{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Planlægning af ugen ?? ? {{forumTopicSubject}}

Til jer der træner storset hver dag, hvordan planlægger I jeres uge trænings mæssig ?

Jeg er dressur rytter, som også elsker arbejde fra jorden, en tur ud i det blå og et spring ca hver 14 dag.
Jeg rider fast undervisning hver onsdag og er til Stævner ca hver 14 dag fra marts til okt.

Men jeg ku godt tænke mig at få noget struktur over min træning ?? Træner 5-6 dage om ugen.

Men kan man holde det, eller løber det ligeså stille ud i sandet igen ?
Hvad fungere for jer ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Planlægning af ugen ?? ?
  • #1   12. jan 2019 Jeg gider faktisk ikke struktur. At man skal noget bestemt og at det er fastlagt.

    Så selvom jeg rider 5-7 dage på en uge er det ikke planlagt på forhånd hvad jeg skal.


  • #2   12. jan 2019 Jeg planlægger heller ikke, da jeg ofte enten selv eller hesten ikke virker oplagt til det jeg havde planlagt, eller også kan vejret komme i vejen. Jeg ser på dagen, hvad der er af energi, hvordan vejret er og hvad jeg har lyst til. Jeg ville nogle gange ønske jeg var bedre til at strukturere og planlægge min træning, men sådan bliver det nok aldrig smiley

  • #3   12. jan 2019 Jeg laver gerne en justerbar plan. Man kan aldrig rigtig planlægge 100%, for vejret kan være imod en, hesten eller du kan have en dårlig dag og nogle dage kan du bare have lyst til noget helt andet.
    Men personligt kan jeg godt lide at have en idé om, hvad jeg vil lave, for ellers ender jeg altid med at lave det samme grundet min mangl. kreativitet. smiley


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #4   12. jan 2019 Jeg har ikke noget program med "dressur mandag, jordtræning onsdag", osv, da det kommer an på hvordan hesten har det her og nu.

    Men det hjælper på tiden hvis jeg tænker i at fx. "Ud til hesten lørdag kl. 9, kl 13 til..." hvis du forstår. Eller løber det personligt hurtigt ud af hænder på mig, da jeg let kan bruge en hel søndag på at skulle ud til hesten, hvis man ikke når nået før eller efter smiley


  • #5   12. jan 2019 Jeg rider aldrig mine 5-6 dage om ugen.

    Mit mål med dressuren er at bygge mine heste stærke og for at hestens muskler for tid til at restituere, så bliver de max redet 2 dage i træk og i perioder kun hver anden dag. Og ofte flere fridage i træk. Det giver bare det hurtigste resultat.

    Men nu står mine heller ikke i boks de har derfor mulighed for bevægelse døgnet rundt. Hvis de stod mere end halvdelen af døgnet i en boks, ville jeg nok benytte korte skridtture på nogle af fridagene.

    Men nogen plan har jeg ikke, ud over max to træningsdage i træk.


  • #6   12. jan 2019 Jeg planlægger heller ikke, når jeg endelig rider. Bruger dog ofte pintrest til at finde inspiration til forskellige øvelser, smiley

  • #7   12. jan 2019 Therese F
    Hvad er Pintrest


  • #8   12. jan 2019 Pinterest, går jeg ud fra smiley

  • #9   12. jan 2019 Jep, pinterest smiley
    Det er en app, med billeder/opslag, hvor du kan søge på alt.
    Tror jeg har et link her: https://pin.it/6g7oiscf23il2z


  • #10   12. jan 2019 Therese: en alsidig app. Jeg bruger den til strikkeopskrifter smiley

  • #11   12. jan 2019 Ja, det var nok det rette ord. Bruger den til opskrifter, have, ridning, kreative idéer både til mig, hest og børn. smiley kan næsten ikke leve uden pinterest. smiley

  • #12   12. jan 2019 Wahaha...!
    (grum, grum latter, der er en ærkeskurk værdig)


    Jeg har altid været forundret over "planlægning af træning" tråde.
    Dels, så træner jeg ikke.
    For mig er ridning rekreation. Jeg leger og deler rideglæde med en cool hest.
    Og måske nogle venner, sæt af tobenede og firbenede.

    Dels, så er ridning en ting jeg gør for fornøjelse og ikke ambitiøst, ikke en pligt og dermed ikke noget jeg planlægger men noget jeg gør fordi jeg trænger og ikke ønsker at lade være


  • #13   13. jan 2019 jeg kommer nok heller aldrig til at holde en plan, for som I siger kan man have lyst til noget helt andet når man står med hesten på staldgangen og sådan har jeg det tit smiley Den eneste dag der er fast er onsdag hvor jeg som sagt tager ud og får undervisning og det glæder jeg mig altid til, da hun er hammer dygtig ?? .
    Men i ugens løb bliver det også til tur, bomtræning, løs-longering/ longering, spring osv... så det er Ikke kun dressur


  • #14   13. jan 2019 Jeg rider også en 5-6 dage i ugen.

    For mig er det vigtigt, at træne varieret. Det forsøger jeg at være meget bevist omkring.

    Men nogle gange så griber arbejde og ens øvrige liv ind i selv den bedste plan smiley

    Da vi ikke må springe eller longere i ridehuset, ligger de ting lige nu i weekenden, så vi kan være ude på banen.

    Så lige nu er jeg lidt begrænset i hvad jeg kan.

    Men dressur arbejdet kan jo også varieres, så det ikke er det samme man cykler rundt i dag efter dag.

    Søndag: bomarbejde
    Mandag : dressur
    Tirsdag: Fri
    Onsdag: dressur
    Torsdag: dressur
    Fredag: Fri
    Lørdag: Skovtur/ longe

    Sådan kunne en uge se ud for mig


  • #15   13. jan 2019 Jeg trænede fast tre dage om ugen, og havde feks 2 dage banen og 1 dag skoven eller omvendt. Alt efter vejr og humør. Var der en dag der blæste ALT for meget, trænet jeg næste dag.
    Jeg er desværre inde i en periode, hvor jeg intet får gjort.. Jo, SKAL ting. Som at ordne stald og fold og fodre. Men ellers flyder det hele..
    Jeg har rigtig godt af at have planlagte dage. Så SKAL jeg træne, lige meget hvad.. Kan være at nogle dage er der svært at komme i gang, men når jeg er i gang, og er færdig, er det RIGTIG dejligt, jeg er glad, og bliver i MEGET bedre humør og har SÅ god samvittighed fordi jeg både har nået det jeg skulle, men også fordi det giver mig så meget. Men svært når man ikke kommer i gang..

    Mvh TT


  • #16   13. jan 2019 Jeg har ikke gjort så meget i det. Men jeg har redet en hest, som vi førte dagbog på. Det var faktisk nemmere. Vi gjorde det fordi jeg var fast rytter på den og en anden havde 1-2 dage i ugen og ejeren gerne ville se hvordan det gik og hvad vi lavede.
    Vi havde et excelark (Google sheets), hvor der stod dato, foder (og om det var spist), hestens humør, vejr, ømtåethed, og dagens træning samt hvordan det gik, og evtuelle bemærkninger (ny hest på fold, smed). Sådan cirka. Tilpasset efter den hest.
    Det gav mulighed for at skrive fremtidige ting ind (undervisning/fri) og mulighed for at planlægge. "Arh, hest har faktisk gået dressur i 3 dage, og var dygtig, måske vi skal ud på tur.". Vi skrev også træningsmængde og intensitet og red næsten altid med GPS på tur.
    Især træning+humør gjorde det nemmere at justere i træning og hvor meget man kunne forlange af hesten.

    Jeg har overvejet at starte igen på min egen. Bare for at kunne se fremskridt og huller i træningen.


  • #17   14. jan 2019 Jeg planlægger kun træningen hvis det er genoptræning, ellers laver jeg dagbog over hvad, hvor længe, hvordan gik det, hvordan var humør og andre væsentlige ting, så kan man altid kigge tilbage, hvornår var det lige vi sprang sidst osv.
    Jeg gør det ikke på hende jeg har part på nu, men gjorde det på min gamle hest og vil gøre det igen på min næste.


Kommentér på:
Planlægning af ugen ?? ?

Annonce