{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
983 visninger | Oprettet:

Gym, arbejde og egen hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg står lidt og er i tvivl om min "fremtid".. :S
Jeg skal hjem igen her til sommer fra efterskole, og jeg overvejer meget at købe eller låne en hest når jeg kommer hjem..
Men jeg skal både på gym. og arbejde næste år.
Jeg kan jo bare finde en part til at tage hesten et par gange i ugen, og så har jeg nok mere tid til at være "ung og leve livet med vennerne", og undgå stress..
Men jeg ville hører om der nogen af jer der har nogen erfaringer med gym. og hest på samme tid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gym, arbejde og egen hest?
  • #1   6. mar 2014 Jeg havde gym, 2 heste og 15 timers arbejde hver uge :).

    Men jeg er så heller ikke typen der gider feste hver eneste weekend :).


  • #2   6. mar 2014
    Nogen kan, andre kan ikke. Jeg ville blive bims.
    Skal have min tid til at sidde foran computeren og lave ingenting i en time eller to mindst. Det er svært hvis man har hest hver dag og skal lave lektier i 2-3-4 timer.


  • #4   6. mar 2014 Vil klart anbefale start op med part først. Både pga økonomi og tid. Under udd er det ikke fedt med parter der springer fra, uforudsete dyrlæge regninger. Omstopning af sadel ødelagte dækkener osv osv og oveni skole, så der fritidsjob for at have råd til hest, mindre tid til hest og skole! Vil klart sige vælg en part smiley

  • #5   6. mar 2014 Jeg har hest og går i 2.g. Godt nok har vi 3 heste, men jeg tager mig primært af to af dem.
    Det er hårdt, og du skal være forberedt på, at du vil få et stramt dagsprogram. I min hverdag laver jeg intet andet end skole, lektier, hest og sove.. - både sove og lektier til fag jeg ikke skal afslutte det her år, bliver ikke prioriteret særligt højt.
    Men man kan hvad man vil, og jeg vil ikke kunne fungere uden hestene, og selvom det er hårdt, er de mit break fra alt der hedder at studere, og det eneste sted jeg kan slappe af.
    Alligevel vil jeg råde dig til at vente med at købe/låne hest, til du er færdig med dit grundforløb, som er halvdelen inde i 1.g. Så har du en idé om hvad du går ind til i gymnasiet, om du har tiden og om det overhovedet er det du vil. Gymnasiet er en stor omvæltning, og du kan hurtigt få andre interesser. Samtidig er både det at få hest og gymnasiestart to meget store ting, som jeg ved, at jeg ville have det svært med at kapere på én gang smiley


  • #6   6. mar 2014 Jeg ville ikke kunne gå gennem gym med egen hest.
    Når det er sagt, så supplerede jeg 3 fag på et halvt år, hvilket betød skole fra 8-16.30 fore dage om ugen. Derudover arbejdede jeg 2 weekender om måneden, men jeg havde lånehest, som jeg var hos hver dag. Jeg lavede ikke lektier, men afleveringerne blev lavet fredag, hvor jeg som regel havde fri.


  • #7   6. mar 2014 Hvis man virkelig vil det, kan det sagtens lade sig gøre smiley Enten bliver man fandens god til at prioritere sin tid og have overblik ellers går man død i det. For mig fungerede det fint med gym, arbejde og heste - og det samme fungerer for mig på en videregående uddannelse, så det er helt klart et valg, man må tage - og dernæst acceptere de ofre, man ikke kan undgå. Men når det så er sagt, har det fungeret bedst for mig at planlægge hver enkelt uge, så jeg ved hvilke dage, mine heste får fri og hvornår jeg kan træne dem. På den måde giver jeg mig selv 2-3 dage om ugen, hvor jeg sparker røv med lektier og venner og resten af tiden bliver der knoklet i skolen og med hestene smiley

  • #8   6. mar 2014 Og nej, man skal ikke opgive enten et socialt liv eller gode karakterer i skolen! Igen handler det om vilje, prioritering, selvdisciplin og dedikation! HVER dag!

  • #9   6. mar 2014 Jeg er en af dem der ikke vil kunne. Jeg har så også noget med fra fortiden der gør at jeg skal arbejde super hårdt på at fungere.

    Jeg har arbejde 4-8 timer i ugen, part og træning og de der mange lektier.

    Jeg ville prøve at finde en part. Det kan jeg ihvertfald anbefale. Jeg har dog kun hesten fast en gang i ugen og alt det jeg ellers kan. Så jeg har tiden til at 'restituere' oven på en hård dag. Jeg har derudover også den frihed at jeg hvis jeg bare psygisk er nede har mulighed for at skippe hesten en gang hvis jeg ikke kan overkomme det eller der er super mange lange afleveringer smiley

    Hvis du kan magte en part 2-4 gange i ugen kan du jo altid gå ud og købe hest når tiden lige er til det og du har givet det en fair chance med en part


  • #10   6. mar 2014 Vil da lige tilføje at udover 2 heste, gym og arbede 15 timer.
    Så gik jeg ud med et gennemsnit på 11,5.

    Det kan man altså godt, men det kræver dælme man har vilje og rygrad :). det er 100% en prioterings sag.


  • #11   6. mar 2014 nu går jeg kun i 1.g, men lektier, heste og arbejde fungere okay for mig, har tider hvor jeg føler mig stresset, men indtil videre har det første år været okay stille og roligt smiley

  • #12   6. mar 2014 Jeg har to heste selv - den ene en shetlænder, og den anden en pinto hoppeplag der er igang med ryttertilvænning.

    Udover det så passer jeg en pony mens ejeren er i Australien, og fortsætter også når ejer kommer hjem på mandag.

    Om ca. ½-1 måned skal jeg til at træne nogle friesere op til kåring, hvor de skal rides og mønstres op til kåringen.

    Og så fra midt april skal jeg da lige - oveni alt det andet - hjælpe en berider med at tilride to DV'ere smiley

    Og jeg har vel og mærke - trods alle de heste - tid til skole og at lave ingenting smiley
    Får 7-12 i skolen, og ja, jeg går i 1.STX smiley

    Nogle dage så ER det da hårdt, og er heller ikke ude og ride/træne hver dag, men altså, for mig fungerer det helt fint smiley

    Og jeg har også arbejde hver uge smiley


  • #13   6. mar 2014 Det fungerer fint for mig, og gjorde også da jeg havde arbejde. Har jeg så ikke mere, og er på udkig efter nyt, men jeg har tid til lektier, hest og et socialt liv. Jeg har udover min hest 11 kaniner, 5 rotter, fugl, kat og hund. Og hvis man bare prioriterer, så kan det fint hænge sammen smiley

  • #14   6. mar 2014 Mine karakterer ligger mellem 7- 12 smiley Jeg får sjældent 4 og jeg har aldrig fået noget under..
    Det der med part har jeg nogen i hånden som jeg ved er intresseret. smiley


  • #15   6. mar 2014 Som de andre siger, så kommer det meget an på hvordan som du er som person!

    Jeg får selv hue på om et par måneder, og det har fungeret helt fint med hest ved siden af gymnasiet, samtidig med at have fået gode karakterer. Ud over hesten går jeg også meget i fitness (gerne 2-4 gange om ugen) og arbejder (i gennemsnit 2 gange i ugen). Jeg havde desuden også kæreste igennem hele 2.G, som jeg var sammen med nærmest alle hverdage. Men igen, her kommer det an på hvordan du er som person, for jeg er en af de typer der gerne laver noget hele tiden, og kan ikke lide bare at sidde derhjemme og glo.

    Der har helt sikkert været perioder hvor jeg har været super stresset og ikke har kunnet overskue tilværelsen, men hey, de perioder har ALLE igennem deres gymnasietid! smiley


  • #16   6. mar 2014 Altså, jeg synes byture er spild af penge for det meste.. Og mine bedste aftener er dem med familie, hvor vi slapper af og ikke laver noget smiley
    Min standart weekend går ud på at bruge halvdelen af dagen med hesten, og den anden halvdel med familien smiley


  • #17   6. mar 2014 Og jeg er heller ikke den mest sociale pige i verden, og jeg hader at være sammen med en masse fremmed for det meste.. Jeg kan bedst li at være i trygge rammer :3


  • #18   6. mar 2014 Jeg har god tid til at nå det jeg vil, selvfølgelig må jeg op og nedpriotere engang imellem, men det er ikke blevet nær så hårdt som jeg havde troet. Dog arbejder jeg ikke andet end 1 time om ugen. Men jeg at min veninde der passer hedt, gym og arbejde 7 timer ugentligt har det meget presset til tider
    For mig fungerer hesten som en pause hvor jeg har tid til at slappe af og være lidt social... smiley


  • #19   6. mar 2014 Prioriterings sag!
    - Jeg går på sidste år på gym, har 4 heste og et arbejde. Jeg får sjælendt lavet mine lektier, men til gengæld ligger mit snit pt på 10,8, så jeg kan når det gælder, og det er for mig det vigtigste!
    Jeg bor på kostskole, så har det også socialt godt. Må dog indrømme at det er svært at få tid til vennerne en gang imellem. Tilgengæld har jeg et par søde venner der ikke er blege for at tage med ud til hestene, gud ske lov for det!
    Det med fester interessere mig overhoved ikke, og sker virkelig sjælendt - og så er det da for trist at hvis man fx fester fredag (jeg får fri 15:30 om fredagen dvs jeg vil bruge halvdelen på skole og resten på fest, dvs ingen hest) og så højst sandsynligt ligger man dårlig dagen efter, dvs. ingen hest igen, NEJ TAK siger jeg bare! smiley

    På en uge er jeg sammen med hestene alle dage undtagen mandag, det er min officielle "ingen heste dag", for at få kvali tid med mine venner:-)

    Men hvis du allerede nu har de tanker om at nogen skal have part på din hest, så synes jeg selv du skal starte med part, og se hvordan det går smiley Gymnasiet bliver kun hårdere med tiden..:-)


  • #20   6. mar 2014
    Jeg går selv i 3.G og har haft seriøs ridesport, kæreste samt arbejde ved siden af. Jeg har haft rigtigt meget stress og mine karakterer er dalet ned, pga min træning og stævner er gået ud over skolen. Jeg er også meget en del af det sociale, så det er og har været nogle rigtigt, rigtigt hårde år for mig. Nogen kan klare det bedre end mig og andre klarer det dårligere. Hvis jeg kunne gøre det om havde jeg gjort det, men samtidig ville jeg heller ikke undvære de oplevelser jeg har haft med hestene ved de store stævner, for noget andet. jeg vil ikke direkte fraråde det, da jeg jo selv har gjort det, men jeg vil sige du virkelig skal tænke over hvad du gør, for det pres der ligges på en er meget hårdt at leve op til. man går og lader som om alt er pisse fedt og de andre synes man er sej fordi man kan have seriøs sport og skole samtidig, men jeg selv har haft perioder hvor jeg har været klar til at droppe alt pga. stress. Så tænk virkelig meget over hvad du går ind til smiley


  • #21   6. mar 2014 Jeg er også lige starte på gym her i sommers. - Jeg havde samme overvejelser som dig. - Men endte alligevel med at anskaffe mig en hest.
    Så jeg har hest, gym og arbejde.
    - Det er helt sikkert hårdt. - Tit prioterer man lektier lidt fra, men hvis man kan styrer det synes jeg ikke det er et problem. - Det gør alle andre, som ikke har travlt jo også. - Jeg synes jeg har haft rimeligt tid til socialt liv og fester. - Har måtter boycutte fredagscafe et par gange, men ellers synes jeg det fungerer fint.
    - Jeg kan også sagtens lade hesten stå en enkelt dag, velvidende at jeg har nogle skønne opstaldere på opstaldningsstedet som sørger for fold, hø og kærlighed til hesti smiley

    - Men ingen hest i 2.G det er stensikkert, DET kan jeg ikke smiley


  • #22   6. mar 2014 Udover at folk påstår at det er en prioriteringssag (det er det sikkert for mange), så skal man altså huske at medregne transport og behov.

    Jeg har kun haft hest som ligner forholdet til egen hest i 3.g, som jeg går i nu. I 1.g og start 2.g havde jeg noget hest som kørte mig helt ned med flaget på grund af samarbejdet med ejeren.

    Jeg har ikke arbejde. Det ville ikke kunne klemmes ind på nogen mulig måde. Hvad angår dagenes længde, så er de klart værst her efter jul, fordi skemaet er lavet om, så vi har 3 lange dage i ugen i stedet for to. En lang dag har den konsekvens for mig, at selvom den ene lektion ekstra kun burde forlænge skoledagen med 3 kvarter til en time, så bliver den forlænget med 1½ time. Det gør altså noget. 4 dage i ugen tager jeg i skole kl. 7, en dag kl. 9, men der kan jeg ikke nå noget hest inden alligevel.
    Hvis det kunne lykkes en uge at se helt normal ud for en gangs skyld, så ville jeg komme hjem kl. 17 3 dage i ugen, og kl. 14.30 2 dage i ugen. de 4 dage har jeg 3 kvarters ventetid på skolen, fordi vores skema efter jul er lidt tosset. Den ene dag skyldes mit valgfag som er et lidt specielt hold.
    Jeg har 10 minutter på cykel ud til hesten. Og så er jeg medlem af et ungeråd, det sluger ikke så mange timer i gennemsnit, men der kan komme en uge eller to hvor det går lidt amok. Så er der eksamen i skolen, en tur eller en projektperiode, et eller andet som gør at jeg ikke kan være hjemme før kl. 17. Jeg har behov for at lave video engang i mellem, men det er ikke så ofte for der er ikke tid (det er vigtigt). Bemærk at jeg stadig ikke arbejder.
    Hvis jeg så skal ride en time, og jeg bruger gerne en halv time på at sadle op og strigle, så skal hesten rulle sig, den skal børstes igen. Så har jeg hurtigt brugt 2 timer og 20 minutter på hesten (inkl. transport). På en lang dag, er vi så henne ved 19.20, hvis man ikke regner det med jeg skal imellem, som eksempelvis at skifte tøj.

    Det burde kunne hænge sammen. Jeg skal bare også lige lave mad til mig selv, vaske tøj engang i mellem, fyre så jeg har varme i huset (to gange med en times mellemrum). Jeg bor fra midt i februar i år alene i et stort hus, som skal holdes salgsklar. Når alt det her bliver regnet med, så er der dælme ikke meget tid til overs. Jeg har det ligesom Krikken, jeg har altså behov for en gang i mellem at sidde med en computer og lave ingenting. Så er timerne i døgnet nærmest ved at være brugt op.

    De rigtig kvikke vil nok opdage at jeg slet ikke har nævnt lektier. Det skyldes at jeg desværre har den evne til at være "godt forberedt" og ligge på karakterer på 7 og derover i de fleste fag uden at lave lektier. Det er i al fald minimalt. Jeg har én karakter på under 7, fordi jeg ikke har fået lavet halvdelen af afleveringerne. Så jeg kæmper faktisk ikke rigtig for at få de helt høje karakterer, fordi jeg ikke kan. Jeg kan simpelthen ikke sparke mig selv i røven og lave alle lektier, uanset hvor meget tid jeg har i døgnet. Jeg går i øvrigt på HTX, som har en smule flere timer end STX og HHX.

    Og det blev en halv stil. Nok fordi jeg blev træt af at se alle de der "Det handler om at prioritere"-overskudsmennesker som kan have flere heste og arbejde.


  • #23   6. mar 2014 Hvis du ikke har hest i forvejen, synes jeg ikke du skal anskaffe dig en.
    Det er tidskraevende, og alt efter hvad linje du vaelger bliver der jo ogsaa massere af lektier, fester og det er bare fedt at have fritiden til ikke at have daarlig samvittighed.
    Faa en part taenker jeg, det er nemmere smiley


  • #24   6. mar 2014 Jeg har arbejde, går i 2.g, veninder, familie, lektier kæreste to heste to forskellige steder og jeg har fint tid til det hele, der er så heller aldrig dage på sofaen men det kan sagtens lade sig gøre synes jeg!:)

  • #25   7. mar 2014 Mit liv med hest, gymnasie og kæreste:
    2 heste, opstaldning, undervisning, dyrlæge (ret ofte, uheldig unghest og skadet ridehest), forsikringer, udstyr.
    Sidder i lejlighed med min kæreste, vi skal også have mad og betale vand og varme.
    Arbejder gennemsnitligt hver anden weekend fra 11:30 til sent på aftenen.
    Går på gymnasium (3.g), som ligger lidt under 30 km. væk (1 time i bus og 30 min i bil).
    Har en bil (forsikring, benzin og vejafgift).

    Jeg har faste udgifter til over 6.500 kr. og får en SU på ca. 3700 (jeg er udboende og ikke fyldt 20, så de går stadig efter forældres indkomst!)

    Jeg laver meget sjældent lektier, afleveringer bliver til tider afleveret for sent, men gennemsnit er over middel.

    1. Du skal virkelig gennemtænke om det er en gymnasiel udd. du ønsker (flere i min klasse, har andre veje de kunne være gået)
    2. Det er faktisk hårdt at nå alt det man gerne vil, og man har begrænsede ressourcer når man har hest!
    3. Hvis du gerne vil lave lektier og få et sindsygt højt snit, så har du ikke tid til at ordne din hest (ride, muge, hygge)
    4. Penge hænger ikke på træerne! Den hest du køber kan være uheldig og f.eks. få en seneskade og stå minimum 6 mdr. før den kan rides. Så har du bare opstaldning der skal betales, og en hest, som ikke kan rides (det er surt!).

    Så tænk dig virkelig godt om, inden du vælger at investere i en hest, der er bare så mange uforudsete ting, som kan komme!! smiley


  • #26   7. mar 2014 Jeg kan da fortælle lidt om mine egne overvejelser smiley
    Jeg fik hest i 8. klasse, kort inden 9. Havde ham også med på efterskole i 10., hvor jeg dog ikke gik året ud. Begyndte så på gym, og min dag i 1.g så ca. sådan ud:
    6.30: stå op
    7.30: tage i skole
    8-16: være i skole
    16-17: tage ud til hest
    17-19.30: være hos hest
    19.30-20.30: tage offentlig hjem igen

    Det betød altså ikke så meget tid til lektier. Fik lavet afleveringer de dage jeg havde part til ham, men ellers ikke. Jeg havde også venner og kæreste udenfor skolen, og et lille job i stalden. Der var så også meget transport, 2,5 timer om dagen, og jeg endte med at gå ud i slutningen af 1. g.
    Jeg begyndte så på en 3-årig HF, hvor mine dage var noget kortere og havde sagtens tid til hest, venner og kæreste, endda uden part. Plus jeg fik et nyt job, ca. 7-8 timer om ugen.
    Min hest måtte desværre aflives lige inden 3. HF begyndte, og fik så bare en helpart og nogle halvparter. Mit snit endte på det højeste i klassen.
    Nu går jeg på uni, og har bestemt ikke tid eller råd til egen hest, da jeg også har fået mere arbejder, lejlighed, osv. Men part to gange i ugen er der tid til smiley

    Så tænk dig om, men husk det tit handler om prioritering, og også hvor meget transport du har. Det bliver svært at gøre alt 100% med kun 24 timer i døgnet, men skal du have hest er det nu, og ikke hvis du en gang skal på uni, det er nemlig kun hårdere, synes jeg smiley


  • #27   7. mar 2014 Jeg gik på pædagogseminariet, har to børn, hest og hund + ekstra arbejde. Jeg var hos min hest hver dag og trænede ham 3x ugentlig. Så det handler om prioritering smiley

  • #28   7. mar 2014 Da jeg gik i gymnasie havde jeg egen stald med 3 heste + en opstalder, altså jeg skulle derud hver dag og fodre.

    Så havde jeg arbejde ved siden af, og festede 2-3 gange om ugen, så sociallivet var i top. Skolen var langt fra top prioritet, men har altid været fagligt dygtig, så det led mine karakterer ikke rigtig under. Men hvis man skal bruge 5 timer på lektier dagligt, så er det nok hårdt med heste også smiley


Kommentér på:
Gym, arbejde og egen hest?

Annonce