{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Avle på blandinger {{forumTopicSubject}}

Hej! :o)

Lige for tiden er der ret mange emner herinde om at avle på blandinger. Jeg kender godt de flestes meninger om det - "hvis man ikke vil avle rent, så bør man hellere købe drømmeblandingshesten, i stedet for at avle flere, der ender som "kastebolde""

Men nu spørger jeg lige alligevel, for jeg har faktisk gået og tænkt på noget...
Har ikke tænkt mig at sende min hoppe til hingst liiiiiige nu, men jeg har ligesom så mange andre også en drøm om, at min hoppe skal have et føl en dag, som jeg gerne vil beholde. Hun er ikke så gammel endnu, og jeg er studerende og har ikke tid pt., men en dag...... smiley

Det er bare sådan, at min hoppe er 3/4 islænder og 1/4 ukendt. Hun har grønt pas. Hun kan tølte og har også en form for pas, men ikke sikkert den er ren. Hun ligner 100% en islænder, synes jeg. Hun er desuden af farven blue roan, hvilket jeg også synes er lidt spændende... :o)

Hvis det var jer; Ville I have gjort det en dag, altså avlet på hende? Ville selvfølgelig sætte en islænderhingst på hende..

Og så lige noget andet også... ikke at jeg vil avle efter farve, men kunne være spændende at høre, hvad I ville vælge for en farve på hingsten, hvis man gerne ville have nogle andre eller mere specielle farver på afkommet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avle på blandinger
  • #1   23. apr 2014 Personligt ville jeg smide en flergænger på hende.
    Enten en god islænderhingst, eller f.eks. paso purano, hvis du ønsker noget der er større og mere ædelt end en islænder. Selvom den ikke er ren kunne det da være fedt med en solid flergænger. smiley


  • #2   23. apr 2014 Ja, jeg synes jo også, at det kunne være ret fedt med en paso peruano. Det har jeg også tænkt faktisk - men omvendt, hvor smart er det, at smide endnu en race i? smiley

    Hvis det var dig, kunne du så finde på, at avle på hende? Eller ville du have ladet være, fordi hun ikke er ren?


  • #3   23. apr 2014 Ja hvorfor ikke?
    I dag følger der et pas med den hest man avler eller sælger.
    skriv mor og far ind i passet.
    i dag vil man også altid kunne finde frem til ejeren eller avleren hvis man en dag skal sælge føllet.
    Det synes jeg er rart.

    der findes mange blandingsheste som har et dejligt liv.
    og også mange "racerene" som ender på markeder sim kastebolde.
    så det kan man ikke sige sig fri fra.
    man har som ejer en forpligtelse til at sørge for et godt hjem hvis man er nødt til at sælge

    så lav du bare et føl på din hoppe


  • #4   23. apr 2014 Hvis det var min drøm, hvis jeg kunne avle det føl jeg ønsker og jeg havde muligheden for at beholde (naturligvis kan man ikke forudse fremtiden, men man kan f.eks. forudse om man har intentioner om studier, familieforøgelse, flytning og sådan noget i nærmeste fremtid) ville jeg nok gøre det. smiley

    Du kan jo bruge lang tid på at overveje præcis hvad den skal indeholde og sådan smiley


  • #5   23. apr 2014 Jeg vil selv rigtig gerne have et føller på min hoppe. - Hun skal dog lige kåres i DSP først :). Det er også lidt en drøm for mig, at få føl efter egen hoppe :).

    Så go for it, vil jeg sige :).
    Jeg havde nok smidt noget Paso på, hvis hun var min, men det er mere for at få noget højde :).


  • #6   23. apr 2014 Du kunne jo overveje at spøge hende her til råds omkring det at smide en paso på en islænder-blanding:
    http://www.hestegalleri.dk/bruger/92753-gitte_a
    Mener også det er hendes hjemmeside den her:
    http://www.stald-nordkap.dk/

    Om end ikke andet, så har hun nogle lækre heste du kan sidde og savle lidt over. smiley


  • #7   23. apr 2014 jeg ser absolut ikke noget forkert i at avle krydsninger... de heste jeg har haft har alle været krydsninger og de har været noget af det bedste på hver deres måde...

    jeg drømte om et føl efter min tidligere pony, men i lang tid troede jeg hun var steril fordi hun gik sammen med en ung hingst. da hun endelig fik føllet var jeg ikke i tvivl om at jeg ville have det... hesten er i dag 5 1/2 år og lige præcis den hest jeg altid har ønsket mig... der er ikke de vi ikke kan sammen... vi rider LA1 til 65% springer 90-110 til træning (ikke hans stærkeste side) rider TREC til 80 % vi rider jagter, springer grøfter og for leden dag lå en gammel båd på stranden så den skulle vi da også lige springe over...

    hvorfor skal hesten have en lang stamtavle for at være en god hest?


  • #9   23. apr 2014 Hun er sådan set meget høj af en islænder at være, Sacha. Tror hun er 145 cm, og hun er sandsynligvis ikke helt færdig med at vokse endnu smiley
    Men ja, paso peruano kunne altså være ret fedt! smiley

    Tak Rynkedellen - jeg tror da lige, jeg vil kigge lidt nærmere på hendes hjemmeside! Måske jeg sendr hende en besked også... smiley


  • #11   23. apr 2014 Jeg tror, det vigtigste er at sørge for, at hoppen ikke har nogle "fejl." Jeg ville så gerne have haft føl på min engang, uanset hvilken race det ville blive med (med grænser, jeg skulle helst ikke ende med et dyr der er lavere end hende), men det er udelukket, da hun har en mild grad af KS i form af tætsiddende torntappe, som hun er født med, og som er arveligt. Og der skal ikke meget til, før en hest med tætsiddende torntappe bliver ødelagt (udvikler sig til rigtig KS = torntapperne slider på hinanden og ender i de fleste tilfælde med at gro sammen -> kugle for panden), så det ville ikke være et smart valg. smiley Ellers trist, når man har en god og rar hest, med gangarter man ikke kan klage over, og et sind der er til at dø for. smiley

    Men om det er en blanding eller ej, det kan da komme ud på ét. Ofte er det blandingerne der har de bedste egenskaber. smiley


  • #12   23. apr 2014 Hendes far er ren islænder, han er vist nok vindott, mener jeg ...

    Bøgegårdens Liva
    Ej hvor øv.... det lyder ikke så rart. smiley Men du har ret - ville helt klart være sikker på at hun intet fejler, før jeg beslutter mig... Lige nu er det kun en tanke i mit hoved smiley


  • #13   23. apr 2014 Jeg synes bestemt det er en dejlig tanke. Jeg kiggede ikke efter racer, da jeg kiggede efter hest. Jeg kiggede efter en ung hest, der var over ponymål, men som altså ikke var oppe omkring de 170 (når man selv kun er 158-159, så er der grænser for galskaben). Jeg fandt 3 interessante heste; en fuldblodsvallak, og 2 DV hopper på henholdsvis 4 og 5 år. Fuldblodsvallakken sprang jeg hurtigt fra, fordi den havde haft en seneskade, og jeg ville gerne have en hest, hvor benene kunne holde til noget. Den første DV hoppe (5 år) prøvede jeg, men den var helt nusset og fuldstændig forkert bygget, af ikke at være brugt rigtigt. DV nr 2 var super sød og rar, med kanon gangarter og virkede bare som den helt rigtige, og da hun gik igennem handelsundersøgelsen og bøjeprøven, jamen så var det jo det. Og her er hun, over 2 år senere, med konstateret tætsiddende torntapper, og jeg er stadig smask forelsket. smiley

    Og så har vi da også en lille, tyk, halvgammel shetlænder, med grønt pas, som vi bare ikke vil af med, på trods af alle hans unoder. smiley


  • #14   23. apr 2014 Hov smiley Pip <3, havde ikke lige set, at du havde skrevet.
    Hesten skal ikke have lang stamtavle - det er jeg helt enig i. Jeg ville bare høre jeres mening om at avle på en hest, der ikke er ren. smiley


  • #15   27. apr 2014 Ja okay, så er hun da en høj Isser ^^. Men det kommer jo også meget an på hvad du selv gerne vil have :). Natash er max 134cm, så skal hun have føl skal det være med en høøøj hingst, så følle forhåbentlig kan få noget højde. - Især fordi jeg selv er for høj (heldigvis ikke for tung) til Natash :).

  • #16   27. apr 2014 Til eget forbrug, så ser jeg intet problem i det smiley

  • #17   27. apr 2014 Sacha
    Ja, hun er ret høj! Men heller ikke helt ren jo... ved ikke lige, hvad der ellers er i hende, men noget der giver hende højde i hvert fald! smiley
    Ja okay, 134 er ikke så meget. Her ville hingsten i hvert fald heller ikke skulle være mindre, for det ville da blive noget af et mini Miniføl så....... smiley

    Hippie
    Hvorfor kun til eget forbrug? Altså, tænker ikke at avle hundredevis af føller på hende, men det kan jo ske, at jeg må af med dyret pludseligt, uden jeg regnede med det?


  • #19   27. apr 2014 Ja, der findes større islændere også, men synes nu også mange af dem ligger under 140...


  • #21   27. apr 2014 Hmmm... kender sådan set ikke meget til racen, fordi jeg aldrig har haft med islænder at gøre før... Men jeg synes sådan set ikke, at en islænder behøver være 150 cm. høj, hvis den bare ikke er spinkel. Gider ikke føle jeg står og kigger på en hest på 120, når den i virkeligheden er 135, bare fordi den er så spinkel.
    Hvis den bare er lidt kraftig i det, så må den godt være 135, jeg ville bare ikke ride på den! smiley


  • #22   28. apr 2014 Haha ja et lille miniføl ville ikke være godt, når jeg gerne vil i nærheden af i hvert fald 140'erne :p. Så regner med, hvis det bliver til noget, at få en hingst på omkring de 155cm på hende :).

    Helt ren eller ej, skøn er din hoppe i hvert fald :)!


  • #23   28. apr 2014 Tak og i lige måde!
    Håber du finder ud af noget med en hingst på din hoppe. :o)


  • #24   28. apr 2014 Hehe selv tak!
    Håber jeg også haha, bare lidt umuligt lige nu når hun står opstaldet ude, der er ikke plads til flere og jeg har ikke råd til 2 opstaldninger xD


  • #25   28. apr 2014 Du kunne ikke låne noget mark af en landmand alligevel?

  • #26   28. apr 2014 Min far har ikke fået ringet til ham og jeg tør ikke igen >.>. Fik fat i konen første gang og hun lød lidt sur :3. Men stikker til min far næsten hver dag i håb om han snart ringer!
    For får jeg hende hjem, så er det nemmere at spare op til dyrlæge, bedækning, foder osv ^^. Og så behøvede jeg ikke at købe en kæææmpe hest, så kunne jeg 'nøjes' med en lille shetter. Ville ikke have noget imod at vente 4 år før jeg kunne ride på noget højere :3.


  • #27   28. apr 2014 Ja, det må være meget nemmere at have den hjemme! Det gad jeg godt nok også godt! Desværre bor jeg inde i byen i et rækkehus, så der er ikke rigtig nogle marker lige i baghaven....
    Det bliver spændende, om du kan få hende hjem!


  • #28   28. apr 2014 Ved ik om det er nævnt.du kan ik bruge en registreret ishingst på din blanding.
    Det må hingsteejer ik.de mister bedækningstilladelse

    Så enten pirathingst eller en flergængerrace,men ved dog ik om de har samme regel


  • #29   28. apr 2014 Det er nævnt... :o)
    Men ja - det ville blive en paso peruano eller anden flergænger med tølt.. Kunne godt tænke mig en med lidt mere højde på. Og måske ikke helt så kraftig, for det kan godt blive lidt for meget, med sådan en kraftig, fed hest aaaaaltid smiley


  • #30   28. apr 2014 Vi er så heldige at vi bor på landet. - 4km til nærmeste brugs, haha! Folk mener at jeg bor på Lars tyndskids mark, ahaha.
    Det gør det i hvert fald! Men kan godt mærke at jeg allerede nu har sat forventningerne lidt for højt op, desværre..


  • #31   28. apr 2014 Bare det var mig! smiley
    Det lyder altså også liiidt langt ude.. Ville godt bo på landet, hvis bare netto lå lige ved siden af... hvordan skulle jeg ellers få Marabou?! smiley
    Hmmm... det er da træls. Men måske det lykkes!


  • #32   28. apr 2014 Det er også skønt. - Jeg har kaniner, rotter (tamrotter altså, i bur smiley ), hund, høns og måske snart to katte. Har en i forvejen ^^. Så mangler bare at få Natash hjem og få et par køer og grise, så bor jeg på en 'rigtig' gård xD.
    Det er det man har en knallert for smiley xD.
    Jeg håber rigtig meget at det lykkedes, ellers er det så ikke noget med at når hesten dør så kan man faktisk nå at tage noget af æggestokken eller sådan noget og bruge en rugemor xD?


  • #33   28. apr 2014 Puha, det er jo en hel bondegård, du har dig! Har kun hund og pony! smiley
    Hmmm, jeg har ingen knallert! Her er det bare over skinnerne og så ligger Netto der! Det er sååååå fristende.......
    Uuuuh.... man kan måske tage æggene, ligesom ved køer? Har i hvert fald hørt, at nogl køer er rugemødre for en god mælkeko!
    Kunne være sjovt, hvis du så kunne sige, at du havde hesteæg i fryseren! smiley


  • #34   28. apr 2014 Jep, det er min egen lille bondegård :D. Desværre er hønsene ikke begyndt at lægge æg endnu.. Det er min mor ikke helt tilfreds med xD.
    Det er SÅ dejligt med en knallert, især hvis det regner eller blæser, så er det bare at svinge sig op på den i stedet for på cyklen og så af sted :P.
    Man kan også godt have hesterugemødre, ved Ask havde en hoppe som var rugemor for en andens føl da hoppen stadig var aktiv på stævnebanerne.. Så det må kunne lade sig gøre! 8)
    Haha ja, tror folk ville kigge mærkeligt!xD


  • #35   28. apr 2014 Hvorfor lægger de ikke æg endnu? smiley Er de ikke gamle nok?
    Det lyder rart.... gid jeg havde en.... så ville jeg bruge den de 800 meter der er ned til hesten, hæhæ... smiley
    Hm, det har jeg aldrig hørt før! Det lyder spændende.... og dyrt!


  • #36   28. apr 2014 Den ene er 2 år, så hun burde være æglæggende :P. Men vi glemte at spørge tidligere ejer om hun var en god æglægger, lol xD.
    Jeg bruger min når jeg ikke gider cykle til hesten, har 1,2km :P.
    Jep, tror også det er ret dyrt, haha!


  • #37   28. apr 2014 Haha, det var da lidt uheldigt, hvis I gerne vil have æggene! smiley
    Dovenskab længe leve... det ville jeg også gøre, hvis det var mig!
    Det er det helt sikkert! Men det lyder altså ret smart!


  • #38   28. apr 2014 Jeps! Vi ville gerne have høns så vi kunne spare pengene fra ægkøb, men hvis Orpingtonen ikke gider lægge æg har vi sgu gjort et dårligt køb xD. Vores Maraner begynder om 14 dage 3 uger, de er kun lige blevet 5 måneder eller deromkring og de begynder typisk at lægge æg når de er 6 måneder ^^.
    Haha ja lige præcis! Ej en gang i mellem kan jeg godt finde på at løbe derhen om aftenen når det nu alligevel er så sent mørkt :p.
    Ja for pokker! Ku godt finde på det, hvis jeg var rig :3.


  • #39   28. apr 2014 Hahahaha, det var da lidt et uheldigt køb! Håber den er sød så... Hvis den ikke er så god til at lægge æg, så må den jo være god til noget andet!
    Så kan I snart få hjemmelavede æg! smiley
    Haha, jeg går også hen til hesten om aftenen nogle gange for at gå en aftentur, fordi det er så hyggeligt!
    Kunne også være sjovt, hvis man gjorde det ved flere heste med én hests æg. Så kunne man få tvillinger eller trillinger uden at der var stor risiko for at en af dem døde eller blev meget mindre! Ville være super smart!


  • #40   28. apr 2014 Sonja, som hun er døbt, er en rigtig sød høne :p.
    Jep og vi glæder os!:D
    Ja nemlig, det er virkelig hyggeligt :D. Tager en gang i mellem vuffi med, så er han godt smadret bagefter, haha :D.
    Ej ja det kunne være fedt!


  • #41   28. apr 2014 Det var da heldigt, haha! smiley
    Haha det kan jeg godt forstå. Det må være lidt sjovt, at spise noget man selv har "lavet", hvis man kan sige det sådan! Så ved man også, at hønen har haft det godt og ikke siddet i et lille bur eller sådan noget.
    Jeg havde også hunden med nede for at fodre i dag. Så red vi en lille tur bagefter, hvor hun bare fulgte med. Det var hyggeligt, og hun ligger også og sover i haven nu smiley
    Hahahaha, ja det kunne altså være ret fedt!


  • #42   28. apr 2014 Har intet imod overhovedet at spise noget vi selv har 'lavet'. Jeg slagter mine kaniner hvis jeg ikke kan få solgt mine unger efter et år og spiser dem med god samvittighed ^^. Kød fra glade dyr smager altså lidt bedre, og ville ønske vi havde en bedre økonomi til at kunne købe frilands. Men det har vi ikke :(.
    Ej hvor skønt!:D
    Helt vildt :P.


Kommentér på:
Avle på blandinger

Annonce