{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.448 visninger | Oprettet:

Heste og rygning {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og læste nogle rigtigt gamle emner..

og i et af blev der nævnt at nogen ryger mens de rider..
Det har jeg også selv gjort, og på de fleste steder er der jo rygning forbud (stalde, klubber osv)

Men hvad er jeres holdning til det?

Syntes selv det er synd at udsætte hesten for røg.
Så jeg har kn gjort det få gange, men omvendt hvis man sidder på hesten genere røgen den jo ikke da det blæser stille væk..



Kommentarer på:  Heste og rygning
  • #2   20. mar 2019 Har også altid syntes at i ridehuset var det virkelig klamt

  • #3   20. mar 2019 For mig er det fuldstændigt no go!
    det gælder både på fold, bane, i stald og ridehus.

    Jeg synes dog det første at brandfaren ikke er risikoen værd, samtidig gider jeg ikke lugte til det og skodder og dyr hører ikke sammen!
    mange mener at de aldrig smider deres skodder, men hvis ingen smider dem, hvorfor ligger de så over alt?
    Dyr er nysgerrige og jeg tror ikke at nogen som helst dyr har godt af at æde et skod...


  • #4   20. mar 2019 Jeg tror ikke, at hesten får meget passiv rygning effekt ud af det.
    Hvad er der?
    Halvanden meter, skråt bagud og op, hesten bevæger sig frem og røgen opad..
    Der er meget fri luft i en hal, mere fri, frisk luft udendørs.
    Argumentet om passiv rygning imod hest under ridning holder ikke.

    Men som privat person er jeg læge.
    Som helt ung læge var jeg ret ligeglad med hvad folk gjorde for og imod deres kroppe. Og det er jeg egentlig stadig - forstå mig ret, men det er ikke min krop, men deres krop.
    Jeg kan give faglige råd, det er personen selv der skal vælge og finde motivation.

    Men, allerede efter et par måneder som læge i min første ansættelse i en modtagelse begyndte jeg at se mig om, stresset, på udkik efter det dødssyge menneske, når jeg lugtede tobak.
    Rygere er så massivt overrepræsenteret blandt de svært syge at jeg havde lavet forbindelsen lugt af ryger =sygdom og død.

    Jeg bliver stadig stresset af lugten af tobak.
    Jeg bliver påvirket, det er ren ptsd.
    Så, jeg smider dig ud hvis du ryger på mit territorium!

    En anden ting, brændbare og strøelse


  • #5   20. mar 2019 Jeg ryger sjældent til hest, så er det på tur. ikke fordi jeg har noget imod det, men jeg foretrækker bare og ride tur når jeg rider tur.

    Udenfor ryger jeg dog hvor det passer mig undtagen i stalden. Er det tørt som i sommers så ikke oven på græs eller lige foran stalden, men ellers ser jeg ikke et problem i det udendørs med plads omkring.


  • #6   20. mar 2019 Jeg bliver virkelig lang i ansigtet, når jeg møder nogen der ryger i stalden. Bare fordi DU ryger betyder det jo ikke, at JEG skal lugte til det og udsættes for passiv rygning. Jeg synes personligt bare det er skide irriterende, mest fordi jeg ikke selv ryger.

    Og nej, jeg er ikke en af de der emsig ikke-rygere. Jeg finder faktisk lugten af røg ret beroligende, fordi det minder mig om min farmor. Jeg har bare virkelig ikke brug for det, når jeg er ude hos hesten. Der hvor min hest stod til sidst ville jeg rigtig gerne flytte fra, fordi folk røg i ridehallen, inde i stalden og smed skoder overalt. Men det var tilladt, så jeg måtte leve med det, eller flytte hesten endnu længere væk fra hvor jeg boede :S


  • #7   20. mar 2019 Jeg ryger ikke i stalden, i nærheden af hø/halm/let antændelige ting, eller på hesten. Jeg samler altid mine skodder op, er der ikke en skraldespand i nærheden smider jeg det tomme skod tilbage i pakken.
    Jeg kan finde på at ryge, når jeg trækker min pony hen på den fold vi har lejet. Men ellers ryger jeg ikke i nærheden af heste, og som udgangspunkt altid udenfor. Om det er hjemme hos folk eller ved en stald.


  • #8   20. mar 2019 Jeg synes det er latterligt man ikke engang kan undvære en smøg de 2 timer man er i stalden.. Men okay, jeg har aldrig røget, så kan da ikke sige jeg kender så meget til følelsen..
    Generelt har jeg det sådan lidt, når man rider, så rider man. Man er ikke på mobil, og man ryger heller ikke.
    Jeg er så en af de der emsi ikke-rygere der mere eller mindre afskyr rygning. Hvis du skal ryge, så holder du dig væk fra alt brændbart, og i øvrigt også mig. Jeg synes ikke det lugter ret godt..
    På vores skole må man ryge på 3 bestemte områder, hvilket egentlig er fint nok. De der 3 områder ligger så bare lige ved alle 3 mulige indgange, så jeg kan ikke undgå at gå igennem en røgsky når jeg skal ind og ud af skolen, og det er super dårlig planlægning..
    Undskyld hvis jeg støder nogle rygere, jeg ved godt min holdning er lidt ekstrem..


  • #9   20. mar 2019 Jeg selv er rygere og en sjælent gang eller to har jeg røget, når jeg har besøgt hesten men har så røget udenfor og taget skoddet med mig. Der er normalt for mig at ryge en smøg inden jeg tager op til hesten og kan holde mig til jeg ankommer hjemme. Jeg har intet imod folk ryger til hest men det faktisk er yderst sjælent jeg har mødt rygende ryttere smiley bare de lader vær med at brænde hesten og stalden af, rydder sit skod op og smider i skraldespand, så er jeg sådan set fløjtene ligeglad med at folk ryger smiley

  • #10   20. mar 2019 Jeg ryger ikke mere (stoppede da jeg fandt ud af jeg var gravid).

    Men da jeg røg, så røg jeg også på hesten på tur. Længere væk fra røgen kunne de næppe komme.
    Jeg røg dog aldrig ved siden af dem på jorden, havde ikke lyst til at ryge dem i hovedet.


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #11   20. mar 2019 Jo, jeg ryger både på hesteryg, på jorden osv. Men jeg har også hestene hjemme smiley

  • #12   20. mar 2019 Jeg hader rygere i hallen, at ride rundt i røgskyer er klamt.
    Vi har nogen i stalden, der står lige udenfor døren og ryger, de fatter ikke det blæser lige ind i stalden.
    Forstår ikke, at man ikke ka være til hest, uden at ska ryge, er man virkelig SÅ afhængig?

    Men jeg er ikke go til rygere, der er for mange egoister i mellem, og de ka virkelig irritere mig.

    Så heste og rygning er total no go!


  • #13   20. mar 2019 Personligt må folk gøre hvad de vil med deres liv, herunder ødelægge deres helbred. Sålænge de holder sig på behørlig afstand, for hold da kæft en ryger stinker. Og den stank gider jeg bare ikke.

    Jeg hentede på et tidspunk en pige, vi skulle til et heste arrangement, jeg havde ikke nået at klæde om, så vi snakkede om, at det nok ikke gjorde så meget at jeg lugtede af hest.

    Hvortil hun svarede, og jeg lugter dejligt nyvasket. NEJ det gjorde hun så ikke, hun stank helt forfærdeligt at røg, virkeligt ulækkert. Og tænk hun troede at hun lugtede godt.


  • #14   20. mar 2019 Jeg er også gammel ryger, men jeg røg nu aldrig når jeg skulle ride smiley

    Hvis man ikke kan ryge en hyggesmøg til hest, når man holder fri og hygger sig med sin fritidsbeskæftigelse... Så er der ikke så meget frihed over det.

    Hvis man kan irritere sig over, at nogen gør det, så kan man jo irritere sig over alt ting.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   20. mar 2019 Folk må gøre hvad de vil.

    Det er mega hyggeligt at ryge en smøg når man rider gennem skoven - lige som at det er mega hyggeligt at ryge og kører bil samtidig. smiley


  • #16   20. mar 2019 Vildt at læse hvor meget had ikke rygere har til rygere..

    Så får jeg næsten lyst til at begynde at ryge igen, for ikke at være i båd med 'ikke rygere'.....


  • #17   21. mar 2019 Jeg er ligeglad med hvad folk udsætter sin egen krop for. Hvad enten de ryger, drikker alkohol, indtager meget sukker eller koffein.
    Så om en rytter tænder en cigaret på hesten, ser jeg ikke anderledes på end hvis de åbner en cola - i forhold til deres eget helbred altså.

    Der hvor forskellen er, er at rygning beviseligt har negativ effekt på personer/dyr omkring røgen. Det er en vigtig faktor. Jeg er dog ikke fanatisk og jeg har egenligt ikke noget imod, at folk ryger ved siden af mig, i nærheden af en hest, imens de rider hvor jeg også rider osv.

    Men jeg synes det er et problem, hvor få rygende hestepiger som faktisk overvejer, om deres rygning kan påvirke andre omkring dem. Det handler om gensidig respekt. Det synes jeg de fleste, som jeg har mødt, mangler. De fleste har den der defensive, grove attitude "du skal ikke blande dig i hvad jeg gør".
    Den attitude har jeg mere et problem med, end det faktum at de ryger. Jeg elsker når folk spørger "har I noget imod, at jeg lige tænder en smøg?", for nej jeg har intet imod det.
    Men jeg sætter stor pris på, at jeg har fået et valg om jeg vil have røg i nærheden af mig eller om jeg er blevet påtvunget det. Og hvis jeg en dag siger "ja, jeg vil ikke have en cigaret i nærheden af mig lige nu" at det så også respekteres.

    F.eks røg min tidligere underviser. Også når hun underviste mig. Men hun spurgte ALTID om det var okay med mig inden. Ja, selvfølgelig og tak for ydmygheden og respekten. Det ville jeg ønske flere rygende hestepiger udviste.


  • #18   21. mar 2019 Daydreamer.

    Pas på, at du ikke overfortolker.
    Folks indsigelser er jo netop, hey, rygningen lugter faktisk.
    Lugt er ikke lig med had. (Så skulle jeg da hade min bil, den lugter ret intenst af våd hund.)

    Jeg kan naturligvis ikke tale for andre.
    Men mit problem med rygere er simpelthen, at lugten af rygning minder mig om utallige situationer, hvor jeg har stået med dødssyge mennesker.
    Jeg har nogle rigtig grimme minder forbundet med den lugt... Gentagne gange, og det gentager sig hver uge, og det vil det gøre de næste 30-40 år...


    Det er en del af mit job at modtage "medicinsk nødkald" =de personer, som kommer ind med ambulance med udrykning.
    Jeg har ry for at være en cool og rolig teamleder - og jeg kan mit job.
    Når jeg står i situationen, er jeg ikke blød og har blanke øjne af empati - derimod gennemgår jeg ABC(DE) .
    Airways (frie, sikre luftveje), breathing (hvordan står respirationen til), circulation (kredsløb).. Osv.

    Jeg har styr på situationen.
    Men jeg ville ikke ønske for min værste fjende, at han/hun lå der, og havde brug for en ABC gennemgang. Patienten har det ad helvede til.

    At mærke empatien og mærke efter, hvordan det må føles at være patienten i situationen, timerne inden ambulancen - det må vente til jeg står ved kaffeautomaten, eller er kommet hjem og går tur med hunden ... At sidde i en stol, og føle man er ved at blive kvalt, men uden luft til at gå hen til sin telefon og ringe 112.. Blive fundet af naboen, der bare ville hyggesnakke, naboen ringer 112...
    - Jeg er 35. Jeg har set ting, som ikke er rare at se. Mange gange. Ofte er de oplevelser ledsaget af lugten af tobak.

    Det er ikke med vilje. Men jeg har lavet koblingen imellem lugten af tobak, og de lidelser, hvoraf sygdomsbetingede lidelser kan jeg til dels stoppe...
    Så, når jeg lugter tobak, er jeg på vagt!
    Ligesom ketoner (acetone mv) minder mig om diabetes patienter, der er dødssyge af ketoacidose, og lugten af 4 grads forbrændinger og gangræn kan få mig til at kaste op.
    Lugtene er objektiv set ikke så slemme, men jeg ved bare, hvornår jeg sidst lugtede dem. Og jeg ved, hvor dårligt et medmenneske havde det.

    Tobak lugter. Men, hey, det lugter ikke værre end en prut. Det lugter lige så slemt som en prut, for folk der har neutrale associationer med tobak.

    Jeg har bare ikke neutrale associationer...
    - og det er noget lort for mig, for mit drive på job kommer af, at jeg elsker mine patienter og medmennesker og ønsker dem alt godt fremover.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   21. mar 2019 jeg er sådan set fløjtende ligeglad med om rygning lugter, skader andre, er skadeligt for ens helbred, eller giver en dårlige minder om døende patienter..

    det giver ingen ret til at tale nedværdigende eller grimt om andre mennesker på baggrund af et valg. eller det er åbenbart ok, når det er rygere der tales om smiley


  • #20   21. mar 2019 AMT.
    Hvis du skiftede tobak ud med vandpibe, cannabis, parfume eller prutter, eller hvad som helst der lugtede, ville mange af indsigelserne være de samme.

    De fleste kan godt leve med, at en menneske har luft i maven, men sætter pris på en advarsel, før der slippes en vind.
    Det er det samme med tobak. Selv jeg kan tåle at der ryges (med hensyntagen).

    Jeg kan ikke se, at folk taler nedværdigende. Eller, ikke mere nedværdigende end de ville gøre, hvis de snakkede om folk der fx pruttede.
    For rigtig mange mennesker er tobak altså bare en lugt. (ledsaget af lidt ild)

    -lige præcis mig, jeg er så sær, jeg er en undtagelse. Luft i maven er ufarligt. Who cares, I don't... Jeg bliver bare generet af minder om, at medmennesker har været syge ved tobakslugt, så jeg er på arbejde mentalt, når jeg lugter tobak. Og det problem er mit problem.

    I en perfekt verden tog folk samme hensyn før de pruttede, valgte dosis af parfume eller røg vandpibe eller tobak.
    Folk der prutter, synes jeg er gode til at vise hensyn og gå lidt væk! Flere som prutterne, tak!


  • #21   21. mar 2019 Om folk lugter, fordi de ikke har været i bad i 14 dage, og derfor stinker af armsved, eller dem som tager bad i deres parfume, og der derfor stinker af stærk parfume længe efter de har forladt rummet, eller de stinker af røg, fordi de lige har været ude at ryge. Er for mig i helt samme bås - det stinker!!!!! og er særdeles ubehageligt.

    Jeg har absolut ingen problemer med at folk stinker - det er helt deres valg. Men så hold venligt en vis afstand, så jeg ikke behøver at lide under det også. Jeg har fuld respekt for folks eget valg, men jeg må også have lov til at sige fra for at sidde i den hørm.

    Jeg møder heller ikke op på arbejdet, og lugter af hest, for det ville mine kollegaer ikke synes om. Selvom jeg synes at mine heste dufter helt fantastisk, må jeg også erkende, at mine kollegaer ikke er helt enige, og derfor møder jeg op nyvasket.



  • #22   21. mar 2019 AMT: selvfølgelig skal man ikke tale grimt om nogle mennesker? Gensidig respekt går begge veje. Jeg er ligeglad med det faktum at man ryger. Jeg kunne aldrig drømme om at kalde nogen klamme fordi de ryger. Så er der jo mange andre vaner som også er klamme, hvis man skal sammenligne.

    Det ville være så nemt hvis folk respekterede hinanden, i stedet for at være i krig og bevidst være ligeglade med andre. Dét er til gengæld klamt. Ligemeget om man er ikke-rygeren som lufter sine hårde meninger om rygeren, eller rygeren som bliver ved med at tænde cigaretter i nærheden af mennesker de VED ikke bryder sig om det.


  • #23   21. mar 2019 Jeg syntes det er lidt pinligt at tænde en smøg i stalden.. så derfor ka jeg jeg sagtens holde ud i den tid jeg er der. Og lige for tiden er snus jo det store

  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #24   21. mar 2019 Synes hele rygedebatten er blevet hysterisk og er gået fuldstændig over gevind! Hvis folk ryger udenfor er der ingen der skal blande sig i det! Så gå en bue udenom, hvis det er så forfærdeligt. Jeg er ligeglad om folk er rygere eller ikke-rygere, men der er godt nok for mange ikke-rygere, der er blevet enormt hysteriske og hellige. Lad folk om de vil ryge eller ej. Selvfølgelig skal man som ryger tage hensyn til røgfrie zoner, men at diktere at det er vildt forfærdeligt, når nogen står ude i den friske luft og pulser. Helt ærligt. Hold vejret eller gå en bue udenom.

  • #25   21. mar 2019 MN horses.

    Men det er jo bare ikke det, folk argumenterer imod.
    Hvis du ryger en smøg, når du går ud til din bil efter arbejde.
    Ingen kunne være mere ligeglad. smiley

    Der, hvor folk ærgrer sig, er hvis folk står 2 meter fra hoveddøren (røg suges ind, når døren åbnes), står på bagtrappen, står i en stald med hø og halm osv. Hvis du forsøgte at åbne et vindue i mit hus og ryge ud af vinduet, ville du få dit livs skideballe.
    Det er, når folk ryger alle de steder, hvor at de ikke ville slå en solid prut...


  • #26   21. mar 2019 der hvor vi står er der ryger forbud i stald, hal og rytterstue (alt inde areal) desværre holder dem der har sat ryger forbud skiltene op ikke selv det smiley

    selv damper jeg og manden, så jeg har heldigvis ikke den bange anelse af at noget begynder at brænde (andet end min coil), ingen skodder efter vi lige har røget. Og det er simpel sund fornuft at gå udenfor for at ryge. Dog oplever jeg tit at folk går helt amok over vi ryger/damper ude hvor der er sat frem til at man må ryge..

    og bestemt os der damper kan blive trumlet nok så meget ned af både ikke rygere og cigerat rygere smiley mange agumenter med at det er mere usundt (hvilket det ikke er) eller stinker værre end cigeratter... jeg vil nu hellere lugte til mango og bananer end røg XD men sådan er vi forskellige XD

    jeg damper ikke hvis jeg trækker, strigler, sadler, rider eller har generel omgang med hesten. kan godt dampe på den anden side af folden hvor hestene alligevel er 10 meter væk fra mig smiley


  • #27   21. mar 2019 Jeg ville ønske at rygere lod være med at se ikke rygere som hadere, for forstår virkelig ikke hvorfor man skal syndes vi er hadere bare fordi vi ikke kan lide lugten. smiley
    Forstår heller ikke hvorfor rygere skal føle sig nedgjort fordi vi ikke kan lide lugten eller føler sig generet af den.
    Tror de fleste gerne vil respktere hinanden om man er ryger eller ikke, men fordi der er nogle idioter begge veje uden respekt skal alle åbenbart ses som idioter, og alt der skrives ses som had for begge parter. Det er det jeg føler jeg ser, og det er trist, for på den måde vinder ingen.

    Jeg kan ikke lide rygning, har ikke et had til det, syndes bare røgen lugter forfærdeligt og ækelt. smiley
    Kan så hellere ikke lide rygning i den forbindelse at jeg har mistet en farfar til rygningen, hans eget valg ja, men hans afhængighed var fjenden. smiley

    Dog kan jeg godt respektere rygere, hvis jeg freksempelt kommer i andres hjem siger jeg ikke noget, plejer kun at gå lidt væk fra forsamlingen der ryger hvis det bliver for slemt, da det er deres hjem så jeg må flytte mig.
    dog plejer dem jeg kender tit at prøve og vende cigaretten væk fra mig og side så vinden får røgen i modsatte retning end mig, så man stadig kan sidde sammen, erko respektere vi hinanden ved at de ryger alligevel uden jeg bliver generet. smiley

    Har også besøgt min kærestes fars side som ryger, de ved jeg ikke kan lide røgen, da de selv har spurt, så hver gang jeg kommer så stiller de sig hen til teressen og ryger, dog er det noget de selv valgte, har aldrig bedt dem om det. smiley

    Hvis jeg går på gaden og kan se at en kommer gående med en ciagret, siger jeg heller ikke noget, da de også skal være der, dog plejer jeg at holde vejret i det man går forbi, men det er mit valg. smiley


  • #28   21. mar 2019 Rygere ved jo ikke selv, hvor meget det stinker, eller de selv ka stinke.
    Jeg har en mor der har røget hele hendes liv, og har måtte lugte til det, ikke rart.
    Hun måtte stoppe fra den ene dag til den anden, fordi hun sku bo hos mig.
    Ligesom nogen siger aktivt nej til kød, siger jeg aktivt nej til røg.
    Men hvad folk gør i deres bil, hjem eller andre lukkede steder, er jeg ret ligeglad med, for jeg ka vælge det fra.

    MN Horsens
    Hvis de tog hensyn, så var der nok ikke det store problem.
    Men fortæl mig lige, hvordan jeg ska gå udenom rygere, der partout ska stå i døråbninger?
    Både i regn og tørvejr, det provokere mig virkelig, at de ikke ka gå længere væk.

    Doktor Who.
    Du kender sikkert især til de der stakkels kol patienter, som slet ikke ka trække vejret, men stadig insistere på, at ryge?
    Der synes jeg bla. ikke, at folk selv sku ha lov, at vælge.
    For hold nu op, der går mange penge til det, som med stor sandsynlighed ku undgås og de ville få det bedre bare ved at stoppe.
    Og man aktivt vælger en lang og pinefuld død, undrer mig.



  • #29   21. mar 2019 Sorte Slyngel - Aarg. Jeg ved godt at rygning stinker. Og at jeg selv stinker, når jeg lige har været ude og ryge. Jeg har herre dårlige ånde når jeg kommer ind igen, og plejer altid lige at børste dem, når jeg har muligheden.
    Jeg ved allerede fra før jeg begyndte, hvor meget det stank. Begge mine forældre ryger, og har gjort det lige så længe jeg kan huske.
    Så at sige en ryger ikke selv ved at de stinker, er altså ikke helt korrekt :).


  • #30   21. mar 2019 Ofte så har det ar ældre vælger og blive vwd med at ryge trods kol noget med livskvalitet og gøre.

    Deres familie er måske døde og de er tilbage, de kommer ikke længere ud fordi de ikke kan og alt det de gjorde og nød at gøre da de kunne fx svømme e.l kan de ikke længere.

    Der er ingen pointe i at forbyde Hans på 85 at ryge. Andet end at man forringer hans livskvalitet.

    For andre er det livskvalitet at få sat håret eller at leve af æblegrød. Det vil jeg ikke gøre mig til herre over.


  • #31   21. mar 2019 Ja, jeg kender dem.
    Folk, der har fået sat et ben af pga koldbrand, det dårlige kredsløb bag åreforkalkning er hjulpet godt på vej af tobak. Sygeplejersker på hjerteafdelingen, der er stressede over at telemetrien (fjern overvågning af hjerterytme) ikke virker på patienten der er indlagt OBS blodprop i benet.
    Og KOL patienten.
    De står ved hovedindgangen og ryger.

    Vi må anerkende og respektere, at afhængighed kan være en stærk faktor. Vi skal være ydmyge og erkende, at der er forskel på, hvilke "drug of choice" folk reagerer mest på. Nogle tænder på sukker, andre alkohol, sport, kaffe eller tobak eller heroin.
    Men, jeg tror at det er svært at holde op, hvis man ønsker at fortsætte. Igen, ydmyghed og nysgerrighed over for hvad, der motiverer folk.
    Men "slå folk i hovedet" er generelt ikke den måde, der virker til at få folk ud af evt afhængighed...

    Det er en lang og spændende debat.


  • #32   21. mar 2019 Krikken.

    Det tror jeg nu ikke, er helt rigtigt.
    Når folk siger "men rygningen er det eneste jeg har tilbage" betyder det ofte - "jeg har ikke luft til at gå ud, måske heller ikke til at ringe og snakke i telefon med mit barnebarn. Og værst af alt, jeg har tabt modet, kan ikke overskue hvordan og jeg tror ikke at jeg kan gøre noget for at ændre min situation."
    Her er kunsten at give folk et mentalt kram.

    Vise dem, hvordan det er muligt at styrke sig selv, så man kan mere og dermed øger sin livskvalitet.

    Der er meget ekstra livskvalitet i fx hvis en person reducerer fra 20 til 2 cigaretter, og derfor kan gå 5 meter i stedet for 2.
    Så kan man tisse på et toilet eller bækken stol i stedet for en ble (fordi man ikke har luft til at gå på toilettet), eller man kan måske gå fra sin lænestol og åbne døren til altanen og så høre fuglene synge.

    Men folk skal tro på, vide at det er et realistisk mål!
    Livet er godt, og det skal det have lov til at blive ved med!
    Empowerment til folket!
    Mennesker er seje!
    smiley


  • #33   22. mar 2019 Det ville da være skønt hvis det var så enkelt Dr. Who, det ville gøre mit arbejde en del mere enkelt.

  • #34   22. mar 2019 Jeg har aldrig røget mens jeg red, min hest var simpelthen for ustabil.. Hvis det havde været en idiotsikker hest, så havde jeg godt kunne finde på at ryge mens jeg skridtede af.. Dog kun udenfor selvfølgelig.. Jeg har altid røget mens jeg var ude ved hesten, men jeg er altid gået udenfor og har aldrig smidt mine skodder på jorden.. Dengang jeg startede til ridning, der måtte man ryge i ridehallen.. Ridelæreren stod med en smøg og alle forældrene sad og pulsede.. smiley

  • #35   22. mar 2019 Krikken.

    I min målgruppe er svaret bag svaret ofte - jamen nytter det overhovedet - jeg kan ikke overskue eller tro på det.

    Om det er enkelt, det ved jeg ikke?


  • #36   22. mar 2019 Det går da ikke at ryge, når man rider, for hulen... Når man rider, så rider man!

  • #38   22. mar 2019 Det tætteste jeg er kommet på at ryge når jeg er sammen med min hest, er et par gange hvor jeg har stået i bidende kulde og fyldt vand op, og kun når hestene har været langt ude på folden.
    Jeg ryger aldrig i nærheden af dyr og børn, og aldrig indendørs. Herhjemme ryger jeg udenfor ved indkørslen, og skoddet bliver smidt ud med det samme. Der skal ikke ligge nogle skodder på jorden her. Én gang er min ven kommet til at smide et skod tæt på folden, og tro mig, det gør han aldrig igen! smiley


  • #39   22. mar 2019
    Det er desværre ikke enkelt og let at motivere ældre mennesker - men folk har desværre mange forestillinger om ens arbejde når man arbejder med ældre og om hvorfor Magda aldrig kommer ud af lejligheden, hvorfor Kurt ikke vil snakke, hvorfor det ene og andet - men de aner sjældent hvad der egentligt foregår men har en masse fordomme.

    Og ofte er fordommene at " det er enkelt - du kan bare, du skal da bare "


  • #40   22. mar 2019 Krikken.

    Hvis du tror, at jeg mener "du skal da bare" så misfortolker du mig.

    Jeg er af den overbevisning, at folks motivation afhænger af fordele ved status quo, ulemper ved status quo, ulemper ved at ændre på tingene og til sidst - fordelene ved at ændre.

    Fordelene ved at blive ved, er ofte ret tydelige (bevidst eller ubevidst) for den som gør ting.
    Ulempen er usynlig - eller man tænker ikke så meget på det, har lært at leve med det og fortrænger det kan være anderledes.
    Ulemper ved at ændre er tydelige - det er alle blokeringerne, som vi kender.
    Fordelene er abstrakte og uoverskueligt langt væk.

    Mit job er at plante et par frø af information - og hvis folk ikke er interesseret, så gøre det tydeligt at jeg er tilgængelig senere, hvis man ønsker at tale om det senere.

    Jeg skal på ingen måde diktere, hvad folk gør.
    Men jeg kan give information om mulighederne, prisen på tilvalg og fravalg. Og jeg kan gøre det sobert


  • #41   22. mar 2019 Da jeg var yngre røg jeg ofte når vi red tur, men aldrig på banen eller ridehuset. Nu kunne jeg ikke drømme om at ryge en smøg mens jeg rider eller går tur med hesten.

  • #42   23. mar 2019 Doctor Who

    Jeg overtolker ikke. Jeg LÆSER de direkte hadske beskeder der er imellem. At man pænt ytre sig omkring røg og rygning er én ting. Men at bruge så nedværdigende ord om rygere, som AMT påpeger, det er simpelthen nederste skuffe. Så vil jeg hellere være ryger, end jeg gider være et så snæversynet menneske.


    Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg har altid været en ryger med respekt, da jeg stadig røg. Jeg trak mig fra folk hvis det var i offentligheden, jeg spurgte om det var ok med folk jeg røg hvis jeg sad i MIN EGEN BIL men altså havde ikke rygere med, osv osv. Jeg har aldrig taget det som en selvfølge at ryge i nærheden af andre, med mindre jeg stod i et ryger område.

    Jeg er dog blevet kaldt respektløs engang hvor jeg svarede at det var vitterligt ikke mit problem. Og det var da jeg sad og røg for mig selv, langt væk fra folk på en bænk. ALENE. og en mor vælger komme trissende med hendes barnevogn og placere sig lige ved siden af mig, frem for på de to andre frie bænke, for at amme. Og gud hjælp mig om hun så svinte mig til med 'om jeg dog ingen pli havde, og ryge ved siden af et barn?!'
    Øh. Undskyld mig. Jeg sad her FØRST og INGEN tvang hende til at slæbe sin unge hen ved siden af mig, når der var frit alle andre steder. Så der svarede jeg igen på tiltale. Ikke tale om jeg havde rykket mig for hende. Jeg skal ikke jages og hetzes væk, blot fordi folk har sindsyge holdninger til rygere. De må også lige undlade at komme til os, hvis det er sådan et stort problem, frem for direkte at opsøge os.


    Og jeg pointere igen: Jeg er IKKE ryger den dag i dag smiley Jeg har i hele min graviditet kastet op så snart jeg lugtede røg. Så jeg kan den dag i dag (lige pt ihvertfald) ikke fordrage lugten af røg. Jeg bliver RIGTIG syg og brækker mig.
    Kalder jeg min ryger kæreste eller venner for klamme og stinkende af den grund? Nej. Jeg har respekt og pli for mine medmennesker. Og i det jeg har udvist det, har de helt af sig selv trukket sig og gået væk når de røg. Havde jeg gået og sagt 'føj i er klamme og stinker' så kunne jeg have forstået hvis de havde stejlet. Jeg havde selv haft løst til at puste en lige in the face efter sådan en udtalelse. Gensidig respekt er det 'ikke rygere' siger de ønsker. Så start med at udvis det selv.


  • #43   23. mar 2019 DR who fattede ikke en brik af det du skrev der ahah

  • #44   24. mar 2019 ryger ik i ridehus hvis det ik er tilladt,er det tilladt og der er andre der rider ryger jeg ik eller så spørg jeg først.ryger aldrig i stalden eller tæt på halm/hø,i sommers når jeg var ude hos min part på sommergræs havde jeg altid vand med som jeg kunne slukke smøgen med og tog skoderne med mig og smed i skralde spanden.det sted hvor min part først stod måtte man ryge i ridehus og alle steder udenfor ,det sted hvor han står nu(desværre måtte jeg stoppe grundet økonomi)måtte man kun ryge et sted ifl ejer af hest men andre sage man godt måtte ryge på ridebanen hvis man spurgte først.men i reglerne stod der kun man ikke måtte ryge i stalden og i ridehuset.og det gav for mig ingen mening at jeg ikke måtte ryge på ridebanen når andre mennesker kunne gå i gennem udenfor el med deres børn stod tæt ved ridebanen og ryge kokkedal rideklub.ryger sjældet på tur men på ridebanen ryger jeg som regel en smøg når jeg skridter af.tager så meget hensyn til andre som jeg kan og kommer folk hjem til mig så går jeg uden for og ryger på altanen el så ryger jeg inden for og har både fugle og hund men har som regel altid et vindue lidt åben

  • #45   25. mar 2019 Jeg ryger ikke rigtigt mere.. Ryger e-cigaret og en sjælden gang imellem en almindelig cigaret, hvis jeg lige kan bøffe én.. For det meste.. Jeg er dårlig til stresshåndtering, så der er nok røget et par stykker den sidste måned.. Anyway....

    Jeg ryger ikke og har aldrig røget på hesteryg.. Når jeg rider, så rider jeg. Også på tur. Jeg har så altid haft mine cigaretter med i stalden og jeg ryger/røg også i stalden. Altså, ikke inde i stalden, men udenfor og smider aldrig mine skodder i stalden. Det er staldejers ejendom og det mindste man kan gøre er da at rydde op efter sig selv, så hun ikke skal rende og samle andres klamme skodder op.

    Vi har ikke ridehus, men havde ikke regnet med at vi måtte ryge derinde, hvis vi havde. Jeg går ud, hvis jeg er et sted med ridehus og skal ryge. Gider ikke spørge først og det er okay at stå udenfor.

    At andre ryger til hesteryg kan virkelig ikke få mit pis i kog. jeg har simpelthen andre ting at gå op i, end hvor folk ryger UDENFOR. Der er flere rygere i vores stald. Og ingen har et problem, så længe der kun ryges udenfor og man ikke smider sine skodder på jorden.


Kommentér på:
Heste og rygning

Annonce