{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

At gå/løbe eller stå og gøde {{forumTopicSubject}}

Jeg VED at det træningsmæssigt er "mest korrekt" at hesten skal kunne både gå og løbe mens den skider (undskyld mit franske). Men hvorfor????

Når hesten går på marken og skal skide, så står den stille og løfter ryggen en anelse. Hvilket derfor må være det mest naturlige for hesten.

Ja, vi kan træne hesten til at gå og løbe mens den skider, så det er jo ikke problemer - men mere bør vi træne hesten til det?

Mine heste fortrækker da uden tvivl at stå stille og skide, hvilket de også får lov til. Da jeg personlig heller ikke vil bryde mig om at gå/løbe og skide samtidig, selvom jeg uden tvivl kan trænes det at gøre det...…

Det vil self. trække ned til et stævne hvis hesten skal stå stille og skide midt i et program. Men der kommer hestens velbefindende bare på højere rang end procenter for mit vedkommende.

Jeg VED det er et krav i dressurridningen, men fordi det er et krav, betyder jo ikke, at det er til hestens fordel. Det er der jo andre eksempler på at det ikke er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At gå/løbe eller stå og gøde
  • #2   18. jan 2019 Min hest får altid lov at stå stille i mens, jeg har aldrig forstået det der med at tvinge den til at gå mens den skider. Umiddelbart tænker jeg at det ikke er særlig behageligt for den.

  • #3   18. jan 2019 Dels, point for det æstetiske...
    Folk overlever nok, men hvad ser pænest ud??

    Dernæst er dressur ikke noget man rider for at se pæn ud, men fordi en veltrænet hest/rytter kan mere udenfor sandkassen.
    Og det er jo det dressur af alle dyr er beregnet til!
    At kunne mere i det virkelige liv!

    Det er ikke så genialt, hvis du er kavellerist, og hesten lige stopper i traven, så fjenden får ro til at sigte.
    Eller du bare rider tur i landskabet og Lotte stopper op, og andre skal undvige...


  • #4   18. jan 2019 Jeg sad sidste år som skriver for en dommer til et c-stævne, hvor dommeren øffede over at hesten stod stille hver gang de skulle gøde - da jeg pænt spurgte om hun red på egen bane/i egen ridehal, så var svaret ja.
    Så kunne jeg jo fortælle, at de fleste steder med lidt nyere baner, der er det krav at man samler gødning op efter ens ridt. Og det er f...ikke sjovt at rende hele ridehallen rundt efter en møgklat som er blevet spredt for alle vinde - så folk stopper oftest deres hest op når de skal gøde, rider udenom klatten, og samler den op bagefter ridtet smiley

    Jeg må indrømme, at mine heste er dressur og stævneheste, og de ved godt at det gælder om at pølle og tisse af før mor kravler ombord - den ene går det på staldgangen efter opsadling. Den anden når han trækkes hen til opstigningsskamlen eller før han trækkes ud af traileren.

    Da jeg red distance var der nogle som havde lært deres heste at tisse hvis de trængte, når de stillede hesten ovenpå noget løst udstødt halm og så fløjtede. Distanceheste skal i dyrlægekontrol i vet-check og pulsen stiger hvis de har fyldt blære - desuden var der heller ikke tid undervejs i løbet til at stoppe, så når man var i pause så skulle de klare deres toilette ligesåvel som at rytteren gjorde det.
    Og træning kan gøre meget smiley

    Mvh Charlotte


  • #5   18. jan 2019
    Jeg vil ikke rigtigt mene at det gør noget dårligt for hestens velbefindende at gå imens den skider - det oplever jeg såmænd mange heste der gør, af ganske frivillig vilje uden og blive bedt om at forsætte.

    Så lige det kan jeg ikke se problemet med.


  • #6   18. jan 2019 Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan det er unaturligt for hesten at skulle bevæge sig, for at moge sig. Mens de går og græsser, kan det også sagtens vælte bagud af dem, så det ligger i en hel stribe.

    Er sikker på, at de vilde heste på pompassen heller ikke lige stopper op, for at besørge, så pumaen lige må vente og se på imens, til den er færdig.

    Træning er fedt at få til at lade sig gøre. Når man kan træne katte til at sidde i en kasse og skide, og en hund til at holde sig til den kommer ud, så kan man i princippet også træne hesten. Foder/fodersammensætning/tidspunkter/mængde har også noget at sige.


  • #7   18. jan 2019 Hvis jeg har min puma i røven, er jeg også ret sikker på jeg både kan skide og pisse og løbe på en gang. - men det betyder ikke at jeg synes om at gøre det i alle andre situationer.

    Alle de heste jeg har haft, synes ikke om at gå og skide samtidig, jo jeg kunne da få dem til det, men de fortalte da ret tydeligt, at de synes det var træls.


  • #8   18. jan 2019 Jeg ville ønske jeg kunne få min kamel til at stå stille og skide, så jeg ikke skulle rende rundt og muge ud i hele ridehuset smiley

  • #9   18. jan 2019 Fordi man bliver diskvalificeret hvis hesten stopper til islænderstævner. Og man bliver trukket i point i dressur. Som er de to stævneformer jeg har redet. smiley

    Jeg tvivler på, at det er ubehageligt eller dårligt for hesten. Jeg tror mere det er et spørgsmål om tilvænning. Jo vidst, vil mange prøve at stoppe eller sænke farten, indtil de lærer, at det skal de ikke. Men det er jo ligesom al anden træning. Hele vores omgang med heste, handler om, at vænne dem til ting vi synes de skal vænnes til og træne dem i ting vi synes de skal. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes, at de skal lære, at bevæge sig imens de skider.

    Det er jo noget de sagtens KAN, men som de bare vælger ikke at gøre, fordi de oftest synes det er nemmest at stå stille.
    Fordi i nogle situationer, vælger de også netop, at skide imens de bevæger sig, som den nemmeste løsning, helt af sig selv. Jeg har f.eks. aldrig oplevet, at komme ridende i et godt tempo trav eller galop i skoven, og hesten så vælger at stoppe for at skide. Der synes de selv det er nemmest, bare at gøre det i det tempo de nu er i.


  • #10   18. jan 2019 Det er jo bare et trænings spørgsmål.

    Du forventer jo af din hund at den ikke ski... indendørs, det har du jo trænet med den.

    Det er faktisk ikke så meget anderledes med heste.

    Min gøder sjældent i ridehuset/ banen, men inden eller efter - men nu er han også ret klog smiley


  • #11   18. jan 2019 Har aldrig lært min at gå i mens eller bedt hende gå frem, hun gør det bare. Så tænker ikke, det er så slemt smiley

  • #12   18. jan 2019 Bare fordi man kan træne dem til det, gør det, det jo ikke nødvendigvis behageligt for hesten. Det jo altså ikke en maskine vi har med at gøre, men et levende dyr. Jeg synes efterhånden at folk har mere travlt med hvad der er nemmest og bedst for dem selv, i stedet for at tænke på dyret.

  • #13   18. jan 2019 Men Guldhesten, der er altså heste, der frivilligt gør det. Så tror ikke problemet er så stort for dem.

  • #14   18. jan 2019 Vel der må man jo vælge sin prioritering! Jeg har med Tindur næsten altid ladet ham stå stille og skide, da jeg ikke har haft nogle store forventninger til ham på stævne banerne. Også ser jeg så ingen grund til at lære ham at han ikke må. Rocky derimod er ved at lære at vi stopper ikke op for at skide da jeg håber der er en dygtig part som har lyst til at starte en masse stævner på ham i fremtiden. Også skal han trænes i at det gør vi ikke smiley Det hele handler jo om indlæring.. Men om indlæringen er for hestens skyld, det er dette ikke, som SÅ meget andet (feks springning, væddeløb osv osv)

    Mvh TT


  • #15   18. jan 2019 Men det er trods alt de færreste der gør det frivilligt. De fleste heste står stille på folden og skider, så hvorfor tvinge dem til at gå fremad i mens, bare fordi det lige passer ejer bedst, man ville jo aldrig tvinge sin hund til at gå mens sked.
    Jeg ser SÅ ofte heste der stopper op og ejere der sparker dem frem, fordi det ikke lige passer dem.


  • #17   18. jan 2019 Syntes også det er noget mærkeligt noget, men nu deltager jeg heller ikke i stævner. Den måde dem jeg har set 'træne' deres hest til at gå imens de skider går ud på at sparke eller piske hesten indtil den fortsætter hvilket jeg syntes er ret så tarveligt. Ved selvfølgelig ik om det er sådan alle gør eller om der er en bedre måde. Desuden har jeg aldrig set en hest skide imens den går af fri vilje. Vores plejer at gå hen til der hvor de skider, stå stille og gøre det der nu skal gøres, og så ellers gå tilbage og fortsætte det den nu var igang med.

  • #18   18. jan 2019 Ida - Slår med pisken.. Slår de, eller giver de et fremad signal som de må forstærke for at få en reaktion?

    Mvh TT


  • #19   18. jan 2019 Ja, de piskede hesten. Ikke noget med nogle små bevægelser med pisken

Kommentér på:
At gå/løbe eller stå og gøde

Annonce