{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

Hvorfor putter i det på? {{forumTopicSubject}}

Ja hvorfor rider i med klokker og gemascher? Og hvorfor på folden?

Jeg ville ønske jeg ikke havde brug for det, men det har jeg altså. Chagall smider sine sko hele tiden, og ligenu har han ikke særlig meget hov tilbage. Jeg putter gemascher på da han får overben smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor putter i det på?
  • #3   19. jul 2013 Min har klokker på på fold og under ridning - hun træder sine sko af konstant smiley

• #4   19. jul 2013
    Jeg lader være :D.
    Hvis jeg gør er det kun for pynt ;o). Har også haft redet med det en enkelt gang eller to, imens min pony har haft for lange hove.
    Men udover det, så må hun lære og styre sine ben selv.

Gamacher beskytter jo kun på siden, så i spring ser jeg heller ikke noget formål med dem mod beskyttelse imod bommen. Kræet må lære og styre benene ;o)

• #5   19. jul 2013 min hest får gamacher på, da han til tider kan få smasket benene sammen, da han står meget tæt med sine ben. klokker får han på så han ikke træder sine forsko af. på fold har han ikke noget på.

• #6   19. jul 2013 Jeg bruger klokker fordi min pony går med forsko smiley
    - Og jeg bruger gamacher eller bandager da han er lidt klodset og ikke har den bedste balance endnu smiley

• #7   19. jul 2013 Fordi det er lettere at forebygge end at helbrede (-; under ridning presses hesten, og den kan let få trådt på sig selv eller smække benene sammen. Dog går min hverken med gamacher eller klokker på folden, da der ikke er behov for det længere - dog har han brugt klokker, da han har dårlige fuldblodshove, men efter smedskift og intens hovpleje, har han fået gode og sunde hove (-;

• #8   19. jul 2013 Krikken, jeg er der ening i med at springamacherne kun støtter på siden, men de støtter jo altså også bag til, er jeg i hvert fald blevet bildt ind smiley
    men ud over det kan min ikke gå med spring gamcher så når jeg springer er det med dressur gamcher smiley

• #9   19. jul 2013 jeg rider altid med gemasher på krystal da hun smeder i bagparten..

franco smeder på forbene

• #10   19. jul 2013
    Gamacher og bandager støtter ikke :o)
    Det er 4-700 kg hest imod et stykke "pap" eller stof, det tager slag, men støtter, nej så skal det strammes alt for meget til. Ligesom hestens ben kun er af sener og ikke et bevægeligt sted så der er ikke noget og støtte modsat et menneskes håndled eller knæ som er bevægeligt.
    Eller læggen der er blød.

Også syntes jeg også det er tankevækkende at vi efterhånden har avlet så mange heste, der åbenbart ikke kan gå på deres egne ben - det er for mig og se, ikke et kvalitetstegn eller noget og avle imod :o)

• #11   19. jul 2013 Min går sommetider med gamacher på fold, fordi han slår benene sammen og får sår på indvendige side af koden.
    Han har altid gamacher og klokker på når vi træner, fordi han slår benene sammen, så vil selvfølgelig passe på ham smiley
    Om natten står han med BOT gamacher på alle 4 ben.

• #12   19. jul 2013 Enig med dig krikken smiley

• #13   19. jul 2013 Jeg bruger gamacher fordi så føler jeg at min ponys ben er beskyttet, kald mig bare overbeskyttende men efter min gamle dreng fik bøvl med benene kan jeg ikke lide ikke at have beskyttelse på benene. Og min den unge kommer også til at stå med staldgamacher om natten i vinter perioden når han engang er blevet tilredet da jeg er lidt af en pivskid hvad hans ben angår.

• #14   19. jul 2013 jeg rider med gamacher i spring for at beskytte smiley rider med klokker fordi min nogle gange rammer sig selv i forbenet smiley gamacher i dressur, fordi min tit vælter over sig selv smiley og på fold tager jeg klokker på, fordi Sam træder sin sko af, og ødelægger hoven smiley

• #15   19. jul 2013 Men spring gemascher beskytter jo overhovedet ikke hvis den rammer bommen smiley

• #16   19. jul 2013 Mine har ikke noget på når de er på fold, der er de heste og slapper har, og skal ikke være spændt ind i alt muligt.

Til dressur har jeg normalt et eller andet på, normalt en go gamache af en art, som er let at tage af og på, syndes det tager for lang tid at ligge bandager på i hverdagen. Eller ingen ting, det er lidt forskelligt.

Til spring har jeg normalt altid til spring gamache på, og det er jo naturligvis både for at støtte og beskytte smiley

Men har heldigvis ingen heste der er afhængig af noget smiley

Krikken: Jo bandager og gamacher støtter da helt bestemt hvorfor tror du ellers at læger osv. anbefaler man går med et Støttebind? Det er jo faktisk det samme bare at skaden er sket når det anbefales til os mennesker. Og gamle mennesker får skinder på deres ben også for det ene og det andet.

Jeg mener bestemt til er nyttigt for mange smiley

• #17   19. jul 2013 Min bruger klokker både på fold og i træning da han ikke skal smide dem men han har kun klokker på forhovene. Gamacher til at beskytte ham når jeg bruger dem det er ikke altid. Bandager til pynt.

• #18   19. jul 2013 så er der igen noget jeg har misset smiley
    men en gamache vil vel tage noget af stødet, hvis den går på bommen ved springning?

• #19   19. jul 2013 Det er jo bare elastik der sidder foran på benet smiley

• #20   19. jul 2013 ja, jeg er godt klar over at elastik ikke beskytter noget som helst smiley
    men som jeg har skrevet springer jeg med dressur gamacher smiley

• #21   19. jul 2013 Jeg burde have klokker på min hest på fold, selvom hun ikke har sko på.

Hun træder op i sig selv pga. stor gang. Får sår i kodeleddet.

Under ridning har jeg boots på hende, som dækker hov og kodeled, så det er okay, Hun træder også op i sig selv der, men så er hun jo dækket.

Gamascher er vist mere, hvis de får overben, fordi de slår sig selv. Det gør min dog også, men det kan jeg godt overleve, synes jeg.

Man kan ikke sammenligne os mennesker og heste, desværre. Vi har muskler i benene, og vil derfor normalt ikke få voldsomme skader af at have støttebind på. Hvor at vi havde en, som fik voldsomme bandage-skader, fordi dyrlægen havde sagt, at hesten skulle have bandager på i boksen. Den var lige ved at skulle aflives, men så stoppede de med bandager, og nu kan hesten rides.

• #22   19. jul 2013 Men hest går meget ind under sig selv med bagbenene og træder over sit eget spor, så derfor har han klokker på under ridning.
    Han har bandager på, for at støtte senerne.
    Han har klokker på på folden fordi han igen kan træde i sig selv OG fordi han ridser sig indvendigt på benene med sine sko og laver snitsår.
    Derfor har han også gamacher på alle fire på folde, for ellers kommer han blødende ind fra fold hver anden dag...

• #23   19. jul 2013 Tine: hvis det er dressur genascher burde de vel tage lidt af det smiley

• #26   19. jul 2013 det er det jeg mener smiley

• #27   19. jul 2013
    De beskytter ikke foran, pga. elastikken ( hvis man vælger den slags ) :o).
    Men ja de beskytter imod slag på siden.

Jeg propper dem dog ikke på alligevel, hesten skal kunne styre sine egne ben og kan den ikke det, så er vi henne i det med avlen igen.

• #28   19. jul 2013 Men springponyerne, det beskytter jo ikke hvis de rammer bommen smiley

• #29   19. jul 2013 Darius går under ridning altid med gamacher eller bandager på både for og bagben da han knalder benene sammen konstant. Og jeg vil ikke have han får væske ansamlinger eller sår. smiley

• #30   19. jul 2013 Tjalfe er snæver bagtil, så han kommer mange gange til at banke bagbenene sammen hvilket ikke er så godt, så derfor har jeg (ikke altid) gamacher på for lige at give ham den beskyttelse og det hjælper også på han ikke går helt så snævert smiley

Klokker bruger jeg ikke på ham, andet end nogengange som pynt smiley

Gamacher på fold synes jeg er noget pjat andet end hvis hesten har skade og det er den eneste udvej for at have den på fold smiley Klokkker er fint på de heste med sko smiley

• #32   19. jul 2013 Jeg bruger klokker for at de ikke træder sig i ballen under ridning.
    Det er en myte at klokker beskytter mod sko der flader af, siger flere smede ihvertfald.

Gamascher bruger jeg til ren sikkerhed hvis de nu rammer op i sig selv eller lign, og på hesten fordi jeg er pylret efter brudet.

Bandager, når jeg da bruger dem, er til pynt smiley

• #33   19. jul 2013 Bruger det kun til pynt... xD.
    Uhyre sjaeldent at jeg bruger gamascher og klokker til springning. Det bliver kun hvis jeg lige har lyst til at pony skal vaere 'fin'. Bandager bruger jeg ikke, da jeg ikke kan finde ud af at laegge dem, og dem jeg har er for lange til Natash :c.

• #34   19. jul 2013 Spring gamacher skal kun beskytte scenen når hesten lander efter springet. Dvs den skal ikke beskytte mod bommen.

Klokker forhindre ikke en hest træder sko af, og det er ikke det den er opfundet til. Hvis den skal bruges korrekt er det til heste der træder sig selv i ballen. Dvs. Heste uden sko kan også bruge klokker, da det ikke har noget med sko at gøre.

Bandager kan sagtens støtte. Hvis nogen har prøvet at lægge en bandage om sin arm, ikke strammer blodet ud, så kan man mærke den varmer og støtter.

Selv rider jeg med bagbens gamacher stortset altid undtagen skoven og når han er på fold. Han har smalt stillede bagben og hvis jeg beder om en øvelse snitter han hurtigt sig selv. Så de er et most. Forbens gamacher er kun til pynt eller mindre jet springer højt

• #35   19. jul 2013 ville gerne have klokker/strygere til smølfs bagben da han slår dem sammen..
    men det kan man ikke få til ham, desværre..

udover det er jeg forholdsvis enig med krikken.. smiley træning, muskler og balance giver en "uskadelig" gang..

• #36   19. jul 2013 Stryge gamacher på bagbene da hun hver gang jeg tager dem af formår at lave et sår på sit ben, og på forbene for at beskytte mod slag og senen når vi springer

• #37   19. jul 2013 SELVFØLGELIG støtter gamacher og bandager! Det forhindrer ikke hesten i at vrikke om eller lave skader, men det støtter led og sener i højere grad, end hvis man rider uden!

Jeg rider selv kun med klokker, fordi min hest har haft det med at smide sine sko hver uge, så han får både klokker på på fold og når jeg rider. Gamacher bruger jeg selv kun til "pynt" ved specielle lejligheder, men jeg er af den overbevisning, at hesten styrker sine ben - muskler, led og sener - bedre, hvis arbejder uden diverse beskyttelse.
    Min 4-års får dog strygere på bagbenene, da hesten bevægelser er så "livlige", at hun har haft det med at sparke sig selv.
    Men jeg ser helst så lidt ekstra-udstyr på hesten som muligt, alt andet grænser til sipperi smiley

• #39   19. jul 2013
    Må se og smutte hjem til mine forældre, hvor der ligger en artikel omkring gamacher og bandager - med mindre nogen her har den? Mener den er fra Magasinet hest? Der var en gang en venlig sjæl der tog billeder af den og lagde den ind.

Men lige ind til da har jeg denne:
    http://ansagerdyrehospital.dk/Jon_CV_filer/Artikel%20bandagering.pdf

" Forklaringen pa brugen afbandager under ridning kan findes i rytterens ønske om at forhindre hesten i at ramme
    sig selv, en misforstået tro på at en bandage kan støttesenerne mod overbelastning samt mest af alt rytterens udstyrstrang. Som alternativ til bandager anvendes også forskellige former for gamacher og klokker. I de tilfælde, hvor brugen skyldes ønsket om at beskytte sin hest, vii bandager og gamacher udelukkende beskytte de meget overfladiske strukturer med hud, underhud de to gaffelbåndsgrene og den overfladiske
    bøjesene.I denne sammenhæng vil det være
    naturligt at skele til hestens brug, hvor det
    naturligt nok ikke er dressurheste, del' er i
    størst risiko. Blev dressurheste vurderet at
    være i risiko, ville man nok have svært ved at
    bevare reglen mod at have bandager/gamacher pa ide større klasser. Ved højere springklasser samt ved springning i terrænet stiger
    risikoen for at hesten rammer sig selv,hvorved brugen af gamacher, bandager og klokker bliver mere berettiget. At kunne støtte senerne ved brug af bandager og specielle gamacher må betegnes som en overvurdering af disses egenskaber. "

• #40   19. jul 2013 Jeg brugte engang gamacher (Catago performance), fordi hun var så spinkel, med få muskler og rigtig dårlig balance, og af den grund smaskede hun sine forben sammen. Og da hun smaskede forbenene sammen, smaskede hun også hovene sammen, og derfor gik hun også med nogle anderledes klokker.
    Det brugte jeg kun, når jeg red hende.

• #41   19. jul 2013 Jeg rider med klokker fordi min ellers triner sine sko af smiley
    Gamascher bruger jeg kun til spring eller distance stævner smiley

• #42   20. jul 2013 Krikken:
    Der står jo netop også, at de støtter de ydre strukturer smiley som sagt kan de ikke beskytte mod overbelastninger o.l., og det er kun i mindre grad de støtter. Også derfor jeg valgt ordet "støtte" og ikke "beskytte", der er stor forskel!

• #43   25. jul 2013 http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE&list=FLv4wsUQ66qoPqB2LeNzOvyw
    En noget lang video, men utrolig spændende at se, hvordan hesten "fungerer" indeni. Der er blandt andet et eksempel på, hvor meget hestens ben belastes under arbejde, og hvad gamacher kan beskytte mod!
    Starter ved ca 15 min

• #44   25. jul 2013 springgamacher er for mig kun beskyttelse når hesten lander. de spændte sener og muskler i benene er beskyttet for slag, da de jo er rimelig sårbare lige ved landningen

• #45   25. jul 2013 men jeg bruger også gamacher, mest fordi hestens ejer mener jeg skal smiley

• #47   25. jul 2013 Enig i at flere ryttere bliver lidt pylrede med gamacher, klokker og bandager.
    Men samtidig synes jeg også det er godt at have i springning/terræn osv.
    Bruger ingen af delene. Kun Gamacher når jeg springer:)

• #48   25. jul 2013 jeg rider med gamacher og klokker fordi jeg har en lille klumpedumbe til hest som slå bene sammen og træde op i sig selv når vi rider smiley men på fold går hun uden smiley

• #49   25. jul 2013 Min hest får klokker på hvis jeg ved han skal løbe da han nemt træder på sig selv. Og gamacher på når han springer. Han har jo li begyndt på løsspring og klotter lidt da han skal finde ud af hvordan han gør uden at ramme bommen og sætte rigtigt af. Et sjovt syn;-)

• #50   25. jul 2013 Jeg springer altid med gamacher da jeg følger mig trykkes ved det, eh. Jeg har lige anskaffet mig et par vandklokker, og dem går han så med en halv time med om dagen. Ellers så er det bare 'til pynt' fordi han ser så fin ud. :')

• #52   26. jul 2013 Krikken: Senegamacher/springgamacher beskytter den dybe bøjesene mod slag fra bagben. I spring bliver bøjesenen helt udtrakt når hesten lander med forbenene, og da der kun er et tyndt lag hud som beskyttelse, så kan et lille stød fra bagbenet få senen til at ravne.
    Grunden til de ikke beskytter foran er at hesten skal kunne mærke når den rammer bommen, hvis den er bakket ind så den ikke mærker slaget så mister den sin forsigtighed.

Til TS: Jeg rider ligeså ofte med måde gamacher og klokker som jeg rider helt uden. Mener ikke hesten skal være pakket ind 24/7 da det bare gør den uforsigtig og mere skrøbelig.

• #53   26. jul 2013
    Det har jeg også skrevet ;o). At den ikke beskytter foran fordi de skal kunne mærke springe. Det har ellers har skrevet, er at de ikke støtter.

• #54   26. jul 2013 Det er rigtigt de støtter ikke. Det eneste der støtter er bandager (som er lagt under koden) og kodeledsgamacher, men de støtter ikke senerne men derimod kodeleddet smiley

Kommentér på:
Hvorfor putter i det på?

Annonce