{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.706 visninger | Oprettet:

De sjove skrivefejl :-D {{forumTopicSubject}}

Hej igen Hg smiley
Det er altid dejligt at starte dagen med et grin smiley og det har jeg lige gjort ved at læse nyhederne smiley

Læs den sidste sætning i denne artikel smiley
Sådan er det jo også nogle gange i heste verden smiley smiley
https://www.tv2nord.dk/amp/87078

Har I eksempler på skrivefejl, så kom gerne med de smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De sjove skrivefejl :-D
  • #1   20. sep 2018 smiley smiley smiley
    Gad vide om der skal være ejercertifikat på sådan nogen smiley


  • #2   20. sep 2018 "Så kom gerne med de"

    Det er en skrivefejl/stavefejl.

    "Så kom gerne med dem", skal der stå. smiley


  • #4   20. sep 2018 Sanne - måske smiley

    Mvh TT


  • #5   20. sep 2018 Rosa - Godt så! smiley

    Mvh TT


  • #6   20. sep 2018 Rosa
    Det du skriver der, er ingen fejl. smiley
    Det er fordi du læser det anderledes.

    Som det er skrevet i din sætning, menes der: "Det er et krav at du kan skrive og (at du) formulerer dig fejlfrit"
    Hvorimod jeg tænker at du læser det: "Det er et krav at du kan skrive og (kan) formulere dig fejlfrit" smiley


  • #7   20. sep 2018 ikke kun en skrivefejl, men jeg høre/læser ofte folk skrive/sige "tegnesprog" og jeg undres hver gang over hvordan sådan et sprog mon udføres. Jeg har hvert fald ikke papir og blyant med på job smiley



  • #9   20. sep 2018 Bidløse: jo, skulle der r på, skulle de have skrevet:
    "Det er et krav at du kan skrive og at du formulerer dig fejlfrit."
    Eller "Det er et krav at du skriver og formulerer dig fejlfrit."


  • #10   20. sep 2018 Nej Sanne. Man kan sagtens læse det som jeg har skrevet i min første kommentar. smiley

  • #11   20. sep 2018 Det er fordi der er tænkt at sætningen hænger sammen i forskellige bidder:

    Bid 1: "Det er et krav at du"
    Bid 2: "kan skrive"
    Bid 3: "og formulerer dig fejlfrit."


  • #12   20. sep 2018 Sofie - Men "menes" kan jo ikke bruges i det skrævne.. Det er konstant/fast på tryk. Så det man skriver er det man skriver, og selvom der menes noget, så er det ikke det der står.. smiley

    Mvh TT


  • #14   20. sep 2018 Jamen så skal personen tage skole om igen og lære komma smiley

    Mvh TT


  • #15   20. sep 2018 Karita
    Jo, men hvis du listede det op som en kravsliste i stedet, så ville der stå:

    "Det er et krav at du:
    1. Kan skrive
    og
    2. Formulerer dig fejlfrit"

    Så man kan sagtens bruge nutids-r i sætningen, det er ikke nødvendigvis en fejl. smiley Men det er korrekt, at hvis der menes: "Det er et krav at du kan skrive og kan formulere dig fejlfrit", så skal der selvfølgelig ikke være noget nutids-r på formulere. smiley


  • #16   20. sep 2018 Så også en reklame for det der Partner med Niveau. Så ikke en stavefejl, men så alligevel, der har vel været et manus.
    Men der var den her unge kvinde i 'karrieretøj' som siger følgende...

    'Jeg gået selv højt uddannet og går meget op at den mand jeg skal møde også er det. Min kommende mand skal være meget intellektuelt'
    Jamen det er flot.


  • #17   20. sep 2018 Jesus smiley

    Mvh TT


  • #18   20. sep 2018 Bidløse:
    I dit sidste eksempel ville det også skulle være uden -r.
    Hvis der skulle -r på ville der skille stå:
    1: Kan skriver
    og
    2: Kan formulerer dig fejlfrit

    Det er bare forkert det de har skrevet, længere er den ikke..

    Har altid lært nutids-r med at bytte ordet ud med spise eller kysse.. så er det meget lettere at høre.

    Så sætningen ville lyde med -r
    Det er et krav, at du kan kysse og kysse dig fejlfrit.
    Byt så kysse ud med skrive og formulere


  • #19   20. sep 2018 Jeg forstår sagtens nutids-r. smiley Man kan både skrive sætningen med og uden nutids-r, afhængigt af hvad det er, der menes, og nej - så er den nemlig ikke længere.

  • #20   20. sep 2018 Pointen er egentlig.. skriver med skrive i den sætning uden -r, så skal formulere sig også være uden

  • #21   20. sep 2018 Nej, ikke nødvendigvis. Det kommer fuldstændig an på, om man har tænkt sætningen som: "Kan skrive og kan formulere" eller om man har tænkt den som: "at du kan skrive og at du formulerer dig".
    Det er det, det handler om, og vi kommer det ikke nærmere, medmindre nogen har tænkt sig at skrive til hvem end der formulerede det, for at spørge, hvad der blev tænkt, da det blev skrevet.


  • #22   20. sep 2018 Det er altså forkert.. Man skriver jo ikke "at du kan køre og bakker fejlfrit".. Så skriver man "at du kører og bakker fejlfrit" eller "kan køre og bakke fejlfrit"..

  • #23   20. sep 2018 Hahaha...jeg så lige en annonce herinde for "klipning tilbydes i trekantsområdet". Sætningen fejler som sådan ikke noget, men den kan jeg altså godt misforstå... smiley smiley smiley smiley

  • #24   20. sep 2018 Angående den med nutids-r gav det måske mere mening med et komma til opremsening. Men ja den er i hvert fald lidt dumt formuleret og kunne være skrevet bedre smiley

  • #25   20. sep 2018 Jeg læser sjældent artikler, men når jeg gør kan jeg ikke lade være med at lægge mærke til stave og komma fejl.
    bla. læste jeg en artikel forlede om en mand, som havde haft røveri o sit hjem og artiklen sluttede lykkeligt med at manden slog røveren ned og ringede til politiet. I artiklen var der dog en komma fejl, som fik det til at lyde som om det var røveren der slog manden ned og ringede efter politiet :b


  • #26   20. sep 2018 Kan ikke undgå at bemærke stavefejl, det er en forbandelse smiley
    Den mest ironiske jeg har set var i et jobopslag "du skal kunne formulere dig perfekt mundtligt og skrifteligt" smiley
    Måske er det en test - påpeger man fejlen får man jobbet smiley


  • #27   20. sep 2018 Jeg er sådan en lidt irriterende type, der hader dumme stavefejl. Her i det mørke Sønderjylland støder jeg ofte på mange stavefejl, da de som er opvokset med sønderjysk, skriver sønderjysk.
    Blodnæse - nej, det hedder næseblod
    Tage op - nej, jeg vil ikke tage den op, jeg vil Optage videoen.
    Op tagen - nej, du har taget kødet op af fryseren.

    Eller når folk skriver : jeg køre nu... nej, du kører.
    Sku - er forkortelsen af skulle, bandeordet staves sgu.

    Så er der tastefejl - fred være med dem smiley ;) smiley

    Til sidst, vil jeg lige nævne det med, at øjnene er hurtigere end hjernen. Hvor jeg f.eks har læst vejret, som betød regn, sol , blæst mv. Men min hjerne læste vej - som i kørebane, og Ret - som i ret.. usleben - som i en diamant der ikke er slebet. Her læste jeg usle - som i usle og ben som ben vi går med. smiley


  • #28   20. sep 2018 Det er altså alligevel fordele ved at være ordblind:

    1) jeg vil aldrig opdage om der mangler er “r”
    2) heraf ingen irritation
    3) jeg har gemmen årerne moret ret mange når stavekontrolen har fanget det forkerte ord,
    4) for ikke at snakke om når jeg har byttet rundt på bogstaverne, det ser jeg heller ikke.
    5) foretrækker så absolut en tekst med stavefejl skrevet i hverdagssprog, end en akademiker som skal bruge 4 linjer på at svare ja eller nej, også står man alligevel og undre sig over efterfølgende hvad personen egentlig mente.


  • #30   20. sep 2018 Theresa: havde engang en kæreste som kunne blive så irriteret når jeg “frøs fingere” og konstant rettede mig: “du fryser ikke dine finger, du fryser OM dine finger!!!!! Du lægger jo ikke dine finger i fryseren vel!!!!”

    Og jeg var og er stadig ret ligeglad med hans gramatiske pernittengryn, jeg fryser stadig mine finger når det er koldt.


  • #31   20. sep 2018 Dorthe, vil nu holde med dig, ang det med at fryse fingrene smiley

  • Cecilia
    Cecilia Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 29
    #32   20. sep 2018 Jeg dør seriøst af grin, når nogen skriver "ingen grund til at være flabbet!" (flabet) smiley

  • #33   20. sep 2018 Der er satme også mange der skriver selskab med v - selvskab.. Og mange der ikke kan kende forskel på sin/sit/hans/hendes..

  • #34   20. sep 2018 jeg er ik en grammatik/stavemester haj og bliver det heller aldrig. jeg er doven og elsker at forkorte ord, så man kan komme videre i livet. smiley
    jeg kender fire ordblinde i min omgangskreds (heriblandt) min mand og desværre giver de alle stadig udtryk for at, ordblindhed er et tabu smiley min mand har efterhånden fået lært sig selv at bruge sin iPhone og kan efterhånden diktere alt i en tekstbesked og blevet bedre til rette den for fejl og få stavet det rigtigt. det er guld værd og her vægter han ik punktummer og kommaer endnu, men alle kan forstår hans tekstbeskeder.
    Jeg studser også over stavefejl i pressen eller menu kortet osv, men kan ik lade vær med at tænke, om folkeskoler har gjort deres arbejde godt nok...
    når min veninde skriver tekstbeskeder, så bruger hun hverken kommaer og punktummer, sikke en fest jeg har nogen gange smiley men jeg ved også godt at hun ik har styr på hvornår de skal sættes..

    Åh ja- jeg er så én af dem som hader sin ordbog på tlf og glemmer at tjekke beskeden for fejl. har godt nok fået skrevet en masse vrøvl i tekstbeskeder. Her er er link for hvor galt det kan gå...

    https://m.youtube.com/watch?v=CJE-AsVOL9A

    Husk at sætte lyden til smiley


  • #35   20. sep 2018 Egentlig en smule trist emne; Man kan jo sagtens være både et intelligent og dejligt menneske, selvom man måske ikke lige kan ramme de rigtige bogstaver til enhver tid c;

    Selv synes jeg kun, at stavefejl/skrivefejl er "sjove", når de ændre betydningen af sætningerne; Som eksempelvis manglende kommatering eller brug af nogle forkerte ord; Som eks. "overse" istedet for "overskue" cx


  • #36   20. sep 2018 Jeg har et stort problem med folk, som ikke har styr på hans/hendes/sin-problematikken. Det irriterer mig godt nok grænseløst. Eller dem som siger 'omkring', når de mener 'om'. Ej men come on, så svært er det heller ikke.

    Mange skriver:
    "Han var ude med hans kone i biografen."

    Gu' var han ej ude med Hans' kone, han var da ude med 'sin' kone!


  • #37   20. sep 2018 Hippie - var du der? smiley det kan da godt være det var Hans kone han var i biografen med smiley spørgsmålet er hvad Hans siger til at andre tager hans kone i biografen smiley smiley

    Mvh TT


  • #38   20. sep 2018 Der var en artikel om svinepest på L&F forleden, hvor svineproducenter var nævnt som "Svine afleverer". Tjo... Man kan da godt sige at de afleverer grise. Meeen smiley
    Vi blev faktisk lidt i tvivl om det var gået for stærkt med at skrive "svine avlere" eller om de ledte efter svine transportører smiley


  • #39   21. sep 2018 Louise J
    Man bruger ikke komma til opremsning, hvis man ikke lister mindst 3 ting op. Der skal ikke være komma foran og i en opremsning. smiley


  • #40   21. sep 2018 Yep. Pænt sikker på, at Hans ikke tog hans kone med i biografen smiley

  • #41   22. sep 2018 I dag får både Faaborg og Svendborg en Bæsende dag smiley

    Mvh TT


    profilbillede
Kommentér på:
De sjove skrivefejl :-D

Annonce