{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.928 visninger | Oprettet:

Egen hest budget {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen ! smiley

Jeg er i gang med uddannelse og lever på su og planen er jeg vil købe en hest om 6 år (det om lang tid) men vil lige høre jeres mening om et budget og om jeg evt mangler noget.

Planen er jeg vil have en opsparing først derfor venter jeg 6 år.

og om 6 år er jeg færdig med gymnasium og universitet og så det bare efteruddannelse.

Jeg kender nogle som har 2 huse og vi kan låne det ene for 1000 kr. pr. måned + forbrug.

budget

jeg kan på 6 år optjene 72.000 kr i en opsparing ca. det skal være til at købe hest og udstyr for (jeg regner med at købe en hest for maks 25.000). evt. en rå hest.

her er hvad jeg regner med af udgift for 2 (det inkl min kæreste) og det er pr. måned

Husleje: 1000
Forbrug: 200
Mad: 2000
Indbo forsikring: 300
Ulykke forsikring på os begge: 300
mobil regninger: 600
internet: 150
diesel (til vores bil): 1200
viaplay: 79
netflix: 79
afbetaling på bil: 2400
bil forsikring: 400
vægt afgift: (120 pr år da det ny bil)

Opstaldning: 2500
Smed: 1000
Dyrlæge: 1000
Foder: 500

opsparing: 1000
licens: 203

i alt: 14931

Indkomst pr måned for os: 16200

så i alt vil vi have: 1269 kr i overskud.

Det skal lige sige dyrlæge og smed vil blive taget til siden hver måned også selvom hesten ikke har brug for det så det fungere som en slags opsparing.

Og så skal jeg have en forsikring på hesten nogen der ved ca hvad det koster?

Det primært bare om det ansvarligt at skaffe hest på dette basis?

og om jeg mangler noget om i har gode ideer mm.

Hvad skal jeg huske af udstyr som man måske ikke lige tænker over?

Hvad skal jeg kigge efter ved køb af hest som jeg måske ikke lige tænker over smiley

Håber i vil svare og komme glade smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Egen hest budget
  • #1   8. okt 2014 mobil regning for 600kr??

  • #2   8. okt 2014 Vi er 2 på den og vi betaler af på en ny mobil i den samtidig det derfor den er dyr smiley

  • #3   8. okt 2014 Ok;) Bare min familie har vi 4 mobiler og det koster 99 - 120kr om måneden

  • #4   8. okt 2014 Jep men har købt mig en ret dyr mobil og har også forsikring på den så det mere det der trækker op smiley

  • #5   8. okt 2014 Tænker forbruget er ret lavt? Der er jo både el, vand og varme smiley

  • #6   8. okt 2014 Ok:)

  • #7   8. okt 2014 I skal også passe på ikke at sætte jer for stramt så I ikke kan lave noget andet engang imellem, så I også kan komme en tur i byen, shop, spise ude mm.

  • #8   8. okt 2014 Ja det pr måned og man betaler pr. kvartal så det 2400 om året men hvad tænker du er realistisk ? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   8. okt 2014 Hvad med vand/varme, el?

  • #10   8. okt 2014 Det forbrug smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   8. okt 2014 Der er ingen det kan leve for 200, når det gælder vand/varme og el..

    Det er ihvertfald ekstremt urealistisk..


  • #12   8. okt 2014 I orden husk det er pr. måned og ikke pr år. Men som jeg spurgte før hvad er så realistisk for vi giver faktisk ikke mere end det her hvor vi bor ? smiley

  • #13   8. okt 2014 Hvad med om vintern? Skal i bruge brænde? Olie? Træpiller?el? Om vintern tror jeg nu nok du skal regne med noget mere smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   8. okt 2014 Sarah: pr måned nægter jeg at tro på at i kan nøjes med at betale 200kr. For vand og el..
    Med mindre i aldrig bruger strøm og aldrig vasker op og går i bad..


  • #15   8. okt 2014 Om vinteren har vi brændeovn smiley

  • #16   8. okt 2014 Brænde er ret dyrt;)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   8. okt 2014 Sarah: der skal i bruge brande, det koster også..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   8. okt 2014 Og hvor kan man leje et hus for 1000kr. Det er jo ren underskud for dem der ejer huset smiley

    Hvad med vedligeholdelse mm. Af huset?


  • #19   8. okt 2014 Vi er næsten lige flyttet i en to værelset lejlighed på 62 km2 i stedet for er et værelset og har derfor fået lavet nyt budget.
    Vores forbrug ser sådan ud:

    Vand: ca 200 kr pr. Måned aconto (det er i huslejen)

    Strøm: 2800 kr om året (700 kr pr. Kvartal)

    Varme: 6120 kr om året. ( 1530 kr. Pr. Kvartal)

    Da vi kun haft haft lejligheden siden den 15/7 er det selvfølgelig bare en ca beregning da vi jo ikke kan vide det. Men vores budget har vi fået lavet om i banken for et par dage siden, da vi fik de sidste opgørelser på den gamle og nye lejlighed smiley


  • #20   8. okt 2014 Så på et år er vores forbrug sat til ca 10.500 kr. smiley

  • #21   8. okt 2014 Det ved jeg men det gør vi.
    Vand er med i husleje men i varme og el betaler vi 4-500 kr. pr. kvartal smiley

    Vi har aldrig varme på hjemme hos nok en af grundene så det kun el tilbage

    Derfor spørger jeg hvad der er realistisk

    og det tager vi som det kommer

    det var heller alt det jeg ville haave bedømt læs opslaget vil vide om det økonomisk ansvarligt at anskaffe sig en hest med denne økonomi?

    når jeg sætter de penge til side til hesten har den opsparing og sætter de penge til siden hver måned om det ser realistisk ud ?


  • #22   8. okt 2014 Louise: Tusind tak !! det vil jeg notere ned hehe smiley

    AMT: Man kan fordi det familie og huset er ejet af dem!!! Velligeholdelse er der ikke noget af lige pt da det er helt ny bygget men på længere sigt så skal vi betale halvdelen smiley


  • #23   8. okt 2014 Sarah ja det syntes jeg:) du kan sagtens skaffe dig en hest til den tid:)!!

  • #24   8. okt 2014 Er din kæreste indforstået på at betale til din hest? For det kræver det her budget jo lidt, at han er smiley

  • #25   8. okt 2014 Der var så lidt smiley nu ved jeg ikke hvordan priserne er med brænde da vi har fjernvarme. Men der kan da give en ide om hvad det koster. smiley

  • #26   8. okt 2014 Ja lige præcis smiley

    Min kæreste er indforstået da jeg også er indforstået om køb af ny bil smiley Det er en aftale vi har lavet så får vi begge noget vi har ønskes os længe han bliver bare købt næste år men skal jo så på afbetaling smiley

    Tænkte bare der mange der skaffer sig heste med mindre penge i sit budget men har ikke nogen der kan hjælpe mig hvis hesten bliver alvorligt syg derfor vil jeg lægge penge til siden hver måned og have en opsparing ved siden af smiley


  • #27   8. okt 2014 Forsikringsprisen kommer jo meget an på, hvilket forsikringsselskab du vælger, hvor meget den skal forsikres for, om du skal have rideuanvedeligheds- og/eller sygedækning (samt hvilken slags sygedækning) på.

    Jeg står f.eks med en unghest, som jeg regner med skal forsikres i Tryg. Den skal forsikres for 50.000 liv + rideuanvendelighed og derudover have sygedækning II
    Det vil koste mig ca. 9.600 årligt - altså 800kr der skal lægges til side til det hver måned.

    Lige nu står min hest ultra billigt, da jeg ikke betaler for selve opstaldningen, kun hvad jeg bruger i vand og el samt alt det der skal bruges til hesten. Om ca 4 år skal hesten rykkes til Vallensbæk, hvor jeg har fået lov at få hende opstaldet billigt hos en bekendt. Jeg har endnu ikke fået opstaldningsprisen, men jeg har et ca. budget der ser således ud til den tid:

    Opstaldning (inkl halm): 1.500
    Foder: 600
    Wrap: 300
    Smed (hver 6. uge): 400 (muligvis + sko)
    Forsikring: 800
    Så ca. 3.600 + dyrlæge og andet 'uventet'/ikke fast

    Lige nu giver jeg (min hest er 16½mdr):
    Opstaldning: 300
    Foder: 600
    Wrap: 600
    Smed (hver 6. uge): 375
    Forsikring: 70
    Vacc.: 100
    = 2.045 + evt. uforudset/ikke fast


  • #28   8. okt 2014 Tusind tak smiley

    Altså jeg har sat 2500 kr til siden til opstaldning men hvis jeg kan stille hesten hvor jeg håber på koster det kun 1800 kr og det inkl hø, foder og strøelse.

    Så håber meget på det men når det først er om 6 år kan jeg ikke vide mig sikker på om de har plads så har jeg sat det mere af da jeg har set priserne rundt omkring smiley


  • #29   8. okt 2014 Hvis det bliver for stramt så tager jeg et ekstra job og tjener lidt flere penge det har jeg massere af tid til i dagli dagen smiley

  • #30   8. okt 2014 Der er mange der kører for mindre, så det er realistisk smiley

  • #31   8. okt 2014 Vi bruger ca 3000kr mdr på vand/el og varme.... Vi har oliefyr og brændeovn.. Så 200kr er ekstremt urealistisk smiley Hvis du kikker på de huse der er til salg rundt omkring så kan man finde et hus der ligner ens eget og se hvad de har i varmeudgifter osv...

    Mvh TT


  • #32   8. okt 2014 Med hensyn til forsikring på den hest så er mine to livsforsikret med kolikdækning og den lovpligtige ansvarsforsikring for 25000 kr. Hos firsthorse og det koster knap 1100 om året pr hest.

    Så der er meget forskelligt alt efter hvordan de skal forsikres, hvor henne og for hvor meget smiley


  • #33   8. okt 2014 Men 3000 kr. pr. måned er da voldsomt mange penge !! Det da lige før jeg vil mene i bliver snydt ? smiley

  • #34   8. okt 2014 3000 er ikke helt urealistisk for hus smiley
    Mine forældre har bygget nyt hus for 4 år siden efter alle nye regler med isolering osv.
    De har jordvarme som køre over el. De betalte ca 35.000 om året det første år bare i strøm (Varme og strøm) også kommer vand oven i.

    Nu er deres lidt svært at regne med da det jo er nyt og skal køres ind også er det noget med at jordvarme bruger noget ekstra de første år til jorden er faldet rigtigt ned og sådan. Ved ikke så meget om det smiley


  • #35   8. okt 2014 Min farmors hus er godt nok et gammelt og ikke særligt isoleret hus men kun på 86 km2 og der bruges oliefyr og hun brugte mellem 2-3 tanke olie om året til 10.000 kr pr stk smiley

  • #36   8. okt 2014 Det er et meget lille bitte hus der ikke ret meget at varme op og vi vil ikke have behov for at varme op om sommeren og om vinteren har vi brændeovn ? smiley

  • #37   8. okt 2014 Jeg tror vi bruger mellem 400-500 kr på forbrug om måneden.(vi fik 3700 tilbage varme sidste år).
    Men med det budget, vil jeg sagtens mene at du kan anskaffe dig en hest. Det ser super fint ud, og idet du lægger penge til side til dyrelæge hver måned, er det jo penge til side hver måned, hvis der skulle komme noget uventet, og det gør der jo forhåbentlig ikke hver måned smiley


  • #38   8. okt 2014 Trine: Nej lige præcis !! og jeg lægger også penge til siden til opsparing ved siden + det overskud vi har i budgettet så syntes selv det ser nogenlunde fornuftigt ud og det kun ca tal da meget kan ændre sig på 6 år smiley

  • #39   8. okt 2014 1000 kr - inkl vand?
    Et så billigt hus vil jeg da godt nok overveje ret kraftigt…. Især når vand er i huslejen… (i gennemsnit bruger én person lidt over 2000 kr i året på vand, dvs. ca 170 kr pr måned, og i er 2 - så det er 340 +/- bare i vand) uanset hvor lille et hus det er, så lyder det godt nok - for mig - ret urealistisk at man kun vil have så lidt i husleje….
    Vi bor i andelshus og betaler ca. 2700 i husleje, men smed tilgengæld også 750.000 for andelsbevis.
    Når huset så er så billigt - er det så isoleret ordenligt osv? Ellers tænker jeg at jeres forbrug skal sættes væsentligt i vejret….

    200 kr i forbrug vil være total urealistisk herhjemme. Og det er selvom vi ikke har ret meget varme på i huset, andet end på badeværelset. Og det er "kun" 106-108 m2. der skal varmes op. Vi har næsten lige regnet ud hvad vi bruger i forbrug, og vi bruger i hvert fald over 500 i el og varme.

    Jeg vil derudover passe på mig at sætte mig for stramt i budget. Hvad med uforudsete udgifter/regninger…. Rejser/ferie, nyt tøj, hyggelig aften i byen med god mad og en tur i biografen - osv.

    Men selvfølgelig er det fint (og realistisk) at ligge penge til siden til hest, og det er også super at vente til økonomien er til det.


  • #40   8. okt 2014 Som skrevet er det slet ikke sikkert hesten har brug for dyrlæge hver måned så de bliver lagt til siden

    vi ligger 1000 kr. til opsparing hver måned som evt kan bruges lidt på ferie eller hyggelig tur en gang imellem

    Men huslejen er billig fordi det er familie smiley



  • #41   8. okt 2014 Hej Sarah smiley
    Hvor det fint at du er fremadsynet og har fine intentioner om opsparing osv. Dog kan der ske meget prismæssigt i løbet af 6 år.
    Jeg kan ikke rigtig lure om dit budget og indkomst er lagt i forhold til jeres økonomiske situation nu eller om det er et fiktivt et for fremtiden (om 6 år)?
    Uanset hvad ville jeg ikke turde løbe an på at kunne bo for 1000 kr + forbrug for to mennesker. Heller ikke selvom det er nogen I kender osv.
    Så umiddelbart synes jeg at jeres budget er lige til øllet i forhold til jeres indkomst. Altså I har for lidt månedligt overskud i forhold til bilkøb og hestekøb. Jeg vil faktisk tro at I slet ikke ville kunne låne til fx den nye bil der er budgetteret med/til...
    Men igen mangler lige lidt info for at kunne svare mere konkret, men umiddelbart nej til at det er ansvarligt og/eller realistisk at købe hest på det i starten opridsede budget...
    God dag smiley


  • #42   8. okt 2014 Det lyder da helt sindssygt billigt, i får jer jo nærmest et gratis hus af familien smiley Men jeg bider lidt mærke i, at du bliver ved med at nævne, at i om vinteren har brændeovn.. er du klar over, hvor dyrt det er at købe brænde til sådan en ovn? smiley I familien bruger vi halvandet tårn vinteren over - et tårn brænde koster mindst 1.500 kroner hvis du finder det billigste. Så du slipper bestemt ikke for mindre varmeudgifter om vinteren.

    Jeg kan dog stadig ikke helt følge med i, om du mener at 200 kr pr. måned for to personer i vand/varme og el vil gå an? Selvom det er et lille hus og der ikke er ret meget at varme op, så tror jeg simpelthen ikke på at det kan lade sig gøre smiley


  • #43   8. okt 2014 Hej søde Sarah,
    håber ikke du flytter alt for langt væk smiley

    Tror du skal kigge dit budget lidt efter; det er fedt at I kan leje et hus til 1000,- pr mrd, men 2000,- til mad er ikke realistisk... det svarer til at I kun bruger omkring 66,- om dagen... Hvad med tandlæge, det er bestemt ikke billigt!

    Prøv at google priser på brænde, så I også har den udgift med smiley

    Ellers synes jeg det lyder super fornuftigt, at du starter din opsparing til hesten allerede nu smiley

    Jeg betaler 2900,- mdr i forbrug og fik 980,- tilbage i år. Vi er 3 og det er vand ind og ud, varme og el...

    Husk at der også skal være penge til en pizza en gang i mellem smiley

    Vi ses på fredag!
    Kh


  • #44   8. okt 2014 Heheh ja det ved jeg og det kun ca tal smiley
    vi lever for under 2000 kr mad lige pt smiley

    men igen det rå tal og med opsparring i baghånden og de penge der bliver lagt til siden hver måned smiley

    Det suden så kan jeg jo ikke vide mig sikker på mange ting men det kun ca og ting ændre sig men det primært heste budgettet jeg vil se om er realistisk smiley

    altså hvad jeg sætter af til hesten smiley


  • #45   10. okt 2014 Ved ikke om jeg er helt forkert på den, Men så vidt jeg har hørt og fået afvide er mindste prisen på en husleje 2500.
    Jeg har i hvert fald altid fået afvide jeg de ikke kunne sætte den lavere pga nogle regler, og så var min vand forbrug med i den pris, så jeg kun skulle betale strøm ved siden af,


  • #46   10. okt 2014 Det familie de ejer huset og der bliver ikke skrevet kontrakt men som jeg har skrevet i andre kommentarer ville jeg bare vide om vores økonomi er for dårlig til at anskaffe hest

  • #47   10. okt 2014 Sarah! Du er super fornuftig smiley
    Vi andre kunne godt lære lidt af dig mht at lægge penge til side smiley
    Birthe og jeg snakkede om det i går og blev enige om at det er en god plan I har lagt!
    Måske skal I bare lave 3 opsparinger; en til tant og fjas, en til hest og en til uforudsete udgifter.
    Jeg synes det lyder godt og gennemtænkt!!!
    Kh


  • #48   10. okt 2014 Tusind taaak !! smiley

    Planen bliver også de bliver delt op og den til hest vil der også hver måned blive lagt 1000 kr. til evt dyrlæge og hvis nu jeg så får mig en hest som stort set aldrig bliver syg så har jeg mange dyrlæge penge til hvis hesten bliver meget syg altså på den måde

    så jeg vil gerne have en plan som er så sikker som muligt smiley og tænker også at jeg køber hest for maks 25.000 kr så der stadig 47.000 kr ca tilbage til udstyr og regner ikke med at bruge det hele så gemmer resten til at opstarte dyrlæge opsparingen smiley


  • #49   11. okt 2014 Hvad med undervisning, stævner??


  • #50   11. okt 2014 Undervisning der har jeg min dejlige mor så det gratis smiley

    det ikke planen jeg skal starte stævner hver weekend bare en gang imellem så det ikke så mange penge at finde frem det kan man evt når man har lidt ekstra penge smiley


Kommentér på:
Egen hest budget

Annonce