{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.713 visninger | Oprettet:

"Genoptræning" det man plejer.. Nødvendigt? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Ja det er snart tid til at jeg og Tindur kan gå i gang igen smiley
Jeg har jo altid genoptrænet i minimum to uger(medmindre der var skader) i skridt 6x ugentligt, og så bagefter påbegyndt den almindelige træning som hos os er 3x ugentligt.
Men så kom jeg til at tænke på om det er nødvendigt at genoptræne på den måde, om jeg kan nøjes med at kun skridte de 3x ugen i to uger før vi går igang med arbejdet..
Han har stået i en måned pga virus infektion, så det er ikke pga skade.
Hvad tænker I?

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Genoptræning" det man plejer.. Nødvendigt?
  • #1   29. dec 2017
    Jeg gider virkelig ikke genoptræne når hesten bare har stået stille.

Heller ikke da Fleur stod med mavesår eller her da hun stod stille i 3 uger pga. asfalt eksem, manglende sadel og fejlbeskæring.

Det er for mig at gå i peditesser. Jeg tager den på gefülen, forlanger ikke med det samme det samme af hesten i dressuren og rider ikke den længste tur men jeg starter ikke med bare skridte x antal tid og gange.

Så jeg var bare hoppet op og gået igang. Skridt x 3 fx i ½ time er alligevel ikke noget voldsomt overhovedet for kondien, det kan en hest uden kondi uden problemer klare - så der er ikke meget genoptræning over det.

• #2   29. dec 2017 Ja det er ikke kondition jeg tænker på, men det at blive belastet med rytter igen. Tænker på ben og ryg. smiley

Mvh TT

• #3   29. dec 2017
    Hvis en hest ikke kan holde til skridt 3 x om ugen hvor den kun har stået stille i en måned eller for den sags skyld en uden kondi/træning, uden og være skadet så ville jeg kassere den som ridehest.

Det burde ikke ødelægge hverken ryg eller ben, så er der et eller andet galt.

• #4   29. dec 2017 Når du ikke har trænet på en stund, og pludselig begynder at træne. Bliver du så ikke øm og stiv? Du starter vel ej heller med 50x3 gentagelser efter en pause, men 10x3?
    Det gør i hvert fald jeg, men vi er vel forskellige i at passe på vores kroppe smiley

Mvh TT

• #5   29. dec 2017 Og selvfølgelig kan han holde til 3x ugen, det var mere det, om det var nok!

Mvh TT

• #6   29. dec 2017 Man plejer at sige 1 mdr med skade eller ingen ridning, så er der 1 mdr genoptræning.

Min har stået i omkring 3 mdr, så det hedder omkring 3 mdr med genoptræning.

• #7   29. dec 2017 Jeg havde brugt øjnene og almindelig sund fornuft.

Hvis hesten er aldeles upåvirket af et stykke arbejde, kan man øge intensiteten.
    Lige præcis din hest er jo løsdrift hest, og holder sig i gang og har en basis form som vedligeholdes nok mere af frihed på fold end under rytter.
    Hvis du redet x intensitet et par gange, og hesten er upåvirket, så trap op.

Hvad er argumentet for at det skulle være nødvendigt at gå så langsomt fremad?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #8   29. dec 2017 Jeg ville bare sætte mig op og ride, så mærke efter hvor meget hesten kan holde til.

menneskers styrke og kondition forsvinder heller ikke efter 1 måneds pause.

som sammenligning, da min kæreste havde kyssesyge, og derfor ikke trænere i 3 måneder, hvor hans krop virkelig var medtaget, der istedet for at kunne tage 150 kg i bænk 10 gange, så kunne han tage 130 kg 10 gange. Men styrken var allerede tilbage efter kort tid, og muskelmassen var stort set ikke forsvundet. (dette på trods at at han stortset ikke spiste eller bevægede sig).

Når man ikke er virkelig syg, så sker der ikke mange ændringer på 1 måned.

• #9   29. dec 2017 Vil også sige at du sagtens kan både trave og galoppere allerede idag. Du kan jo bare starte med at ride fx 20 minutter, eller ride længere men knap så intenst.

Min hest har snart stået skadet i to uger nu, og jeg håber da ikke der går længe før jeg kan gå igang igen. Men når hun er fit og fight så skal jeg da hurtigst muligt tilbage til hvor vi slap. Så jeg mærker bare efter hvor meget hun kan holde til, man kan jo mærke hvor meget de puster og hvor meget energi de har.

Hvis du skridter 3 x ugentligt i to uger, så kan du lige så godt lade den stå. Det ændrer ikke noget smiley

• #10   29. dec 2017 Jeg har ikke kondi men hvis jeg begyndte og løbe 100 meter x 3 om ugen ville jeg nok blive øm men når det kun er fx hver anden dag eller 3 gange om ugen kan kroppen restituere. Samme for hesten.

At blive hård og stiv for 3 gange om ugen i skridt lyder overgearet.

Hesten er jo på fold og bevæger sig også og kræver man minimalt af den eller ingen holdning burde den ikke blive det.

• #11   29. dec 2017 Jeg plejer bare at hoppe op og føle mig frem.

Virker hesten lidt lad i det traver jeg måske kun med nogle skridtpauser, og rider max 30 min (eksl skridt for/af).
    er den til gengæld ekstra på kan jeg godt finde på at forlange noget mere af den.

Som regel når min hest har stået, så giver jeg den en dag i longe med let trav og galop. dagen efter rider jeg den let, måske kun trav, frem og ud til tøjlen. Dagen efter kan jeg måske presse den lidt mere, hvis den ikke virker påvirket. Kan jeg der imod mærke den er lidt stiv og spændt nøjes jeg med at lave skridtøvelser, da jeg oplever at fx sidebevægelserne jo løsner godt op igennem kroppen.

Har den til gengæld stået decideret skadet, SÅ følger jeg et specifikt genoptræningsprogram smiley

• #12   29. dec 2017 Så vidt jeg husker rider du på et almindeligt hyggeniveau med lidt småspring og lidt let dressur. I så fald ville jeg ikke genoptræne, det burde alle raske heste kunne klare uden problemer, ligesåvel som at jeg kan klare at rejse mig direkte fra sofaen og løbe 20 min eller gå 10 km smiley godt han er klar igen smiley

• #13   29. dec 2017 Ok smiley jeg føler mig bare frem. Den gamle lærdom hænger jo i. smiley
    Ane - Den har jeg ALDRIG hørt.. Jeg lærte i 80'erne at efter ferie/fri i mere end 2 uger skulle man genoptræne i skridt i 2 uger. Og ved skader afhænger det af skaden dog er det længste 3mnd skridt, dette ved gaffelbånd. smiley

Mvh TT

• #14   30. dec 2017 Altså jeg har en pensioneret konkurrence pony som jeg rider nogle ture og let ridning på når jeg er hjemme hos forældrene(1-2 weekender om måneden) og det er på trods af at han var ved at kradse af i sommers pga. en mystisk skade omkring knæet.

Her foregår det både i skridt, trav og galop med måde vel og mærke. Men vi tager det som det kommer med hvad han har lyst til den dag og så er jeg dommer for hvornår han har fået nok hvis han ikke selv kan stoppe i iver.

• #15   30. dec 2017 min har også lige været ramt af virus influenza a og han må startes langsomt op igen om 14 dage. Jeg havde også tænkt at jeg ville starte med Max 30 minutters ridning eller longering med mange skridt pauser og kun træning hver 2. eller 3. dag den første måneds tid, så er jeg sikker på at hans krop kan følge med. Han er en unghest der ikke var i super form inden han blev syg da han også har stået stille måneden inden pga. at jeg skulle opereres. Så derfor tager jeg det meget roligt med at bygge hans form op igen.
    Jeg ville nok også synes at skridt i 14 dage ville være for langsomt og ikke gøre nok for kondien, men det giver jo god mening i forhold til muskelopbygning at kigge mange skridt pauser ind.

• #16   30. dec 2017 Hvis hesten har været ramt i sine luftveje inklusiv feber skal man være forsigtig. Hvis luftvejsepithelet er ramt og dyret har feber, er tommelfingerreglen at der skal gives en uges ro for hver feberdag, fordi luftvejsepithelet er lang tid om at regenerere. Der er risiko for udvikling af astma hvis man går for hurtigt i gang med arbejde. Så det er altså ikke blot skader på benene hvor dyrene skal have lidt ro for at komme ordenligt oven på igen smiley

• #17   30. dec 2017 Melissa - Han har været syg i 4,5 mnd.. Før vi fandt ud af hvad der var galt.. Jeg har ikke kunne mærke at han skulle have feber, og han har spist og drukket normalt. Der har intet snot og hoste været.

Mvh TT

• #18   30. dec 2017 Min har lige stået i 3 uger pga tabt sko, og derefter manglende overskud fra min side, pga meget store ændringer i min dagligdag. Vi er nu så småt begyndt igen, og det er tydeligt at mærke på ham at han synes det er hårdt at starte i longe igen (ikke tilredet), så vi tager det stille og roligt. Jeg kræver alle 3 gangarter af ham, løsspring samt bomtræning, men ikke lige så svær en grad som før han stod stille. Der går nok en lille månedstid før han er tilbage hvor han var før smiley

Jeg ser ingen grund til at skulle direkte genoptræne, men det er nok bedst at starte lidt stille ud, så kravene ikke er lige så høje som før.

• #19   1. jan 2018 Når jeg skal ''genoptræne'' min hest efter fx. 2-3 ugers sommerferie (Har heldigvis ikke været ude for, at min hest har været skadet eller syg) smiley så plejer jeg at starte ud med noget longetræning i skridt og trav i ca. 20-25 min, ca. 2-3 dage før jeg sætter mig op og rider smiley Når jeg så sætter mig op for at ride, så rider jeg i ca. 20-25 min. i skridt og trav inkl. skridtpauser smiley Jeg galopere først når jeg føler, at kondien er til det smiley

• #20   1. jan 2018 Alm sund fornuft - har han ikke kun stået stille i December?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   1. jan 2018 Sofie: og hvilken forskel skulle 25 min longetræning x tre, gøre af forskel??

altså hvad er fordelen ved det, i stedet for at lade være?

• #22   5. jan 2018 AMT: det er bare sådan jeg gør ;))

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   5. jan 2018 Sofie: så du har ikke en begrundelse dele for, hvorfor? smiley

• #24   6. jan 2018 AMT: det er bare det, jeg har det bedst med at gøre smiley Gør det dels også for, at se hvor hun er henne energimæssigt... Vil ikke sætte mig op, hvis hun bare tonser rundt i longen smiley

• #25   7. jan 2018 Jeg vil lige opdatere smiley her er fra dagens træning smiley
    En simpelthen fantastisk træning(altså efter hvad vi skulle) smiley smiley Jeg er fuldstændig høj smiley jeg visualiseret først selv, og under opsadlingen stillede jeg mig siden af Tindur og lukkede øjnene, havde en hånd på hans hals, og så for mig sådan jeg ønskede at træningen OG turen frem og tilbage fra ridebanen skulle forløbe. Og det gik lige som jeg visualiseret smiley smiley smiley dog var ridebanen frosset på den halve langside så i stedet for at trave rundt det hele, så travede vi op og ned på halve, ellers var det lige som i mit hoved smiley spooky.. han gik stille og roligt begge veje til/fra ridebanen og det er første gang jeg har visualiseret dette smiley

Mvh TT

Kommentér på:
"Genoptræning" det man plejer.. Nødvendigt?

Annonce