{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.676 visninger | Oprettet:

Sabbatår :D {{forumTopicSubject}}

Jeg synes det kunnevære hyggeligt med et emne om hvad folk laver/har lavet/vil lave i deres sabbatår. Så vi kan inspirere hinanden og give de HG'ere der er igang med gymnasie noget at se frem til.

På onsdag rejser jeg til Australien! Jeg er simpelthen ved at eksplodere så meget glæder jeg mig! Jeg har fundet mig et job på et stutteri der laver trakehner-appaloosa-blandinger, hvor jeg skal ride 6-7 heste om dagen.
i august-november var jeg i Florida og arbejde på et trakehner-stutteri og på vejen hjem tog jeg til New York. Jeg mødte de sødeste mennesker og jeg har redet nogle fantastiske heste. Min ridning tog et kvantespring på de 6 måneder!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sabbatår :D
  • #1   1. feb 2015 Uhh det lyder super fedt! smiley

  • #5   1. feb 2015 Det er så spændende!
    begge steder har jeg fundet på yardandgroom.com. Hjemmesiden virker lidt uoverskuelig indtil man kender den (jeg svarer meget gerne på spørgsmål omkring hvordan man finder et godt hestejob via. yardandgroom).

    Jeg kan godt forstå du glæder dig Sofie! Jeg tror det sidste halve år har været det bedste i mit liv. Selv de sidste par måneder hvor jeg bare har været hjemme og arbejdet har været en million gange federe end at gå i skole, og jeg var ellers glad for at gå i skole.


  • #6   1. feb 2015 Nøj hvor lyder det lækkert, selv droppede jeg et ellers ønsket sabbatår, da det viste sig at jeg kunne komme ind på drømmestudiet, og jeg var bange for om adgangskvotienten ville stige smiley Men jeg drømmer mig stadig til eksotiske lande og vilde oplevelser - dem må jeg tage i sommerferierne så smiley Når jeg engang får min børneopsparing er planen dog også at jeg vil ud og opleve lidt :)!

  • #7   1. feb 2015 Jeg håber du finder et godt job Bettemus!

  • #8   1. feb 2015 Hvad læser du Eifos?

  • #9   1. feb 2015 Veterinærmedicin smiley

  • #10   1. feb 2015 Det er også mit drømmestudie! regner med at jeg joiner til august - hvis altså ikke Australien har fået sat kløerne for godt fast i mig smiley

  • #12   1. feb 2015 Det er også et fantastisk studie, selvom det er enormt hårdt smiley
    Haha ja, det kan jo være, det lyder i hvert fald virkeligt fedt, håber du nyder det i fulde drag smiley


  • #13   1. feb 2015 Jeg er ved mit andet sabbatår efter gymnasiet. I det første år arbejde jeg i hjemmeplejen. Kom så ind på pædagogstudiet, men det var desværre ikke mig. Nu arbejder jeg så som staldpige og hjælper med handicap ridning, hvilket er utroligt spændende! Håber på at komme ind på sygeplejerskestudiet til september! smiley

    Det lyder vildt spændende det du skal, og har lavet!


  • #15   1. feb 2015 Eifos Det gør jeg bestemt! lyder også til at du nyder drømmestudiet smiley klø på

    Katrine Jeg synes også det lyder som at du har fået prøvet nogle spændende ting af. krydser fingre for at du kommer ind på studiet!


  • #16   1. feb 2015 Bettemus Så lyder det da i hvert fald som at du er på rette vej med ansøgning/cv osv. smiley Hvad er det for en slags job du søger?

  • #17   1. feb 2015 Mit sabbatår var ikke planlagt, for jeg droppede ud af mit gamle studie om vinteren, og var jo så nødt til at vente til jeg kunne søge ind på mit nuværende.. Så ikke noget fedt for mig, det var bare kassearbejde i et halvt år.

    Men jeg har en plan om at jeg godt kunne tænke mig at komme til udlandet og ride nogle galoppere imellem min bachelor og en eventuel kandidat smiley


  • #19   1. feb 2015 Bettemus Ja det kan jeg forestille mig. Der er jo heller ikke så mange af den slags stalde (i forhold til mig der er tjener/bartender. jeg skal bare bruge en restaurant/hotel/natklub). Men det er fint med nogle drømme.

  • #21   1. feb 2015 Ej Sabina vil du ikke fortælle lidt om hvad du laver ved hesteeskadronen? det lyder spændende!

  • #23   1. feb 2015 jeg havde et sabbat år mellem folkeskolen og HHX hvor jeg arbejde i et bageri for at tjene til mit kørekort og en bærbar computer xD

  • #24   1. feb 2015 Jeg har arbejdet (undervist i rideklubben hvor jeg har undervist i 6 år) de første måneder.
    Derefter var jeg i Sydafrika i 2,5 mdr og arbejdede med rovdyr (løver, tiger, leoparder, geparder, jaguarer, pumaer, giraffer, bøfler, elefanter og en masse andre)
    Da jeg kom hjem gik jeg i gang med at lede efter arbejde, og fik det første jeg søgte smiley
    Der skal jeg så være indtil august, og så håber jeg på at starte på studie smiley


  • #25   1. feb 2015 Jeg har brugt mit første sabbat år på, at have en skadet hest og søgt job... Wuhu... Mit andet (ufrivilligt) bruger jeg nu på, igen at have en skadet hest og søge job... Fedt liv... -.-

    Det var meningen at jeg skulle havde været på højskole på en foto linje, men da hesten gik hen og brækkede benet, blev det aflyst. Det var desude meningen, at jeg skulle havde redet til den helt store guldmedalje, og deltage i en masse stævner og sådan...meeeen nej... Igen det brækkede ben... -.- lorte liv.

    Føler virkelig, at jeg har spildt hele to år...


  • #26   1. feb 2015 Jeg havde to sabbatår imellem gym og uni. De første 6 måneder arbejdede jeg med heste (og andre landbrugsdyr) i Island. Derefter var jeg hjemme i 6 mdr., hvor jeg bl.a. arbejdede i en skov. Så tog jeg 3 mdr. til Australien og New Zealand - og da jeg kom hjem igen, tog jeg på international sproghøjskole (i Danmark). Den sidste sommer skulle jeg have brugt i Spanien i en dressurstald, men jeg var der kun i 3 uger, for forholdene var forkastelige. Det job fandt jeg i øvrigt igennem yardandgroom, så man skal lige huske at researche stedet inden afgang smiley

    Til jer der ikke har rejst inden studiet: Fat mod! Jeg var i USA et semester som en del af min BA og tog hele min MA i Skotland. Siden da har jeg boet i England i halvandet år, i Frankrig i to år og bor pt. i Tyskland. Hvis man vil det, så kan man sagtens rejse, selvom sabbatåret smuldrede væk imellem hænderne på en smiley


  • #28   2. feb 2015 Jeg ville gerne have haft et sabbatår, men jeg turde ikke. Jeg søgte ind på en erhvervsuddannelse med kvotepladser (kom jeg ikke ind, havde jeg nok holdt sabbatår) og meget få elevpladser. Jeg ville være lidt træt af at tage et år fri, for så ikke at komme ind på skolen eller få endnu et år fri fordi jeg ikke kunne finde elevplads.
    Skæbnen vil så at jeg får en elevplads, så jeg kan stoppe efter det korte grundforløb - og der er rekord mange med en elevplads fra min skole på dette tidspunkt (det vil sige en 10-stykker). Jeg har lige haft første arbejdsdag i dag, med nogle meget flinke kolleger.

    Så farvel sabbatår! Jeg må nøjes med at læse om jeres, men det er nu også hyggeligt smiley


  • #29   2. feb 2015 Bella: Den eneste tur, hvor jeg ikke arbejdede undervejs og derigennem betalte for ophold og flybilletter, var Australien og New Zealand (backpacking). Det var en dyr tur og ren fornøjelse - det var bl.a. mine konfirmationspenge, der blev brugt der smiley Jeg er meget sparsommelig og levede "på en sten" igennem hele mit studie, så jeg havde råd til USA-tur (søgte og fik også to legater), og så havde jeg SU-lån under min kandidatuddannelse.
    Højskoleopholdet var lidt særligt, fordi jeg boede i samme kommune, som højskolen ligger i, og der var en særordning for lokale, så jeg fik halveret omkostningerne. Resten var jeg så heldig at få af min mormor, som selv er stor højskole-tilhænger smiley Ellers var jeg ikke kommet afsted.

    Faktisk glemte jeg min sommer i Canada i min opremsning - det var også arbejde med heste. Den tur kostede mig flybilletten og lidt lommepenge - ca. 5000 kr. i alt for 4 mdr. med weekendture til bl.a. Banff og Jasper National Park og Vancouver Island. Hvis man lægger sine vaner efter ikke at bruge særligt meget til daglig, så er det også nemmere at rejse billigt smiley Medmindre man ikke vil arbejde undervejs, så løber det hurtigt op. Var i New Zealand igen i en måned i år, og er du vimmer, det koster, når man gerne vil bo på hotel og have bil og så videre smiley Det havde manden og jeg så sparet sammen til i nogle år.

    Island er skøn - jeg bliver let misundelig på folk, der har været deroppe for nylig. Mine udlandsophold er spredt over de sidste 11 år - jeg har boet i udlandet i sammenlagt 7 ud af de 11.


  • #30   2. feb 2015 Gingerella det lyder bare som nogle super fantastiske oplevelser!!

    Men ja det er en meget billigere måde at rejse på, når man arbejder samtidig! I Australien kommer jeg til at tjene 2500kr om ugen. deraf skal der betales skat, el, mad osv, men bolig og bil er inkluderet. flybilletter, visum og forsikring løber op i ca 17.000 så jeg skal cirka arbejde 4 måneder for at det går i 0. Når jeg tænker på hvor mange penge det kunne koste at bo i Australien, med hotel og alt det der, så synes jeg godt det kan betale sig at arbejde med noget man elsker!


  • #31   3. feb 2015 Hold da op, hvor har et par af svarene givet mig stof til eftertanke smiley
    Min plan var at jeg efter 3g (går i 2g pt) skulle have et sabbatår, for hold da op jeg er skoletræt. Sådan.. Virkelig
    Men det er jo rigtigt at adgangskvotienten kan være højere det år jeg så vil søge ind på uni, end direkte efter 3g og så er jeg jo lidt f****** hvis jeg ligger med et forholdsvist lavt gennemsnit
    Så.. Jeg tror sq at jeg søger ind på mit studie efter 3g og håber at jeg er med i adgangskvotienten. Er jeg ikke det, så tager jeg mit sabbatår, hvor jeg har i tankerne om at komme ind i forsvaret e.l i 6 - 12 mdr


  • #32   3. feb 2015 Du kender jo heldigvis dit snit inden du søger, og som regel stiger det ikke særligt meget på de forskellige studiet, maks 0,5 vil jeg tro. Der er selvfølgelig nogen få der taget et kvantespring i adgangskvotienten, men ellers sker det som regel ikke smiley
    Jeg kunne i hvert fald godt have ventet, og fortryder fra tid til anden at jeg ikke gjorde det, men som nævnt tager jeg bare turen på et andet tidspunkt smiley

    Jeg vil så også sige at uni er en del federe end gym, i hvert fald for mig, så jeg er slet ikke skoletræt på samme måde! smiley


  • #33   3. feb 2015 Tja, jeg er igang med mit 2. sabbat år, lige netop fordi at kvoten ændrede sig.

    Det år, jeg blev student, var der ingen kvote på, hellere ikke året før - året efter, var kvoten ligepludselig lige præcis over mit snit... Typisk ikke...?!
    - Heldigvis fik jeg en standbyplads, så jeg er optaget, bare først i år (:

    Så ja, jeg kunne godt se på det, som en massiv nedtur. Men i og med, at jeg var så skole træt grundet stress og depression, vidste jeg med mig selv at jeg ikke ville få noget ud af, at starte med det samme. Så selvom mit sabbatår, har været totalt ligegyldigt, har det givet mig tid til, at få ro, og lysten til at studere igen (:

    Og ja...Da jeg så jeg ikke var blevet optaget sidste år, gik jeg helt ned. Græd i flere dage...Men ja, jeg skal jo starte, bare et år senere end forventet.


  • #34   3. feb 2015 Jeg har også været på besøg på det uni, hvor man kan læse til dyrlæge. Hold kæft hvor var det fedt, og bare at høre om hvordan man har det der og så videre, det er altså fedt. En anden ting som jeg super godt kunne lide, er at man åbenbart kører på i x uger, har en eksamen, hvorefter man har en uges ferie. Det er lækkert
    Så ja, jeg tror faktisk at jeg søger med det samme efter 3g, håber jeg kommer ind, og hvis ikke, ja, så tager jeg sabbatår smiley Man skal jo bare ind senest 2 år efter man går ud af gym, for at få ganget karakteren med 1,03 (eller var det den som var 1,08? Watever xD)


  • #35   3. feb 2015 Jeg elsker også frederiksberg campus, her er skønt smiley Er også enormt glad for blokstrukturen, fremfor semester - selvom det betyder at der altså er run på i de 8 uger, og man skal virkeligt igennem meget, meget koncentreret - tilgengæld er man hurtigt igennem en masse spændende fag. Hvis der er noget du vil vide om studiet skal du være velkommen til at skrive smiley

    Puuh kan ikke huske det, mener det er 1,03 smiley Og så er der noget med A-fag også.


  • #36   3. feb 2015 Jeg har 5 A-fag, så der får jeg ganget karakteren, det må så være de 1,08 ^^ Men ja, det var Frederiksberg Campus og hold nu op det var fedt smiley Glæder mig som en sindssyg til at starte der (hvis jeg vel og mærke bliver optaget)

  • #37   3. feb 2015 Det er er også det skønneste studie, selvom jeg kun er på første år smiley
    Jeg da det lykkes dig at blive optaget, ellers er der jo altid kvote 2 smiley


  • #38   3. feb 2015 Jaa præcis, men den tror jeg ikke at jeg går i gennem, også selvom jeg prøver smiley

  • #39   3. feb 2015 Nu bliver 50 % jo optaget på kvote 2, bare man har noget at kommet med (at have rejst rundt, arbejdet for landmænd eller studereret noget andet), så skal det nok gå :)!

  • #40   3. feb 2015 wow er det virkelig så mange der bliver optaget på kvote to? det anede jeg ikke! Men så kan jeg godt forstå adgangskvotienten er så høj

  • #41   3. feb 2015 Ja, der er faktisk overraskende mange der ikke ved det smiley Det er super fedt, det giver også et godt studie miljø at her ikke er fyldt med "stræbere", forstå mig ret, er jo selv kvote 1'er, men det giver bare et godt miljø uden særligt meget konkurrence imellem de studerende :)! Det gør også at de folk der går her, alle er folk der virkeligt vil det og er seriøse omkring studiet, så der er en meget, meget lille frafaldsprocent smiley

  • #42   3. feb 2015 Det kommer an på studiet, hvor mange % der tages ind i kvote 1 og 2 smiley

  • #43   3. feb 2015 Ja, de fleste steder hedder det vidst nok 10%, mens medicin i odense og veterinær så har 50% smiley

  • #44   3. feb 2015 ja jeg er klar over at det varierer fra studie til studie. Jeg kan også godt se fordelene, jeg vidste bare slet ikke at det var så stor en del på dyrlæge.

  • #45   3. feb 2015 Jeg går pt. i 2.g og er stadig i tvivl om jeg skal have 1 eller 2 sabbatår. Jeg vil gerne bruge halvdelen af tiden på et "træls", men godt betalt arbejde - fx nattearbejde på en fabrik eller lignende. Den sidste halvdel kunne jeg rigtig godt tænke mig at komme til USA og arbejde på en ranch i nogle måneder.

    Jeg har nu som 17-årig besøgt 23 forskellige lande allerede, og har derfor ikke et enormt behov for at komme ud og opleve verden, da jeg simpelthen har rejst så meget allerede. Derfor vil jeg bare gerne arbejde en del smiley


  • #46   3. feb 2015 Går i 3.g nu, så der er ikke lang tid til mit sabbatår smiley

    Min plan er at finde et arbejde, gerne lærervikar eller noget i den duer, og måske, hvis det lykkedes, at finde nogle ekstra heste at arbejde med.
    Derudover har jeg lidt et ønske om tage nogle kurser i kst, massør eller lign. smiley


  • #48   3. feb 2015 Lindgren: Det lyder godt nok ikke rart! Hvor fangede du alle de sygdomme? Var der ikke vaccinekrav hjemmefra imod hepatitis?

  • #50   4. feb 2015 Så lærte jeg også noget nyt i dag - og what are the odds, at man lige udvikler den ikke-virus-relaterede betændelse på sådan en tur. Sikke noget - jeg håber, at du ikke får varige mén, og nej, rejseforsikringer må IKKE spares væk smiley
    Du må blive i Europa næste gang - så er der mindre risiko for denguefeber smiley


  • #52   4. feb 2015 jeg vil lige hilse fra et hotel i Abu Dhabi. Mit fly var overbooket, så nu er jeg her... Forhåbentlig kommer jeg af sted mod Sydney i morgen

  • Marie B
    Marie B Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #53   19. jul 2017 Det er godt nok en gammel tråd. Men synes det er et fedt emne, som sagtens kan tages op igen smiley Faldt over denne vildt inspirerende historie http://www.skoleogliv.dk/2017/07/14/hvorfor-i-alverden-skulle-man-dog-tage-et-sabbat-aar/

Kommentér på:
Sabbatår :D

Annonce