{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Drenge og ridning /heste {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg bliver simpelthen nød til at vide om der er nogle der kan svare mig på hvorfor det er sådan et tabu for drenge at gå til ridning.
Jeg ved at mange af jer ikke syntes det, men jeg kan simpelthen ikke begribe at drenge mener det er "piget" at ride?...

Er det ikke mandigt at sige at man kan "tæmme" et så stort et dyr?

Jeg skal blankt erkende at jeg ikke har reddet siden jeg var lille, men har både rytter og beslagsmed i familien.
Selvom det er mange år siden, kan jeg sagtens huske hvor utroligt det var når man kunne sætte sig op og selv bestemme hvilken retning man ville.
Men hvis jeg har lyst til at ride i dag (i en alder af 19) Skal man næsten have en kæreste med hest, så man kan bruge det som undskyldning for at sætte sig op...
Det kan irritere mig grænseløst!.

Aner ikke om det her er et spørgsmål eller bare et surt opstød, men hvor mange drenge er der egentlig som rider, og hvordan ser det ud i jeres øjne når drenge sætter sig op på en hest? selvom det måske er første gang?..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drenge og ridning /heste
  • #1   19. sep 2013 Mener ikke, at det er tabu. Det er bare ikke det, der fanger mænds interesse.

  • #2   19. sep 2013 Jeg har fuldt ud respekt til drenge der rider. Min fætter har redet siden han var lille, og han er 14 i dag.


  • #3   19. sep 2013 Respekt! smiley

  • #5   19. sep 2013 Jeg har lige oprettet et hold kun for drenge, jeg har pt tre drenge, alle nybegyndere, men de synes det er rigtig sjovt, de er 10-11 år. Vi har valgt at der ikke må gå piger på holdet, så drengene ikke falder så hurtigt fra, da det er vores erfaring i klubben, hvis de rider på et hold med piger.
    Jeg synes det er fedt der er drenge der gider ride og kan se det sjove og fede i at kunne styre så stort et dyr rundt, men tror desværre mange falder fra pga mobning fra de andre drengevenner og så måske også fordi de rider sammen med piger, men det er jo forskelligt hvordan det bliver oplevet smiley


  • #6   19. sep 2013 Hm jeg undre mig tit over hvor drengene er henne. Jeg ser små søde nuttede drenge børn ride og VUPTI så er der dem til DM/NM/VM.
    Eller man er ridelære.

    Alt imellem ser man ikke.

    Personligt kommer det for mig lidt an på hvordan drengen er hvis de rider. De splejsede, generte drenge, hvis de også rider så tænker jeg tit mit. Det er bare mindre mandligt.

    Men en velbygget fyr der KAN ride (altså ikke som min bedste ven ikke aner hvordan man sidder på en hest) så synes jeg det er pænt blæret.


  • #7   19. sep 2013 Tror måske piger er mere interesserede i dyr fra naturens side. Måske pga. et dybtliggende modergen? Men jeg synes også at det er sjældent at drenge har hamstere, kaniner og pussenusser rundt om dyr, som vi gør.
    Jeg tror størstedelen af hvorfor ridning fangede min interesse var pga. at jeg elskede heste og ikke fordi jeg var specielt vild med at ride på det tidspunkt (; det er ikke sikkert at ridning fanger drenges interesse på samme måde?


  • #9   19. sep 2013 tja sjovt nok er der jo rigtig mange professionelle der er hankøn, ser intet spøjst i det, det må være en mande ting

  • #11   19. sep 2013 Tror at problemet er at mange drenge ikke tør og så er det nemmere at sige at heste er for tøser.

  • #12   19. sep 2013 Jeg er nu af den holdning, at jeg synes det er mere synd, at der ikke er flere drenge der rider.
    Jeg tror mange drenge synes det er pinligt, og nogle måske ikke vil stå ved det, fordi de er bange for mobning( nu tænker jeg yngre drenge)
    Men ellers synes jeg det er supersejt de drenge der kan og tør, og jeg ville ønske jeg kendte flere drenge der red, da drenge tit er nemmere at være sammen med smiley

    Kigger du tilbage i tiden var det faktisk mest mænd der red, hvorfor det i dag mere ses som en kvindesport kan jeg ikke se. smiley

    Så hvis du virkelig kan lide at ride, så (fuck) dem der mener det er umandigt, prøv at spørge dem om DE turde sætte sig op og ride.

    Drenge har lige så meget ret til at ride, som os piger, og jeg synes ikke der er noget i vejen med drenge der rider. smiley

    Så sæt du dig bare op og rid, hvis det er det du har lyst til, ridning er ikke om hvad alle andre tænker, men om hvad man føler når man rider og sammenhørigheden man har med sin hest smiley


  • #13   19. sep 2013 Fuld respekt for at en fyr trodser normen og sætter sig op! Jeg bruger også selv kun mandlige undervisere (som man nu kan finde) netop fordi de har lidt mere go på sporten og underviser på en måde som rammer min egen tilgang til sporten helt perfekt. smiley

  • #14   19. sep 2013 Har en storebror der har altid været med på sidelinjen og fået lidt høvl for at være en dreng der red, han smiler bare af det og kommer med den kommentar at rigtige fyre er alsidige og kan derfor tage imod alle udfordringer der bliver sat op mod en og ellers ignorer han det bare, (sammentidig er han også brun bælte i karate så tror ikke folk bare tør drille ham mere) smiley

  • #15   19. sep 2013 en fra min klasse rider og går ret meget op i det, men han er på ingen måde mandlig.

    Min ene chef rider/har redet, er er vist nok stoppet og har sat sin hest til salg efter han faldt af og kom ret slemt til skade.

    En af mine bedste venner har heste, men rider vist ikke rigtig, han skulle bruge dem til at pløje med smiley

    Jeg syntes at det er fedt når drenge rider (bare ikke ham fra min klasse)
    smiley


  • #16   19. sep 2013 drenge og mænd som rider er sgu da bare klogere end dem som ikke gør

    tænk på alle de piger man render i mellem smiley


  • #17   19. sep 2013 Det er vist mange siden jeg var "dreng", men jeg startede med heste da jeg var 16 og mødte min nuværende kone.. I dag er jeg 40, og har den her lille, grå tingest. smiley

    profilbillede
  • #18   19. sep 2013 Kender faktisk ikke en dreng under 30 der rider (personligt), synes ærlig talt det er en skam. Har kæmpe respekt for de drenge der rider : D

  • #19   19. sep 2013 tja, det er vel det samme som at spørge hvorfor man skal være en nørd for at gå til spejder..?

    Det skal man ikke, det er tåbelige fordomme..


  • #20   19. sep 2013 Det er uden tvivl synd, at der ikke er flere drenge og mænd, der rider. Og jeg kan også godt huske, hvordan de drengevenner, jeg havde som barn, som gik til ridning, blev mobbet på grund af det.

    Jeg har heller aldrig forstået, hvorfor det forholder sig sådan... Hvis man kigger historisk på det, har der været LANGT flere mænd end kvinder, som har redet gennem tiden. Her tænker jeg bl.a. på cowboys, politi, soldater m.m. Og vel er det da mandigt at kunne håndtere et stort, stærkt dyr som en hest.

    Samtidig kan man jo tage et kig på ridesporten i dag og prøve at tælle sammen, hvor mange af nutidens topryttere, som rent faktisk er mænd. smiley

    Derfor synes jeg, at ALLE mænd og drenge, som interesserer sig for heste og ridning, skal løfte hovedet og være stolte af deres interesse. Heste er IKKE kun en kvindesport - langt fra. smiley


  • #21   19. sep 2013 Var der flere teenage-drenge i ridesporten, så ville udtrykkene "ridebitches" og "rytterbitcheri" ikke være så kendt og udbredt. For drenge bitcher jo ikke smiley

  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 283
    #23   19. sep 2013 Så snart man kommer ud på stævnepladserne til c-stævner og op efter, er der mange drenge/mænd. og de rider sateme godt smiley

  • #24   19. sep 2013 Sidst jeg var til jagt var der 3 drenge/mænd ud af omtrent 40 mennesker, jeg under mig også om hvor alle gutterne er henne.
    drenge i min klasse siger også altid, ååh lav lortet til bøffer, det er en bøssesport. Det er på trods af vi går i 3.g, ja jeg kan faktisk gå hen og blive lidt forarvet, de skulle vide hvad det egentlig var man rendte rundt og lavede smiley


  • #25   19. sep 2013 op på hesten og igang hvis det er det man vil, luk ørerne for hvad andre siger.
    Jeg synes kun det er fedt når der er nogen drenge der gør det og som andre skriver så er det mænd der kommer længst i sporten da de har en anden måde at tag tingene på end vi tøser.


  • #26   19. sep 2013 Rigtig mange gode svar, og jeg er sikker i har fat i noget...

    DayDreamer *DD*
    Splejset kan man bestemt ikke kalde mig :/....

    Selvom jeg har rigtig mange andre ting at se til så må jeg ærligt indrømme at tanken om ridningen og ture i skoven stadig trækker i mig, på trods af at jeg ved hvordan det vil blive taget imod blandt venner...

    Mange af jer siger at der findes rigtig mange drenge der rider godt, for at det ikke skal være løgn så var det sidste min ridelærer sagde til mig inden jeg stoppede, at hun syntes det var en skam, fordi jeg sad rigtig flot og havde en pæn holdning osv på en hest... smiley Tror jeg har glemt alt dette igen smiley


  • #27   19. sep 2013 Forstår heller ikke at det skal være sådan, som de andre skriver. Jeg har to brødre, den ældste startede til ridning da han var 7 år gammel ca. men stoppede da han var 8 år da han var den eneste dreng på holdet, og ikke gad alt det pigefnidder, det har stoppet hans ridning, men når jeg har haft hest, så har han tigget og bedt om at måtte ride på den, og er altid glad når han får en ridetur eller bare får lov at strigle den, han har stadig interesse for heste i dag som 17 årig men han rider ikke, pga. fordommene. ærgerligt..
    Min mindste lillebror har det på samme måde dog har han kun fået trækture på mine heste, men han elsker det smiley


  • #28   19. sep 2013 Tror også at Mia Dahl Har fat i noget omkring de der "fimsede" bukser... Dem har jeg aldrig været fan af...

    Syntes i virkeligt at det er synd der ikke er flere drenge der red?, Ride gider jeg gerne, aner intet om hvordan jeg starter..
    Måske skulle man lave en reklamer om fordelene for en dreng ved at ride?..
    - Genopleve drømmen om at blive cowboy
    - Hestepiger!
    - måske en fælles interesse med kæresten?...


  • #29   19. sep 2013 Tænk, jeg troede det havde ændret sig til det bedre. Dengang jeg gik til noget i 80'erne var det ikke noget man gjorde som dreng. Så jeg holdt mig væk. Da jeg mange år senere begyndte igen, skulle jeg da godt nok kigge lagt efter hankøn, og det skal jeg desværre stadig. Så åbenbart er det stadig ikke særligt mandigt i danmark at stige til hest.
    Jeg synes det er underligt. Det er da netop maskulint at styre 1 rå selvtænkende HK fremfor 200 dumme HK.
    Hvor mange drenge har ikke siddet og set westerns og leget cowboy bagefter og fantaseret de var john wayne eller clint eastwood. En cowboy uden hest er der sgu ikke meget cowboy i.
    Jeg ved ikke hvad der skal til for at få flere til hest. En landsdækkende kampagne måske.


  • #30   19. sep 2013 Desir man jo:
    Jeg er enig... Og måske skal man ikke tvinge "almindelige drenge" til at ride, men i stedet samle lidt op om dem som faktisk gerne vil, men ikke tør?


  • #31   19. sep 2013 Mit indtryk er, at der er mange mænd i toppen, men knapt så mange på et mere jordnært plan så at sige. Jeg synes, det er for fedt, når drenge og mænd rider (såfremt de gør dette ordentligt) - og jeg forstår heller ikke mange ikke-hestekyndiges (af begge køn) fordomme til ridesporten - hvorfor er det fimset at holde hest i modsætning til at spille fodbold eller badminton? Jeg synes da, det er meget mere hardcore at kunne sætte sig op på så stort et dyr og arbejde sammen med det i stedet for at blive banket af det, end det er at skyde til en bold. Men hver har sin mening.
    Forstår ikke, hvorfor der ikke er flere drenge/mænd i ridesporten. Det må da være enhver drengs drøm; at have en hel stald fuld af piger helt for sig selv?

    Jeg er faktisk den ene ud af to på hele min årgang på skolen, der interesserer mig for heste - og jeg får gang på gang smidt i hovedet, at ridning er for tøsebørn, at det ikke er en sport, og om jeg ikke har noget bedre at tage mig til. Sådan noget gør mig virkelig gal - og hvis jeg ikke blev bortvist ved brug af vold, havde jeg helt klart svinget næverne adskillige gange. Og ikke nok med det laver mine venner (som af en eller anden grund alle sammen er drenge.... jeg er tydeligvis ikke et pigefniddermenneske) altid klamme jokes om min hest. Det er til at holde ud og grine med på, men når jeg efterhånden altid bliver spurgt, om jeg ikke skal ud og "ride" i dag, bliver det sgu lidt trættende.
    Når jeg møder nye mennesker, har jeg faktisk ikke lyst til at fortælle dem, at jeg har en hest, fordi jeg altid med det samme bliver stemplet som "hestepigen" - og ifølge alle andre end hestepigerne er de selvfølgelig nogle nederen, sære, indelukkede typer, man ikke gider have nogen kontakt med. Jamen tak!

    Njøh, nu fik jeg drejet den hel på generel fordom om ridesporten ... jeg er rigtig god til at skifte emne.
    Generelt vil jeg give dig ret i, at blandt drenge er ridesporten et tabu og - har jeg oplevet - bliver også tit forbundet med homoseksualitet, hvilket jeg slet ikke forstår. Det er muligt, at det ikke er lige så fysisk krævende som atletik, men det gør det sgu ikke mindre sportsligt i mine øjne.


  • #32   19. sep 2013 Panacea:
    Kunne ikke have sagt det bedre selv.. Og slet ikke det med en hel stald fuld af piger...
    Forstår ikke hvorfor man mener at det at arbejde/bruge heste i sin fritid skulle have noget at gøre med om man er til mænd eller kvinder?, Personligt kan jeg ikke forestille mig noget mindre sexet end et forhold med en anden mand...
    Som jeg læser det du skriver, så står du nærmest alene med at der skal "drilles" med at du rider, gad vide hvad der ville ske hvis man var flere drenge i en flok (en flok kan være 2 smiley ) som havde samme heste interesse? Eller om man bare ville blive stemplet som bøsse med det samme?


  • #33   19. sep 2013 Synes det er så fedt når drenge rider, og tør stå ved det :).

  • #34   19. sep 2013 Gid man kunne få flere til at være ligeglade med om andre tror de står på det forkerte gadehjørne. Men homofobi er en udbredt sygdom, som vi nok får svært ved at komme tillivs.

  • #36   19. sep 2013 Cecilie & D'artagnan:
    Tjaaa... Lækker bliver jeg nok aldrig, så jeg må satse på talentet smiley


  • #38   19. sep 2013 Min søn er 8. Han startede med at ride som 3-årig, men har siden ikke redet meget - dog er det hans største drøm at komme igang igen. Jeg håber da bare han fortsætter den interesse smiley

  • #39   20. sep 2013 Ridning er jo egentlig en drenge/mande sport.
    De største ryttere igennem tiden har været mænd, soldater og cowboys og hvad der ellers har været at sjove mennesker til hests har også altid været mænd.

    Hvis man kigger på andre discipliner end dressur og springning, for ikke at nævne voltigering (hvor der nok heller ikke er forfærdelig mange mænd/drenge), er der måske flere fyre?
    tænker først og fremmest western, men der er jo også gallop og trav sport, polo måske? og jagt.

    Måske er det når ridning begynder at blive noget stilfuldt og elegant, som foregår på et mindre område som er indhegnet, og hvor der hærsker den største form for disciplin og ro over hest og rytter, at fyrene falder fra.

    Ja hvis der er noget ridning ikke er, så er det da en kvinde sport. Man sidder på ryggen af et stort dyr, som i grunden kan gøre lige nøjagtigt hvad den vil, uanset hvor tosset vi så end sidder og hiver og flår og sparker til krikken.
    En mande sport er sgu ikke sådan noget som fodbold, det er mere for kvinder smiley


  • #40   20. sep 2013 Nanna: det er luge netop det jeg ikke forstår... alt det du nævner taler jo for at drenge og mænd burde ride, og kigger vi på ranche og farme i udlandet så er man nærmest til grin hvis ikke man kan ride og fange kvæg...

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #41   20. sep 2013 Uanset køn så skal det altså se dumt ud, når man er nybegynder. smiley

    Synes ikke, man ser så mange drenge, der ikke enten er nybegyndere eller rider på distriktsplan og over. Og så soldater (savle savle i øvrigt....)


    Af de 4 steder jeg har stået, har jeg mødt en dreng på 6-7 år, en lidt ældre mand der red western og en på 35 - 40, der red hyggeture. smiley På den rideskole jeg red på, var der vist også et par drenge. Husker i al fald én.


  • #42   20. sep 2013 Morten: ja lige præcis smiley
    vi havde besøg af Travel 2 farm på landbrugsskolen, de havde nogle farme i Australien som man kunne komme til, der så gårdejerne helst at man var en dreng som kunne ride, for pigerne kom tit der ned og troede at de bare skulle ride rundt og hygge, men det var altså op og sadle op kl. 4-5 om morgenen og drive kvægene videre.

    Måske er det bare her i DK at drengene er lidt underlige og ikke vil ride smiley det er jo nok anderledes i England, USA, og alle mulige andre steder smiley
    ved ikke hvordan det ser ud mht. til drenge der rider i landene omkring os smiley


  • #43   21. sep 2013 Præcis Nanna smiley

    Faktisk har jeg en lille drengedrøm om at komme til det store udland og ride og drive kvæg... Men jeg tror bare ikke at mine ride færdigheder strækker sig til at tage afsted.. Desværre...

    Og Ja, jeg tror bare det er os drenge her i DK som har et anderledes forhold til heste og det at ride, måske noget at gøre med at vi ikke på den måde "har brug for det" i vores landbrug osv?... Men i al fald, er det noget jeg gerne så ændret smiley


  • #44   21. sep 2013 ja det kan måske godt være at det er fordi at det er "unødvendigt" at kunne ride her i Danmark smiley

    ja det kunne være fedt med en KÆMPE kvæg"ranch" her i danmark smiley
    Mig og min lillebror på 8 har en ide om at vi skal have en kæmpe gård, med mindst 800 malkekvæg, nok flere og en hel del får, og en svinebesætning. Og så skal vi da have mindst 8-9.000 Hektar smiley
    Men det er jo langt fra sikkert at det bliver sådan.

    Så må du jo bare øve dig smiley ride western og kaste med lasso og sådan smiley hehe
    Min ene chef har en rigtig lasso, ikke bare et reb, men sådan et rigtig stift reb smiley det er faktisk ret cool, især når han bruger den til at fange kvier med, så mangler han bare lige en hest smiley


Kommentér på:
Drenge og ridning /heste

Annonce