{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.786 visninger | Oprettet:

Hvorfor er folk såden overfor hinanden?! {{forumTopicSubject}}

Hvorfor kan folk ikke bare holde en pæn tons her i denne verden? Og hvorfor er det så vigtigt for alle dem som ikke rider på de høje plan at få af vide af dem som rider på det plan, hvad de skal og ikke skal?
Kan IKKE forstå hvorfor de er så hellige end alle andre?

Nogen af jer der har det på samme måde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er folk såden overfor hinanden?!
  • #1   19. mar 2015 Ricki: Og omvendt..

Folk burde bare blande sig uden om folks ridning med mindre de bliver spurgt..

• #3   19. mar 2015 Det har ikke noget at gøre med at være hellig. Folk har indenfor den seneste tid åbnet øjne for hvor mange grimme ting der foregår indenfor hesteverdenen... Og hvorfor holde kæft og lade det ske? Det kan jeg virkelig ikke se logikken i.

• #4   19. mar 2015 Folk er forskellige .... Men vi er alle sikre på, at det vi hver især gør, og mener, er det helt rigtige. smiley

• #5   19. mar 2015 Jeg rider selv på et højt plan, og jeg kommentere ikke på folks ridning, med mindre at jeg kan se at det de gør, gør skade på hesten. og hvis jeg kan se at nogen gør noget forkert, eller har problemer, spørger jeg dem altid om jeg gerne må give dem et godt råd, hvis de siger nej (hvilket sjældent sker) så lader jeg dem passe sig selv, og blander mig ikke yderligere.

• #6   19. mar 2015 Jeg har dog engang grebet ind til et pony spring stævne, hvor ponyen havde stoppet 3 gange på første forhindring, og da rytteren kom tilbage ud på opvarmningen fik den bare tæsk med både pisk og spore, og hun flåede den i munden, så slog det bare klik for mig og wupti så stod jeg ved siden af ponyen og hev pisken ud af hånden på hende, og slog pigebarnet (ret hårdt faktisk) med pisken over låret og råbte hende op i hovedet om hun selv syns det var rart, og forældre kom self. løbende der ind, og så vendte jeg mig og skældte dem ud over at de tillod at deres datter behandlede sin pony på den måde, og knækkede pisken og smed den på jorden foran dem og gik min vej. tror nok lige at både rytter og forældre blev helt paf.
    Bag efter var der flere der kom over til mig og sagde at det var godt gjort, og sidenhen var der da heller aldrig nogen der så hende tæske løs på ponyen mere.

• #7   19. mar 2015 Hahahaha, Schabrakoholic!!! Jeg kan lige se deres ansigter for mig smiley

• #9   19. mar 2015 Nok fordi de alle gerne vil vise og få anerkendelse for hvor dygtige de er(i begge lejre.) det er bare utroligt svært i heste verdenen at få anerkendelse for hvor godt et horsemanship man har og at man rider efter biomekaniske principper og indlæring da det er de ridemæssige resultater der "tæller" for de fleste smiley det er først hvis man kan vise sine resultater og at mennesker har fulgt med på vejen at de bliver imponeret over den "biomekaniske rytter" smiley indtil da bliver man set ned på og belært af de der har pladseringer..
    Det er desværre resultater der tæller.. Ikke vejen til en sund og harmonisk ridehest smiley

Mvh TT

• #10   19. mar 2015 Sådan Schabra ! smiley

• #11   19. mar 2015 Vi er jo alle forskellige.. Jeg syntes dog også jeg oplevet det omvendt!
    Vi har forskellige måder at ride vores heste på og så længe vi behandler hesten ordenligt så syntes jeg det er fint der er plads til alle..
    Vi skal bare blive bedre til ikke at belærer hinanden med mindre vi bliver spurgt!

• #15   19. mar 2015 Vold og hærværk vil jeg nu ikke kalde det, Bettemus. smiley

• #16   19. mar 2015 Er faktisk lidt enig med Bettemus... Det er ikke i orden at slå rytteren og knække pisken.
    Fint at man reagere i sådan en situation, men man behøver da ikke ødelægge andres ting.

• #17   19. mar 2015 Men det er okay at ødelægge et dyr? smiley til helvede med pisken.. Det er en død ting.. Og ja man burde ikke slå men bedre shabrak slog end at hesten en dag tog hævn.. Stakkels hest.. smiley

Mvh TT der virkelig kommer op i det røde felt over sådan noget smiley

• #18   19. mar 2015 Synes nu at amatører tit har mere travlt med professionelle ryttere end omvendt. Ja, du kan finde forfærdelig ridning på opvarmningsbanerne til landsstævner og det der er over... Men den ridning man kan finde ude på diverse rideskoler synes jeg der skal peges mindst lige så meget fingre af (hvis der absolut skal peges fingre).

• #19   19. mar 2015 Ja når rideskolene og undervisere ikke følger med udviklingen så er det ligeså slemt.. De stakkels nybegyndere gør jo bare hvad de får besked på og mange bliver hængende i løbet af årene og kører i samme rille.. smiley

Mvh TT

• #21   19. mar 2015 Ja det burde de også være.. Men tror ikke politiet ville gøre noget med en evt anmeldelse da for det første har vigtigere arbejde at tage sig til og desuden tror jeg de også ville holde på hesten Sin side smiley

Mvh TT

• #24   19. mar 2015 Selvfølgelig må man ikke ødelægge hverken dyr eller ting.. Derfor mener jeg også at det var at gå over stregen. Jeg var sgu blevet tosset hvis der var en der ødelagde mine ting fordi de ikke brød sig om den måde jeg agerede på.
    Så må man altså finde en anden måde at udtrykke sig på! Og det skal bestemt heller ikke være at slå.. Hvis rytteren ikke må slå hesten så må tilskuerne da heller ikke slå rytteren!

• #25   19. mar 2015 Det gør de alligevel selv om de ikke må.. smiley vi har alle vores personlige holdninger til trods for vores professionalisme.. De lader som om de gør noget og så kommer sagen nederst i bunken.. Osv til den bliver henlagt.. Siger ikke at det altid foregår sådan.. Men det sker oftere end hvad man tror..

• #27   19. mar 2015 Nu er det de færreste der kører en kat ned med vilje.. Men havde jeg set nogle med vilje skade et andet dyr havde jeg også reageret voldsomt.. Måske ikke det smarteste men det er min reaktion.. smiley

• #28   19. mar 2015 Bettemus: Hende der slog hesten er jo mishandler om det kun var den ene gang eller ej er lige gyldigt, såden noget gør man ikke, S gør det mod hende hun har gjordt mod hesten så hun kunne mærke hvor ondt det faktisk gør på hesten:)

• #29   19. mar 2015 Vil nu slet ikke kalde et rap med en pisk for vold, og politiet ville med stor sandsynlighed ikke tage den sag seriøst. Havde Schabra nu flået pigebarnet ned fra hesten, og var begyndt at sparke på hende, SÅ er det vold smiley
    Guderne skal vide, den tøs må have haft brug for et wake-up call. Og så er et rap med en springpisk over låret altså ret harmløst. Pisken har hun ikke brug for.

• #30   19. mar 2015 Sådan hænger verden jo ikke sammen!! Man kan ikke bare give den straf man selv lige finder mest egnet.. Det er kun rockerne der har dens slags privilegier, og det må de også et smut i fængsel for nogle gange!

• #31   19. mar 2015 Kristina, nu er "rockere" altså også en helt anden boldgade ...

• #32   19. mar 2015 Ja men princippet er jo det samme.. Man må ikke bare slå på folk fordi man syntes de har fortjent det.

• #33   19. mar 2015 Jeg er uenig - vold og et rap med en pisk over låret ÉN gang er to vidt forskellige verdener

• #36   19. mar 2015 Bettemus, fordi vold er en handling, som foretages for at foresage fysisk skade.

Ordbogen: Vold - handling eller adfærd som indebærer brug af fysisk magt beregnet på at beskadige, såre eller dræbe nogen

Hvis du bliver ramt af en pisk én gang, så betegnes dette ikke som vold. Bliver du derimod sparket gentagende, så bliver du med stor sandsynlighed skadet. Bliver du ramt af en flaske i hovedet, bliver du skadet.

Politiet ville ikke reagere på en sag, hvor en person har rappet en anden med en pisk én gang.

• #38   19. mar 2015 Hvornår har et rap med en pisk nogensinde forvoldt andet end et lille, blåt mærke?

Desuden misforstår du fuldstændig, Bettemus. Schabra har jo ikke rendt rundt og rappet alle i miles omkreds - hun har rappet én person, én gang over låret. Hvis nu hun gik og slog Gud og hver mand på stævnepladsen, så var sagen jo en anden, men det gjorde hun ikke.

Jeg sidder faktisk her med min onkels ven, som er politimand. Han sagde blandt andet, de ikke ville reagere på en sådan sag, men hvis det var en person, som gik og slog hvem det lige passede dem - gentagende, så ville de naturligvis reagere, men det ville ikke blive betegnet som "vold", medmindre folk rent faktisk var kommet slemt til skade smiley

• #40   19. mar 2015 Ifølge ham, så er der ikke brudt regler, såfremt "offeret" ikke er kommet fysisk til skade. Hvilket de ikke gør af ét enkelt rap .... smiley

• #43   19. mar 2015 Bestemt ikke - her mener han, at folk er blevet for sarte.

(Med småt: Jeg er ikke gode venner med min onkels ven, han er lidt for ... "Brutal" til min smag.)

• #44   19. mar 2015 Definer røvfuld smiley

• #46   19. mar 2015 Jeg citerer:

Kjeld: "Ahhh, husk nu, at børn og voksne er to helt forskellige kategorier ifølge loven! Hvis en fremmed mand slog et barn i popo'en (!?), så ville der med stor sandsynlighed heller ikke være særlig meget fusseri omkring det, men dog større, end hvis det var en voksen. Børn kan ikke forsvare sig, hvor myndige (jeg tror, han mener voksne her), kan. Hvis du går ud i menneskemængden og rapper en over låret, så tror jeg bare, de vil glo mærkeligt på dig og ømme sig. Hvis de ringer ind til os, så får de at vide, at det er ærgeligt, men det kan vi ikke gøre så meget ved. Vi kan ikke give en bøde eller en fængselsstraf, da vi har nogle reglesæt for, hvornår noget defineres som vold. Hvis du går ud i menneskemængden og rapper et lille barn over låret, så får du nok knas med forældreparret, og så er sagen jo værre. Men vi giver stadig ikke bøder eller fængselsstraffe af den grund. Hvis du nu går ud i menneskemængden og begynder at lange ud efter hver og én mand, rammer dem i svælg (ansigt?) og hvad ved jeg, så ville vi komme derud og tage personen med på stationen. Hvis du nu rigtig gerne vil i fængsel, så går du ud i menneskemængden og begynder at slå og sparke, så folk bløder, eller stikker dem ned med knive. Så kan vi tale om vold. Men piske har jeg svært ved at se som et våben, medmindre det er en pisk, som er udviklet til at bryde huden, og såvidt jeg ved er springpiske ikke beregnet til at flå huden fra hinanden på en krikke, medmindre du altså tæsker løs gentagende, og i adskillige minutter (det er det samme, Kjeld ...). Men det er nogle svære aspekter, når det kommer til vold. Det er jo ikke vold at give hinanden et rap med en pisk, men det er vold at tæske løs på en anden med en pisk mens man jagter vedkommende og faktisk er ude på at forvolde skade, og det tror jeg ikke på, at hende pigen der (Schabraholic) har været ude på. Derfor ville en sådan opringning blive mødt med en afvisning, medmindre pigen (Schabra) var begyndt at jagte og tæske pigen sønder og sammen."

Beklager stavefejl, han snakker både Nordjysk og hurtigt :S Har forsøgt mig i at rette lidt til, så man bedre kan forstå det. smiley

• #48   19. mar 2015 Har vi fået opgivet en alder?

• #49   19. mar 2015 Bettemus, han gør opmærksom på, der jo findes ikke blot børn og voksne, men børn, unge og voksne. smiley

• #51   19. mar 2015 Er så enig med Bettemus!! Det er altså ikke i orden at slå et andet menneske.. Det kan godt være det ikke direkte er i strid med loven men det i hvert fald moralsk forkert!
    Hvor ender vi henne hvis vi bare må slå folk fordi de ikke opfører sig som vi gerne vil have drt!

• #53   19. mar 2015 Hvorvidt det er i orden er vel op til den enkelte.

Vold er en handling, hvor målet er at såre, beskadige, dræbe, etc.
    Min egen ridelærer rappede skam også os med en pisk, hvis vi ikke makkede ret. Det er ikke vold ... Men om det er i orden ... Det må man spørge sig selv om.

• #54   19. mar 2015 Ah, jeg siger nu selv pigebarnet et meget bred spektrum af hunkønsvæsner.
    Hvis vi ikke har en konkret alder, så gider Kjeld ikke lege med mere, siger han ... Jeg håber bare, han snart går. Han har spist alle karamellerne ... smiley

• #57   19. mar 2015 Det er ikke helt op til den enkelte.. Vi har nogle uskrevne moralske regler eller kunne vi ikke leve sammen.
    De kan så variere meget fra samfund til samfund og mellem sociale klasser.

Derfor opstår disse konflikter også.. Fordi vi ikke er helt enige i hvad der er moralsk rigtigt.

• #60   19. mar 2015 Hvorfor er hun et barn, hvis hun har begge forældre med? Min veninde på 21 har da stadig begge forældre med, når hun rider stævner. smiley

Og naturligvis skal de lave en underretning. Men, som jeg har citeret, vil politet ikke gå ind i sagen, før barnet faktisk kan påvise skader i form af mærker/sår/etc., og specielt også kun, hvis barnet er så ked af det, at det bliver (nu siger han et mærkeligt ord) noget med psykisk.

• #61   19. mar 2015 Moralsk korrekt hænger aldrig sammen med, hvad der lovmæssigt er okay, Kristina .... Den debat kan Kjeld desværre ikke lige være med i. smiley

• #62   19. mar 2015 Nu forlod Kjeld stuen, så nu har vi desværre ikke længere en politimand hængende ... smiley

• #64   19. mar 2015 Tror ikke, det er sådan, han mener. Han mener mere, at hvis jeg nu var 12 år og var blevet rappet af min ridelærer på låret, og så sagde det til min lærer, så ville sagen ikke være alvorlig. Men hvis nu jeg var blevet gennemtæsket af min ridelærer, og havde adskillige mærker og sår, så er det en helt anden sag. Det var nok mere sådan, han mente, med frygt for at fejlfortolke. smiley

• #65   19. mar 2015 smiley den her tråd har da vist taget en drejning efter mit indlæg smiley
    Hun var 14-15 år gammel da det skete, og hun var netop kendt for at være hård ved sin pony, og bruge pisken meget.
    Jeg rider selv med pisk nogen gange, og er ikke sart med hensyn til div. Hjælpe midler, men det der foregik den dag på stævne pladsen, var under al kritik, og som der også stod i første indlæg, så slog det bare klik for mig, og jeg kunne bare ikke se til længere mens hun tævede løs på sin pony.
    Og heldigvis blev hun så chokket/flov at hun ikke gjorde det mere.
    Så jeg føler og retfærdiggøre det med at jeg ihvertfald har sørget for at den stakkels pony ikke fik tæsk af hende mere

• #75   19. mar 2015 Haha, nu skrev jeg altså til min kusine, hun er netop blevet færdig som jurist i denne uge. Det kunne gøre det mere interessant smiley !

[Mig: Betegnes denne sag (Schabra og "pigebarnet") som en voldssag?]
    "Det står der ikke noget om [det, denne sag med Schabra og "pigebarnet"] i straffeloven sådan helt specifikt. Man må vurdere, om det er normalt at give hinanden et rap til ridestævner, og om det kan betegnes som vold. Så det er en konkret vurdering."

[Mig: Hvordan så, hvis en fremmed rapper en fremmed på gaden?]
    "På gaden vil det blive anset som vold - specielt hvis det er en fremmed. Man skal jo altid huske med jura, at det kan argumenteres fra begge sider, så der er sjældent et rigtigt svar."

[Mig: Hvad hvis en pige bliver rappet af sin ridelærer - går til pædagog - går til politi?]
    "Hver part ville jo argumentere for sit eget bedste, men jeg vil sige at pigen står stærkest i den sag - helt sikkert!"

Hader selv, når folk begynder at blande andre personer ind i sagen (Kjeld + min kusine), og det er naturligvis helt op til folk selv, om de tror på de udsagn, jeg har skrevet ned - fra dem. Jeg tænkte blot, at det kunne blive en langt mere interessant debat, hvis vi fik nogle fagfolk ind i sagen også. smiley Personligt kan hverken jeg eller min kusine lide Kjeld, men ikke desto mindre er han uddannet politimand, så om det blot er hans holdninger, der blænder ham, det kan jeg desværre ikke udtale mig om.

• #77   19. mar 2015 Det har hun - dog ikke i den sag, som tråden omhandler smiley

• #79   19. mar 2015 Vi er helt enige om, det ikke er normalt!

Jeg forstår dog som om hun siger, at situationen her i tråden er anderledes fra hvis det var på gaden. Eftersom det er en "vurderingssag", så vil der netop aldrig komme et konkret svar på, om det er vold eller ej .... Men jeg ved ikke, om det bare er mig?

• #81   20. mar 2015 Til Anonym A: Nej der ligger ikke en masse fine resultater for mig inde på DRF, og dette skylder at min gamle hest desværre ikke håndterede stævner særlig godt da hun stressede meget over det, men det betyder jo ikke at den ikke blev uddannet højt, og gik MB øvelser og enkelte S øvelser so galop piruetter, 2-ere, piaff og passage.
    Derfor betegner jeg mig selv som ridende på højt niveau.
    Det er ikke automatisk lig med at jeg rider stævner på det niveau.
    Min nye hest som jeg fik sidste år, har pt. redet 3 stævner på (hesten har ikke gået stævner før jeg fik den og er ikke alderssvarende uddannet)
    Det første var et D-stævne hvor jeg bare red LC1 og LC2. Det var bare for at se hvordan han ville reagere på at komme "i byen" da min gamle hest jo reagerede ret kraftigt på netop fremmede omgivelser.
    Siden har jeg redet to C-stævner begge red jeg LA4. Første gang til 59,2% som du rigtig nok skriver, og her i onsdags til 65,2 % med 2 mdr. mellem rum mellem stævnerne. Og det skal siges at han første gang var meget påvirket af omgivelserne, og gloede meget og vi havde et par fejl i programmet, så syns faktisk at de 59,2% var meget godt, taget i betragtning.

Men jeg føler mig sku engentlig ret støt over at du sætter ligheds tegn imellem at ride på højt niveau og ride stævner....

Man kan da sagtens være en dygtig og meget kompetent rytter uden at ride stævner.

Men når det er sagt så ser jeg mig selv som stævne rytter, og på min nye hest har jeg da også ambitioner om at skulle nå langt, og komme ud og starte de høje klasser på ham, når han er klar til det....

• #84   21. mar 2015 Fordi at vi alle vil have at vores heste skal have det godt. Vi har alle hver vores definition af godt, og hvis folk ikke høre efter når vi råber, så råber vi højere smiley

• #85   22. mar 2015 er det ligepludselig okay at bruge vold?

Jeg synes situationen var okay. for schabra. men det ændre jo ikke at det er imod loven.

Hollander: Sikke da en holdning. en lussing er også bare en klask på kinden. men betegnes stadig som vold, f.eks. familie vold eller hustruvold.

§ 244
    Den, som udøver et legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil seks år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særlig skærpende omstændighed.
    Stk. 2. Den, som uden for i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en anden person skade på legeme eller helbred, straffes med fængsel indtil seks år.

jeg selv vil mene at et blåt mærke er en legemsangreb. et blåt mærke er jo fordi at blodkar i kroppen bliver beskadiget. derfor ser jeg det som en skade.

• #86   22. mar 2015 Mason: ....... Hvilken holdning?

• #87   22. mar 2015 har jeg tagget den forkerte?

Nå men det var ihvertfald til den som mente schrabra's handling ikke var en lovovertrædelse smiley

• #88   22. mar 2015 Velkommen til den virkelige verden smiley

• #89   22. mar 2015 Du tænker nok på Kjeld - fra mine indlæg. Hans meninger vil jeg helst ikke påduttes ... Ham og jeg er ikke ligefrem enige smiley

• #90   22. mar 2015 hmm sikkert nok smiley Beklager ihvertfald! har ikke de bedste øjne nogengange XD

• #91   23. mar 2015 Hey hey hey

slap nu lige af folkens......

Jeg ved da godt at det ikke var smart gjort, men som sagt så slog det bare klik for mig...
    Der er aldrig kommet mere ud af det, end det. og det er altså flere år siden at det skete.
    hverken forældre eller rytteren selv sagde eller gjorde noget siden. De kunne ikke lide mig inden, og det kunne da selvsagt heller ikke efter.
    Men der blev aldrig gjort noget ud af det. Tror godt at de selv var klar over at der var mange der ikke brød sig om måden de behandlede ponyen på.

Så skal vi ikke bare lade den ligge der, og så komme tilbage til det emnet engentlig handler om.....

• #92   24. mar 2015 så forstår jeg bedre! smiley

Kommentér på:
Hvorfor er folk såden overfor hinanden?!

Annonce