{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.074 visninger | Oprettet:

Næseryggen foran lod {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg søger ideer til træning af min 6 årige pony, som gerne vil ligge sig dyb og med næseryggen bag lod. Han er tjekket igennem af forskellige fagpersoner, så det handler mere om, at han har en kort nakke og er bygget til at det er mere naturligt for ham at være bag lod end foran.
Jeg har en dygtig træner ved siden af, men ville gerne høre hvordan andre har grebet det an - og bruge det til inspiration.
Vh Sofie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Næseryggen foran lod
  • #1   22. jul 2018 Min gjorder det til at starte med pga mangle på muskler i forparten. Jeg lavede en masse øvelser hvor jeg red med meget fremdrift og tog ikke meget i tøjlerne. smiley

  • #2   22. jul 2018 Jeg ville lære den fra jorden i kapsun at strække sig lang og dyb, og så ride den som Speedy siger bagefter.
    Du kan tage næsebåndet af, sætte kapsun (med cykelkæde) i og gå med ham i ønsket holdning (det vil sige mulen i knæ højde, let stillet indad i volten hvor den træder i sit eget spor) i nogle runder og rose en masse, sætte dig op, ride med løse tøjler og bede om samme holdning. Når den er redet nogle uger sådan så forsøg at tage kontakt igen og bede om en korrekt holdning. Hvis det lykkedes så sørg også for at træne at den bruger bagparten og har gang i motoren da de nogle gange glemmer at bruge hele kroppen hvis de får ros for en bestemt holdning smiley

    Mvh TT


  • #4   22. jul 2018 En kort nakke gør det rent faktisk oftest svære for dem at gå bag lod og i lod smiley

    En hest bag lod vil ofte komme af en eller begge af disse grunde, manglende styrke og/eller manglende fremaddrift.

    Det er en ung pony på 6 år, så den har muligvis ikke styrken til at bære endnu.
    Manglende fremaddrift betyder ikke, at pony skal drøne fremad i tempo, men at den skal rides frem til biddet og tænke frem til biddet.
    Begge dele kan trænes ved alsidig træning, og hjælp af en god underviser.
    Og begge dele er “naturlig nok” for en ung pony/hest, som endnu mangler styrke.

    Mvh Charlotte


  • #5   22. jul 2018 Min Aslan gjorde det også, men i takt med at han blev stærkere i ryg og overlinje står han bedre ude foran.

    Det er hårdt for en hest at stå rigtig, prøv at sætte dig på en stol med benene strakt, der går ikke længe før de syre til. Så når den hest går under lod, kan det være fordi den ikke længere har kræfterne til at bære sig. Fordi det hele syre til, ligesom dine ben på stolen.

    Hvis du prøver at ride i kun nogle få minutter af gangen og derimellem skridt pauser, så han kan få halsen strukket, kan der måske hjælpe, der hjalp overtruffen på min Aslan.

    Hvad gør du når han går under lod? Løsner du tøjlerne? ( for at give ham frihed til at tage hoved op) og har du mere kontakt når han ikke går under lod? For så har du lært ham, at han kan slippe for presset på laderne, ved at gå under lod. Altså du roser han for at gøre det uønskede, selvom din entention var det modsatte.


  • #6   22. jul 2018 Super spændende tanker fra Jer alle, og meget af det har vi allerede fat i.
    Pt træner vi at få mere gang i bagbene, da han ellers godt kan blive lidt kort i sine skidt og kommer hurtigt til at putte sig mere. Jeg forsøger at ride ham frem til tøjlen, og rose meget når han opnår den korrekte position. Til stævner får vi ofte kommentaren for dyb og lidt bag lod (eller det omvendte, når han har fundet noget farlidt smiley ) Tænker meget handler om styrke.
    Så vil det være bedre med flere trænings gange, men ad meget kortvarrig tidsinterval ?
    Eller hvor ofte tænker i, at der vil være passende at træne på banen med en 6 årige? Det skal siges at vi også ride og går ture til afveksling (og nogle gange som opvarmning til banen) og ellers lidt hygge springning samt nogle fridage i løbet af en uge smiley


  • #7   22. jul 2018 jeg har en frieser med samme problem, stop den let, dvs, halv parade, driv frem igen og giv så godt med tøjle, især indvendigt, så man rider den frem til tøjlen, det er nemmere i trav end i skridt
    eller 3-4 måneder med løse tøjler og kun bruge den til at stoppe og dreje med, så hesten får de nødvendige musker


  • #8   22. jul 2018 Der er 7 dage på en uge, og hvis han skal have 2 fridage og en tur dag om igen, så har du 4 dage tilbage til bane træning

    Det mere interessant i denne samme hæng er, hvordan du bruger disse bane dage.

    Skal ham gå max samlet af hvad han kan eller er der også nogle nemme og løsgørende ind i mellem?

    Skal en af bane dagene også bruges på springbanen?


  • #9   22. jul 2018 Se i min verden, der rider man lige så meget dressur i skoven, som på banen smiley
    Alle øvelser kan laves i skoven, og oftest får man noget fremaddrift gratis forærende smiley
    Eneste forskel for mig på skovtur/dressurbane er, at jeg skridter meget mere for lang tøjle, mens jeg snakker ørene af mine skovtursveninder smiley

    Hvor meget du skal træne en 6 års kommer jo helt an på hvad du vil - men den overordnede tankegang bør være, at “skynd dig langsomt”, “afveksling er sundt for alle” samt “sørge for at have en glad hest der kan lide at arbejde”.

    Jeg har haft god succes med at træne 4-5 gange om ugen - så har hestene tid til at restituerer sig mellem træningsdagene.
    Og så er det vigtigste at ride kvalitetsmæssigt godt, fremfor i lang tid - dvs heller en god 1/2 time, fremfor 1,5 times dårligt arbejde.

    Og så er der en anden rigtig god tommelfingerregel - øve en øvelse 3 gange - gør hesten det godt så stop mens det går godt, ellers rider du jo og venter på at hesten skal fejle smiley Gør hesten ikke øvelsen godt, så er det fordi den ikke forstår hvad du beder den om, og så skal rytteren stoppe, og få hjælp til at lærer hesten øvelsen rigtig - så er det nemlig ikke hesten der har et problem, men rytteren der ikke ved hvordan man skal bede hesten om at udfører øvelsen.
    På den måde får man jo en masse små træningsintervaller af alting - voltearbejde, parade, tilbagetræning, schenkelvigning, versade, travers ect.
    Masser af ros, og masser af skridt arbejde - masser af overgang, der er fx ingen som bliver verdensmester af at galopperer 10 min i træk, til gengæld får man en hest som bliver træt, øm og som keder sig smiley

    Mvh Charlotte


  • #10   22. jul 2018 Når jeg rider tur, har mine heste fri og medbestemmelse. Jeg vil aldrig bede dem om at være hverken bøjet, stillet eller på nogen måde samlet. De bestemmer helt selv, og ofte også gangart og tempo.

    Jeg kan i bedste fald på Aslan finde på at rette en forkert galop i forhold til den side jeg har bedt om, men kun fordi anspringene ikke er helt 100 altid. Det er sjælden efterhånden.

    På Basse er jeg fløjtende ligeglad, da han anspring er ret sikre på banen.

    Ellers har mine hest fri på tur, de må gerne stikke af, bukke og fjolre, bare de lige siger til inden ( det er mu mest Basse der praktisere dette) da en halv parade fra mig og jeg har 100 % kontrollen igen.

    Jo mere velskolet mine fjollere er, jo mere frihed får de på tur.

    Så ingen dressur på tur hos mig


  • #12   22. jul 2018 Jeg har altid lært at putter hesten sig, så skulle den frem ad, men hvad nytter det at skubbe til en hest på forparten, og tro at den så pludselig vender den anden vej?
    Jeg var til kursus, og der arbejdede vi netop med denne problematik. Her blev jeg bedt om, hver gang min pony puttede sig, så skulle den ned og gå laaaaangsomt, stadigvæk skulle den tænke fremad, men den skulle ind og gå langsomt, en masse halve parader, og ikke mindst plads fortil til at rejse sig.
    Lige pludselig gav det mening, og med hjælp fra hende der holdte kursuset, så gik der 10-15 minutter, også puttede ponyen sig næsten ikke mere resten af tiden - på nær til sidst da den blev træt, hvilket jo havde sin forklaring smiley


  • #13   22. jul 2018 JustADreame: Hvem afholdte kursuset? For hvis min kommer ned i tempo, syns jeg det bliver værre med at han gerne vil gå under lod og lægge sig dyb, selvom man forsøger at holde energien i ham.
    Stald Phoenix: Vi arbejder på at få brugt bagbene og overlinjen mere, og derigennem arbejde med at komme mere frem med næseryggen, når han har styrke nok.
    Hvad er folks erfaring med, hvor længe det tager at få redet nok styrke i dem, til at bliver rimelig stabile med korrekt holdning fortil?
    Vi træner også dressur på tur, de fleste gange. Nogle gange får han også lov til at hygge sig lidt. Men primært i en dyb holdning, da han godt kan være lidt nervøs af sig.

    Så i tænker ikke at 1 fridag, 2 dage med tur (nogle gange med hygge spring i stedet) og 3-4 dage på ridebanen med dressur er for meget for en 6 års? smiley


  • #14   23. jul 2018 De fleste heste, som går konsekvent bag lod, er pga rytteren.

    Ilde hørt, men sandt.

    Rytteren får (ubevidst) rost hesten når den trækker næsen bag lod.

    De fleste ryttere tænker Uhh og slipper derfor på biddet (giver efter) når hesten går bag lod. Vanen skal ændres.

    Når hesten smutter bag lod, skal ryttteren hole presset påå biddet, bremse hesten mere ned i tempo/op (halv parader og først give efter igen når hesten derved tager næsen ud/op igem. Så gives lidt efter på indvendige tøjle og SÅ skal hesten rides/drives bagfra og frem til biddet.

    Går hesten bag lod igen, samme proces.

    Hvis hesten mgl styrke, så lad hesten gå længere nede i nakken, mere lang i formen.


  • #15   23. jul 2018 Det var ved Grethe Keller jeg var til kursus med smiley
    Hun er super dygtig, kompetent - og utroligt nok er deltagelses prisen ganske lav smiley


  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #16   26. jul 2018 Der er mange meninger om hvordan hestens stilling skal være i forhold at gå foran eller bag lod. Det dressurmæssige og korrekte, er at næseryggen skal gå en smule over lod, en meget trænet hest i lod - men aldrig under lod. At en hest går under lod, betyder nemlig at den ikke bruger sig korrekt ! Kort eller lang hals - teknikken er den samme. Hestens bagpart er motoren, dvs en højt uddannet hest sidder mere bagtil og bliver lettere fortil. At hesten går for dybt er en måde for den, til at lade være med at bruge ryg og bagpart.

    Metoden til at få en hest til at gå korrekt er egentlig ganske simpel. Men det tager tid. Det hele handler om fremaddrift og en masse halve parader. Du skal nå frem til at din hest lægger sig til biddet, så du nærmest kan mærke en "fjedren" Løsningen er ikke bare at suse afsted, som andre også skriver - så bruger den slet ikke bagparten !

    Koncentreret ridning, de halve parader ( en let anholdning på tøjlen, en antrukket lænd og først bagefter et pres med chenklen. Hvis du laver en anholdning i tøjlen præcis samtidig med at du driver frem, får du kun modstand. Tålmodighed er en dyd, for det er en ny måde du skal tænke på når du rider.

    Mht hestens alder kan du sagtens træne en 6 årig på bane 4-5 gange om ugen i en times tid. Begynder hesten at gå og suge frem på biddet, men slipper efter noget tid - måske 45 min- så er den formentligt blevet træt, og så stop for den dag. Det tager lang tid at bygge muskler op i ryg og bagpart, men det er det hele være.

    At ride hesten ned for halvlange tøjler kan du bruge når den begynder at suge til biddet, ellers får du intet ud af det. Den skal opmuntres til at følge biddet, også frem og ned - men suger den ikke på biddet, rider du kun rundt for løse tøjler, og giver hesten frikvarter.

    Håber du kan bruge det her til noget, jeg er selv rutineret dressur rytter, har undervist, og været dommer under DRF.


  • #17   26. jul 2018 Lene H smiley
    Det lyder meget som den træning af vi allerede er i gang med. Så er det måske bare mere tålmodighed, før at styrken er bygget mere op til, at han kan holde det i længere tid. Tænker dog at 4-5 gange på banen er for meget for ham, da han virkelig syns det er hårdt arbejde - og at man så ikke kommer til at presse ham for meget, så han risikerer en skade. Men det lyder helt sikkert at vi er på rette vej, og at det "bare" er mere af den træning som der skal til smiley


  • #18   27. jul 2018 Det hedder altså bag lod eller foran lod.

    Ikke over eller under.


Kommentér på:
Næseryggen foran lod

Annonce