{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.463 visninger | Oprettet:

Kræft hos heste.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at få høre fra Jer hvilke typer kræft I har erfaring med hos heste. Og hvad chancen er for at disse typer kan heldbredes. Det er jo tydeligvis ikke kun vi mennesker der udsættes for denne "nye" folkesygdom.. Så jeg kunne tænke mig at blive lidt klogere på hestenes chancer og forløb med dette..

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kræft hos heste..
  • #1   13. okt 2018 Min første pony blev aflivet for .. 15 år siden grundet melanomer, der havde spredt sig. Hos hende var det startet som knuder ved endetarmsåbningen, som hun havde da vi købte hende 4 år tidligere, men da havde dyrlægerne ikke lagt noget væsentligt i det, og de dyrlæger vi var i kontakt med, havde ikke set canceren særlig ofte. Jeg ved ikke hvad chancen var dengang for helbredelse. Formegentlig 0.

  • #2   13. okt 2018 Min hest har haft sarcoider - disse er dog forsvundet med tiden - men der er mange behandlingsformer. Det lyder dog ikke som om, der er en mirakelkur og de fleste heste får dem igen.
    Men hun har så også melanomer. Disse har ikke udviklet sig i de 8 år, jeg har ejet hende, men man ved selvfølgelig aldrig, om de pludselig går i udbrud og kommer til at genere hende.


  • #3   13. okt 2018 Goldy er 7 år i dag og har hudkræft - hun fodres efter hendes behov for at nedbryde kræften selv - hun kan aldrig helbredes 100% men lider ikke og er ridehest - dyrlægen er imponeret over min måde af takle det på - både fodermæssigt - men også mig personligt - jeg håber på mange år med hende endnu

  • #4   13. okt 2018 Følger lige med her.
    Selv har jeg overvejet at give cannabis-olie et forsøg. Heldigvis er min 24 år så hun har bestemt levet livet, men ville være en fin måde at se om det evt kunne gøre noget.


  • #5   13. okt 2018 har en lånepony der har Pladecellekarcinom, ondartet hudkræft ved forhuden, det blev konstateret ved en biopsi for 1,5 år siden. det er ikke den der rammer kun skimler , men ældre heste er mere disponible, han er 23 år. men da han ser ud til det ikke genere ham.. han ser forrygende godt ud og er frisk og har livsglæde , så har vi valgt ikke at forsøge at fjerne det da det så måske kan brede sig ved vi roder med det nu. vi har valgt at se på sigt hvordan han har det og virker han livstræt eller får svært ved at tisse og spise sit foder osv , regner vi med at sige farvel der. han blir tjekket 1 gang årligt ved tandtjek om det har bredt sig, ..jeg fodre ham med højt indhold vitaminer til ældre heste som indeholder ekstra zink, b vit og c vit. ham her er det

    profilbillede
  • #7   13. okt 2018 Har det sidste stykke tid trænet en hest som har/har haft kræft, hvilken type kan jeg ikke lige huske.
    Men han har fået cannabis-olie, han har så gået fra det nu her på det sidste.
    Han er igang med at blive genoptræner nu og det virker til at gå fremad stille og roligt. smiley


  • #8   13. okt 2018 I forhold til min hest som jeg skrev om i opslaget om heste med ét øje, så fik han øjet fjernet fordi han fik kræft i det (pladecellecarcinom). En hudkræft type, som dannede en lille knude inde på hans hornhinde. Han var 7 år på daværende tidspunkt, som er to år siden, og han har (7, 9, 13) ikke fejlet noget hverken før eller efter, og der er ingen tegn på metastaser eller lignende smiley

  • #9   13. okt 2018 jeg kan kun anbefale at kontakte Lise Bang Hansen

    https://alternativdyrlaege.dk/

    hun har netop speciale i kræft hos dyr.


  • #10   13. okt 2018 Fik en aflivet med blod cancer og en anden med cancer i hjernen.

  • #11   14. okt 2018 Rikke - Hvordan var forløbet for hesten? Hvordan opdaget du det? Hvor lang tid gik det fra udbrud til død? Havde den mange smerter?(som du kunne se/mærke)

    I andre må også gerne svare på ovenstående ift jeres kræft type..

    Mvh TT


  • #12   14. okt 2018 Vi blev opmærksom på det, da hesten havde tynd mave og tabte sig lidt. På mash kunne hun holde huld og maven var ok. Forløbet blev fulgt af dyrlæge, og på et tidspunkt blev det så besluttet at nok var nok og hun blev aflivet. Sidst i forløbet begyndte hun at ændre adfærd og så fik hun fred. Men ellers virkede hun tilpas. Ville gerne hygge og med på tur.

  • #13   14. okt 2018 Mange tak som deler Jannie smiley

    Mvh TT


  • #14   14. okt 2018 Den med cancer i blodet, fik dårlig mave og bar smurt ind i afføring. Hun tabte sig voldsomt og diarren kunne ikke stoppes uanset hvad vi gjorde, hun havde en periode før det været sløv og mat stod bare og hang. Efter ca tre uger med diarré blev hun aflivet. Hun blev kun lidt over 2 år.

    Den anden ændrede adfærd, så spøgelser over det hele, blev aggressiv og den endte med at få kramper. Den blev selvfølgelig undersøgt på kryds og på tværs for at finde årsagen som vi var sikre på var smerter men kunne ikke findes. Da kramperne begyndte blev den aflivet og man lukkede den op. Man fandt en svulst i hjernen


  • #15   14. okt 2018 Vi har erfaringer med keratomer, som er en form for kræft i hoven ved heste. Vi har haft "æren" af to styks, samme baghov, samme placering...

    Første gang i en alder af 2,5-2,8 år gammel, og her igen som 5-års.
    Lige nu er vi forhåbentligt i de sidste stadier af forløbet! Vi håber og tror på, at der ikke er meget tilbage af hans boksro, da alt går fremad og vi har god for at indgræsse ham og trappe ham op i foldtid. Så snart han kan, så kommer han ud i løsdriften.
    Han har på nuværende tidspunkt stået inde i 20 uger... smiley

    Det er ikke ret almindeligt blandt heste - jeg kender kun til 1 ud over os, som har prøvet/prøver det.

    Til de nysgerrige er alt i begge forløb fotograferet, helt fra starten i 2016 og til nu. Alt kan ses i dette album (MEN der er blodige billeder at finde i starten) :
    https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/493620-amigos_hovtumorkeratom_fjernes


Kommentér på:
Kræft hos heste..

Annonce