{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adskillelse af ko og kalv
  • #1   13. nov 2018 Hvad forventer i at få ud af det? stoppe mælkeproduktionen i DK?


  • #2   13. nov 2018 Maja. på sigt ja. i hvert fald som minimum at forbedre vilkårene kraftigt.

  • #3   13. nov 2018 Held og lykke med det. Der bliver hverken delt eller underskrevet herfra, men nu er jeg jo også et af de skrækkelige mennesker der hver dag piner dyrene.

  • #4   13. nov 2018 Så lad være. Hvis du udelukkende har negativt at sige hvad i alverden er du så i tråden for!? Vi behøver ikke noget held og lykke. for jeg ved der sidder så mange godhjertede mennesker derude at det nok skal lykkedes. barnlig opførsel at fyre af.

  • #5   13. nov 2018 Det var såmænd ikke negativt, jeg mener ganske oprigtigt held og lykke. Jeg er helt sikker på det lykkes en dag det er bare et spørgsmål om tid. Men derfor har jeg vel også min ret til at sige nej tak, eller er det kun hvis man er enig man må svare for så skal vi da vist have ændret navnet fra debatforum til noget andet.

  • #6   13. nov 2018 nej men din skrive måde virkede meget negativ og nedgørende.

  • #7   13. nov 2018 Jeg har generelt ikke et problem med veganere.. Men jeg har et kæmpe problem med veganere der mener deres livsstil er den eneste rigtige, og dermed prøver at overbevise os andre om det samme.

    Og nej, jeg kan ikke bare holde mig ude af debatten når min erhverv bliver svinet til.


  • #8   13. nov 2018 Sandra - men det er ikke barnligt at sige “..godhjertede mennesker derude” som jo er det samme som at sige, os der drikker mælk ikke har et godt hjerte?

    Jeg skriver selvfølgelig heller ikke under.
    Der skal være plads til os alle, veganer eller ej.

    Og jeg må gerne kommentere, da dette er skrevet i et åbent forrum.


  • #9   13. nov 2018 Må jeg spørger hvad du så havde forstillet dig?

    at lade ko og kalv gå sammen i 8-9 måneder, hvordan vil du så styre fodringen? ko og kalve skal ikke have det samme at spise. Koen vil jo hurtigt æde kalvens foder, det foder er ret dyrt, og smager ret godt (hvis man er ko)

    at lade ko og halv gå sammen nogle uger hvor de rigtig kan lære hinanden at kende, også skilde dem af på det tidspunkt? er det ikke mere synd?

    en højt ydende ko kan producere 40 liter mælk i døgnet, en kalv skal have ca 5-6 liter mælk i døgnet, får den fri adgang til alt det mælk, kan den få en ret voldsom diarré, er det ikke også synd?.

    Hvordan havde du rent praktisk tænkt dig at mælkeproduktion skal foregå, hvis ko og kalv skal gå sammen?.


  • #10   13. nov 2018 der er da så vidt jeg kan se ikke nogen her i tråden der siger at veganisme er det eneste der dur og alt og alle andre er ren idioti. hun opfordre folk til at skrive under. hun tvinger jer ikke. Så gør det eller lad være - det er helt op til folk selv.

  • #11   13. nov 2018 Nanna: NEJ det er ikke det jeg siger. Men tolk du det bare sådan det er ikke mit problem:)

  • #13   13. nov 2018 Rosa - vil du svare på mine spørgsmål, som jeg har skrevet højere oppe?


  • #14   13. nov 2018 Jeg er vokset op med malkekvæg.

    Hvis man fjerner kalven hurtigst muligt, så reagerer de fleste dyr ikke på det.
    Kalvene tror at mennesker er morkøer og køerne reagerer ikke, ligesom de ikke reagerer på en dødfødt kalv.

    Hvis båndet når at blive dannet, og dyrene bliver adskilt, når kalvene er halvstore SÅ er der en reaktion.

    Hvis man vil undgå sorg ved adskillelse, så skal man blive ved med adskille hurtigst muligt.


  • #15   13. nov 2018 Nu kan vi mennesker sagtens leve uden mælk og andre mælkeprodukter. Vi er det eneste pattedyr, der som voksne STADIG drikker mælk.. Og så endda fra et andet dyr.
    Hvorfor? Fordi det smager godt? Fordi det bare er blevet en vane?
    Vores krop skal ikke bruge mælken, og kan sådan set heller ikke tåle det. Vi kan sagtens få kalk andre steder fra, hvis det er det argumentet er for at drikke mælk.


  • #18   13. nov 2018 Jeg kan sagtens undvære mælken og gør det også i perioder, men kødet vil jeg nødigt undvære.

  • #19   13. nov 2018 Jeg vil være ret ked af at undvære min chokolade, min ost, min fløde is, mange af de kager jeg laver, ostesovsen i lasagnen, smørret til mine julesmåkager osv, vi bruger mælk i så mange produkter, som vi nok er ret mange som vil være kede af at undvære. Drikkemælken er kun en meget lille del af mælkeproduktionen.


    Dertil kommer arbejdspladser, både i landbruget og efterfølgende processer samt påvirkning af vores eksport.

    At sige vi kan bare lade være med at producere mælk, er for let.

    Det samme som at sige, at det er synd at adskille ko og kalv, uden at have bare lille ide om, hvordan produktionen så skal forløbe. Det er let at brokke sig, især hvis man ikke har en alternativ løsning.


  • #20   13. nov 2018 Dorthe: nu vil jeg så være hende dem trælse. Men det du lister op er ren og skær egoisme-på bekostning af andre levende væseners velbefindende.

  • #21   13. nov 2018 Sandra: jeg siger ikke at produktionen som det foregår i dag er i orden, for det synes jeg ikke, men så længe jeg ikke har et alternativ, kan jeg bare ikke se formålet med at brokke sig.

    Men kan man komme med et forslag til at løse de problemer som det vil give at lade ko og kalv gå samme, ja så kan vi snakke fornuft.

    Men kan man kun brokke sig, og sige "det er ikke i orden" uden et alternativ, så er det altså for svagt.

    Jeg har selv arbejde inden for mælkeproduktionen i flere år, og kender faget inde fra, og derfor ved jeg også at der er noget som ikke fungere, men jeg kan bare ikke pt se alternativet, som er bedre.


  • #23   13. nov 2018 Jeg vil ikke blande mig i denne debat, da jeg selv står lidt med en fod i hver lejr. Har arbejdet med malkekvæg en kort overgang, så ved godt, hvordan det fungerer, men en alternativ løsning, der stadig tillader, at vi kan spise ting som ost fx - den ville jeg gerne høre om.

    Dorte C - jeg kan godt forklare, hvordan man kunne fodre kalve og køer separat, hvis de gik sammen, for det gør min far da med sit kødkvæg smiley Man laver et kalvely, som køerne ikke kan komme til - med en indgang, som de voksne dyr ikke kan komme igennem. Så lige det ville ikke være et problem.


  • #24   13. nov 2018 Hende ned koen- det er nu noget sludder at vi ikke kan tåle mælk. NOGEN kan ikke tåle mælk, men det er jo tydeligt at se, at mennesker har udviklet sig forskelligt i forskellige dele af verden afhængig af, hvad de har haft adgang til, og her i norden, hvor mælk har været et praktisk tilskud til føden, har mennesket faktisk udviklet sig til at tåle mælk. Ligesom man i andre dele af verden spiser ting, som en indfødt dansker ikke umiddelbart ville tåle eller kun efter tilvænning.

    Jeg kan ikke undvære mejeriprodukter. Jeg drikker det ikke og bruger det kun temmeligt begrænset i madlavning. Spiser heller ikke ost. Men jeg bruger yoghurt til min chiagrød om morgenen. Og jeg har såmænd prøvet en del alternativer, men jeg kan enten ikke lide smagen eller også er det for dyrt (1 liter mandelmælk koster f.eks. tæt på 30 kr) - ja eller også er det alt andet end sundt, før alternativer til mælk er ikke alle sammen ret sunde. Alternativer til yoghurt lavet på mælk har jeg fundet decideret ækle.

    En eller anden nævnte kød- den del kan man nemt slippe dyrevenligt omkring. Køb kød fra kødkvæg i gode besætninger - de går ude, kalvene bliver hos mor osv. Så kød ser jeg ikke som det store problem. Selv spiser jeg dog stort set ikke oksekød- bryder mig ikke om lugten når det er rå.


  • #25   13. nov 2018 Cingerella: Hvad så med kalvene dirrra, når der er fri adgang til alt for meget mælk? og hvad med indtjeningen, når kalven drikker måske det dobbelt mælk? hvis hver ko levere 6-7 litere mindre i døgnet, fordi kalven drikke det. - økonomien i mælkekvæg er ikke noget at råbe hurra for i forvejen.

  • #26   13. nov 2018 Dorthe- har du set hvor meget mælk, der hældes ud, fordi der overproduceres? Og 1 l mælk koster under en 5'er. Jeg tror vi alle sammen kan klare at betale en krone mere pr liter uden at gå fra hus og hjem.
    MEN jeg ved ikke, om løsningen på god dyrevelfærd er at lade kalvene gå med køerne længere tid. Hvis ændringer blev lavet, ville det jo ikke betyde at kalv blev ved mor i f.eks. 5 måneder. Det ville højst blive x antal timer ekstra. Og lad os sige, man ændrede det til 2 eller 3 døgn - ville det give gladere mødre eller kalve. Jeg tror det ikke.


  • #27   13. nov 2018 Michelle, at lade ko og kalv gå sammen i 2 eller 3 døgn eller 2-3 måneder er da meget værre end at adskille dem ved fødsel.

    Min nabo har 200 køer. Dvs. han får 200*6 = 1200 liter mindre om dagen, og han får ca 3,5 kr. pr liter. altså vil han miste 4.200 kr. i indtjening om dagen, eller 1,5 mio om året. Jeg er lige ved at tro, han faktisk synes det vil betyde noget. Og han har jo stadig de samme udgifter om ikke mere, da han vil have en bunke syge kalve, hvis maver ikke fungere.


  • #28   13. nov 2018 Dorthe: Du behøver ikke at kaste resten af spørgsmålene efter mig - dem havde jeg svaret på i første omgang, hvis jeg kunne smiley Jeg troede, at du reelt gerne ville have svar på hvert enkelt. Og så nævner jeg en praktisk løsning på et af dem.

  • #29   13. nov 2018 #20 - Det er da ligeså ren og skær egoisme at holde hest til at ride på.. De er jo ikke skabt til at ride på.. smiley

    Jeg ønsker ikke at undvære mine mejeri produkter, så kald mig egoistisk... Og jeg oplever ikke at de kalve jeg har oplevet, har haft det store problem med adskillelse.
    Men vi kan da sagtens lukke alle dyre former for landbrug ned, og se hvor langt menneskeheden så kommer.. smiley
    Det virker som om mange ikke tænker på hvor mange mennesker her i verden der skal have noget at leve af, både økonomisk men ikke mindst også for at have noget at spise..

    Mvh TT


  • #30   13. nov 2018 Dorthe Mange af de ting du nævner, er der netop alternativer til.
    Iøvrigt er jeg i tvivl om hvordan det kan ødelægge maverne på kalvene at gå sammen med deres mor, vil du uddybe det?


  • #31   13. nov 2018 Jeg synes, det er rigtig godt, at få mere fokus på mælkeindustrien. Til gengæld er jeg ikke enig i Animas sag om, at få ændret det så ko og kalv er mere sammen. Det er ikke en løsning, der vil gavne hverken køerne/kalvene, menneskerne, miljøet eller økonomien. Det er heller ikke realistisk, at lave en sag som vil ændre loven/Arla's regler. Det er ikke hos dem man skal ændre noget, det er hos forbrugerne.

    Der burde i stedet bruges mere tid, på sager som kan gøre langvarige ændringer. Fokusere på, at reklamere for alternativer til mejeriprodukter, producere og sælge dem til en fornuftig pris og oplyse forbrugerne, om konsekvenserne af mælkeforbrug.

    Selv synes jeg ikke, at køerne i mælkeindustrien har et dårligt liv i Danmark. Faktisk tror jeg, at de har det ganske godt.
    Til gengæld tror jeg ikke, at Jorden og menneskerne i U-landene har det særlig godt efterhånden. Det burde snart være lov, at kende til de almene processer der skal til, for at producere dyr til kød og mejeri. En af de største syndere er, at der bruges flere resourcer på, at producere kød/mejeri, end hvad udbyttet er. En ko æder og drikker mere, end hvad den selv giver igen af mælk og kød. Dvs at vi langsomt løber tør for resourcer, da det ikke går i nul, som det skal gøre, hvis det skal kunne løbe rundt. Det er ikke noget vi i den vestlige verden vil mærke noget til - endnu eller de næste 50 år. Men folk i U-lande mærker til det allerede, ligeledes gør dyreriget.

    Rigtig meget vegetabilsk føde som dyrkes, går til fodring af produktionsdyr. F.eks. fældes regnskoven jo ikke for at man bruge træerne, men for at bruge jorden til at dyrke soya til produktionsdyr. Føde som i stedet kunne fodre andre mennesker. Vi har rigeligt mad til at fodre alle mennesker på jorden, men ikke hvis vi giver halvdelen af det til produktionsdyr, som kun giver et lille udbytte igen, i form af kød/mejeri.

    Og jeg hører tit argumentet, at det ikke er os i den vestlige verden som skal ændre os. Men at det er de andre verdeners egen skyld, for at være så mange mennesker og få så mange børn. Men for det første, har de et meget lavere personligt forbrug end os i vesten. Og et andet interessant fact er, at folk fra Asien udgør 61% af alle mennesker på jorden, men de udgør kun 13% af al vægt, som mennesker vejer tilsammen. Så måske er de mange flere, men de spiser meget mindre end os vestlige grise! smiley

    Og nej, jeg er hverken vegetar eller veganer. Jeg elsker kød ligeså meget som de fleste. Men jeg synes, at det er vigtigt, at tænke over sit forbrug. Ikke nødvendigvis boycotte animalske produkter, men skære der hvor man kan og købe så gode produkter, som man har råd til!


  • #32   13. nov 2018 Sarah: Jeg har set kalve gå med deres højt ydede mor. Og det var gule af lort hele deres bagpart, da deres maver fik alt for meget mælk i forhold til hvad de kunne at fordøje. Hvilket jeg har svært ved at se som velfærd.



  • #33   13. nov 2018 Celina - Du skriver "Rigtig meget vegetabilsk føde som dyrkes, går til fodring af produktionsdyr. F.eks. fældes regnskoven jo ikke for at man bruge træerne, men for at bruge jorden til at dyrke soya til produktionsdyr."

    Nope.. Træer bruges til papir, brænde og byggematerialer.. Så jo.. Træerne fældes for at de skal bruges..

    Mvh TT


  • #34   13. nov 2018 TT: det er altså ikke rigtigt smiley Regnskov fældes for at dyrke soya. Der skal dyrkes rigtig meget, og regnskoven er god at fælde til det, da planterne i regnskoven, ikke har ligeså lange rødder som andre træer/planter der lever andre steder. Det er nemt at fælde plantelivet væk der og dyrke dyrefoder i stedet.

    Selvfølgelig bruger man også nogle af de træer man alligevel fælder, til andre ting, men den primære årsag til fældning af regnskov er til soyaproduktion.


    https://globalforestatlas.yale.edu/amazon/land-use/soy

    https://www.reuters.com/article/us-brazil-soy-amazon/brazil-curbs-soy-farming-deforestation-in-amazon-idUSKBN1EZ2BM

    https://kids.mongabay.com/elementary/soy.html

    https://www.youtube.com/watch?v=v9OR9rNCO9c

    Jeg ku blive ved. Det er en meget nem viden at finde frem til.


  • #35   13. nov 2018 Jeg er en egoist - og har det godt med det!

    Jeg har kat, nyder når hun spinder ind i mit øre om natten!
    Jeg har hund. En fantastisk kammerat med 4 ben og logrende hale. En kilde til livsglæde!
    Jeg har en ridehest - bare fordi det giver mig livsglæde.
    Jeg har bil - bare fordi det er praktisk.
    Jeg bærer de opskrifter videre, jeg lærte af min mormor. Bare fordi det er en del af min identitet.

    Jeg har båret kalve væk, nyfødte og våde af modermælken. Køerne reagerer ikke på det. Kalvene reagerede heller ikke, bare de blev adskilt inden båndet blev skabt.
    Hvor andre havde huslige pligter, hjalp vi unger til i stald, lade og mark.
    Jeg har primært passet ungdyr.
    Ja, generationer af kalve har været præget på mennesker - men jeg kan ikke have dårlig samvittighed over det?! Ligesom jeg har det fint med at holde hund?
    Kalvene har ikke haft større men af det, end andre dyr har af tilværelsen som kæledyr.

    Men det er jo nemt.
    Hvis folk hellere vil have mælk fra køer, der har kalv ved siden, så start jeres produktion af det op.
    Hvis der er nok, der mener at det er vigtigt nok til at det påvirker den pris de betaler, så har I jo et marked?!
    Go for it, girls!


  • #38   13. nov 2018 Doktor har altså en pointe.

    Der er ret mange som har nogle værdier og holdninger som andre skal føre ud i livet.


  • #42   13. nov 2018 Line: hvor har du din viden fra.

    Et kæmpe problem med yverbetændelse, ja, hvis landmanden er dårlig til sit arbejde. Men er man en dygtig malker er yverbetændelse ikke et kæmpe problem. Jeg havde i hvert fald ikke er problem med yverbetændelse De stede jeg malkede, det var faktisk så sjælden at dyrlægen bemærkede det.

    Og nej en kalv på 2-3 måneder drikker ikke kun 5 liter mælk, den drikker hvad den kan komme til.

    Ja der fungere med kødkvæg men det er nu også ret sjældent at kødkvæg står med 40 kg mælk.


  • #44   13. nov 2018 Jeg spørger igen, hvor har du din viden fra.

    Og jeg vil da gerne se det regnestykke at den mistede indtjening på mælken i 3-4 måneder kan komme til at give overskud i sidste ende?


  • #45   13. nov 2018 Jeg kunne forestille mig, at det ville have flere komplikationer, at have en stald med køer som alle har babyer ved siden af.
    For det første skulle man vel enten udvide størrelsen af staldene, eller have færre køer.
    For det andet har gulvene jo riller i, så deres afføring kan fejes væk. Mon ikke et lille kalveben er småt nok til at kunne komme i klemme der? De steder jeg har været og besøge og prøve at malke og se hele processen, er de højdrægtige køer blev taget til side i en afspærring med halm, så de kunne kælve der. Sikkert af en god grund. Måske er det også chance for, at køerne kan komme til at mase kalvene.

    For det tredje, hvad så når køerne skal malkes? De steder jeg har været, har køerne ved hjælp af maskiner og elektronisk afspærring blev gennet sammen og så stået i kø til at komme ind i malkebåsene i hold af 30-40 stykker. Disse er designet til at en ko lige kan stå der. Hvad gør man så, med kalvene som gerne vil følge med sin mor? Det lyder som en god cocktail til at få kalven mast imellem køer og tremmer. Eller skal landmændene hver gang, bruge tid på at gene kalvene væk?


  • #46   13. nov 2018 Og jo et barn kan godt tømme brysterne!

    Mvh en mor der kæmpede med at beholde en stor nok mælkeproduktion til sine to børn, og som brugte evigheder på at pumpe efter de havde spist for at sørge for nok mælk, og som forsøgte mange gode kostråd for at stimulere denne.


  • #47   13. nov 2018 Dorthe - og jeg skrev jo så også at jeg ikke troede det ville give gladere køer eller kalve. Jeg skrev også, at det næppe ville ruinere vores budget at give en krone mere for en liter mælk (og dermed financierer bedre velfærd, så landmanden ikke selv skulle betale) så jeg forstår ikke dine spørgsmål?

  • #48   13. nov 2018 Sådan fungere verdens økonomien bare ikke, DK er ikke en lukket økonomi.

    Hvis DK kun sender betydelig mindre mælk på marked, vil prisen stige, udbud og efterspørgsel, men så vil de andre lande også øge deres produktion, da det kan betale sig. Så vil den krone som prisen er steget til måske falde til 25 øre mere mere. Også får de danske landmænd jo ikke længere den høje betaling.


    Hvad så?


  • #49   13. nov 2018 Line - det er muligt du synes det er lækkert, jeg gør ikke smiley
    Ligesom jeg synes alternativerne til mælk er ækle at drikke, hvorfor jeg kun bruger dem til madlavning. De smager simpelthen ikke godt. Og som sagt er de jo hundedyre.



  • #50   13. nov 2018 Dorthe - netop derfor skriver jeg, at selv hvis der skulle ske stramninger, vil det højest handle om små justeringer, ikke at kalvene pludseligt skal gå med mor i 5 mdr, alt andet ville være for dyrt og kræve for store prisstigninger på produktet (små prisstigninger pp det danske marked tænker jeg nu nok ville være muligt). Og så er vi tilbage ved, om man virkelig tror, at det giver gladere dyr, hvis kalven bliver ved mor i 24 eller 48 timer frem for 12 - og det tror jeg som nævnt ikke.

    I sidste ende handler det om forbrugerne, ikke om landmændene. Hvis forbrugerne køber de lidt dyrere produkter (kød fra frilandsgrise, æg fra øko-høns, køber dansk osv), så er det også dem, der produceres flere af... og dermed kan flere landmænd give bedre vilkår for dyrene.


  • #51   13. nov 2018 At lade ko og kalv blive knyttet til hinanden i 2 dage op til nogle få uger, og derpå adskille dem, er da dyreplageri på højt plan - hvordan kan nogen dog synes det er en god ide?

    Jeg synes da også, at det er noget mere kært, når jeg rider forbi naboens kødkvæg (han har både malke og kødkvæg) og ser de små kalve gå med deres mødre, det er da idyl på højt plan.

    Jeg kan bare ikke se det ( hvor meget jeg end ville ønske det) praktiseret inde hos malkekøerne.

    Og ja, det er forbrugere som har magten.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #52   13. nov 2018 Hvis man gerne vil ud med et budskab, så bør man starte med at være lidt kritisk overfor det materiale man udsender..

    STOP MED AT GIV ET DYR MENNESKELIGE FØLELSER FOR .........!


  • #53   13. nov 2018 AMT - Vil du uddybe det skrevet med store bogstaver? smiley
    For vi ved jo alle at i hvert fald heste knytter sig til sine artsfæller.. Om det samme gælder for køer vil jeg da tro.. smiley

    Mvh TT


  • #54   13. nov 2018 Dorthe - det ved jeg da heller ikke om nogen synes. Men HVIS nu denne underskriftsindsamling fik held til at ændre noget, så ville det jo ikke være noget så drastisk som at kalve skulle gå med deres mødre i 5-6 måneder. HVIS noget blev ændret, ville det være små justeringer i retning af måske et par dage frem for 12 timer... Det tror (håber) jeg de fleste ville kunne se var uhensigtsmæssigt. Men det ville højst blive den slags ændringer de ville kunne få igennem - ikke at kalvene skulle blive ved mor i flere måneder, det ville simpelthen ikke være en et realistisk krav til landbruget.

    Når man så har det i baghovedet, så håber jeg da, man overvejer, om det er værd at skrive under på.
    Hvis man virkeligt vil gøre noget for velfærden i landbruget, så er der masser af steder at tage fat. Hvis ellers man er indstillet på, at realistiske løsninger vil tage tid, fordi de vil bestå af mindre, gradvise ændringer.

    Men som sagt - det hele starter ved forbrugeren. Og det er en hel del nemmere at gøre noget ved sine indkøbsvaner, end det er at ændre lovgivningen for landbruget.


  • #55   13. nov 2018 helt enig

    nu rumstere jeg både herinde og på kattegalleri, og TS har indsat dette indlæg på begge sider. sjovt nok sker der ikke meget på KG... folk med katte er jo nok ikke lige det rigtige sted at begynde at lave oprør over en ko som mister dens kalv. og for den sags skyld om vi skal spise kød eller ej

    ærlig talt så syntes jeg at man på begge sider bør acceptere at alle IKKE er enige med en selv. for det kan bare ikke lade sig gøre.
    syntes veganer har lige lidt for travl med hvad andre gør - og at det de gør er det eneste rigtige...
    jeg er ligeglad med at folk vælger at droppe kød/mælk/mm men for f... lad dog vi andre være!!!!!!!!!

    Vend det om. I SPISER DYRETS MAD. Er det ikke også dyrmishandling?
    for hvis alle skal leve af planter så vil der jo ikke være mad til dyrene. Og så er vi jo iige fedt. så ender man jo med at der ikke længere vil være køer, heste, grise mm
    så I er jo ikke en pind bedre ved dyrene end andre

    ja man bør spise økologisk, så er man måske bedre ved dyrene.
    DET kan jeg godt gå med til.
    men at man skal kæmpe med dyrene omkring de planter som findes, ja her stå jeg altså af.


  • #56   13. nov 2018 Anja n

    argumentet med at hvis alle kun spiste grønt, så ville der ikke være mad til dyrene, holder bare ikke helt. For hvis ikke der var produktions dyr, så er der jo færre dyr at fodre på.


  • #57   13. nov 2018 jeg har nydt min bøf her til aften. en dejlig hjemmelavet burger

    jeg er opvokset på landet. og her bruger man ikke det med at give sin mad et navn.
    og desværre er det blevet sådan i dag at folk sammenligner deres bøf med deres kæledyr hjemme. dermed bliver det så synd for disse kalve, grise mm.
    man glemmer bare at det jo ikke er et kæledyr.

    har nogle venner som får grise en gang om året. og så går de ellers og hygge med disse to grise som har fået en stor mark, hvor de kan gå og hygge sig. indtil de når en vis vægt, for så går turen til slagteren.
    men det er noget hammer godt kød. og især når man ved at dyret har haft det godt.


  • #58   13. nov 2018 jep men så kan vi hellere ikke holde heste...

  • #59   13. nov 2018 Men så er der jo også færre måltider.. smiley der er da overhovedet ikke nok grønt til at kunne brødføde hele jorden! Og hvem skal så bestemme hvem der har ret til at få mad! smiley smiley

    Mvh TT


  • #60   13. nov 2018 spørgsmål?

    imens vi nu overvejer at slå hinanden ihjel for at være på den forkerte side.

    så vil jeg da gerne vide hvor TS er i dette billede? er det bare for sjovt eller hvad?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #61   13. nov 2018 Team Tindur: En hoppe har ikke samme bånd til sit føl, som en Kvinde har til sit barn.

    En ko har ikke samme bånd til sin kalv, som en kvinde har til sit barn.

    Så nej, heste/køer knytter sig ikke til sin artsfælder på samme måde som mennesker.

    Ergo, så skal man stoppe med at pålægge dyr menneskelige følelser - det er ren følelsesporno og amatøragtigt.


  • #62   13. nov 2018 Det er vel logisk, at hvis ikke der var produktions dyr, så ville man kunne dyrke grønt til mennesker, på alle de marker, der lige nu bliver brugt på dyrefoder.

    Deruder så er det vanvittigt dårligt for miljøet at der bla. bliver spist alt det kød.


  • #63   13. nov 2018 Amt: du har da vist ikke tilbragt mange timer med en ko som er knyttet til sin kalv. Som har fået denne kalv taget fra hende.

    Koen ER følelsenæssigt tilknyttet til sin kalv, hvis denne tilknytning får lov til at udvikle sig. At påstå andet er blindhed.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #64   13. nov 2018 Dorthe: Du kan starte med at læse hvad jeg skriver. smiley

  • #65   13. nov 2018 Jeg vil gerne ændre på hvordan vi spiser, og med det mener jeg at ja, det er hensigtsmæssigt at spise mindre kød.

    Dog mener jeg også at man burde udnytte hele dyret mere, altså tilbage til dengang “vi” selv slagtede, og udnyttede hver en del af dyret.

    Jeg ville så gerne have at der var mere basis for gårdsalg, hvor dyrene kunne gå på marken og man kunne se de havde det godt, før de så slagtes (helst samme sted, så dyretransport undgåes)

    Men jeg nægter altså følelsesporno! Og jeg synes ofte det er meget “hvor er det synd for den nuttede ...” i stedet for at fokusere på den udemærkede tanke at kød er mindre miljøvenligt og man derfor bør have kødfri dage feks. Jeg elsker dyr, ingen tvivl om det, men jeg kan sagtens skelne og synes dyrevelfærden er vigtig, men ikke at det er synd at spise dyret smiley

    Vi drikker ikke meget mælk hos os, men smør og ost, det vil vi gerne. Tilgengæld prøver vi på andre områder at købe dyrevelfærd, eks økologi, friland osv. med håbet om at også disse med tiden forbedrer velfærden for dyrene mere.


  • #66   13. nov 2018 Men hvem sammenligner koen/hesten med mennesket/barnet? smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #67   13. nov 2018 Team Tindur: Har du slet ikke set videoen i linket??

  • #68   13. nov 2018 Og hvem ved egentlig andre end koen, hvilke følelser en ko har for sin kalv, andre end koen.

    Men når man først har hørt en ko kalde disperart efter sin kalv, er man ikke i tvivl om tilknytningen mellem ko og kalv.


  • #69   13. nov 2018 Nope.. smiley

    Mvh TT


  • #71   13. nov 2018 Så længe der stadig findes mennesker, ligesom et par stykker her i tråden, som oprigtigt tror, at der ville være mindre mad på Jorden, hvis vi havde færre produktionsdyr, så er det godt nok op ad bakke.

    Et produktionsdyr giver mindre igen end hvad den selv forbruger. Det kræver ikke et matematisk geni, at regne ud, at der derfor ville være endnu mere menneskeføde, hvis man gav alt det vegetabilske føde vi producerer, direkte til mennesker, i stedet for først at filtrere det igennem f.eks en ko.

    Det viser virkelig, at vi har en lang vej igen, og at ligesom de fanatiske veganere er røv irriterende, ligeså irriterende er de mennesker, som nægter at tage imod almen viden, selvom det er nemt tilgængeligt for alle.

    Veganere og kødspisere ville jo faktisk være i stand til, at have en helt normal og moden debat, hvis de begge prøvede at interessere sig for hinanden og tage imod læring fra begge sider. Men så længe veganernes argument er "du er egoistisk og et dårligt menneske" og kødspisernes argument er "du spiser dyrenes mad og bacon smager godt lol", så kan de to grupper ligesom ikke lave noget selv helst positiv indflydelse på hinanden.


  • #72   13. nov 2018 Karen H nu bliver der altså også brugt rup og stup af dyrene når de bliver slagtet. Alle knogler, muskler, hud, fedt - alt. De fleste bi produkter af kød industrien bliver brugt i dyrefoder (hund/kat). Alt efter hvad mærket bruger kan det være æggeskaller, horn, dårlige kødudskæringer osv.

    Malkekøer giver ikke kun mælk smiley

    selv deres lort er gødning til de afgrøder de selv spiser, og dem vi spiser


  • #73   13. nov 2018 Jeg er en forfærdelig person. Jeg kommer fra en laaang generation af landmænd. Min søster, min bror, min svoger, min far, begge mine onkler er landmænd. Jeg var blevet landmand, havde min krop ikke stoppet mig.
    Min søster er landmand og har jerseykøer. Min bror er mere til markarbejde. Min far har sortbroget slagtekvæg. Så er der ihvertfald tre forskellige slags. Jeg omgås med slagtekvægene, som alle er tyre.

    Jeg elsker kød. Jeg elsker mælk. Og så længe jeg ikke er ved at dø af synet hvordan min far og min søster behandler dyrene, har jeg tænkt mig at fortsætte med det. Vi slagter selv - enten vores egne tyre, eller så får vi kød når min søster engang i mellem bliver nød til at slagte en ko.
    Jeg respekterer fint mine venner og veninder som er veganere af den ene eller anden grund - ganske ligesom at de respekterer mig.
    Og jeg forsøger at være åben - har faktisk smagt på flere veganer alternativer, og også på på hver deres mælke-alternativ. Hverken ris, soya eller havredrik er noget for mig. Beklager. smiley

    Og det kan godt være mange af jer ikke ved det, eller måske tror andet - men landmænd er ikke onde mennesker. De går faktisk op i at dyrene har det godt.


  • #74   13. nov 2018 Jeg mener heller ikke man kan sammenligne andre dyrs føelser med menneskers. Selvfølgelig har køer føelser, men de er langt fra lige så komplekse som vores. Mister vi et barn kommer vi sjællent over det, men sker det for en ko går der måske et par dage og så er det glemt.

    Dyr skal behandles ordenligt, og jeg tror ikke at bortskaffelse er en løsning. vores kød forbrug skal sættes ned, og velfærdet op. Afskaf det konventionelle landbrug.. der kan man ihvertfald starte.


  • #75   13. nov 2018 Synes artiklen er fjollet. At han ikke kunne finde ud af at være veganer uden at proppe sig med proteinshakes etc siger jo mere om ham.

    De folk jeg kender der er veganere er det også fuldt ud. Det vil sige, ingen læder produkter etc og de fylder sig ikke en masse proteinshakes osv for at være dækket ind smiley


  • #76   13. nov 2018 Ida: hvorfra ved du hvad en ko egenligt føler?

  • #77   13. nov 2018 hvorfra ved du det?

    det kaldes biologi


  • #78   13. nov 2018 Ida

    Har du nogle konkrete beviser for din påstand?


  • #79   13. nov 2018 Ellers er jeg for så vidt enig, den måde vi bruger og behandler dyrerne i dag er ikke altid ok.

    Men løsningen tror jeg skal ske løbene med en holdnings ændring i befolkningen.

    Og så har det bare altid undret mig, at vagatere synes det er synd at spise dyr og slå dyr ihjel. Altså så længe det gælder dyr med en hvis nuttetshedsfaktor.

    Men de samme mennesker synes det er ok at bekæmpe rotter. Hvorfor er det ene dyrs liv mere værd end et andets dyr liv. Det har jeg bare ikke fattet.


  • #80   13. nov 2018 Dorthe

    Det da nogle spøjse veganere du kender, jeg har endnu til gode at møde en veganer der kun synes det synd for 'nuttede' dyr.


  • #81   13. nov 2018 Eller rettere, jeg har endnu tilgode at møde nogen som synes vi skal stoppe alt rottebekæmpelse. Og bare lade rotterne avle frit.

    Men det er der måske nogle har inde som synes ?


  • #82   13. nov 2018 Der er blevet lavet utallige studier over dyrs intelligens - at nej, de er ikke dumme, men at deres hjerner ikke er lige så veludviklede som menneskers. En af de mere kendte er forsøget om selfopfattelse. Man sætter et spejl foran dyret og ser om det kan forstå at den kigger på sig selv (hvilket de ofte ikke kan). En En ko tænker ikke på samme måde som os.. det er ikke for sjov at det er mennesker, og ikke et andet dyr, som har opfundet mobil tlf, love osv... køer har føelser, men ikke ligsom mennesker da deres hjerne ikke har udviklet sig lige så 'godt' som vores

    Køer tænker ikke flere år senere "argh hvor jeg savner min kalv som jeg fødte nogle år tilbage". Det er derfor at det kan være svært at forene mor og afkom efter de har været adskildt i en længere periode. det kan endda være farligt (moderen dræber afkommet)

    Han løver føler ikke empati når de dræber løve unger af en anden far på savannen.

    Køer og andre dyr kan ikke sammenlignes med mennesker af samme grund som man ikke kan sammenligne køer og klovnefisk... dyr er forskellige. Både på udseende og intelligens.


  • #83   13. nov 2018 Mig bekendt har man inden for neurologien endnu ikke opfundet instumenter som kan måle hvad et andet individ tænker og føler.

    Så at du Ida ved det, må jeg tage hatten af for, når de førende hjerneforsker endnu ikke kan.

    Følelserne ligger gemt i de dybere strukturer i hjernen, og disse strukturer har vi tilfælles med mange andre pattedyr. At koen ikke har nogle veludviklede frontallapper betyder jo ikke, at de underlæggende strukturer i hjernen ikke fungere.


  • #84   13. nov 2018 Ida

    Men hvorfra ved du at en ko er ligeglad efter få dage? Spækhuggere sørger jo fx en del, når deres unger bliver taget fra dem.

    Pointen er jo at man aldrig nogensinde kommer til at vide præcis hvad dyr tænker og føler. Det er jo kun 'gætterier'

    Derudover så fandt jeg engang en kalv, som ved en fejl var blevet efterladt, da køerne flyttede fold og det var dæleme en glad mor ko, der fik sin baby igen.


  • #85   13. nov 2018 Nej man kan ikke tale med dyr om deres føelser eller læse deres tanker, men forskere har alser undersøgt dyrs intelligens igennem mange år, bla via den metode jeg nævnte blandt mange andre. Mener nok der var en papergøje kaldet einstein som man undersøgte, og man har bla lært en gorilla tengsprog

    forskere mener også at chimpanser er i det vi ville kalde stenalderen


  • #86   13. nov 2018 Nu siger jeg også over længere tid. Jeg har også oplevet køer der kalder på deres kalve efter de er kommet på afveje

  • #87   13. nov 2018 Ida

    For dig, er at par dage altså længere tid? Eller hvordan skal det forstået?


  • #88   13. nov 2018 Nej det har jeg ikke sagt. Syntes heller ikke det er specielt vigtigt i denne debat, da kalvene og kvierne ikke når at danne det same bånd til hinanden som kødvæg gør (dem jeg har hørt kalde)

    Jeg ved ikke hvor lang tid der skal gå før koen glemmer, det er der vel nogle kloge hoveder der må undersøge. Men jeg ved at mange (nu kan jeg ikke tænke dansk) rescue centers som kan have svært ved at forene mor og afkom efter de har været skilt i længere tid - om det så er en uge til en måned. Der er også mødre der forlader deres afkom efter de har født. Det har en af vores katte gjordt (dejlig overraskelse på stolen)

    Jeg prøver at sige at dyrværden ikke er så omsorgsfuld og kærlig som man ville ønske. Unger bliver efterladt hvis de ikke kan følge med, bliver dræbt af avlsfæller eller endda moderen.


  • #89   13. nov 2018 Jeg synes, det er et supergodt fokuspunkt, selvom jeg også synes, det bliver lige lovlig disney-agtigt i fremstillingen. Men det er jo bare en stil.

    Ikke at adskille ko og kalv og alligevel få mælk - det kan fint fungere i mere ekstensive landbrug, hvor dyrene har mere end een rolle. Sådan var det herhjemme indtil landbruget gik amok, og sådan er det i mange u-lande i dag. Uden at det betød/betyder, at man ikke kunne/kan få mælk. Og i selv idag i vores del af verden går mor og kalv fx sammen i nogle biodynamiske landbrug, og det bliver de ved med at gøre til dyret er kønsmodent og enten selv bliver ko i flokken eller kommer over i en tyreflok til senere slagt. Andre biodynamiske landbrug bruger ammetanter til at aflaste mødrene. Jeg er ligeglad med den mere 'åndelige' del af det biodynamiske - kohorn i måneskin osv. Det synes jeg er lidt fjollet. Men jeg synes, de har fat i den lange ende ifht at skrue ned for intensiteten i driften - både dyre og planter - og op for dyrevelfærd. Og ja, det er dyrere. Og det synes jeg er helt rimeligt og prisen værd.

    Jeg har intet problem med at dyr bliver spist. Men jeg synes, det er helt vanvittigt, at vi ikke giver dem ordentlige forhold under opvækst og slagtning, når vi har så meget overflod i vores del af verdenen, at vi samtidig raskvæk køber fx halvdyre vine og så meget billigt elektronisk bras fra Kina, smider så meget ud osv. Og det er skørt, at vi ikke i højere grad reagerer på, hvor lidt bæredygtigt vores fødevareindtag er, rent klimamæssigt. Det er simpelthen en usympatisk prioritering vi lægger fra land med, mener jeg.

    Nej, jeg synes ikke konventionelt landbrug i Danmark er ordentlige forhold for dyrene. Heller ikke selvom det er værre i andre lande. Jeg synes simpelthen dyrevelfærdbarren er sat alt for lavt for at fokusere på mængde og profit i stedet.

    Jeg tror, vi alle må vænne os til at spise færre animalske produkter pga klimaet. Den intensive animalske produktion er simpelthen ikke bæredygtig. Jeg spiser selv kød og drikker mælk, men tænker en del over klima og dyrevelfærd, når jeg handler. Dvs køber stort set kun økologisk eller biodynamisk. Og det kan betyde, at man må lægge nogle vaner om, for at få råd. Det mener jeg faktisk er ok. Det er så et dilemma, at bedre dyrevelfærd nogle gange betyder højere co2-belastning pr kilo produkt, men så må jeg skrue yderligere ned for indtaget. Jeg vil gerne kunne se på den produktion, der ligger bag min mad, og have en ok fornemmelse af det. Og sådan har jeg det ikke med konventionelt landbrug.

    Jeg er en af dem, der gerne ville give 25 kroner eller måske endda mere for en liter mælk, hvis ko og kalv har gået sammen. Så må jeg justere på indtaget, hvis jeg synes, det bliver for dyrt. Jeg ville bare ønske, den slags mælk var mere tilgængelig. Indtil videre nøjes jeg primært med biodynamisk mælk.

    Det skal siges, at jeg synes folk må spise, hvad de vil, og at jeg generelt spiser, hvad der bliver serveret. Jeg kan dog se, at jeg selv i højere og højere grad lægger mine egne indkøb om. Men hvis skuden for alvor skal vendes, tror jeg, der skal nogle modige og radikale politiske beslutninger til. Selvom der kommer mere og mere opmærksomhed på dyrevelfærd og klima, tror jeg desværre ikke på, at forbrugerbeslutninger kan tage det hele vejen hjem.


  • #91   13. nov 2018 Du skriver selv længere oppe, at der går nogle dage og så har koen glemt sin kalv - det er den sætning jeg reagere på.

    Jeg er godt klar over at der ofte er no mercy i dyreverdenen, men derfor kan vi mennesker vel godt behandle dyrene med respekt mens de lever. Det er da det mindste man kan gøre, hvis man vælger at spise kød etc.


  • #92   13. nov 2018 Ida H: det jeg mente var ikke at det hele ikke udnyttes, men at man i dag ser meget madspild, som ikke fandtes før i tiden.

    Feks ser jeg ofte kød indsamles og udsmides i vores lokale supermarkeder, her burde man måske sætte prisen endnu mere ned, end de 2-3 kr det nedsættes før sidste holdbarheds-dato. For mig udnytter vi ikke de dyr der slagtes til fulde, når dette foregår, og jeg tror ikke vores lokale supermarkeder er hverken værre eller bedre end andre steder.

    Det ville ikke ske på helt samme måde, hvis man havde en anden tilgang til det smiley Giver det mere mening? .)


  • #93   13. nov 2018 Ellen: jeg tror sagtens de fleste vil kunne finde frem til den realistiske løsning, hvis de gad.
    Løsningen ville selvfølgelig blive, at avlen/insemineringen af dyrene stoppede, for malkekøerne ville deres mælkeproduktion fortsætte indtil den stoppede pga de ikke fik flere kalve, og derved sendt til slagtning som de alligevel ville blive på et tidspunkt. For slagtedyrene ville de dyr som var i live på nuværende tidspunkt, blive sendt til slagtning når de nåede alderen, helt som normal procedure.
    De dyr som allerede var drægtige, ville få lov at få deres afkom, og deres afkom og dem selv ville blive slagtet på et tidspunkt. Helt som normalt.

    Det er ikke synd, ikke at blive født. Hvis man synes, at det er synd for dyrene ikke at avle på dem, så synes man vel også at abort er forkert.


  • #94   13. nov 2018 Det har jeg så ikke registreret at jeg har skrevet (oops) men mente nok mere end en dag eller 2.

    Og ja jeg er helt enig. Vi prøver så vidt muligt at købe lokalt hvor vi ved dyret har haft det godt, ellers køber vi økologisk. Jeg syntes den måde konventionelt landbrug holder dyr på er på grænsen til dyrplageri (hvis ikke det faktisk er det) Dyr skal leve et ordenligt liv så længe det lever. Om det så er vores kæledyr eller den vi putter i maven.


  • #95   13. nov 2018 Ida:
    Jeg er nødt til lige at reagere på, at du synes det konventionelle dyrehold er dyrplageri, og økologisk er godt..
    Jeg arbejder på økologisk landbrug. Vi lagde om sidste år, og de forskelle vores køer har været udsat for er følgende:
    De skal ud på en bestemt dato og indtil en anden bestemt dato, uanset vejr (før bestemte vi hvornår der var nok græs til at lukke ud, og hvornår det blev for surt at stå ude). Alle konventionelle har selvfølgelig ikke dyrene på græs, men det havde vi.
    Og så at vi skal ringe til dyrlæge hver gang de er syge, hvor vi før kunne sætte ind med behandling selv..
    That's pretty much it.
    Forskellen mellem øko og konventionelt kvægbrug er ikke ret stor smiley


  • #96   13. nov 2018 Men kvægbrug er så også noget af det, hvor der er mindst forskel på øko og konventionelt. Med kylling og svin er der ret stor forskel.

    Men nu handler dette jo selvfølgelig om mælk smiley


  • #97   13. nov 2018 Ballonfisken- jeg er SÅ enig. Økologisk bliver igen og igen udråbt som værende = dyrevelfærd mens konventionel er det modsatte. Og sådan er det da, i mine øjne, også indenfor nogen produktionsområder (eller i hvert fald at øko =bedre dyrevelfærd end konventionel). Det gælder (igen, i mine øjne) f.eks. for ægproduktion, hvor forholdene for en øko-høne er så vanvittigt meget bedre end for bur- og skrabehøns, at jeg slet ikke kunne købe andet end øko (og det er et af de områder, hvor der faktisk også er væsentlig forskel på fritgående og øko).
    Men på mange andre områder er forskellen rent velfærdsmæssigt på konventionel og øko noget sværere at få øje på og samtidig er øko i en del tilfælde mere belastende for klimaet.

    Jeg har ikke altid råd til at tage hensyn til dyrevelfærd og klima når jeg handler, og så må man jo gøre op med sig selv på hvilke områder man helst vil gå på kompromis, og her taber køerne altså hos mig - jeg bruger ikke ret meget oksekød eller mejeriprodukter, men det jeg køber er konventionel. Køerne har det, sammenlignet med mange andre produktionsdyr, ret godt, så jeg vil hellere bruge et par kroner ekstra et andet sted (fx. på øko-æg eller frilandsgris).


  • #98   13. nov 2018 Nu tænker jeg også mere på grise hold hvor de står ret op af hinanden og hvor halen kuperes eller buræg - dyrhold i den stil. Jeg syntes ikke at det er et værdigt liv for at dyr at skulle bo i en stald hele dens liv uden megen plads at bevæge sig på. At i har valgt også at lukke dem ud er jo kun godt, men det kan man jo ikke vide når man køber det i supermarkedet. Så ved at købe økologisk sikre jeg mig jo at de kommer ud og har x mere plads i forhold til det billige alternativ.

    Jeg bryder mig ikke om tanken om at masse producere dyr ét sted, på den måde konventionelt landbrug har gjordt og tildels stadig gør.

    Måske jeg bruger forkert terminologi? Jeg mener i hvert fald det industrialiserede landbrug


  • #99   14. nov 2018 Ida:
    Det er rigtigt der er noget større forskel på grise og høns, og min mening om disse produktioner vil jeg undlade. Men jeg køber heller ikke grisekød eller æg, da vi får fra min kærestes forældre, hvor jeg ved præcis hvordan de pågældende dyr hat haft det.
    I forhold til staldplads, så går økokøer i stalden fra november til midt i april, og med ret præcist samme staldforhold som konventionelle. De har god plads til at bevæge sig som de vil, specielt fordi køerne gerne skulle ligge i sengene det meste af tiden, og gangarealerne dermed er mere eller mindre fri smiley
    Men rigtigt, du kan ikke være sikker på, at en konventionel ko kommer på græs.
    Kravene for mælkeproduktionen er ret strenge, og udvikler sig hele tiden i forbindelse med ny viden, og derfor har øko også snart så svært ved at være "anderledes", hvilket faktisk ofte er noget Arla tager op på møderne, for økologi handler jo netop om, at det er "ekstra godt". Men jeg synes nu blot det er positivt at vores køer har et godt liv, uanset om de er konventionelle eller økologiske smiley


  • #100   14. nov 2018 Jeg vil faktisk gerne bidrage med lidt omkring øko/konventionelt smiley

    Jeg køber primært øko/friland, ikke fordi jeg tror at det i alle tilfælde er meget bedre end konventionelt, men fordi jeg håber jeg er med til at sende det signal at jeg er en bevidst forbruger, der gerne vil mere dyrevelfærd. At der så er det plus at det i alle tilfælde ikke er dårligere end konventionelt, er en anden sag smiley

    Jeg synes faktisk det ville være interessant om man kunne skabe bæredygtig produktion af feks oksekød? Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre smiley

    For mig har øko også forhåbentlig den virkning at pesticid-rester ol. er mindre, og at der vælges miljøvenlige alternativer i de tilfælde dette findes.

    Feks soya produktion er meget ødelæggende, som jeg har lært det, og er i mange tilfælde gen-modificeret, hvilket man jo vel reelt ikke helt kender langtidsvirkningen på. Så for mig er øko ikke kun dyrevelfærd og søde kalve, der løber rundt med deres mor på en eng smiley Det er også et forsøg på at sende signalet om omtanke for vores natur.

    Vi køber feks også så lidt forarbejdet mad som muligt, ikke altid, men primært. Så ja vi er røget lidt ud over mælk nu, men en spændende debat synes jeg smiley


  • #101   14. nov 2018 Karen
    Rigtig fint synspunkt!
    I forhold til bæredygtig produktion af oksekød, så har Danmark en af de mest bæredygtige produktioner (Kan ikke huske om det er den mest bæredygtige), og vi arbejder dels på at gøre den endnu mere bæredygtig, og dels på at lære andre lande at være mere bæredygtige.
    Men lige præcis med klovdyr er det rigtig svært (og især med køer, geder og får), for uanset om vi vil det eller ej, så sviner de altså.. smiley


  • #103   14. nov 2018 Ja, det er en god pointe, Tulle. Og jeg har virkelig også overvejet det. Der har så også været overvejelser om at køer også er flokdyr, og at vi ikke har plads nok til flere, så meget mælk drikker vi heller ikke, hvordan får man bedækket hvert år, manglende viden, arbejdsmængde osv. Men du har helt ret.

    Og ifht pris - jeg er helt enig. Derfor skriver jeg også, at jeg personligt gerne ville betale langt mere for mælk, hvis jeg kunne købe noget fra en ekstensiv bedrift. Det kan man godt i stalddørssalg nogle steder, men ikke i nærheden af mig. Så er der andre overvejelser om transport osv. Jeg ville ønske, det var et (luksus)- produkt i køledisken i velassorterede supermarkeder. Det tror jeg også kommer, og så køber jeg det gerne.

    Men alt i alt - ja køer er de konventionelle dyr, der har det bedst - dem der kommer ud i hvert fald. For grise og fjerkræ synes jeg ikke, vi kan være det konventionelle bekendt. Der synes jeg øko er ok - omend der er stor forskel på slagteforhold, som ikke altid er ok i min optik.

    Nej, ifht køer er der ikke kæmpe forskel på øko og konventionelt - i hvert fald ikke på dem, der allerede kommer på græs. Men personligt synes jeg, det med kalvene ER et problem. Både i det økologiske og det konventionelle. Så der vil jeg gerne være med til at øge efterspørgslen på et andet, dyrere produkt. Det kan animas kampagne måske være med til, selvom jeg heller ikke er vild med videoen eller deres metoder generelt. (Så kan jeg bedre lide deres avisannonce i denne omgang).


  • #104   14. nov 2018 under ingen omstændigheder.
    det skriv der er alt for unuanceret, og ligger human behov over på dyrene. det er fuldstændig galt, og præcis lige så dyre uetisk som så meget andet.

    man kan ikke sammenligne mennesker og dyrs følelser og behov.

    jeg arbejder i kvæglandbrug, og jeg vil opfordre til at man i stedet opsøger sin lokal kvæglandmand og får en god snak, og får stillet sine spørgsmål. jeg kunne sagtens skrive side op og side ned, men nogen ting skal man se med sine egne øjne for at kunne få den fulde forståelse.

    ikke på vilkår, om jeg vil skrive under på at vi skal gøre køer til mennsesker.


  • #105   14. nov 2018 Ift. Stalddørssalg af mælk, så er der jo den hage, at man får den rå, ubehandlede mælk. Nogen vil synes, det er lækkert, andre (som mig), vil synes det er ret ulækkert, næsten som at drikke ren fløde. Frisk komælk er temmeligt fed. Det var netop "fornøjelsen" af frisk mælk, der meget hurtigt afvæbnede mig fra at drikke mælk. Men hvis der er målet at få folk til at drikke mindre mælk, kan det selvfølgelig være en god løsning smiley

  • #106   14. nov 2018 Jeg har det så omvendt og elsker frisk mælk. Da jeg ikke kan få det i nærheden, køber jeg i stedet biodynamisk gårdmælk, der heller ikke er fedtreduceret, men til gengæld er pasteuriseret.

    Og ja, så drikker man nok mindre, for du har ret i, at det mætter smiley


  • #107   14. nov 2018 Jeg har skrevet under smiley

    erheeeemm.... Team Tindur- er du en ko? er du fuldstændig skamavlet til at producere meget mere mælk, end din baby skal bruge? Det går jeg ikke ud fra, når du kan sidde her og svare smiley


  • #108   14. nov 2018 Wendy - Mit svar var til Line sin udtalelse i # 37 smiley så det er ikke mig der har startet med Babyer/køer sammenligning smiley så du må nok hellere finde nogle andre at prikke til smiley

    Mvh TT


  • #109   14. nov 2018 Det er stadig en meget underlig sammenligning, uanset hvem der kom med den.

    Okaaaaaay.... Så i sidder dybt seriøst, og bilder jer selv ind, at en ko ikke mærker smerte, sorg, glæde, osv? At hun ikke er ked af det, når hun står og skriger efter sin kalv, efter den er blevet taget fra hende - for at mennesker kan sidde og drikke HENDES barns mælk, som det er beregnet til? Mener i det? Nu må i simpelthen lige spænde hjelmen lidt.... Tror i de nyder det? at få stukket arme op i nummi, for at de kan få en kalv, som mennesker stjæler fra dem, for at de også lige kan stjæle hendes barns mad?

    Jeg giver ikke dyrene menneskelige følelser, men jeg er ikke dum - og VED at dyret FØLER! Prøv at se længere end jeres egen næse smiley og lad være med at gøre dem til produkter/genstande, det er levende væsener!!!!


  • #110   14. nov 2018 #109.

    Køer danner ikke båndet ved at føde, men først lidt senere, efter at have vasket, givet mælk, og båndet tager til over dage.
    Efter et halv til et helt døgn, er der et stærkt bånd.
    Men efter en halv time eller et par timer??
    Du kan gå hen til ko og kalv. Lægge armene om kalven og bære kalven væk. Koen reagerer ikke på det tidspunkt. Vi har aldrig bundet, puttet grime på, eller på anden måde holdt koen tilbage.
    Den er simpelthen ikke interesseret nok til at gå efter.

    Var køerne på marken og vi kaldte for at få dem ind og fodre & malke, gik de fra nyfødte kalve.
    Var en anden ko syg, blev de derimod et par stykker hos det syge flokmedlem.
    Køer passer på deres egne - men nyfødte kalve er simpelthen ikke deres før båndet er skabt.

    Man fører ikke arme op i nummi. Nummi er endetarmen. Kalve kommer ud af vagina.
    I modsætning til mennesker kælver de fleste køer uden behov for hjælp. Men man holder øje med sine dyr.

    Jeg var 17 år, da vi holdt op med at holde mælkekvæg.
    Jeg er vokset op med dem og har været den ansvarlige for ungdyrene som teenager.
    Jeg har dermed stået for pasningen af over 200 spædkalve de sidste år vi havde køer.
    Jeg har set en (1) ko, der var interesseret da vi hentede kalven. Hun gik med halvdelen af vejen ind til stalden. Stille, roligt og afslappet. Men så begyndte hun at græsse igen, jeg gik videre og det var det.
    Men da havde vi også været lidt for langsomme til at hente kalven.

    Hvis man henter kalven inden båndet er skabt, reagerer koen ikke. Koen har ikke nået at knytte sig.
    Kalvene knytter sig til dem, der passer dem, det kan også være - og de andre ungdyr.

    Jeg kan virkelig ikke se, at det er så synd at adskille dem - bare man er hurtig nok og ikke venter.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #111   14. nov 2018 Wendy: Hvis du ikke engang ved at en kalv fødes vaginalt og ikke gennem nummi, så er du sgu ikke særlig klog nej..

  • #112   14. nov 2018 Og jo.
    Køer har følelser.
    De bliver og holder vagt ved syge køer.
    De er loyale.

    Højtrangerende køer bliver jaloux, hvis du leger med lavtrangerende køer.
    Vi red på køerne. Men red man på en lavtrangerende ko, skulle man være klar til at hoppe af, hvis lederkoen stangede den lavtrangerende ko for at hun var så fræk at lege med HENDES mennesker.
    De kunne blive jaloux.

    Nogle af dem kan lide at sove med lyset tænd.
    Indret stalden med kontakter væk fra, hvad de kan nå, ellers kan de lære sig at tænde lyset.
    De er intelligente.

    Men timingen ift moderbindingen - den tager altså lidt tid.


  • #113   14. nov 2018 Stop jer selv: https://www.youtube.com/watch?v=F5OwOliZoyY - koen får en arm i nummi, når den bliver insemineret. Det ved du, hvis dine forældre har haft malkekøer.

  • #114   14. nov 2018 Jeg skriver ikke at kalven kommer ud af nummi, gør jeg? Jeg skriver at koen får en arm i nummi, når hun bliver insemineret - og det gør hun.

  • #115   15. nov 2018 #114.
    Siden denne tråd handler om arbejdsgange ved kælvninger, gik jeg ud fra, at du mente, at man indførte arm i rectum ift kælvning.
    Du nævnte ikke insiminering.

    Helt ærligt.
    Insiminering er en anden sag.
    - og, hm.
    Jeg har det faktisk fint med proceduren ved insiminering.
    1) Nej, jeg synes ikke det er et overgreb.
    2) Der er lige den med tyre.

    Nogle tyre er godmodige, hyggelige fætre. (Aldre er ikke.)
    Men de har alle evnen til at skifte lynhurtigt fra venlig til aggressiv og gør det en del farligere at holde kvæg. Især hvis de går i flok med deres damer.

    Der er også tyre, som bare velvilligt hopper på det, som står på dem. Og ikke diskriminerer ift art...

    Hvis man som menneske vil kunne gå frit blandt sine køer for at passe dem, er det mægtig rart ikke at skulle holde øje med tyren.
    Især hvis et par køer skal adskilles fra flokken, eller flokken skal drives fremad.
    Den situation kan tyre ikke nødvendigvis forstå.

    Men selvfølgelig, hvis du mener at det er arbejdsmiljøet værd, så er du velkommen til at holde mælkekvæg med avlstyr.
    Og heste med stodhingst.
    Osv.

    Put your money where your mouth is.
    Jeg har respekt for dig, hvis du holder dyr efter dine argumenter. Men jeg vil ikke passe dit kvæg, hvis du holder avlstyr med køerne.
    Og insiminerer også fremtidens dyr.


  • #117   15. nov 2018 Jeg bor selv på en landbrug med malkekøer.

    Og du har ret det er synd at tage kalven fra sin mor. Men jeg ser også den anden side af historien. Nogle køer er ligeglade med deres kalve, og reagere ikke på vi tager dem. Mens andre prøver og dræbe deres egne kalve? De forstår ikke selv de har født dem. Dyrene er efter flere tusinde år i menneske hænder, avlet væk fra deres kraftige moderinstingt ( dette gælder ikke kødkvæg) men malkekvægene netop for vi kan malke dem og bruge deres mælk. Vi bruger nogle gange ammekøer til nogle kalve, og det ikke alle køer der duer til dette, deres moderindstint træder ikke frem,! Vi har prøvet en amme ko havde lagt sig oven på to små kalve. Hun var simpelhen ligeglad med dem. Mens det selvfølgelig er hjerteskærende for andre og få taget deres kalv. Og ja det er synd. Men dyrene bliver brugt til produktion, og sådan er det også for høns, svin og mink. Det desværre ikke Morten Kock tid mere. Men når det er sagdt har de danske malkekøer det godt ( synes jeg) vores dyr går i store stalde, med klø børster og har store senge båse. Vi behandler dyrene så snart de syge, netop fordi vi vil passe på dem. Vores kalve går i store kalve hytter og løsdrift afdelinger med halm. Hvor de har kontakt med hinanden. Hvis jeg selv skal sige det har vores dyr det godt.

    Men ja det er egoistisk at holde malkekøer!
    Men det er det også at holde hest for at ride på dem.
    Tror du de nyder og gå med rytter

    Er det ikke egoistisk at fjerne hundehvalpe fra deres mor? De har jo kendt hinanden i 8-10! Uger inden de bliver adskilt. Er det ikke synd?

    Er det ikke synd at holde fugle i bur eller fisk i akvarium

    Eller ruge kyllinger ud til en verden hvor de vokser sig store så hurtig at de brækker deres ben pga det. De skal gå mange sammen på alt for lidt plads

    Eller vi avler mink bare for pelsens skyld


  • #118   15. nov 2018 https://mejeri.dk/produkter/produktion/dyrevelfaerd/er-det-synd-at-tage-den-nyfoedte-kalv-fra-koen?fbclid=IwAR3YJ8Y7IVR9Hh5VfH7cosmUURNDY3YG2mxdHlXDB7IxvIgpVXP3Goxz_9U#

    De ting der foregår, er nu ikke helt tilfældige - og produktionen er under fortsat udvikling (Det er derfor, der forskes). smiley


  • #119   15. nov 2018 Ville du tage koens plads? Ville du synes det var et overgreb, hvis det var dig der var i koens sted? smiley

    Koen kan ikke sætte ord på sine følelser - men det gør det altså ikke i orden.
    Man er altså lidt smådum, hvis man tror at hun synes det er cool at få jaget en arm, helt op til armhulen - op i måsen. Hun har ikke rigtig noget valg.
    Og så får hun alligevel stjålet sit barn, for at mennesker kan stjæle hendes barns mælk, efter at være blevet udsat for det. De er altså ikke bare ting, de er levende og følende væsener. Ligesom jeres heste, hunde, katte og jer selv er.
    Jeg vil sådan set fise på hvor besværligt det så må være, at lade dem gå sammen. Skal man absolut udnytte dem selvom det er fuldstændig unødvendigt, så giv dem dog i det mindste den glæde.


    Jeg har ikke heste, for at have noget at ride på smiley Jo, jeg rider - engang imellem, men det er ikke det jeg gør mest i smiley
    Og min hingst har jeg ingen planer om at kastrere, men det kommer lidt an på om han kan gå med vores andre heste, for han skal ikke gå alene, det ville være synd - han skal nok ikke lave føl alligevel, men kan han med de andre, synes jeg ikke der er grund til at tage hans nosser fra ham.
    Jeg har heller ingen avlshoppe, men hvis jeg får en hoppe, som jeg kunne tænke mig et føl efter, så skal de selv have lov til at finde ud af det smiley og kan det ikke ske naturligt, så skal det bare ikke ske smiley
    Mine heste bliver ikke klippet, og går ikke med dækken smiley jeg har haft to "tyndhårede" varmblods som fik dækken på, fordi de frøs, men de blev ikke klippet. Min islænder står ude i alt slags vejr, uden dækken på, og Conrad(shire) skal heller ikke have dækken på.


    Jeg forsøger at gøre det så naturligt som muligt for hestene smiley

    Og så vil jeg ønske for dine heste at du får lavet nogle større folde, 5000 m2 er ikke ret meget smiley


  • #120   15. nov 2018 Hvis du kigger på størrelsesforholdet, så er et menneskes arm ift en kos proportioner, cirka af samme størrelse som en ultralyds probe, som anvendes i vagina ift fertilitetsbehandling er i forhold til et menneskes proportioner.

    Så - vi gør noget lignende ved køer og mennesker.


  • #121   15. nov 2018 Wendy, det er selvfølgelig helt subjektivt hvad man synes er etisk korrekt og forkert, så din mening er ligeså rigtig som en landmand på en malkefarm.

    Men køer har ikke den samme opfattelse som os. De tænker ikke "Gud bevares, nu fjernede de min baby igen, så DE kan drikke mælken!". Koen opfatter kun at den er gravid, den kælver, dens baby er der ikke, den bliver malket et par gange dagligt. Den aner ikke hvorfor den bliver malket eller hvem der skal drikke den. Den ved bare at dens mælk kommer ud af yveret, og at dette er en vane/naturligt for den, samt det er rart at yveret ikke spænder bagefter.

    Og mht til armen i røven, så er det sikkert ikke behageligt for den. Men det er heller ikke smertefuldt, for så havde de ikke været så ligeglade med det. Ubehageligt, sansynligvis. Smertefuldt, nej.
    Men den tænker helt sikkert ikke, at den udsættes for et overgreb el. Den opfatter bare at noget kommer ind bagi, og det er ikke særlig rart, men mere tænker den ikke over det, og dens dag går videre bagefter som normalt.

    Ligeledes har den heller ikke selv en opfattelse af, at den behandles som en genstand. Det der er vigtigt for den er, at den har mad, vand, nogle artsfæller, plads at gå rundt, noget rart at sove i og det er mere eller mindre det. Så længe dens dag forløber som den er vant til, så er den rolig og glad.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #123   15. nov 2018 Wendy: link til noget faktuelt, og ikke bare en opdigtet Disney historie fra anima..

  • #124   15. nov 2018 Det er forskere der har lavet undersøgelserne smiley var det bedre hvis det var en artikel fra Arla?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #125   15. nov 2018 WENDY: så link til undersøgelserne.. Det er så amatør agtigt at skrive en artikel, benævne en masse undersøgelser, også ikke henvise til dem..

    Vær nu lidt kildekritisk istedet


  • #126   15. nov 2018 Selvfølgelig er køer intelligente. Kan ikke se hvorfor de skulle være det mindste smule dummere end en hest el.

    Selvfølgelig har de nemt ved at lære og løse opgaver. Deres intelligens er også set i malkestaldene selv. Jeg så feks. en dokumentar engang, om en udenlandsk malkestald. Køerne havde alle halsbånd på med chip i, da deres foder blev rationeret ved hjælp af et elektronisk system og ved hjælp af chippen kunne de få adgang til foderet. Den regnede køerne da hurtigt ud. Hvad begyndte de at gøre? De begyndte at hive hinandens halsbånd i stykker og bære det i munden ind under scanneren, så de kunne få mere mad (dvs de kloge som hev halsbåndene af fik dobbelt, og dem uden halsbånd fik ligepludselig ikke adgang). Så køerne var klogere end systemet! smiley
    Det er ganske normal indlæring, og alle dyrearter kan tage imod læring og erfare ting der virker/giver noget godt, og ting der ikke virker/ikke giver noget godt/giver ubehag.

    Men der er stor forskel på, at kunne lære ting, og på at have selvopfattelse og forstå sociale normer/samfundet. At koens mælk drikkes af mennesker, vil koen aldrig fatte. Ligesom den aldrig vil føle sig overgrebet, ved at få en arm i røven.


  • #128   16. nov 2018 Har lige scrollet igennem det meste af debatten og læst. Jeg er generelt ikke meget for de organisationer som starter den her type underskriftsindsamlinger, da jeg ofte synes de advokere for deres sager på en uhensigtsmæssig måde.

    Dog går jeg ind for forbedrede forhold for produktionsdyr, både konventionelt og øko. Som nogen også påpegede tidligere så er øko ikke altid lig bedre dyrevelfærd, hvilket rigtig mange forbrugere glemmer. Og når de så køber økologisk så er der en del som stopper med at tænke yderligere, for nu har de jo gjort det bedste de kunne.

    Jeg tror på det er urealistisk at stoppe brugen af produktionsdyr af forskellig art, hvad vi kan kæmpe for er forbedret dyrevelfærd og det kræver at forbrugerne er villige til at betale mere for slut produkterne, da det altså vil give øgede omkostninger hos producenten medmindre man er heldig at kunne effektivisere samtidig. Desværre viser forbrugerundersøgelserne at ja teoretisk vil vi gerne betale mere for dyrevelfærd, men det er et lille tal af disse som så også faktisk gør det i praksis.

    Et andet dyrevelfærd scenarie som kan sammenlignes, var reglerne om forbedrede forhold i hestestalde som er blevet revideret så mange gange og her i sidste ende har udmundet i meget lille ændring fra det oprindelige regler. Her var der også opbakning til at skabe forbedrede forhold, men da det kom til den praktiske indførsel så forsvandt opbakningen da det betød eksisterende bygninger skulle laves om, færre heste på samme areal osv. hvilket gav økonomiske omkostninger for både staldejere og lejere.


Kommentér på:
Adskillelse af ko og kalv

Annonce