{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
737 visninger | Oprettet:

At lære selv og lærer sin egen hest? {{forumTopicSubject}}

Tja her de sidste to dage har jeg lidt gået rundt og tænkt over nogen ting.

Nu har jeg igennem nogen år nu trænet en hel masse heste, har styr på adfærd og tilridning og undervist en masse.
Nu har jeg min helt egen dejlige 4 års som jeg har lært hvad hun kan indtil nu, ca LC-LB i dressur.
Meget af det som jeg har lært hende fra jorden er selvlært og endelig ikke noget som nogen andre behøver at kunne signalerne med hende.
Men har tænkt over fremtiden med hende, drømmen er jo at komme ud og starte stævner med hende.
Vi har en fantastisk underviser på i dressur, som er til den største hjælp og hun vil blive spurgt om det samme til næste undervisning.
På forhånd vil jeg lige sige at min hest vil ikke komme ud i træning, jeg ønsker selv at lærer hende tingene.

Men når nu at jeg nu er noget dertil at hun skal lærer noget mere under ridning og hun ikke får nogen “forkerte” signaler indbygget til hvis hun en dag skulle sælges (hvilket jeg slet ikke overvejer, men tænker lidt ud i fremtiden).
Jeg har kun haft adfærdsheste eller tilridningsheste som så enten er solgt videre eller hjem til ejer igen.
Så jeg har jo aldrig selv haft muligheden for at lære de rigtige signaler selv til f,eks sidebevægelser eller lign.
Spring har jeg haft heste som har lært mig en hel masse, som jeg kan tage med mig videre.
Og endelig er jeg også springrytter, men vil også gerne længere i dressuren med min egen.

Hvordan har i selv lært tingene? Både jer som startede ud med en ung og jer som måske har haft en dejlig lærehest? smiley

Lige for at understrege det så rider vi altså undervisning min en gang om ugen og hun kommer ikke ud i træning, har dog overvejet at høre min underviser om at hun ville ride hende til nogen undervisnings timer og lære hende tingene når vi kommer så langt.
Jeg ønsker mig jo ikke en hest som kun jeg kan ride, men en hest som alle kan ride smiley

Lige et billede af min dejlige hoppe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære selv og lærer sin egen hest?
  • #1   14. sep 2018 Før jeg fik underviser prøvede jeg mig bare frem ud fra hvad jeg havde set på videoer mm. men efter jeg har fået underviser på har hun så hjulpet mig med hvad jeg skal gøre og hvad der er korrekt fx i en versade.

    Jeg tror alle heste har fået indlært forskellige signaler, ikke to ryttere rider ens. Derfor skal man lige finde kemien og signalerne når man sætter sig op på en ny hest. Også fordi heste alt efter deres personlighed og uddannelse skal rides forskelligt.

    Så selvom alle heste lære at pres med højre schenkel lagt lidt bag ud betyder schenkelvigning imod højre/vige for schenkelen, så betyder det ikke at alle heste automatisk forstår det - da vi gør tingene forskelligt trods det, rider forskelligt ind i øvelsen, har forskellige måder at give halve parader osv. på.


  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.865
    #2   14. sep 2018 Jeg har aldrig haft penge til at købe heste, som kunne lære mig noget. Jeg er ret kritisk i forhold til eksteriør og bevægelser, så Mit budget har ikke rakt længere end til plage, som jeg selv har tilredet og tilkørt, og så har jeg fået god undervisning. Det tager længere tid at komme op i klasserne på den måde, men det gør ikke noget. Jeg nyder processen ligeså meget som resultatet.



  • #3   14. sep 2018 De første heste jeg tilred, (kun LC niveau, rider ikke højere selv) så gjorde jeg det på den gamle traditionelle måde. Da jeg købte min egen (Tindur) så valgte jeg at lære ham tingene/signalerne efter hvad der passede mig (også pga han ikke kunne med bid) og ift min overbevisning. Dette har dog givet nogle udfordringer for ham, især da han var i træning på BBH.
    Nu er jeg igang med Rocky. Og ham bliver trænet med bid, så det er lidt mere traditionelt igen. Dog ikke som de to første heste..
    Jeg har altid haft fokus på indlæringen, og de seneste år også Biomekanikken. Men tingene har jeg gjort anderledes, også ift hvordan mine tanker omkring hestenes fremtid skulle være.
    Tindur skulle ikke rides af andre end mig, så der kunne jeg gøre hvad der passede mig bedst smiley Rocky skal forhåbentlig få en dygtig part med tiden, der gerne vil ud og starte dressur stævner på ham. Og så kan jeg ikke træne ham til at primært reagere på stemmen og lyde,samt sæde og ben. Han må også kunne rides lidt på tøjlen, og uden lyde smiley

    Mvh TT


  • #4   14. sep 2018 Jeg har de første mange år jeg har redet, ikke fået undervisning, eller jo lidt på rideskole hvor hestene vidste at når underviser sagde; ooog såå (springer vi an i galop) gjorde hestene det selv, det andet sted lærte jeg ikke noget ud over ikke at lytte til underviseren, for det hun sagde man skulle gøre, reagerede hesten ikke på, men når jeg gjorde tingene på min egne selvlærte måde gjorde hesten hvad den skulle og underviser roste og sagde, ja sådan!
    kort historie lang smiley

    Men derfor har jeg jo lært mig selv det jeg kan, og jeg endte med at få hesten til at gøre hvad den skulle, men da jeg så begyndte at få kompetent undervisning anede jeg ikke hvordan man lavede en halv parade, schenkelvigning, korrekt galopanspring, kendte ikke forskel på schenkelvigning, versade og travers.
    Jeg kunne få hesten til at gøre det hele, men ikke med de korrekte hjælpere så den gjorde det korrekt, derfor ville jeg, hvis jeg var dig, få undervisning (som du jo allerede gør) og lære at give det rigtige signaler så hesten bruger sig korrekt.
    Jeg fik undervisning på min undervisers hest, hvor jeg lærte at lave en korrekt schenkelvigning , samtidig med at hesten lærte det, det gik super godt og jeg lærte en masse! Så det kan anbefales!

    Er ikke 100% sikker på om jeg har svaret på det du spurgte om, men ellers må du bare se bort fra det smiley


  • #5   15. sep 2018 i bund og grund har jeg i mine pony år fokuseret mere på spring end på dressuren.
    Nu snakker jeg ikke om det grundlæggende, men længere op i niveau fra LA og op efter.
    Alt det grundlæggende har jeg selv styr på, nu mener jeg mere videre uddannelse af min hoppe på længere sigt.
    Altså signaler til de forskellige øvelser.
    Ikke med at dreje, stoppe osv, tja lidt svært at forklare på skrift hvad jeg mener smiley


  • #6   15. sep 2018 Jeg havde fornøjelse af at møde min mentor indenfor dressurridning for snart 9 år siden - jeg havde min gamle ridehest Medoc, som jeg havde købt som 8 års, hvor han intet dressur kunne, og havde så redet la1-2 på ham. På daværende tidspunkt havde jeg redet undervisning ved diverse selvlærte samt adskillige beridere i vel ca 4 år.

    Det stod snart klar for min mentor/berider Lene, at jeg anede hat og brille om dressurridning - og det gik også op for mig at jeg intet anede !
    Så efter et års tid med undervisning, der sagde Lene, at hvis jeg ville lære at ride, så skulle jeg starte med at ride på min den gang 4 års nytilredet hest, og opgive den gamle, da han var så fejlreden gennem mange år, at han aldrig ville kunne hjælpe mig med at lærer at ride !

    Og så startede jeg med Pinot, og året efter med Caspian da han havde været i tilridning.

    Lene er total traditionel uddannet berider ved Hasse hofmann, så hestene skal lærer et universalt sprog, således at skal hesten sælges til Japan, så skal de også kunne sætte sig op og ride.
    Så lige fra start af gjaldt det om at høre efter, udfører, føle og spørge ind til hvorfor gøre det på denne måde, og hvad fører det frem til på sigt.
    Lige fra de var 4 år blev der forklaret, hvorfor fx opstarten på schenkelvigninger var vigtigt at lære hesten korrekt, fordi den på lå som udgangpunkt for alle fremtidigdige sidebevægelser.
    Kunne jeg ikke holde styr på min krop i trav, fx da jeg selv skulle til at lærer versader, ja så måtte jeg jo lave dem i skridt op mod spejlvæggen, og så lærer at se hvornår den var korrekt udført, og herefter lærer at føle hvornår den var korrekt udført, indtil jeg automatisk udfører den korrekt uden at tænke over det.

    De første par år red jeg primært hestene selv, hvor Lene en gang imellem red dem til en undervisning for lige at mærke efter på dem om det gik den rigtige vej, at de svarede på den rigtige måde, at de ikke havde skævheder.
    Holdt jeg sommerferie så røg de ned til Lene i 2 uger, hvor hun så red dem.

    I bund og grund er det såre simpelt at ride dressur - hesten skal svare frem, tilbage og til siden, så har du forudsætningen for at ride GP. smiley

    Da hesten som 6 års er klar til changementtræning bliver de sat i træning hos Lene med dette for øje - ch’er er det bare så vigtigt at få korrekt lært dem, fordi man ellers kan risikerer at de for altid vil ch’er fx forsent bagi, og det er ufattelige svært at rette op på, hvis de først har lært det forkert.
    Pinot havde enormt svært ved det - det tog næsten 1 år før han var stabil nok til at Lene lod mig begynde at øve det. Til gengæld kunne vi så da han først var stabil begynde at ride serie-ch’er med det samme, fordi han havde forstået princippet bag det.
    Caspian lærte det på 2 uger - men har så svært ved serier pga en stor galop.

    Piaffe og passage har det så fungeret bedre med, at Lene har hjulpet fra jorden, og jeg så har redet det - før vi lavede det omvendt. Igen med tydelig forklaring på hvad og hvordan skal bede om det, hvad følelse skal du lede efter.

    Der hvor det virkelig begynder at betyde noget med signalklarhed er i MA og op efter - og her begynder det også at blive tydeligt, at selvom jeg rider meget ens med Lene, så ligger signalerne nu så tæt og ens på hinanden, at Lene og jeg laver dem lidt forskelligt.
    Jeg bryder mig ikke om at ride stævner, og derfor får Lene dem i ridning op til stævner - når de kommer hjem igen, så skal vi især i galopanspring lige finde hinanden igen smiley

    Mvh Charlotte


  • #7   15. sep 2018 Jeg har den grundholdning, at hvis hest og rytter er enige om, hvad et givent signal betyder, så er det pr definition det rigtige signal!

    Men, sådan som ting er sat op i "normal ridning" medfører, at installeres grundsignalerne korrekt, så matcher sættet af signaler, så man kan bygge videre på det. Og så er "fin ridning" pludselig en logisk fortsættelse af det man gør som basis.

    Jeg har skiftet til western ridning, og det har den fordel, at jeg er bevidst om at tale om hvad jeg ved, hvad jeg gør, og hvad jeg ikke ved.
    Det er simpelthen en fordel for mig, at have skiftet, for så blev mønsteret i grundridning mere bevidst, mere synligt...

    Hvis jeg var dig, så ville jeg finde en underviser med heste, der havde grundridning i orden.
    Ride på dem - så lærer du hvordan det skal føles, når du udfører ridningen korrekt.
    Og så er det meget lettere at kopiere det med din egen hest.

    God arbejdslyst.


  • #8   15. sep 2018 Når det ikke er grundridningen jeg spørger til, da den har jeg jo styr på ellers burde jeg nok ikke tage træningsheste ind som jeg gør.
    Jeg har en underviser som jeg er glad for og hverken hende eller min hest bliver skiftet ud med noget andet smiley


  • #9   15. sep 2018 Fnis, det er der sikkert mange meninger om! smiley

    Jeg købte min første egen rå 4 års, da jeg var 15 år gammel. Ham red jeg selv til og op, og i de lige knap 5 år, jeg havde fornøjelsen af ham, inden jeg mistede ham til en træls gammel skade, var der ikke andre på ham smiley Eller jo, tror jeg havde min underviser oppe 2 gange i løbet af den tid, for at høre hendes mening netop ift. noget bøvl i kroppen.

    Det var totalt learning by doing. Men hold nu kegle, hvor jeg lærte meget! smiley Han var en svær hest, fordi han ikke selv brugte kroppen rigtigt pga. en gammel skade, men med rigtig meget tid, træning, tålmodighed, så fandt vi ud af det samme. Min idé med det var, at vi skulle jo lære det....SAMMEN smiley Så jeg gad ikke at have gud og hver mand oppe... han skulle ikke gå grand prix på nogen måde, så hvorfor ikke bare lade mig lære de ting på ham?

    I dag er jeg en væsentligt stærk rytter til problemløsning og til det at "blive ved" og træne koncentreret HVER gang. Og min hest blev rigtig fin og velredet.

    Da han blev aflivet gentog jeg succesen. Desværre bliver man meget glad for selv at have installeret alle knapperne og det, synes jeg, giver noget ganske særligt. Så jeg købte en 2 års... det er nu 3 år siden, og jeg har tilsvarende redet ham til m.m. Han er en fantastisk hest! Og han udvikler sig med rivende fart.

    Så det kan man sagtens. Det vigtigste overhovedet er: Du skal være klar på, det tager længere tid - jeg ser det, som en læringsproces. Du skal være klar på, at du ikke bliver forskrækket eller bange for det - men at du hele tiden ser det som, at du skal arbejde igennem de ting, der er svære. Og så endeligt allervigtigst: Vi skal have en HAMMERgod underviser, der guider dig kontinuerligt!

    Jeg er i hvert fald ikke dygtig nok til at ride selv - jeg har rigtig meget brug for, at min underviser står og hjælper mig... minimum 1 gang i ugen. Hun skal især hjælpe med, hvor jeg skal placere den på nuværende uddannelsesniveau, hvad jeg skal tænke i ridning og selvfølgelig holde mine efterhånden velkendte dårlige vaner på afstand smiley Til første gang skal du nok have en rolig hest, der accepterer fejl. Min nye er noget mere sensitiv, så det var trods alt en ret heldig rækkefølge, jeg fandt dem i smiley

    Du er velkommen til at kigge forbi min profil og se mine to heste. Jeg får en del ros for min unghest... og det er en ekstra fed følelse, når man har lavet dem selv smiley


  • #10   15. sep 2018 https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/490788-_udvikling_hvad_ridning_kan_goere_

    Og vi lærte da en hel del smiley SAMMEN smiley

    God arbejdslyst smiley


  • #11   15. sep 2018 Som skrevet har vi underviser på min 1 gang om ugen, hvis der er brug for mere kommer hun gerne ud 2 gange om ugen.
    Og det er en underviser som både har kendt mig en del år efterhånden og min hoppe helt fra da jeg fik den, for ca 1 år siden, samt hun har været ude og undervise os fra da hun kunne alle 3 gangarter med rytter, samt dreje og stopsignal selvfølgelig.
    Så vi har modtaget undervisning siden april ca.
    Uden tvivl vi er nået endnu længere end hvad jeg havde ture at håbe på smiley

    Fra idag er der blevet en kort plan for os efter hendes voksepause, hvor at hun fylder 5 år næste år og derfor gerne skulle være klar til lidt mere og forhåbentlig blive ved at være alderssvarende uddannet som allerede er nu (nok lidt mere). smiley
    Min underviser kommer op og rider hende lidt, både så jeg også kan se formen på hende fra jorden, men også så hun får lagt de signaler vi skal bruge fremover.
    Samt at jeg får lov til at få nogen ture på min undervisers hest, så jeg kan få lov til at mærke hvordan det skal føltes til de forskellige ting smiley


Kommentér på:
At lære selv og lærer sin egen hest?

Annonce