{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.026 visninger | Oprettet:

Hvad ville i gøre? (sadel helved) {{forumTopicSubject}}

Står i en lidt træls situation med min besværlige hoppe, som så mange andre arabere er utrolig svær at finde sadel til..

Her i dag har vi lige været oppe og aflevere min lækre baloun sadel til sadel mager. Baloun sadlen er en enormt fleksibel sadel, med meget skulder frihed og med en ekstrem kort anlæggelsesflade.. men sagen er så den, at den bare ikke fungere til min hoppe. Baloun sadlen er ellers en sadel der kan ligge på de fleste og ses ofte som sidste udvej, hvis man har en besværlig hest med et besværligt sadeleje.. Så det er selvfølgelig rigtig øv.. Nu står jeg så tilbage med ingen sadel, andet end en distance bomløs sadel, som jeg nærmest ikke tør at ligge på ryggen af hende, da vi virkelig har døjet med ondt i ryggen pga. balounen. (det er hun selvfølgelig blevet behandlet for)

Jeg står selvfølgelig og overvejer hvad jeg så skal gøre og tænker lidt om jeg skal give bomsadler en chance igen også få en sadelmager ud til hende, når hun selvfølgelig er kommet i gang igen. Dog er hun i fol og ændrer derved form, ja nærmest hele tiden så ved ikke om jeg skal vente til efter føllet? Eller om jeg skal give min bomløse sadel en chance og ride i den, til hun har folet og fået sin oprindelig form igen, hvorefter jeg så vil tage fat i en sadelmager.

Inden sadelhelvedet startede red jeg med en ride-on-pad hvilket fungerede super godt til hende og der var aldrig problemer med det. Derfor overvejer jeg også at anskaffe mig sådan en også ride med den indtil hun har folet og kommet i form igen, altså vente måske 1 - 2 år før jeg køber en "rigtig" sadel igen (om det bliver en bomsadel eller en fleksibel sadel til dette tidspunkt, må tiden vise) .. Men forpokker hvor er jeg altså bange for at hun vil få ondt i ryggen igen, for det har vi altså prøvet lidt for mange gange nu.. smiley

Så kære Hg hvad ville i gøre hvis i stod i min situation? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i gøre? (sadel helved)
  • #1   22. jul 2016 Tror jeg havde valgt ride on pad og ventet :).

  • #2   22. jul 2016 har du overvejet en islænder sadel

  • #3   22. jul 2016 Nej det er ikke lige noget jeg har overvejet smiley

  • #4   22. jul 2016 Jeg har altid købt sadler til mine arabere ved Christoph Hubertus som kommer til Danmark hver 3. måned. De er med kort anlægsflade og bommen er af jern og kan stilles ud og ind efter hesten ændrer sig. Og så er han hammer dygtig. Har aldrig set en hest fungerer dårligt med hans sadel (hvertfald ikke på grund af sadlen smiley

  • #6   22. jul 2016 Matilde hvad koster sådan en omgang? Jeg har nemlig kun de penge jeg får tilbage fra den nuværende sadel, at købe sadel for, hvilket er omkring de 11 - 12 tusinde. smiley

    Caroline det er også det jeg umiddelbart tænker ville være bedst, da hun jo kommer til at ændre drastisk form, i løbet af det næsteårstid smiley


  • #7   22. jul 2016 Min Pre/ox blandning, er også en ekstrem kort og rund basse, så det var også et helvede, og det har også kostet mig en hjernerystelse og 3 bøjet ribben, fordi sadlen ikke passede som den skulle, og zafiro havde fået ondt i ryggen..

    Jeg endte med en kentaur Young dressage, som lå super godt på ham, desværre var den lige lille nok i sædet til mig.. Vi prøvede så men en kentaur elektra 16 1/2 og den lå perfekt smiley


  • #8   22. jul 2016 en islænder sadel er jo skabt til en kort og lige ryg. og man kan jo faktisk ikke se forskel længere på sådan en og en alm

  • #9   22. jul 2016 Jeg havde ventet til efter føllet, og så fået en dygtig sadelmager ud, som tager mål og fremstiller sadlen til hesten. Jeg fik det gjort til både min dv (18500,- for sadlen) og til min islænder (12.500,- for sadlen). Begge sadler kunne ændres i kopjernet i tilfælde af at hesten ændrede sig.

  • #10   22. jul 2016 Jeg har også haft en baloun til min araber, men det har jeg ikke mere, men nu har jeg en Reactor panel sadel nu, den er jeg rigtig glad for og det er mine arabere også.

  • #11   22. jul 2016 Tror også jeg havde ventet til hun har fået føllet, og så bare ride med padden indtil da smiley
    Er formålet med sadlen lige meget? Altså om det er kombi, dressur, distance osv?
    Har hørt at Deuber skulle være gode, men jeg har ingen erfaring med dem smiley Copy har kun gået med Barefoot indtil videre.
    Man kan også købe nogle lammeskindssadler med bom, hvis det var noget? Jeg kan godt nok ikke huske hvad de hedder, men vores (hestes) behandler sælger dem, så jeg kan lige høre i morgen (y)
    Ellers er der også Bua sadlerne! Jeg skal så meget have sådan en.. Ved ikke så meget om dem, for jeg synes informationerne har været lidt begrænset - i forhold til størrelse, bredde osv. Men du kan finde dem på google, og så har de en lille "trailer" smiley
    https://vimeo.com/123260539
    Igen, har ingen erfaring med de sadler, men tænker at du godt kan bruge nogle forslag smiley


  • #12   22. jul 2016 Min erfaring er at hopper ændrer rigtig meget facon - ikke kun under drægtigheden men også efter. Så du kan nemt risikere at din hoppe ikke ender med samme facon som hun har nu.

    Derfor ville jeg ikke investere i en sadel før hun er godt igang igen efter folingen. Hvis du kan affinde dig med at ride med ride on pad, så vil det være en fin løsning. Den kan i hvert fald ikke skade hesten.



  • #13   22. jul 2016 Jeg vil også havde valgt ride on pad, rider selv i en pga hesten er blevet sommerfed ??

  • #14   22. jul 2016 Sensation G4 ville jeg vælge smiley det er en softsaddel der ændrer sig i takt med hesten så den kan altid bruges hvis den passer i tommer smiley

    Mvh TT


  • #15   22. jul 2016 Jeg har en engelsk sadel til salg - speciallavet til araberhesten, kort anlægsflade, ekstra bred bom, 16,5".

    Nu kan jeg ikke se, hvor du bor henne i landet. Men du er velkommen til at prøve den på din hoppe og se, om det kunne være noget smiley


  • #16   22. jul 2016 en helt ny sadel står i 20.000 kr. Han hat altid en del brugte med de ligger mellem 10-15.000. Selve sadelprøvningen koster 600 mener jeg

  • #17   23. jul 2016 Tusinde tak for alle svarene og for sadelforslagene, dem vil jeg helt sikkert kigge lidt på smiley

    Jeg tror jeg har besluttet mig for hvad jeg vil. Da Amina som sagt er i fol så vil jeg ikke investere i en ny sadel lige nu, da jeg simpelthen ikke vil risikere at stå med en hest der ikke kan bruge den efter føllet. Har det helt fint med at ride i en ride on pad indtil da. Den eneste bekymring fra min side af, er om Amina kan gå med den, uden at få ondt. Vi har redet med sådan en før, og det var et kæmpe hit, så måske går det. smiley

    Christina L Det har du helt ret i, måske man evt skulle overveje sådan en, når tiden nærmer sig smiley

    Frida N. Vil helst ikke have en spring sadel, da det lige pt ikke er det vi fokusere på spring. Men regner da med at springe på hende i fremtiden smiley Derudover er det fuldstændig underordnet hvilken type sadel det er, bare den ligger godt på Amina og jeg kan side i den smiley

    Tindur, sensation sadeler har jeg også kigget lidt på og som jeg har nævnt tidligere er jeg ret vild med de fleksible sadler, så den overvejer jeg helt bestemt smiley

    N&m, bor i viborg og ejer desværre ikke en bil, så ved ikke om det kan lade sig gøre? smiley


  • #18   23. jul 2016
    Jeg ville nok undlade og anskaffe en sadel før hesten har folet. Hvis du gerne vil ride, så brug ride on pad eller alternativt en bomløs - men hvis hesten er en der let får ondt, så ville jeg klart vælge en med paneler under ( dvs. ikke en Cheyenne fra Barefoot fx ).

    Jeg synes også min araber dulle er møg besværlig med det sadel noget. En sadelmager udtalte at hun ikke kunne gå med bomsadeler fordi hun var for følsom. Og jeg selv rider ikke bomløse alla Barefoot London fordi jeg gerne vil noget lidt mere seriøst dressur og spring, jeg har haft sådan en.

    Og hun har lidt en yo yo vægt, så derfor er bomsadel på den anden side også møg besværligt.

    Jeg så denne her Trekker tilsalg på gul og gratis og greb chancen. Den er med læderbom og bare SÅ lækker og sidde i og ligger super på min dame, lidt i bagvægt, det fikses med et pad under.

    Min dame skal nok sige til hvis noget ikke er ok og der har so far intet været.

    Jeg var nemlig ellers også omkring, om jeg skulle anskaffe mig en Baloun, men det er ski dyrt hvis den ikke duer. Også bryder jeg mig ikke om, at man med en sadel skal stoppe 117 pad under, for at få den til at passe som man kan risikere med Baloun.



    profilbillede
Kommentér på:
Hvad ville i gøre? (sadel helved)

Annonce