{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
729 visninger | Oprettet:

Tilridning - hvornår rytter på {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at min 4 års er igang med at blive træner til tilridningen.
Han kan longeres og stoppes med stemmen , og har haft sadel på samt med bøjler , dog er han ikke longeret med det endnu men regner med at smække det på ham her i weekenden.
Men hvornår ville i begynde at sætte en rytter op på ham, og hvor mange gange plejer i ca at longere en hest med rytter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning - hvornår rytter på
  • #1   31. maj 2012 jeg plejer ikke at longere enlig, men når hesten er van til sadlen, og man har været oppe og ligge uden sadlen så plejer jeg at ligge mig op med sadlen på. Og når jeg kan stiller jeg mig op på kasser osv ved siden af hesten så den ikke syntes jeg er for farlig når jeg kommer op i højten. Når den er okay med det hele og tager det som om det var det mest naturlige i verden, så kravler jeg forsigtigt på smiley

  • #2   31. maj 2012 Jeg vil mene at hvis du ellers føler at hesten er klar, så kan du komme op og hænge 2 eller 3 gang du konterer med sadel..
    Og derfra skal man følge sin mavefornemmelse og mærke efter hvor meget man stoler på hesten..


  • #3   31. maj 2012 Jeg kan ikke lade være med at være lidt grov, for jeg forstår stadig ikke, hvorfor nogle tror, at tilridning er en leg.

    Hvis man ikke ved eller kan se/fornemme, når en hest er klar til rytter - Hvorfor laver man så tilridning?
    Jeg forstår bare ikke, hvad man vil udsætte sin hest for, istedet for at få noget hjælp indtil man selv er dygtig nok til at gøre det.

    Nu kommer der nok kommentarer omkring, at det nok er fint at prøve, men hvordan skulle man kunne vide det uden, at man har set og arbejdet med hesten? Det kan kun blive noget useriøst gætteri.

    Dette er ikke et personligt angreb, men et spark til den holdning, at tilridning, det er bare noget man gør.


  • #4   31. maj 2012 Henrik; giver dig ret.
    Hvis der er usikkerhed, så få fat i en der har erfaring på området.
    Regner med det er vigtigt for dig at din hest bliver "perfekt" for dig de næste mange år?
    mvh merete


  • #5   31. maj 2012 Henrik
    Kan sagtens følge dig og kender også min hest. , har selv avlet ham og trænet ham mod det han kan i dag. Og har været oppe og ligge på ham, og ved hvornår det bliver for meget for ham.

    Men jeg tænket også lidt hen imod når det ikke er så sundt og smart at longere en hest flere dage i træk og folk anbefaler man longerer med rytter på, så går ens arbejde lidt i stå når det ikke er så sundt at longere flere dage i træk


  • #6   31. maj 2012 Man kan jo longere på hele volten! uden indspændinger, så er det nok ikke så usundt:O)

  • #7   31. maj 2012 Merete
    Det gør jeg skam også.. Men at hesten skal gå på "små" volter flere gange p
    Om ugen tvivler jeg lidt på er særlig godt for hesten


  • #8   31. maj 2012 Jeg sætter mig ikke op, før jeg føler, det er sikkert.
    De gange jeg har gjort en hest ryttervant, har jeg brugt så meget tid på at tilvænne, desensibilisere osv., at jeg aldrig har mødt nogle konflikter; Altså, hesten har aldrig forsøgt at stikke af, bukket eller blevet bange. Den har højst kigget og lige spændt lidt op det første skridt. I princippet skal jeg fra dag 1 kunne sætte mig op uden hjelm og tøjler, og hesten skal acceptere det og lære.
    Når jeg gør hesten ryttervant, er vi så også altid to: èn med en longe, der kan føre hesten, og en der sætter sig op. Som regel er det ejeren (hvis det nu er min hest) der står på jorden og fører, og den sekundære person der sætter sig op. Sådan har jeg erfaret det bedst.
    På min måde, tar det nok også lidt mere end 3 måneder at kunne ride hesten i alle tre gangarter, men det er så heller ikke det, der er målet i akademisk ridekunst.


  • #9   31. maj 2012 Jeg tilrider altid uden sadel og i en rebgrime.. har som regel en til at gå foran de første gange når den skal vænnes til at gå frem. Forud arbejder jeg en del med klikkertræning, hvor den lærer at stoppe, bakke og gå frem fra jorden i rebgrime, herefter vænner jeg den til at stå stille ved skammel, og hopper ved siden af den, læner mig op af den, ligger på den osv.. hele tiden små skridt, hellere et skridt for meget end et for lidt.. når jeg fornemmer at hesten er helt tryg ved det vi øver, gør jeg øvelsen en anelse sværere, og til slut kan man fint skridte rundt på en tryg og rolig hest, uden sadel og hovedtøj. Grunden til jeg rider uden sadel er at det er nemmere at hoppe af igen, hvis hesten skulle gå amok smiley samtidig uden hovedtøj, så jeg ikke kommer til at rykke den i munden smiley Kan tilslutte mig Magister Equies teori smiley


Kommentér på:
Tilridning - hvornår rytter på

Annonce