryttere (som bl.a. skriver at du er) ikke bruge en hest til noget smiley

• #140   8. nov 2012 Jeg elsker min fjord fordi han er som han er..
    Jer er udemærket klar over hvad hans kapacitet rækker til/ikke rækker til.
    Men hvis jeg ville ride stævner for at vinde og nå langt havde jeg nok købt en anden type hest:-)

Men min fjord passer perfekt til mig, og ville ikke bytte ham for noget. Det rør ikke mig hvad andre mener om fjordheste, for jeg ser min smukke kyssemule hver eneste dag, med et kæmpe smil på læben fordi han er min<3

• #141   9. nov 2012 vi har også fjordhest her, han har ingen problemer med at gå dressur, min veninde har også en den går la 2 med 68 % har en anden veninde der rider dv hun har tabt flere gange til fjordhest selv om de rider i la klasser og veninden rider også mb, så de gule kan hvad de vil, desværre er der mange der stadig tror at de er små og fede men det er de ikke mere,der er dejlige smiley

• #142   12. nov 2012 lotte og den stædige smiley ": Enig!;)

• #143   12. nov 2012 fat det nu: de er som de altid har været! i tør bare ikke se det i øjnene

• #144   12. nov 2012 Mathilde gå nu bare væk

• #145   12. nov 2012 Mathilde: Gå hjem og tud, du tør ikke se i øjnene at de dejlige fjordheste er meget mere værd end visse andre heste. nu gider jeg ikke høre mere på dig! Farvel?
    Få dig et liv tak! smiley

Ved godt er meget hård, men det fortjener du smiley

• #146   12. nov 2012 Marika: luk! og næh nej jeg tuder ikke, jeg skrider ikke du skal bare blande dig udenom! skriv dog PB hvis du skal være endu mere flabet end du plejer. jeg har mig skam et liv men det har du vist ikke!

• #147   12. nov 2012
    Udstemme, udstemme...

• #148   12. nov 2012 ivana: mig og marika er ikke ligefrem de bedste venner for tiden det er lidt privat

• #149   12. nov 2012 Haha mathilde, du skriver så meget lort om fjordheste, også når man går ind på din profil er der en lille pony, som der tydeligvis er noget fjodbolle i... HAHAHA

• #151   12. nov 2012 clara: det var en rideskole pony jeg gerne ville have ind for at kunne mere her inde? XD haha!

• #152   12. nov 2012 sorry HG! tror bare jeg fjerner fluebenet! ;D diskuter i bare videre!

• #153   12. nov 2012 Der står godt nok tidligere part, men jaja

• #156   13. nov 2012 Mathilde vis du selv skriver at det er privat, og vis du er imod at folk blander sig.. Så overvej at skrive det et andet sted! Ville ikke have at du skriver mere her, vis det er med den tone! Det er alt for urelevant! Tak:)

• #157   13. nov 2012 GODT!!

• #158   16. nov 2012 TAAADAAAAA smiley

(link fjernet)

• #159   17. nov 2012 Jeg synes at Fjordhesten er verdens bedste race, skøn, dejlig, børnevenlig og jeg kunne blive ved med at rose den med små ord !
    Jeg selv er så heldig at eje en Fjordhest, det kan godt være at den ikke komme op i de høje klasser, men hun kan nu godt gå dressur trods hendes kun 6 år ...

Alle de fjordhest jeg kende og høre om de kan nu både gå dressur og spring og slå de de "store heste til dressur og springstævnerne"

Så lad være med at hakke ned på dem !!!:-)
    Hold jeres grimme meninger for jer selv, jeg holder os mine meninger og hvis der er en race som jeg ikke bryder mig om :-))

• #160   17. nov 2012 Man finder, efter min mening og erfaring, ikke en mere alsidig hest end en fjordhest. De kan bruges til alt på alle niveauer. De er gode voksen ponyer, de kan bruges som begynderheste, de er perfekte familieheste og de kan gå både spring og dressur. Deres rolige temperament gør dem skønne at arbejde med og deres hårdføre væsen gør dem modstands dygtige overfor både sygdom og skader.

De er smukke og personlige og jeg har aldrig haft et forhold til en hest som det jeg har med min fjordhest.

Op i r**** med hvad andre mener. Deres holdninger afspejler blot deres uvidenhed og mangel på indsigt. Jeg har også mødt mange fordomme, dem giver jeg ikke en disse for!! Jeg ved at jeg har den bedste hest i hele verden - og kunne det ikke være skønt hvis alle andre havde det lige sådan OG så lod det blive ved det i stedet for at prøve at presse deres egne meninger ned over hovedet på andre.

Og se så billedet her, en fjordhest med en rosette - fra et heste stævne;-)

• #161   17. nov 2012 smiley

profilbillede
  • #163   24. nov 2012 Havde en på lån jeg siger jer hvor han gik.
    Og sprang 1 meter smiley

profilbillede
  • #164   25. nov 2012 det er rigtigt nok at en fjord hest ikk er "lavet" til at ride, MEN det er nok den hest der ka holde til at feks. springe højt og holde til at gå på et højt nevo i dressur i længst tid uden at blive mærket af det. NETOP fordi at en fjord heste stadig er en hest, og ikke noget der er blivet pusse nusset om i 100 år, som brækker benende vis du vejer mere end 50kg.!!! og vis du ikk ser på at det er et stort tunkt dyr, er den jo MEGA maskulin og det er stort set kun muskler den har på sind krop!!!!

• #165   25. nov 2012 og tilde: når en hest er lang i ryggen er det bare godt<3 har du ikk set alle de "gode" spring heste er altid lange. så de ka bruge ryggen mest muligt!!!<3

• #166   28. nov 2012 Til en start vil jeg sige at der jo er forskel på fjordheste smiley Der er jo typen som virkelig ligner en rigtig norbakke, også er der de rigtige smarte sportsfjordheste! Og jeg må sige at jeg selv har dømt de der rigtige norbakker lidt ned (dem som bare står og glor som ikke er igang) men siden den dag min søster fik part på en og jeg selv havde været på den, kunne man jo ikke andet end at elske det dyr! Specielt åbner det også ens øjne når man kommer ind i fjordheste verdnen, som er noget helt andet! Og hold da op det er vildt at se så mange gule samlet på et sted, men samtidig også ret fedt :b Folk som ikke har oplevet denne verden går virkelig glip af hvad en rigtig gul hest er smiley

• #167   29. nov 2012 ENIG med Malene!!!!

• #168   29. nov 2012 også mig i den grad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<3

• #169   29. nov 2012 Me too!<3

• #170   13. dec 2012 Hvad vil du med denne tråd? Man kommer jo ikke til at elske dem af den grund?

Heste og racer er en smagssag. Jeg kan personligt ikke så godt lide dem, har dyb respekt for folk der rider dem og elsker dem. smiley

• #171   13. dec 2012 Line:
    det er jo bare en tråd hvor folk ka skrive om fjord heste?

• #172   13. dec 2012 Line: det er hvor du kan skrive din mening om fjordheste så du har gjort det rigtigt smiley

• #173   14. dec 2012 Det kan da godt være. Men det er da også rart at vide andres meninger om fjordheste smiley

• #174   14. dec 2012 Mine fjordheste er mit et og alt, ville aldrig bytte dem for noget andet smiley

• #175   15. dec 2012 http://www.youtube.com/watch?v=UfIT4xgzYro

Her er min lille babyprut.
    - Hold jeres negative shit fra denne video, tak. Hun er kun 3 år!

• #177   15. dec 2012 at ride i nedsidning?
    - Ja, du må da undskylde at jeg rider nedsidning i de to minutter du ser det?
    Hesten skal jo ikke gå hen og blive ligeglad med tøjlen?
    Desuden siger min rideærer, at man skal bøje hesten, og hvis du ikke kan se det, er det det jeg prøver at få prinsessen til.
    - Jeg håbede at jer der ser denne video, ja, nu hentyder jeg til dig SOF, ville forstå det med nagativitet.

• #179   15. dec 2012 Det gør den da ikke, så længe jeg ikke hiver i hende?
    - Heller ikke for at bliver uvenner herovre fra smiley
    Men jeg får undervisning 2 gange om ugen, så mon ikke det er nok.
    Jeg skal da nok huske på disse kommentarer og tage dem til mig, men som sagt, har jeg en, faktisk to undervisere, som retter på mig hver uge smiley

• #180   15. dec 2012 Den har været redet siden den blev 3, og så får hun pause nu er.
    Hun bliver 4 nu her om 2 måneder smiley

• #182   15. dec 2012 Tusind tak!
    Nu hvor jeg har kigget en ekstra gang, kan jeg også se, at det ser lidt voldsomt ud!
    Men idag, da vi optog videoen, ville hun hele tiden gå ind i barrieren, (når man prøver at føre hende ud, flytter hun sommetider bare hovedet) og det ville jeg jo selfølgelig undgå, så meget som muligt. Så også grundet af det, virker det mere 'voldsomt'. :).

• #184   15. dec 2012 Tusind tak! smiley

• #185   15. dec 2012 Nu er det ikke alle undervisere der er lige dygtige smiley
    og jeg kender tilfældigvis de undervisere hun bruger(har selv redet ved en af dem engang) - og de er så ikke noget værd i mine øjne - men hver sin ridning smiley
    Synes bare ikke det er iorden at sidde og save hesten i munden konstant (siger ikke du gør det Perle), men det gør underviserne på HJR, det er deres måde at ride på. Slet ikke pæn ridning efter min smag.
    Det eneste undervisningen går ud på, er at få hesten til at bøje nakken via tøjle, og det er bare så intetsigende.

• #186   16. dec 2012 syntes den er ALT for ung til at blive redet på?

• #187   16. dec 2012 Aldrig om jeg skal eje sådan et kræ! Efter mon mening er de grimme og når de skal forestille at gå pænt ser det frygtelig ud.. Nok den eneste race jeg slet ikke kan tåle at se på!! Men dem der elsker dem og sys de er det bedste fred være med det..

• #189   16. dec 2012 ninette: ENIG! syntes STADIG det er fulkommen sindsydt at ride sådan på en hest på knpt 4år.....

• #190   16. dec 2012 Hør nu her, alle rider ikke ens. Hvis i har et problem med den måde hun rider sin pony på, jamen så tag dog hen og rid den selv. Ponyen er i live, den er sund og rask, er det ikke det vigtigste?

• #191   16. dec 2012 Sofie: Jeg er enig i dte du siger på nogle punkter.
    Men jeg vil lige sige, at Pernille SLET ikke tænker på at hesten skal gå til biddet?
    Til jer andre, jer der siger, at det er sindsygt at ride en så ung hest, er i dumme eller sådan noget? smiley
    - Heste bliver tilredet so 3 årige, fordi de kan holde til det der, får en pause og bliver redet igen? Seriøst piger, tag jer sammen!
    Min hest har ingen problemer med hverken ryg eller andet, så tag jer for helvede sammen! idioter.

• #192   16. dec 2012 Og dig ~josling & Emuller~, det skyldes tit problemer med ryggen, hvis en hest stejler. smiley

• #195   16. dec 2012 det virker bare sådan lidt... vis hesten er 3 der og den ihvertfald ska være redet i et år før man ka begynde og samle den.... så var den knap 2 på det tidspunkt....! og man ka ikk ride en hest til LIGE efter den er færdig vokset! for der er den øm o kroppen og ska lige stå en 3ugers til smiley og i behøver ikk at angribe

• #196   16. dec 2012 Selvfølgelig er fjordheste da fantastiske?
    Selvom jeg ikke har haft noget med dem at gøre så VED jeg da at man A L D R I G skal dømme en hest.. Hvorfor dømmer alle overhovedet Fjordheste? Det kunne ligeså godt være en islænder?.. Jeg fatter det seriøst ikke.. De er sgu da dejlige?

• #197   16. dec 2012 og perlen: NEJ det skaber ikk problemer i ryggen at stejle! vis det gør noget "kan" det belaste bagbenene... men så er det jo godt at jeg ikk gør det mere ind max 6 om året+ de få gange hvor han selv gør det... i forhold til at din 3 årige ihvertfald 4 gange om ugen!

• #199   16. dec 2012 heiwa:ENIG

• #200   16. dec 2012 Josling: Hvis din hest går sådan der, når du tror at den går samlet, så tror jeg at du skal have dig en snak med din underviser smiley

• #201   17. dec 2012 for det første hanler denne er snak ikk om min pony! for det andet hat jeg aldrig fået undervisning på den! for det 3 har den kun gået dressur i en måned der! for det fjerde er den 18 og begynde at ride dressur som 17 årige og for det femte har jeg selv redet den ob i dressur hvilket jeg er rimelig stolt af og sidst men ikke mindst for det 6. går den ikk dressur på det billed, var i gang med at lære den at slappe af, så man kan ikk kalle det for rigtig dressur. og har ik nogle billeder fra i år men han går MEGET mere samlet n! SÅ BLAN MIN PONY UDEN OM DET HER!!! det er jo ikk en eller anden konkurence om hvem der kan fine flest fejl hos andre smiley

• #202   17. dec 2012 og desuden går den låd der men dubr og har rimelige gode gangarter! så bare ti stille

• #203   17. dec 2012 dybt* og ikk helt krøllet sammen, som den der 3 årige

• #204   17. dec 2012 og du kender helder ikk ponyens fortid... det gør jeg smiley

• #205   17. dec 2012 Hvad har ponyens fortid at gøre med, hvordan den går med halsen som 3 års? o.O ehhhhm...

• #206   17. dec 2012 jeg snakker om Emil?

• #207   17. dec 2012 hahaha, "krøllet sammen", luk dog munden søde ven! En fjordhest har ikke en særlig lang hals!
    Jeg skriver ikkeat det skaber (understreget), problemer, men kan være fordi den har ondt i ryggen smiley

• #208   17. dec 2012
    Tal pænt, ingen grund til det grimme sprog - det giver bare en udstemme :o)

• #209   17. dec 2012 kom du bare her og bestem om min pony har ondt i ryggen... så ville den nok sige fra og ikk bugge rundt? og ja en fjordhest har kort hals! det er lige netop derfor det er nemt at krølle dem sammen! og hva har det med min pony at gøre? ;D

• #210   17. dec 2012 Jeg er enig - Fjordheste er gode græsslåmaskiner smiley

• #211   17. dec 2012 sofie: han har stået i en stald der brande! så når jeg rider på udendørs banen, er han MEGET opmærksom, og svær at få til at slappe af! smiley

• #212   17. dec 2012 Når en pony/hest *bukker, er det også for det meste pga. rygproblemer eller smerte et andet sted på kroppen smiley
    Og igen, hvis den fjordhest går "helt krøllet sammen" så burde du få dig en underviser som kunne vise dig, hvordan en "krøllet sammen" hest ser ud

• #213   17. dec 2012 fat set! jeg har ingen underviser! og NEJ han bugger af glæde? fordi den har stået stille i 20 dage!? smiley og hvis den har indt i ryggen hvorfor trækker den så hen mod et spring på 120cm? smiley

• #214   17. dec 2012 det*

• #215   17. dec 2012 Det er jo derfor at jeg skriver at du burde FÅ DIG en underviser

• #216   17. dec 2012 hvorfor ka du ikk blande dig uden om og lade være med at forsøge at belære mig om min pony for det går ikk særligt godt!!

• #218   17. dec 2012 ~josling & Emuller~ - Udstemme på vej for det ikke pæne sprog :o)

• #219   17. dec 2012 SOF: Det var begyndt at gå lidt op får mig smiley

I'm out smiley

• #220   17. dec 2012 ja os mig! det var ikk liiige minigen folk sku belære mig om min pony! see you!

• #221   17. dec 2012 OMG! Jose fjordheste er ikke krøllede sammen bare fordi at de har en kort hals? Men ville ikke diskutere.. smiley

• #222   17. dec 2012 haha undskyld, men josling du har altså lige skrevet at det var gået op for dig at du ikke forstår noget smiley

Farvel igen

• #223   17. dec 2012 Haha ej ja!:D

• #224   17. dec 2012 OMG. Sasja jeg sagde at det er nemmere at få dem til det ikk at de gjorde det smiley

og jeg har ikk gjort mig til grind det har du ved at angribe mig og min pony som tydeligvis ikk har noget med det at gøre ;D

• #225   17. dec 2012 nu fjerner jeg lige fluebenet farvel!

• #226   18. dec 2012 Byebye

• #227   18. dec 2012 Fint søde, smut nu smiley

• #228   18. dec 2012 min mac ville ikk lige fjerne det med forsøger lige igen! og sagde du ikk at DU ville fjerne dit? svare forhåbentlig ikk da jeg tror det virker nu!

• #229   18. dec 2012 Forhåbelig

• #230   18. dec 2012 den fucker totalt!!!!!! og sasja vis du ska være sådan så skriv lige i pb nætse gang ikk smiley

• #231   18. dec 2012 Hvad mener du? Er ikke sur, men ville bare have en pæn tone her inde?

• #232   19. dec 2012 Jeg har intet imod fjordheste. Vi er jo alle på en måde "Kollegaer" påtrods af vores forskellige ridemåder, og heste. Andres meninger omkring, dig/din hest, kan jo også være fuldstændig ligemeget, hvis bare man selv kan lide, det man laver. Hvis man ikke kan sige noget pænt til, eller om, hindanen, så hold det for dig selv. -Ellers, så bare hold op med at lytte.

• #233   19. dec 2012 Jeg synes fjordhesten er en SKØN race, ligesom jeg elsker alle de tunge racer generelt. Jeg synes de er så skønne og klapper i mine små babyhænder når nogle formår at vise, at deres kan.

Min gamle ridelære har en fed fjordhest, som er trænnet til LA i dressur. Men ponyen synes ikke dressur er sjovt og har slet ikke de samme fine gangarter som hendes to oldenborger hopper. Og stod det til fjordhesten var den spring og løbshest. smiley

Jeg har også reddet på den typiske, fede rideskolehest. Den var da nok 200 kg overvægtig da den ankom til rideskolen, og så fed at min ridelære på et tidspunkt var i tvivl om hvorvidt den haltede meget let, eller om det blævrede så meget at det så ud som om.
    Den var MEGET stærk, løb i røven af alle andre og lavede 180 graders vendinger som kun meget fede fjordheste kan.
    Den var faktisk så tyk at jeg red den uden saddel og ikke en eneste gang formåede at falde "ud over" maven på den lige meget hvad den så fandt på.
    Den havde ingen gang og var meget uselvstændig.

Og samtidig havde den bare det SØDESTE væsen. En rigtig lille pleaser, der ikke forstod hvad jeg gerne ville have. På et par ridetimer fik den forstået hvad galop til den ene side gik ud på (sprang forkert an i den anden stort set altid), kunne trave et par selvstændige runder og blev lidt mere lydig.

Men hold nu kæft hvor de andre fra rideholdet skreg af grin når jeg bumlede rundt på den lille omgang blæver. Jeg skyldte hele tiden kage fordi jeg forstyrrede undervisningen, men den hest jeg normalt red var altså halt og havde derfor fri.. smiley

• #234   21. jan 2013 regner ik med at der stadig er nogen der følger tråden men syntes lige i skal vide at jeg rider en fantastisk fjordhest en gang i ugen snart 2 eller 3 men i hvertfal er han den bedste springhest på hele rideskolen. kender mange der har fået første pladsen på ham.... han er syv år. han kan være stædig og sparker bagud i galoppen men jeg syntes det er totalt kært...... Syntes lige i skulle vide at en fjordhest godt kan han er den bedste springhest på rideskolen

• #235   21. jan 2013 Enig med Ronja Falkner - Vær nu bare glad for den hest i har valgt. og som i elsker. Vær ligeglad med hvad andre syntes:)

• #236   25. jan 2013 Synes det er så trist at folk dømmer fjordhesten på den måde... smiley den er lige så god som alle andre racer, men det kommer selvfølgelig også an på, hvad man vil bruge den til... En fjordhest kan sagtens springe og ride dressur... Men synes bare det er trist at folk dømmer den på kropsbygningen, så hurtigt. Jeg ville hellere have en fjordhest end en varmblodsrace eller fuldblodsrace smiley intet had mod nogen smiley

• #238   28. jan 2013 non: du synes de er ens, også har du en frieser? smiley

• #240   28. jan 2013 du siger at fjordheste er ens, men de er da mere forskellige end friesere smiley

• #242   28. jan 2013 min pointe er at jeg synes at det er lidt dobbelmoralsk, da du skriver det som om at det skulle være noget dårligt

smiley

• #245   28. jan 2013 "jeg syntes de er ens og grimme - sorry to say it men det er altså min meningen"

og nu vil jeg gerne høre det posetive i det

• #247   28. jan 2013 Herregud, så find da sikkerhed i det valg i har taget .. nej ikke alle kan lide de gule, men altså mange kan heller ikke lide DV´erne . men du ser ikke mange DV ejere sidde og skrive indlæg om at alle friser, islænger,traver og fjordheste ejere sidder og skriver grimme ting om en DV. men DV´erne får altid slag i sådanne tråde som disse ... for en der ikke går op i frisere så ligner de hinanden, og fjordheste ligner hinanden for en der ikk eer til dem, og det gør alle de brune varmblods også sjovt nok . ..... så vær da glad for jeres valgt i hest ,,,,,

• #248   28. jan 2013 Sort er slet ikke en farve... Hæ hæ

• #251   28. jan 2013 Non; Det er hellere ikke en nuance smiley
    Det kaldes; de akromatiske (ikke­-)farver.
    De akromatiske farver er: sort, hvid og grå. smiley

• #253   8. feb 2013 I virkeligheden er der ikke så stor en forskel på racer, som folk prøver at lave. Mange racer generaliseres, men i virkeligheden handler det jo om målgruppen af købere af den pågældende race.

Shetlændere købes fx tit til mindre børn, grundet højden. Og da små børn ofte ikke har så meget erfaring, ender ponyerne tit med at blive stædige og uopdragne på mange punkter. Nogen mennesker fejlfortolker det så til, at alle shetlændere er sådan, hvilket jo er helt usandt. Det er udelukkende fordi de primært købes hjem af småpiger, der måske ikke lige har rutinen til at opdrage dem. Satte du enhver anden race hos lille lotte, der har redet rideskole i 2 år, ville den ende ligesådan.

Vi har 15 shetlandsponyer gående hjemme, da vi bruger dem til undervisning af mindre børn. Og folk der kommer ud til os, bliver da tit helt overraskede over hvor "søde" og lydige ponyerne er, samt at de slet ikke bæger præg at den "typiske shetlænder." De er skam bare tilredet og opdraget af voksne og mere rutinerede ryttere. That's the difference. ;o)

• #254   8. feb 2013 Fjordheste er skønne!
    Og jo de kan skam godt springe
    På billedet springer jeg min venindes 5-års, han skal skam nok blive en fin springer!

profilbillede
  • #255   8. feb 2013 Sådan lød det i et af citaterne trådstarter skrev smiley
    Men jeg ville da også lyve hvis jeg sagde at jeg aldrig havde hørt det før.

• #256   8. feb 2013 DD
    Ja det ved jeg da jeg godt, jeg skriver netop også at en fjordhest sagtens kan springe. Men har da hørt en spydig kommentar eller to om at de bestemt ikke kan smiley

• #257   9. feb 2013 Lisa-Maria Lund Eriksen: Enig! smiley

• #258   13. feb 2013 Vil bare lige sige at min fjordhest vandt LB2 dressur med 70 % her i weekenden... og næsten 65 % i LA for HESTE (dvs. konkurenterne var svære modstandere end når man rider pony, og heste som "er avlet" til dressuren)

FJORDHESTE KAN GODT GÅ DRESSUR
    Samtidig har den vundet LA i spring.....

bare lige en bemærkning (;

• #260   10. okt 2015 jeg elsker fjordheste og er helt enig med dig smiley
    min part (der er fjordhest) er simpelt hen så god til at spring og billedet er det kun et af de små spring smiley

Kommentér på:
Fjordheste!

Annonce