Hvad er der galt med min hest? {{forumTopicSubject}}
Dette hænger lidt sammen med et emne jeg lavede i går
I det tidligere emne skrev jeg at min hest stoppede når vi red. Hun kan sagtens skridte roligt rundt, både varm og af, men når vi skal i trav og der kræves lidt af hende (kun at hun skal søge frem og ned, og ellers holde en god trav) stopper hun op, lægger øre og går så bare ikke videre. Når jeg bliver rigtig irriteret på hende har jeg losset til hende og brugt pisken flittigt (gider ikke kommentarer på dette, ved godt det er forkert) så har hun også gået frem. Og jeg har virkelig skulle være efter hende hvis hun skulle i trav. Når hun så er kommet i trav er det maks 8-10 travskridt. Underligt nok begynder hun at sænke farten når jeg begynder letridning. Men jeg har også nemmest ved at styre heste i nedsidning.
Har hun ikke ville gå frem og jeg har drevet hende frem kan hun finde på at sparke let eller voldsomt bag ud. 3 gange over 3 dage har hun små hoppet, altså på den måde at hun har stejlet men det har ikke været over 10 cm fra jorden - hvis det overhovedet var så højt.
I dag har jeg så redet uden sadel. Lige da jeg hopper op lægger hun an til at bukke, uden at gøre det. Tænker at det lige så meget kan have noget at gøre med at det var anden gang nogensinde der har været nogen på hende uden sadel, og første gang blev vi rigtig uvenner. Men derefter gik det fint indtil vi skulle trave. Så begyndte det forfra. Hun var nemmere at få i trav og travede også gerne et par enkelte skridt mere end ellers, men hun var stadig ikke meget for det.
Bagefter rørte jeg lidt ved hendes ryg og sørme så om hun ikke veg fra mig. Hun bed ikke, eller noget voldsomt, men hun rykkede sig, og rykkede hun sig ikke spændte hun op, og sank i ryggen. Hun vil meget hellere gå på højre volte end venstre.
Jeg er helt 100 på at der altså er noget og i morgen bestiller jeg tid til at få hende i røntgen.
Men jeg kan simpelthen ikke sove i frygt af hvad der er galt med hende.. Jeg frygter det aller værste. Så hg.. Eller jer der nu er vågne. Har i nogen ideer om hvad det kan være? Kom gerne med egne erfaringer
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.277
feb 2009
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.787
Ingen tvivl om hesten har ondt.. =/ men når det er noget der lige er kommet.. så skal du nok ikke tro at det er KS eller torntappe.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.559
Men det kan sagtens have stået på i længere tid, uden at du har lagt mærke til de små tegn.
En så voldsomt ondt i ryggen, som det lyder til at din hest har, kommer som regel ikke bare sådan lige pludselig.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.796
feb 2007
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 229
jan 2008
Følger: 90 Følgere: 90 Heste: 6 Emner: 29 Svar: 52
Det er hestens måde at sige fra på, og det er faktisk den flinkeste måde hesten gør det på, fremfor at smide dig af, som ville være alternativt.
Jeg skal have min hest til kiropraktor da bagparten ikke fungere optimalt og fordi min hest har godt gammeldags ondt i ryggen. Hvis dyrlægen ikke mener hun kan rette op på det, skal den have taget røntgen, der hvor hun ser et behov.
Jeg kunne godt forstille mig at din hest faktisk godt kunne nøjes med en kiropraktor, men naturligvis er det mest sikkert i en røntgen, men finder de intet der, er det mange penge der er spildt, i forhold til hvis du havde brugt 1000 kr på kiropraktor først.
Nu om dage er alle kiropraktor udannet dyrlæge også.
Held og lykke med den.
jun 2007
Følger: 133 Følgere: 124 Heste: 3 Emner: 200 Svar: 1.225
jun 2007
Følger: 133 Følgere: 124 Heste: 3 Emner: 200 Svar: 1.225
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.740
Tit er symptomer et sted faktisk symptomer på at der er noget galt et helt andet sted.
Eks,bagbenhalt kan være symptom på at hest aflaster forben.
Godt at du får hesten tjekket.håber at det nemt kan rettes op,så du får en glad ridehest igen:-Dkram herfra.selv været turen igennem med skörungur,det endte ik godt,men var nok medfødt
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.349
Det gjorde det ved en hest, hvor jeg arbejdede. Dyrlægen sagde at det faktisk var ofte, at det kom fra den ene dag til anden, men at folk havde tendens til at overhøre hesten sige fra, så man lagde ikke mærke til, at problemet var kommet fra den enedag til den anden.
Hvad der er galt med din hest ved jeg ikke, for jeg har ikke set den, og jeg har ikke røntgen syn.
Men der ikke tvivl om at den har ondt.
Håber på det bedste for jer.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.702
Kender også en anden hest som har opført sig sådan, som os havde en gaffelbåndsskade i bagbenet.
Held og lykke med din hest
feb 2009
Mange tak for alle jeres svar!! Håber i har ret når størstedelen siger at kiropraktor og massør vil være nok! Jeg vil nu alligevel sende hende i røntgen så det er ude af verden. Så har jeg også det og kan (forhåbenligt) sige at hun er ren.
okt 2004
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.052
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.633
sep 2007
feb 2009
SiK - Dén tror jeg ikke helt jeg forstår? Du vil have at røntgen er en god idé, så KS kan udelukkes, men OGSÅ en kiropraktor der kan udelukke det samme? Eller hvad er det jeg misforstår her?
Jeg vil hellere sende hende i røntgen først, end kiropraktor, da jeg ikke kan være helt 100% sikker på hvis kiropraktoren siger om det er KS eller ej. Det kan jeg med en røntgen.
feb 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Samme move Fleur laves også fandt fyssen 117 ting der var galt.
Låst mellem c1/c2
Spændt nakkemuskulatur
Venstre skulder spændt
Låst g1 th
Korsben drejet ej halen venstre
Låst s1 ved begge abd
Samt bagben her
Venstre illum roteret om noget jeg ikke kan læse
Laver krydsgalop begge volter
Bare herligt ;o)! Ikke halt eller noget, bare møg sur under rytter og krydsgalop på begge volter, samt vil gerne skifte galop på den ene.
feb 2009
Det vil kræve en operation.. Hun har haft det fra føl af og derfor kan min forsikring gå ind og sige at de ikke vil betale.. Vil de ikke det får himlen sig en ny stjerne....
På onsdag skal de se hende under rytter, før og efter en blokade for at være sikker på at det er hendes knæ.
Jeg takker alle sammen for jeres svar! Af det her kan man så bare lære at man aldrig skal købe en hest uden røntgen.. Jeg elsker min hest højere end noget andet og har ikke lavet andet end at græde hele dagen, fordi jeg ikke kan skaffe en fandens mange penge til den operation, så har i ikke noget godt at sige, så må i meget gerne tie stille....
sep 2007
Håber din forsikring vil udbetale en uanvendelighedsforsikring i det mindste og så håber jeg det bedste for din hest
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.740
Korte af det lange.jeg lyttede til min hest,som du os gjorde.det blev ik det udfald jeg. havde håbet,men bare det at få vished om at der var noget galt og hvad,gav ro i sindet
Trøstekram herfra
feb 2009
Hun har så mange smerter hele tiden, er så glad en hest der virkelig gerne vil erobrer verden, men kan ikke pga hendes krop siger fra. Jeg tror ikke på at hun vil fungere sol foldbums, også skal hun ikke udsættes for en masse smerte med operation osv.. Derfor står hun til en aflivning..
sep 2007
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.349
Min elskede dejlige store bulldozer af en hest var i alt på Højgård 6 gange i løbet af sommer. Han havde været on*/off halt i 2 år, og min egen dyrlæge slog det hen med vokseværk. Hvilket passede fint med hestens alder.
Til sidst valgte jeg dog at få røntgen af begge bagben fra øverst til nederst. De viste intet, men scanningen af venstre bagknæ viste at al ledvæsken var væk og sad nu som betændelse ude rundt om knæet.
Ingen af ledbehandlingerne virkede i mere end 14 dage.
Dyrlægen erklærede hesten som foldbums, men spåede at det kun blev værre med tiden, og jo ældre hesten blev. Vi valgte at så længe vi havde pladsen til en foldbums, så var det, det han skulle være.
Der gik 2 måneder, og så blev hesten sur, tvær og tabte sig uden grund. Han begyndte at være meget efter de andre 2 af vores heste, og hans øjne var ikke længere blanke og fulde af liv.
Så vi valgte at aflive. Heldigvis var min forsikring kun 1 uge om at give os lov til det, så fra vi tog beslutningen til det var blevet gjort gik 8 dage.
-Det er den hårdeste dag, og en af de svære4ste beslutninger, jeg har skulle tage, men set i bakspejlet skulle det være blevet gjort, da vi fandt ud af at han ikke længere kunne rides.
feb 2009
okt 2004
Udover at hun ikke længere har ondt, når hun er væk, så kan du også trøste dig med, at I fandt ud af det hurtigt. :o)
Hvad er der galt med min hest?