{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
927 visninger | Oprettet:

Hjælpere i schenkelvigning {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg stod her for noget tid siden og så noget undervsining, hvor en rytter skal lære at lave schenkelvigninger - her siger træneren så, at rytteren skal lægge vægten på en anden måde end jeg har lært. Så snakkede jeg med en om det, som så havde lært noget helt tredje. Så hvad gør I med, når I skal lave en schenkelvigning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælpere i schenkelvigning
  • #1   24. mar 2020 Lægger vægten på modsatte balle end det "skubbende" ben...

  • #3   24. mar 2020 Man skal da lægge vægten på den balle hvor benet skubber og åbne op for hoften imod den retning hesten går.. Lærte jeg for mange mange år siden..

    Mvh TT


  • #4   24. mar 2020 Lisette, den er smidiggørende for ben, lår og skulder. når benene krydses, så er der områder som skal strækkes. Jeg har oplevet at grundigt arbejde med schenkelvigninger over et halvt år gjorde især hestens bagben mere fleksible og den blev i stand til at træde længere ind under sig.

    Til trådstartes spørgsmål. Jeg har lært at man skal sidde lige på hesten. Der skal ikke lægges mere vægt i den ene eller anden side. Hjælpen skal komme fra schenkel og tøjle.


  • #6   24. mar 2020 Jeg synes ikke din forklaring giver meget mening. Du snakker om en forkert rotation, men hvis hesten er ligeudrettet som den skal være i øvelsen, så skulle der jo helst ikke være mere rotation end når hesten bevæger sig på lige spor. Derfor er det vel ikke mere skadeligt end at ride ligeud.

  • #8   24. mar 2020 Som jeg har forstået det, er der den tyske måde og den anden måde som de fleste bruger.

    Den tyske måde, er hvor du lægger vægten modsat af retningen hesten bevæger sig. Altså som om, at din vægt skal skubbe hesten væk fra dig.

    Den almindeligste måde, og også den jeg lærte af min centrerede ridelærer er, at man lægger vægten til den side hesten skal bevæge sig. Altså så hesten skal gribe ens vægt. Forestil dig selv, at du har en tung rygsæk på. Hvis den falder over i venstre side, vil du naturligt bevæge dig til venstre for at gribe rygsækken og komme i balance igen.

    Ingen af delene er forkerte. Men nr 2 metode tager ofte kortere tid at lære, da du får hesten ud af balance, og giver den ros for en naturlig reaktion den har på det.
    Den tyske metode er ikke forkert, men er sværere at forstå for unge eller utrænede heste.

    Efter indlæring, bør resultatet selvfølgelig blive, at man ikke sidder og har meget vægt til nogle af siderne, når man laver øvelsen.


  • #9   24. mar 2020 Lisette jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener. Det kan godt ske du har ret, men du må forklare det noget grundigere hvis vi skal have en chance for at forstå.
    Jeg træner selv mere akademisk inspireret og har derfor ikke beskæftiget mig meget med schenkelvigning, men i forbindelse med min uddannelse i Dansk Islandsheste forening skulle vi arbejde meget med den, og jeg oplevede det som om at hesten havde positiv effekt af øvelsen og at arbejde med den var med til at forbedre hestens forståelse og udførelse af versader og traversader efterfølgende.


  • #11   24. mar 2020 Jeg kan på et niveau godt følge Lisette teoretisk.

    Men jeg kan også mærke at mine heste, fortæller mig en anden historie. Jeg rider med HELT løs tøjle, så jeg kan ikke påvirke mine hestes hovedstilling. Men når jeg rider schenkelvigning, så løfter Aslan sig op for til, og bukker nakken, han samler sig og øger bæringen.



  • #13   24. mar 2020 Det er helt forståeligt Lisette. Jeg håber du kan få tid til at lave en grundig forklaring, for jeg vil gerne læse det.

Kommentér på:
Hjælpere i schenkelvigning

Annonce